De beeldkwaliteit buiten de app om is uitstekend. Nooit verwacht dat ik zo'n verschil met de oude full-HD TV zou zien.
De rest van de signalen via de Netflix-app op de Next is ook prima, zolang het maar geen HDR is. Ik switch alleen naar de app op TV als er HDR wordt aangeboden. Daarom vermoed ik dat er 'iets' aan de hand is in de Netflix-app van de Next - in combinatie met de Sony TV dan. Of het bij andere TV-merken ook zo is weet ik niet.
Keuzemogelijkheden bij de beeldinstellingen zijn bij mij:
HDR-modus : auto - HDR10 - HLG
Videobereik : auto - volledig - beperkt
Kleurruimte : auto - sRGB BT.709 - DCI - Adobe RGB - BT.2020
Als ik een HDR signaal afspeel gebruik ik auto. Als ik switch zie ik soms wel wat verschil maar het blijft flets ondanks dat de helderheid MAX staat.
Net nog meer bekeken en geëxperimenteerd op de TV. Als ik via de app op TV een Dolby Vision signaal afspeel merk ik dat de beeldinstellingen op de achtergrond automatisch worden aangepast. Eerder had ik dat niet in de gaten, ik werd dus gefopt! Ik zie nu in een klein vakje 'HDR' bij de beeldinstellingen verschijnen en beeldinstellingen zijn kennelijk automatisch ingesteld. Vele zijn flink gewijzigd. Vandaar dat het beter lijkt.
Dan zou de conclusie kunnen zijn dat het afspelen van HDR via de app op de Next kennelijk geen wijziging in de beeldinstellingen triggered.
Enfin, weer een heel verhaal maar het mysterie wordt nu iets duidelijker. Mocht Bert of Dave geen tips meer hebben, of mocht Ziggo nog wat dieper op het probleem willen ingaan dan kan ik verder gaan zoeken. Anders mag het topic op 'opgelost' worden gezet omdat ik een workaround heb.