1
Vraag
2
Reageer en help mee
RuudM

Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Netflix Dolby Vision via TV of HDR via de Next?

Een raar verschijnsel: met mijn nieuwe Sony TV KD-43XH8599, aangesloten met HDMI 2.1 krijg ik met behulp van de Netflix app op de Next weliswaar een HDR signaal aangeboden maar dat resulteert op de TV in een flets beeld.

 

Beeldinstelling op de Next is 'automatisch', aangesloten met UTP. Bekabeling is op orde. Pakket TV en internet complete, HDMI ingang op TV 'verbeterd signaal'. Firmware bijgewerkt, alles via UTP. HDR via de Next wordt op de TV gesignaleerd maar het beeld, de helderheid duikt ineen en kan ik niet in orde krijgen. 

 

Op de TV (UTP) is ook een Netflix app. Als ik via die app kijk krijg ik een prima beeld, Dolby Vision. 

Zie ook deze link: Netflix kijken in Dolby Vision of HDR10 

Dat wordt lastig: kon ik vroeger met de afstandsbediening alles via de Next bedienen en kiezen zou ik nu een extra afstandsbediening van de TV moeten gebruiken om HDR op de TV zelf te bekijken. 

 

Omdat het op de app van de TV wel goed gaat lijkt het erop dat er 'iets' aan de hand is met de Netflix app van de Next of wellicht de Next zelf. Heeft iemand een idee waarom ik het HDR signaal van de Next niet op de juiste manier kan afkijken? Neemt niet weg dat ik uitermate tevreden ben over de Next hoor, Ziggo! Zou m nooit meer kwijt willen. Maar ik ben gewoon benieuwd waar het 'probleem' ligt, of dat bekend is bijvoorbeeld.

 

8 Reacties 8
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi,

De TV moet HDCP 2,2 ondersteunen .

HDCP 2.2 is een codering die de rechten bepaald van content om onrechtmatig afspelen te voorkomen.

En heb je de next rechtstreeks aangesloten zitten op de TV of  loopt hij 1e via een receiver ?  

RuudM
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Uit de handleiding: "HDMI IN 1/2/3/4 (ondersteunt 4K-resolutie, Voldoet aan HDCP 2.3)". Als het niet geschikt was zou er volgens mij helemaal geen beeld moeten zijn maar dat is er dus wel - alleen is dat te flets.

De Next is rechtstreeks met een HDMI 2.1 kabel aangesloten op HDMI 1 van de TV. 

 

Overige video-gegevens:

4096 × 2160p (50, 60 Hz)*2*3, 4096 × 2160p (24 Hz)*2, 3840 × 2160p (50, 60 Hz)*3, 3840 × 2160p (24, 25, 30 Hz), 1080p (30, 50, 60 Hz), 1080/24p, 1080i (50, 60 Hz), 720p (30, 50, 60 Hz), 720/24p, 576p, 480p, Pc- formaten*4

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Oke duidelijk , ik heb er verder geen verklaring voor dat de Tv beelden er flets uitzien.

Er komt wel een moderator voorbij van Ziggo die er mogelijk wat over kan schrijven.

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

De Next doet geen Dolby Vision, alleen hdr10 en hdr-hlg

RuudM
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Klopt, ik schreef: "Op de TV (UTP) is ook een Netflix app. Als ik via die app kijk krijg ik een prima beeld, Dolby Vision. ".... 😉  Het probleem is vermoedelijk de app op de Next of de verwerking van de output van de Next - denk ik. Suggesties welkom!

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @RuudM! Bijzonder dat het beeld erg flets is via de Netflix app op de Next en dat je het maar niet voor elkaar krijgt om dit te verbeteren. Dat komt je kijkplezier natuurlijk niet ten goede en ik snap dat je dan al gauw switcht naar de app op je televisie voor de beste ervaring..

 

Ik heb er eerlijk gezegd niet direct een verklaring voor. Is de beeldkwaliteit buiten de Netflix app op de Next om wel in orde? Dus bijvoorbeeld bij live televisie, Replay TV en/of andere apps? 

 

Hebben jullie misschien nog tips of adviezen voor TS @Bert & @Dave!?

RuudM
Topicstarter
Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

De beeldkwaliteit buiten de app om is uitstekend. Nooit verwacht dat ik zo'n verschil met de oude full-HD TV zou zien.

De rest van de signalen via de Netflix-app op de Next is ook prima, zolang het maar geen HDR is. Ik switch alleen naar de app op TV als er HDR wordt aangeboden. Daarom vermoed ik dat er 'iets' aan de hand is in de Netflix-app van de Next - in combinatie met de Sony TV dan. Of het bij andere TV-merken ook zo is weet ik niet. 

 

Keuzemogelijkheden bij de beeldinstellingen zijn bij mij: 

HDR-modus : auto - HDR10 - HLG

Videobereik : auto - volledig - beperkt

Kleurruimte : auto - sRGB BT.709 - DCI - Adobe RGB - BT.2020

 

Als ik een HDR signaal afspeel gebruik ik auto. Als ik switch zie ik soms wel wat verschil maar het blijft flets ondanks dat de helderheid MAX staat. 

 

Net nog meer bekeken en geëxperimenteerd op de TV. Als ik via de app op TV een Dolby Vision signaal afspeel merk ik dat de beeldinstellingen op de achtergrond automatisch worden aangepast. Eerder had ik dat niet in de gaten, ik werd dus gefopt! Ik zie nu in een klein vakje 'HDR' bij de beeldinstellingen verschijnen en beeldinstellingen zijn kennelijk automatisch ingesteld. Vele zijn flink gewijzigd. Vandaar dat het beter lijkt. 

Dan zou de conclusie kunnen zijn dat het afspelen van HDR via de app op de Next kennelijk geen wijziging in de beeldinstellingen triggered. 

 

Enfin, weer een heel verhaal maar het mysterie wordt nu iets duidelijker. Mocht Bert of Dave geen tips meer hebben, of mocht Ziggo nog wat dieper op het probleem willen ingaan dan kan ik verder gaan zoeken. Anders mag het topic op 'opgelost' worden gezet omdat ik een workaround heb. 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @RuudM


Erg jammer dat er nog geen antwoord en oplossing is gekomen. 
Waar ik benieuwd naar ben is het volgende. In je bericht geef je het volgende aan: Als ik via de app op TV een Dolby Vision signaal afspeel merk ik dat de beeldinstellingen op de achtergrond automatisch worden aangepast. 
Bedoel je hiermee de Netflix app starten via de Next box, of de app van je smart TV?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic