1
Vraag
2
Reageer en help mee
Douwefp

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Netflix app op Next HDR ondersteuning

Wanneer gaat de Netflix app op de Mediabox Next HDR ondersteunen?

 

4K signaal komt prima door, maar de tv herkent geen HDR signaal. Dat doet hij wel bij andere bronnen dan de Next.

 

Uitgelicht
RoWi.

Level 20
  • 18187Reacties
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Next ondersteund wel HDR echter als Netflix een andere HDR variant mee stuurt afhankelijk van wat de filmmaker heeft gebruikt zal de Next er niks mee kunnen.

 

Currently, there are five different varieties of HDR: HDR10, HDR10+, HLG, Dolby Vision and Advanced HDR by Technicolor.

 

Als de TV het goed doet, waarom dan prutsen met de Next?

27 Reacties 27
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Netflix heeft altijd al HDR met Netflix 4K abonnement en de Next op 4K met de films en en series en documentaires die er zijn in HDR.

Mijn beeldscherm schakelt automatisch over als het een programma is met HDR bij Netflix.

Douwefp
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Voor de duidelijkheid:

- ik heb een 4k abonnement op Netflix

- tv is een Sony KE-48A9

- 4k signaal komt door, want de tv geeft 4k beeld, alleen het HDR gedeelte komt niet door

- HDMI poorten staat goed ingesteld, ook met andere instellingen werkt het niet

- HDR werkt wel prima via de Netflix app op de tv zelf (android tv) of via andere externe apparatuur

 

Mijn voorlopige conclusie: mijn versie van de Mediabox Next ondersteunt geen HDR...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Helaas ken ik de Sony niet voldoende, dit is geen normaal gedrag van de Next met deze versie en software, ik lees dat verder nergens.

Bij vreemde issues:

Heb je de next al een keer 30 seconden van de stroom gehad?

Geen resultaat, dan de fabrieksinstellingen.

Geen resultaat, laat het hier weten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Next ondersteund wel HDR echter als Netflix een andere HDR variant mee stuurt afhankelijk van wat de filmmaker heeft gebruikt zal de Next er niks mee kunnen.

 

Currently, there are five different varieties of HDR: HDR10, HDR10+, HLG, Dolby Vision and Advanced HDR by Technicolor.

 

Als de TV het goed doet, waarom dan prutsen met de Next?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi. De Next geeft HDR door, er is verder, op dit moment, geen enkele melding dat bij iemand de HDR niet doorkomt en bij eerdere meldingen hielp de stroom 30 seconden van de Next af.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert lees even goed wat ik schrijf. Ja ik weet dat de Next HDR ondersteund maar we weten allebei dat diverse TV's daar moeite mee hebben dat bewijst de EK wel. Het kan inderdaad ook in de samenwerking van de Sony en de Next zitten. Mogelijk de verkeerde HDMI kabel. @Douwefp heb je de meegeleverde HDMI kabel gebruikt?

 

Verder gebruikt Netflix zowel HDR als Dolby Vision de Next mag het Netflix beeld niet eens beïnvloeden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi. schreef: "Ja ik weet dat de Next HDR ondersteund maar we weten allebei dat diverse TV's daar moeite mee hebben dat bewijst de EK wel."

 

Next Netflix HDR gaat via internet en is niet te vergelijken met het DVB-C EK signaal.

De EK gaat via de coax met HDR en HLG en de NPO heeft al toegegeven dat er iets niet goed gaat, er is al wel iets verbeterd, maar het beeld is nog steeds niet lekker.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Coax en DVB of een IP stream maakt hierin geen verschil!! Het is niet HDR en HLG, HLG is een HDR variant!! 

HDR =HDR ongeacht de signaal drager of dit een IP stream is of DVB-T,DVB-C of DVB-S maakt niks uit. Daarom is dat juist allemaal vast gelegd. Helaas is er geen algemene standaard, een TV moet dus met alle varianten overweg kunnen, dat geld ook voor de Next, en feitelijk moet de Next dit aan de TV overlaten, wat simpelweg niet gebeurd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi. "en feitelijk moet de Next dit aan de TV overlaten, wat simpelweg niet gebeurd."

 

Dat doet de Next wel of kun jij aantonen dat de next dat niet doet?

Douwefp
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dat lijkt de Next bij mij dus niet te doen, @Bert 

Mijn tv ondersteunt HDR10, HLG en Dolby Vision op alle 4 HDMI poorten. Daar ligt het probleem dus niet.

 

@RoWi. Ja, ik heb zowel een 2.0 als 2.1 kabel geprobeerd, zonder effect. Voorlopig kijk ik inderdaad lekker via de app op de TV zelf, maar het lijkt me prettig als het werkt, ook voor evt HDR uitzendingen in toekomst.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ja @Bert  ik kan dat aantonen, omdat blijkbaar bij Samsungs de HDR kleuroptimalisatie ondersteuning uitgezet moet worden bij de HDMI poort waar de Next aan hangt, dat zou niet nodig moeten zijn als de Next de kleur informatie één op één doorzet naar de TV.

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@Douwefp Hallo Douwe, kan jij inloggen bij jouw netflix account? Via (bijvoorbeeld) internet explorer? Als jij dan in jouw account ben, ga naar jouw profiel. Daar ergens kan jij de kwaliteit aanvinken. Waarschijnlijk sta jij nu op sd kwaliteit. Dat kan jij in dat menu veranderen naar hoog. Dan krijg jij het ‘volle’ signaal van netflix. Beeldkwaliteit word dan beter. Probeer dit eens? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi.  schreef:

Ja, omdat blijkbaar bij Samsungs de HDR kleuroptimalisatie ondersteuning uitgezet moet worden bij de HDMI poort waar de Next aan hangt, dat zou niet nodig moeten zijn.


Ik begrijp niet wat je bedoelt en ik kan niets vinden met Samsung HDR kleuroptimalisatie en de Next.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

@RoWi.  schreef:

Ja, omdat blijkbaar bij Samsungs de HDR kleuroptimalisatie ondersteuning uitgezet moet worden bij de HDMI poort waar de Next aan hangt, dat zou niet nodig moeten zijn.


Ik begrijp niet wat je bedoelt en ik kan niets vinden met Samsung HDR kleuroptimalisatie en de Next.


De exacte benaming is UHD Color en dat zou uitmoeten, wat betekent dat de Next enkel 4:2:0 uitstuurt.

Screenshot_20210703-182217_Chrome.jpg

De genoemde Sony zal ook soortgelijke instellingen hebben.

Wat Andre noemt kan ook meespelen, zelfs de verbindings snelheid kan een rol spelen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi. Ah UHD color, maar dat heeft niets met HDR te maken, dat gaat over de kleurruimte en daar wordt voor de Next nog aan gewerkt.

Beide aan en uit werkt met de Next alleen de kleur is iets anders.

Dit gaat over het feit dat er TV's zijn die een flets beeld hebben, voor HDR maakt het niets uit: Samsung UHD color - Ziggo Community

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@RoWi. Dit komt mij heel bekend voor. Op m’n oudere samsung had ik dit probleem met de apple tv 4k. Inderdaad dedoor jouw genoemde optie uitzetten en alles was weer oke met het beeld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Beste Bert HDR = de kleur ruimte dat heeft alles met UHD color en de Chroma sampling te maken. Als dit niet goed wordt verwerkt worden donkere gebieden te donker en lichte gebieden te licht.

 

Maar goed op de Sony komt blijkbaar enkel de SDR kleuren gamma binnen. Dat is een geval apart.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@RoWi. Jawel, je hebt gelijk, ik schreef een beetje ongelukkig, ik doelde op de verschillende functies van UHD en HDR.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

@RoWi. Jawel, je hebt gelijk, ik schreef een beetje ongelukkig, ik doelde op de verschillende functies van UHD en HDR.


Dat zal wel komen door het verwarrende gebruik van de termen. UHD is meer dan alleen de pixels, en het lijkt er op dat Ziggo ook niet goed weet dat 4K en UHD niet altijd hetzelfde betekenen. Bij TV uitzendingen spreken we enkel over UHD nooit over 4K.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic