Ik ben sinds kort overgestapt naar een zakelijk Ziggo abonnement. Horizon box ingeruild voor Nex box, ander modem en in tegenstelling tot de set-up tot nu toe, een aparte data kabel voor het “retourverkeer” (bij de horizon box > één coaxkabel). Relatief nieuwe Sony Bravia tv.
In eerste instantie alleen mediabox aangesloten op aanwezige hdmi en coaxkabel; Alles werkt prima, tot na een uur het geluid wegvalt; na op allerlei knoppen gedrukt te hebben en kabels in en uit blijkt alleen het verwijderen en terugzetten van de voeding van de tv effectief. Press OK EN “Kijk verder” en er is weer geluid. Dat probleem blijft, soms om het half uur, soms anderhalf maar ook een keer een hele middag zonder problemen (schaatsen). Een enkele keer herstart de tv spontaan 5-10 sec. nadat het geluid is uitgevallen. Iets minder ellendig omdat je niet uit de stoel hoeft op te staan.
Vervolgens van alles geprobeerd:
- alle kabels vervangen.
- fabrieksinstellingen teruggezet
- andere hdmi poort gebruikt
uiteindelijk:
- na overleg met Ziggo helpdesk nieuwe Nex box ontvangen
- alle kabels eerst laten zitten
- vervolgens per kabel vervangen
uiteindelijk:
- Ziggo stuurt monteur
- deze vind niks bijzonders
- ergo: het ligt het aan de tv
na iets (?) langere tijd hetzelfde probleem.
- gebeld met Sony helpdesk
- deze stelt voor om Ziggo te vragen hoe de Nex box met het CEC commando omgaat.
- ik krijg uitgelegd dat CEC te maken heeft met de communicatie tussen mediabox en tv via hdmi
- kom zelf tot de conclusie dat het misschien met de optie “Eén knop voor aan- en uitzetten” te maken heeft
- optie uitgezet en nu urenlang geen problemen
tot de volgende avond > weer de volgende problemen:
- geluid valt uit > herstart tv nodig
- tv herstart nadat geluid uitgevallen is
- (nieuw) beeld en geluid lopen langzaam steeds meer uit sync.
wat kan hier aan de hand zijn