Nederlandse ondertiteling TV5Monde hapert

TV5Monde zendt vrij veel programma's uit die Nederlands ondertiteld zijn, ik kijk daar graag naar. Dat werkte lange tijd goed, maar sinds een tijdje hapert de ondertiteling regelmatig: het eerste deel van een nieuwe gesproken tekst ontbreekt dan, je hoort praten, maar ziet geen ondertiteling, óf je ziet al het tweede ondertitelings-fragment terwijl het eerste nog wordt uitgesproken, terwijl daarna (zichtbaar als lichte flikkering) nogmaals dat tweede fragment getoond wordt, nu wel synchroon met de gesproken tekst. Zolang er gesproken blijft worden gaat het dan wel goed, maar als een tweede persoon aan het woord komt, of het commentaar even pauzeert, ontbreekt er opnieuw een fragment van de ondertiteling. Ik kan uiteraard niet beoordelen of dit aan het door TV5Monde aangeleverde signaal ligt of aan Ziggo, maar het stoort mij wel en Ziggo lijkt mij hier het geëigende aanspreekpunt. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als hier iets aan gedaan zou kunnen worden. O ja, ik merk het zowel bij het live kijken als bij het kijken naar een opgenomen programma.

J_Haydn
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Hey @J_Haydn . 

Ik krijg weinig terugkoppeling op de melding die gedaan is. Vooralsnog hebben we het niet kunnen reproduceren. 

Wat inmiddels wel bekend is, is dat ergens tussen half en eind december de aanlevering van de ondertiteling van TV5 Monde aangepast wordt. Dus er wordt aangegeven dat we hierop moeten wachten. Mocht het daarna nog steeds niet goed gaan, moeten we verder op onderzoek uitgaan. 

Bekijk in context

Lycke Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 11184Reacties
  • 857Oplossingen
  • 3927Likes
15 Reacties 15

Goedemiddag @J_Haydn,

Welkom op de Community!

Met zulke ondertiteling is programma's van TV5Monde kijken natuurlijk een stuk minder.
Helemaal als je dit regelmatig doet.

Kijk je hiernaar via een Mediabox of via Ziggo Go?
Aan de hand daarvan kun je ook bepalen of het zender gerelateerd is, of signaal gerelateerd.
Is het mogelijk om te kijken of de ondertiteling verschilt?

Erik P Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 1464Reacties
  • 237Oplossingen
  • 224Likes

Ik kijk hier altijd naar via de Mediabox, ik heb een Next.

Ik heb even geprobeerd via Ziggo Go op de tablet, en daar zie ik geen probleem met de ondertiteling.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag heb ik nog eens uitgebreider getest met Mediabox vs. Ziggo Go. Ik heb een op maandagavond opgenomen programma bekeken op zowel TV als tablet. De haperingen in de ondertitelingen kwamen bij beide voor, op dezelfde plaatsen. Het lijkt dus meer zender-gerelateerd dan signaal-gerelateerd ?

Wel heb ik de indruk dat er, sinds ik dit probleem een week geleden heb aangemeld, iets verbeterd lijkt te zijn. Waar bij een eerder programma uit deze serie (van enkele weken geleden) bijna élk nieuw begin van de voice-over ontbrak, was dat bij deze uitzending een stuk minder. Gek hè.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Behoorlijk eigenaardig inderdaad, @J_Haydn

Als ik jouw berichten zo lees, dan neig ik ook eerder naar zender-gerelateerd in plaats van een signaal-issue. Top dat je een uitgebreide test hebt uitgevoerd en fijn ook dat er verbetering in lijkt te zitten. Mogelijk is TV5Monde er dus al mee bezig, maar dat kan ik niet garanderen. Ik heb nog even op de lijst gekeken van incidenten die bij ons bekend zijn. Hier staat TV5Monde niet op vermeld. Waar ik nog even nieuwsgierig naar ben, is of dit bij specifieke programma's het geval is, of dat het eigenlijk bij alle uitzendingen aan de orde is.

Laat het in ieder geval weten. Dan maak ik er intern melding van. 

Gerrit Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 519Reacties
  • 28Oplossingen
  • 83Likes

@Gerrit Ziggo : niet alle programma's op TV5Monde zijn Nederlands ondertiteld, die waar ik naar kijk, informatieve programma's (cultuur, natuur, toerisme) en de meeste (politie- of komische) series wel. Ik merk daarbij geen verschil tussen het ene of het andere soort programma.

De door mij eergisteren opgemerkte verbetering was overigens maar van korte duur: gisteren was het weer zowat om de andere zin raak, en dan moet je wel erg veel zelf invullen.

Ik heb geen idee hoeveel andere mensen naar TV5Monde kijken en hier eventueel ook last van hebben. Waarschijnlijk reageert niet iedereen even snel, ikzelf heb ook lang gewacht, totdat ik dacht “als niemand het meldt gebeurt er zeker niets” en toen na enig zoeken op dit forum terecht kwam.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@J_Haydn  Heb je zo ook een paar programmanamen en tijdstippen waarop de programma's beginnen waarbij de ondertiteling het niet doet ?

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5325Reacties
  • 418Oplossingen
  • 1030Likes

Bijvoorbeeld Echappées Belles, Des racines et des ailes, Meurtres à [plaatsnaam], Tandem. Veel programma's worden in een week 3 keer uitgezonden, op verschillende tijdstippen ('s middags, in de vooravond, 's avonds laat); ik kijk doorgaans 's avonds, maar ook bij 's middags opgenomen uitzendingen hapert de ondertiteling.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@J_Haydn Dank je wel voor deze aanvullende informatie! Wat zie je precies gebeuren met de ondertiteling? Je hebt het over “haperen”, blijft het dan hangen, is het verstoord of valt de ondertiteling weg?
Kun je anders een foto of korte opname delen onder dit topic?

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5325Reacties
  • 418Oplossingen
  • 1030Likes

Kijk a.u.b. even naar mijn beschrijving van het probleem, niet alleen naar de kop erboven. Ik heb het naar mijn idee al zo gedetailleerd beschreven, dat ik niet weet wat ik daar nog aan zou kunnen toevoegen. Mocht je dan toch nog een vraag hebben, dan lees ik dat hier wel.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@J_Haydn Je hebt een punt, hoor. Het is ontzettend uitgebreid geformuleerd, waarvoor dank. Ondervind je nog steeds problemen? Ik heb zojuist Tandem van vandaag ruim een kwartier - aanvang 18.40 uur - bekeken en zie nog geen issues. Als het nog speelt op andere zenders, kun je vanaf nu het volgende eens bijhouden? 

- datum
- programma
-  tijdstip uitzending
- rond welk tijdstip van de aflevering kwamen de problemen? (in geval van live tv). Bij Replay: omstreeks welke minuten en seconden? 

Met deze waardevolle gegevens hoop ik het probleem te kunnen reproduceren. Ik kijk er naar uit! 

Vincent Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 1185Reacties
  • 96Oplossingen
  • 220Likes

@Vincent Ziggo Ja, het probleem doet zich nog steeds voor. Het wisselt wel in frequentie, zo heb ik gisteren de afgelopen vrijdagavond opgenomen film “Conte de printemps” bekeken en op de volle speelfilmlengte zijn mij maar 4 of 5 weggevallen fragmenten opgevallen.
In reactie op je vraag heb ik vandaag de op 9-11 om 19:01 uitgezonden en opgenomen documentaire “Echappées Belles” (over Patagonië) bekeken en genoteerd op welke punten de ondertiteling hapert. Mijn telling begint bij ca. 34 minuten afspeeltijd, het stuk daarvoor had ik al bekeken voor ik jouw vraag las. Op de volgende tijdstippen ontbrak er een stukje ondertiteling: 34:28 35:17 41:22 41:43 43:48 44:41 46:15 46:45 46:54 54:22 55:08 56:03 56:09 56:41 1:00:41 1:00:47 1:06:26 1:08:05 1:08:49 1:09:26 1:10:14 1:13:49 1:16:14 1:16:33 1:17:50 1:19:46 1:20:03 1:21:58 1:22:33 1:22:33 1:22:47 1:24:39 1:24:55 1:25:37 1:29:47.
Toch wel erg veel …
Doordat ik dit programma als serie opneem is ook de herhaling ervan op 14-11 opgenomen. Ik heb daar ook een stukje van bekeken en daar hapert de ondertiteling op dezelfde plaatsen !
Hopelijk is deze informatie bruikbaar om verder te onderzoeken wat de oorzaak is, én die te verhelpen.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de aangeleverde informatie, @J_Haydn ! Ik heb alles gebundeld en doorgezet zodat hiervoor een onderzoek gestart kan worden en doorgezet kan worden naar de verantwoordelijke afdeling. Ik durf zo niet aan te geven hoe lang het duurt voordat het opgelost zal zijn. Dit zal afwachten zijn helaas. 

Gianna Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 2362Reacties
  • 154Oplossingen
  • 314Likes

Hey @J_Haydn . 

Ik krijg weinig terugkoppeling op de melding die gedaan is. Vooralsnog hebben we het niet kunnen reproduceren. 

Wat inmiddels wel bekend is, is dat ergens tussen half en eind december de aanlevering van de ondertiteling van TV5 Monde aangepast wordt. Dus er wordt aangegeven dat we hierop moeten wachten. Mocht het daarna nog steeds niet goed gaan, moeten we verder op onderzoek uitgaan. 

Bekijk in context

Lycke Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 11184Reacties
  • 857Oplossingen
  • 3927Likes

@Lycke Ziggo , bedankt voor deze reactie. Ik ga kijken of ik tegen die tijd verschil zie, laat dat dan ook wel weten.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Lycke Ziggo Het lijkt er op dat die nieuwe aanleverwijze voor de ondertiteling al in werking getreden is. Gisteren 2 opgenomen reportages bekeken en geen enkel probleem ! Wat een verademing om álles mee te krijgen en niet voortdurend te hoeven gissen wat er nu eigenlijk nog meer gezegd werd.

J_Haydn
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitgelicht topic