1
Vraag
2
Reacties
Polypenko

Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Next CEC conflict via Marantz Receiver

Mijn opstelling is als volgt.

 

1) Ziggo Next via hdmi naar Marantz receiver dan hdmi naar de LG Oled TV, LG Soundbar via toslink aan de NEXT.

 

Dus als we tv kijken dan start mijn Logitech remote alle apparaten die nodig zijn om de activiteit te kijken

en wordt het hdmi signaal via de receiver in standby mode doorgegeven aan de TV.

 

Zo ver zo goed.

 

2) Nu activiteit 2 (hdmi2 e-arc) - alle apps. op mijn TV bv. Netflix Prime etc, daarvan wordt het Audio signaal via de Receiver in Dolby Surround 7.1 weergegeven.

 

In deze activiteit schakelt de receiver naar E-Arc en heb ik optimale geluidsweergave door de hogere bandbreedte.   

 

Opstarten gaat goed, echter als je dan weer terug wilt naar alleen TV kijken via de Soundbar, dan gaat het mis.

 

De versterker schakelt netjes uit, de Ziggo en soundbar starten weer op, maar op het moment dat de 

Ziggo Next power aangaat, krijgt de Receiver wederom vermoedelijk via een CEC commando poweron en gaat de receiver aan in de activiteit waar je dat niet wilt.  (nu even handmatig uitgezet)

 

In de Receiver staan alle Hdmi cec settings uit alleen de E-Arc staat aan anders heb ik uiteraard geen geluid weergave.

 

Heb al in de Next settings gekeken, maar ik kan nergens de Cec instellingen vinden, laat staat uitzetten.

 

Ik heb CEC totaal niet nodig op de NEXT, want mijn Logitech stuurt alle apparaten los aan.

 

Dus hoe los ik dit conflict op, heb al heel veel gelezen m.b.t. Cec killers maar dat schijnt vaak totaal niet

te werken.

 

De next rechtstreeks aan de TV hangen via Hmdi 1 ingang werkt wel voor beeld en geluid via Toslink

soundbar, maar ook dan blijven ze elkaar bijten bij het schakelen tussen activiteiten.

 

Vast mijn dank.

 

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Probleem met het opstarten van mijn Zidoo mediaplayer, is ook ondertussen opgelost.     

 

Aangezien ik het gehele proces door mijn Logitech Remote laat aansturen had ik op alle

apparaten CEC / Simplink uitstaan.

 

Rowi, had dus idd. niets te maken met e-Arc maar 1 kleine CEC instelling in de Zidoo mediaplayer.

 

Aangezien e-Arc alleen werkt met Simplink (cec)  AAN, ging alles goed behalve dan dat ook de Zidoo

mediaplayer een powertoggle kreeg.  

 

Door in de Zidoo mediaplayer Cec aan te zetten, start de Zidoo niet meer op in een andere activiteit.

 

Dus resumerend voor mensen zoals ik, die gebruik maken van een Receiver met Arc of e-Arc in hun set,

 

LG Oled TV                Simplink - AAN    

Marantz Receiver     e-Arc - AAN

ZidooMediaplayer    Cec AAN.    

Bekijk in context

28 Reacties 28
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

CEC is in de Next de 1 Knops aan en uit zetten optie. Mogelijk staat er in de activiteit bij het inschakelen van de Next een verkeerde optie gekozen. In ieder geval zou de optie inschakelen met 1 knop aan en uitzetten kunnen helpen.

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als je op apparatuur CEC niet uit kan zetten kan een CEC killer misschien toch wel kunnen helpen.

Zie ook topic https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ziggo-Next-HDMI-CEC-uitschakelen/td-p/83573

 

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dit al uitgeprobeerd, helpt helaas niet.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Polypenko ik heb even meegelezen.

Eerst een vraag: om welke Marantz receiver (modelnummer) gaat het?

De Mediabox Next is via HDMI aangesloten op de Marantz receiver en vanaf de receiver via HDMI naar de LG Oled TV. Het signaal loopt dus via de receiver naar de TV. 
Wat is dan de rol van de LG Soundbar die via Toslink met de Mediabox Next is verbonden?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat vroeg ik mij ook af, in principe als 'eenvoudig' geluid genoeg is wordt blijkbaar de soundbar gebruikt. Ik zou zelf altijd via de Marant luisteren, de soundbar lijkt dubbelop.

 

Kortom ik ben benieuwd of ik goed denk.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Wim, het is de SR7015.

 

De reden is als volgt, als wij geen gebruik maken van de receiver, dan kijken wij overdag en 'savonds naar TV met de soundbar sj8 want die heeft een mooiere weergave dan de downfiring tv speakers.

 

Alleen als we gaan Netflixen / of een andere streamer opstarten of ik mijn losse Zidoo Mediaspeler, dan barst het Atmos gebeuren los.

 

nb.: is idd zo via hdmi aangesloten. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan zou ik persoonlijk de Marantz er tussen uithalen en deze aan een eARC aansluiting op de LG hangen. Dan zult u wel de activiteiten en de poorten moeten aanpassen. In de Logitech.

 

Ps had u die 1 Knops instelling geprobeerd dat is even onduidelijk.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Mijn partner luistert liever naar de Soundbar, dan de overkill van altijd de Dolby Surround Receiver aan,

dan nog maar te zwijgen wat het extra stroomverbruik betreft.

We doen dit al sinds 2018 met een Lg C8 en Sr7013 en de Lg sj8, heb nu een sr7015 met e-arc en andere

oled ook met E-Arc.  Dus ik wil uiteraard de volle Bandbreedte benutten.

 

Ik kan uiteraard mijn Logitech remote een extra commando geven om te kijken of dit werkt, maar prefereer die niet eerst schakelt de 7015 dan uit 2 seconden later door deze bug aan en dan mijn extra commando na 3 seconden weer uit.   (lijkt me niet bevoordelijk voor de 7015)

 

Zou toch belachelijk zijn dat je in de Next de CEC niet geheel kunt uitzetten of onderdrukken.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Wat ik bedoel als ik in de Next de 1 knops aan of uit zet blijft het probleem zich voordoen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Polypenko het probleem is in mijn ogen de setup u kunt wel luisteren zoals u dat wenst, maar dan de Next direct aan de TV hangen. De Marantz moet wel aan met uw huidige opstelling anders heeft u geen TV beeld. Ik ga er namelijk vanuit dat de Marantz geen beeld doorgeeft als deze uit of standby staat. Of zou dat wel moeten afgaande op het start bericht?

 

In ieder geval kan de opdracht voor het inschakelen van de Next gelinkt zijn aan de verkeerde knop van de Ziggo afstandsbediening.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

De next direct aan de tv gekoppeld via hdmi1, echter ga je dan naar activiteit 2 Dolby Surround en weer terug naar Hdmi1 Next TV dan schakelt de sr7015 weer aan want alles hangt via hdmi aan elkaar direct.

 

De Next in deze opstelling Hdmi1 en de Receiver via Hdmi2 heen en weer, maar het werkt dus nog niet goed.

 

Ik dacht heel simpel, in de Next zet ik CEC uit en probleem opgelost.

 

In de Receiver wordt E-Arc aangestuurd op hdmi2 en op de tv uitgestuurd op hdm2, anders heb je geen geluid.

 

Dus beeld en geluid prima, alleen die zeer vervelende bug.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het geluid van de TV zelf is dat niet mooi genoeg?

 

Een bug zal het niet zijn CeC is gewoonweg vervelend. Als de Next iets met CeC doet dan is het die genoemde 1 knop voor alles uit en aan.

 

eARC stuurt audio retour, als dat aanstaat in de TV kan dat door de aansluitmethode dit effect hebben. Nu weet ik dat in mijn TV een Samsung Anynet(CeC) aan moet staan om audio door te sturen naar de soundbar.  Mogelijk moet u Simplink de LG variant van CeC uitschakelen als de audio van de Marantz niet nodig is.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

De Marantz sr7015 geeft netjes in standby mode het Next signaal door naar de Oled tv.

 

Ga nu even een Filmpje kijken, iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.

 

Morgen alles loskoppelen, hdmi kabel / stroom dan schoon beginnen. 

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Tks. ik zelf heb helaas redelijk gehoor verlies.  Daardoor komt het geluid van de Soundbar

beter tot zijn recht, dan de TV speakers die naar beneden afstralen.

 

Lg Simplink, zet ik normaliter af ook alle CEC in de Receiver ik zet alleen aan wat minimaal 

nodig is bv. E-Arc in de Receiver anders geen geluidsweergave. (ik stuur alles aan met mijn Logitech Elite) 

Maar soms zet de LG tv lgsimplink zelf weer aan omdat in vermoedelijk in een bepaalde volgorde noodzakelijk is?     

Ga morgen op mijn gemak verder testen.     

 

Grtz.

 

Nb.; ik ga er maar vanuit dat de LG TV e-Arc een hogere bandbreedte heeft dan de Hdmi uit van de Next maar is dat ook zo? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Next doet niks met eARC, enhanced Audio Return Chanel.

Omdat de Next via de Marantz naar de TV gaat vermoed ik dat daarom ongewenst Simplink aangaat en daardoor de Marantz. Daarom mijn aanbeveling de Next direct aan de TV verbinden.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Voorheen stuurde ik het geluid van de TV (Netflix app) via toslink naar de receiver, maar

sinds ik Dolby Atmos hebt prefereer ik dus E-Arc die geeft Atmos volledig door, toslink heeft 

zijn beperking.

Ik de oude opstelling geen conflict, omdat je de TV alleen gebruikt voor weergave en de toslink 

voor het geluid naar de receiver.

Maar nu hangt alles via Hdmi aan elkaar met als gevolg van dit probleem.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als overal CeC uit staat mag de HDMi verbinding weinig verschil maken. Hier hangt ook alles met HDMI aan elkaar. Ik kan helaas niet zeggen wat nu direct het probleem is, ik vermoed een instelling in de Logitech in combinatie met de aansluit methode. Zoals eerder geschreven mogelijk stuurt de Logitech de verkeerde uit en aan functie naar de Next.

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Goeden morgen, heb net nog even een korte test gedaan en het is vermoedelijk een Logitech Elite

gerelateerd probleem.

 

Ga verder testen

 

 

 

Polypenko
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Zo net klaar met verder testen, settings aanpassen etc.

 

Het is idd. geen Arc  gerelateerd probleem, wat ik een eerste instantie dacht.

 

Het heeft te maken met de TV input en de powertoggle commando's die de Elite uitstuurt als je een andere

activiteit opstart.

 

Dus bij bv. Mediaplayer Kijken, wwar de TV l aan staat, geeft de Elite alleen de powertoggle aan de mediaplayer en sr7015 om op te starten.

 

Als tijdens dit proces de handshake tussen bv de mp en versterker / tv te lang duurt krijg je de melding NO Signal.

 

Het probleem van gisteren ontstaat doordat de LV TV voor weergave van bv de MP of DVD altijd op LG Simplink moet staan,

want anders heb je geen geluidweergave vanuit de tv e-arc.

 

Dus wat je wilt, tv kijken   via de Interne TV speakers      lg simplink  UIT

 

Alle andere activiteiten met de SR7015   TV ARC              lg simplink AAN   

 

Het probleem wat gisteren ontstond, komt vermoedelijk dat omdat de Mediaplayer ook in standby

aangesloten is, deze toch een powertoggle command krijgt.

 

Ga van de week nog wel verder finetune.

 

Dus nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor de snelle feedback en tips.

 

Fijn weekend.

 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic