1
Vraag
2
Reageer en help mee
MeindertF1

Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes

Nederlandse GP keert na 35 jaar terug op Zandvoort



De Nederlandse Grand Prix keert in 2020 na 35 jaar terug op de kalender. Circuit Park Zandvoort heeft volgens bronnen een vijfjarige overeenkomst gesloten met Liberty Media, de commerciële rechtenhouder. Beide partijen zijn akkoord over de hoofdlijnen, alleen de details moeten nog worden ingevuld.

Maandenlange onderhandelingen gingen eraan vooraf, maar deze week bereikte Zandvoort op de belangrijkste punten dan toch een akkoord met rechtenhouder FOM over de terugkeer van de Nederlandse GP op Formule 1’s kalender. In 2020, 35 jaar na de laatste voorstelling – gewonnen door Niki Lauda – zal het duinencircuit weer decor zijn voor ’s werelds populairste raceserie.

Met het akkoord, er moeten naar verluidt nog wel enkele details worden ingevuld, gaat er voor zowel Circuit Park Zandvoort, waarvan prins Bernhard van Oranje mede-eigenaar is, en FOM een grote wens in vervulling. De rechtenhouder gaf vorig jaar aan dat het een terugkeer naar Nederland in de duinen wilde bewerkstelligen. Niet alleen vanwege de populariteit van Max Verstappen, maar ook vanwege de traditie die het circuit heeft.
Om niet in het vaarwater van de Belgische GP terecht te komen zal de Nederlandse GP hoogstwaarschijnlijk in mei worden verreden.

Het is niet uitgesloten dat het in 2020 de eerste race op Europese bodem zal worden. Die eer was de laatste jaren voor Barcelona, maar het voortbestaan van de Spaanse GP is nog onzeker. Het contract loopt na dit jaar af.

Met de rentree van de Nederlandse GP begint de kalender voor 2020 steeds meer vorm te krijgen. Nieuwkomer Vietnam werd eerder bevestigd, de Engelse GP in Silverstone lijkt zijn plek na hernieuwde onderhandelingen ook te behouden. Liberty Media’s commerciële topman Sean Bratches verklaarde vorige week in Bahrein tegenover FORMULE 1 nog dat enige haast voor Zandvoort en andere kandidaat-organisaties geboden was. “We zijn nu bezig met het plannen van de kalender voor volgend jaar. Maar als er een plek weg is, is die ook voor vijf of tien jaar weg.”

Bron: https://www.formule1.nl/nieuws/nederlandse-gp-keert-na-35-jaar-terug-op-zandvoort/
10 Reacties 10
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Dat zijn de goede berichten :blush:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik ben dan wel benieuwd hoe ze de bereikbaarheid willen aanpakken. Want ook zonder F1 sta je in de zomer al meer dan een uur in de file om er te komen en vaak nog langer om een parkeerplaats te vinden. Zelfs met een relatief klein event als de Verstappen dagen vorig jaar, was Zandvoort al compleet onbereikbaar geworden.
MeindertF1
Topicstarter
Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
Nick999 wrote:
Ik ben dan wel benieuwd hoe ze de bereikbaarheid willen aanpakken. Want ook zonder F1 sta je in de zomer al meer dan een uur in de file om er te komen en vaak nog langer om een parkeerplaats te vinden. Zelfs met een relatief klein event als de Verstappen dagen vorig jaar, was Zandvoort al compleet onbereikbaar geworden.


Ik heb begrepen dat heel Zandvoort autovrij wordt gesteld. Pendelbussen vanaf centrale locaties die iedereen naar het circuit brengen. De toeschouwers kunnen alleen via deze pendelbussen of fiets naar het circuit komen. Dat lijkt mij een prima oplossing.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Het klinkt goed, maar je zit wel met het probleem dat Zandvoort niet alleen F1 is maar ook een van de toplocaties qua strand. En ik neem aan dat ze de strandbezoekers niet kunnen verbieden om met de (vaak volgeladen) auto richting strand te gaan. Hopelijk houdt de organisatie ook rekening met de standaard drukte van het hoogseizoen, want zoals het de afgelopen jaren richting strand was, komen ook de pendelbussen niet meer verder.

Ik ben blij dat de F1 komt maar hoop wel dat het goed gaat komen. :sunglasses:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Als geboren Zandvoorter ( Scharrekop ) denk ik dat we nog even geduld moeten hebben voordat het echt officieel is

https://www.zandvoortsecourant.nl/nieuws/3707/grote-prijs-van-nederland-nog-niet-officieel.php
MeindertF1
Topicstarter
Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
Volgens de Britse Formule 1 journalist zal de DutchGP plaatsvinden op 10 mei 2020.

MeindertF1
Topicstarter
Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
Vanmorgen om 11:00 uur wordt de terugkeer van de #DutchGP in in Zandvoort officieel wereldkundig gemaakt.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Verwijderd account
Niet van toepassing
MeindertF1
Topicstarter
Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes
De GP van Zandvoort keert voor minimaal 3 jaar terug op de Formule 1-kalender De nieuwe race gaat verder onder de naam Heineken Dutch Grand Prix.

Vooral de oranje zee van Verstappen supporters over de hele wereld was een inspiratie voor de Formule1 om terug te keren naar Nederland.


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic