1
Vraag
2
Reacties
Velvis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nex box + Sony Bravia + audio probleem

Ik ben sinds kort overgestapt naar een zakelijk Ziggo abonnement. Horizon box ingeruild voor Nex box, ander modem en in tegenstelling tot de set-up tot nu toe, een aparte data kabel voor het “retourverkeer” (bij de horizon box > één coaxkabel). Relatief nieuwe Sony Bravia tv.

In eerste instantie alleen mediabox aangesloten op aanwezige hdmi en coaxkabel; Alles werkt prima, tot na een uur het geluid wegvalt; na op allerlei knoppen gedrukt te hebben en kabels in en uit blijkt alleen het verwijderen en terugzetten van de voeding van de tv effectief. Press OK EN “Kijk verder” en er is weer geluid. Dat probleem blijft, soms om het half uur, soms anderhalf maar ook een keer een hele middag zonder problemen (schaatsen). Een enkele keer herstart de tv spontaan 5-10 sec. nadat het geluid is uitgevallen. Iets minder ellendig omdat je niet uit de stoel hoeft op te staan. 
Vervolgens van alles geprobeerd:

- alle kabels vervangen.

- fabrieksinstellingen teruggezet

- andere hdmi poort gebruikt

uiteindelijk:

- na overleg met Ziggo helpdesk nieuwe Nex box ontvangen

- alle kabels eerst laten zitten

- vervolgens per kabel vervangen

uiteindelijk:

- Ziggo stuurt monteur

- deze vind niks bijzonders

- ergo: het ligt het aan de tv

na iets (?) langere tijd hetzelfde probleem.

- gebeld met Sony helpdesk

- deze stelt voor om Ziggo te vragen hoe de Nex box met het CEC commando omgaat.

- ik krijg uitgelegd dat CEC te maken heeft met de communicatie tussen mediabox en tv via hdmi 

- kom zelf tot de conclusie dat het misschien met de optie “Eén knop voor aan- en uitzetten” te maken heeft

- optie uitgezet en nu urenlang geen problemen

tot de volgende avond > weer de volgende problemen:

- geluid valt uit > herstart tv nodig

- tv herstart nadat geluid uitgevallen is

- (nieuw) beeld en geluid lopen langzaam steeds meer uit sync.

 

wat kan hier aan de hand zijn

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

Goedendag

Welk model sony tv heb je? 

Heb je op de tv bravia sync uitgezet en in de next de knop voor tv aan en uit ook uitgeschakeld. Mocht je een android tv hebben staat er hdmi cec ook even uitschakelen. En kijken of het probleem zich voor doet. Welke type hdmi kabel heb je. (Het staat op de kabel gedrukt) . Ook kan een hdmi kabel die langer dan 3 meter voor problemen zorgen.

Bekijk in context

13 Reacties 13
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

gebruik je een soundbar op de tv ?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Welkom op de Ziggo Community, @Velvis

Wat super balen dat het tot nu toe nog geen gelukkig huwelijk is tussen jouw tv en de Mediabox Next. 
Wil je @anoniemforum zijn vraag eens beantwoorden? 

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Excuses "anoniemforum" voor deze late reactie; er waren inlogproblemen met mij account.

 

Nee, ik gebruik geen Soundbar.

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Eindelijk gelukt te antwoorden; nee ik gebruik geen soundbar.

Inmiddels leek het probleem opgelost door de tweede hdmi poort te gebruiken (de eerste was hdmi/arc).

Volgende avond weer hetzelfde probleem

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat vervelend dat het het geluid nog steeds wegvalt, @Velvis
@robbo of @horizonfreak kunnen jullie je expertise hier eens op loslaten? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

De komende dgn niet in de gelegenheid...

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Velvis ,

is een bekend probleem bij bravia tv's dat ze soms spontaan uitvallen. Gebeurde hier bij de tv in de slaapkamer, KD-43X7055, ook regelmatig. Volgens Sony moet men dan de eco instellingen nalopen zoals te zien op: Wijzig uw Eco-instellingen en Timer-instellingen om te verhinderen dat uw tv naar stand-by gaat of h...

Alle opties uit gezet zodat de tv niet meer uit zichzelf uitgaat en sindsdien geen uitval meer gehad. Enige nadeel is nu dat ik wakker wordt van de tv nadat mijn vrouw in slaap is gevallen😀

 

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik vrees, Sparco 1955, dat er meer aan de hand is. Probleem doet zich alleen voor bij deze nieuwe Next Mediabox; met de vorige Horizon box nooit problemen gehad.

Bovendien valt de tv meestal niet uit (30% van de gevallen); maar alleen het geluid.

En dan ook nog volkomen random; urenlang niets aan de hand en dan 3 keer in een half uur.

Maar, ga zeker op zoek naar die instellingen op mijn t.v.

horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

Goedendag

Welk model sony tv heb je? 

Heb je op de tv bravia sync uitgezet en in de next de knop voor tv aan en uit ook uitgeschakeld. Mocht je een android tv hebben staat er hdmi cec ook even uitschakelen. En kijken of het probleem zich voor doet. Welke type hdmi kabel heb je. (Het staat op de kabel gedrukt) . Ook kan een hdmi kabel die langer dan 3 meter voor problemen zorgen.

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een Sony Bravia KDL 32WD757

De hdmi kabel is meegeleverd met de Next Mediabox. 1 meter lang

Premium Hispeed L504858 R1 AWM Style 20276 VW-1 80ºC 30V DT

Had cec signaal al wel uitgeschakeld op de Next, nog niet kunnen vinden op de Sony.

Inmiddels wel; uitgeschakeld; kijken of dat helpt

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Horizonfreak, het probleem is grotendeels opgelost (nog wel even afwachten of het zo blijft).

"in de next de knop voor tv aan en uit ook uitgeschakeld" . . . had ik al gedaan.

"op de tv bravia sync uitgezet" . . . . . nog niet . . . . . nu dus wel.

Geluid valt nu alleen nog zo nu en dan voor een paar seconden uit; ook lijkt de Sony een enkele keer opnieuw te willen starten (ook beeld weg), maar dan bedenkt ie zich en kan ik verder kijken. Nog steeds irritant, maar beter mee te leven. Hoef nu niet steeds "de stoel uit".

horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

Hoi @Velvis 

Goed om te horen.  Hopelijk komt er een nog een goed werkende oplossing zodat het hele probleem volledig verholpen wordt. Heb je al gekeken of de tv de nieuwste software heeft ik zie in de laatste update dat er problemen zijn opgelost met geluid heb je deze update al. 

Klik hier voor de laatste software versie 

 

 

Velvis
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Software is up-to-date.

Dank voor je tips; naar het zich laat aanzien voorlopig "uit de brand".

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic