Vraag
Reacties
Oplossing
PaulVoorburg
Level 1

Na update Next Ziggo Sport kanaal 14 4K melding

Hallo,

Na de update van de Next heb ik de volgende melding op kanaal 14. (Zie foto) Het klopt dat ik de instellingen van de Next op 1080p/i heb staan. Dit doe ik omdat het beeld dan veel scherper is op 99% van de kanalen (ik neem aan omdat die nog niet in 4K zijn). Wanneer ik hem op 4K zet is het beeld door upscaling (of hoe dat heet) op de meeste kanalen gewoon minder scherp en de kleuren heel flets. Als ik hem op “automatisch” zet gaat die schijnbaar ook altijd op 4K want dan heb je ook de fletse kleur en het minder scherpe beeld.

Het is heel irritant elke keer als ik Ziggo Sport wil kijken dat ik de instellingen moet veranderen naar 4K en dan weer terug bij andere kanalen. 

overigens als ik hem nu op 4K zet heb ik ook op kanaal 14 dat wazige fletse beeld tov 1080. Gaat er dan iets mis of zijn bepaalde programma’s pas in 4K?

wat gaat hier mis? Hebben meer mensen dit? Graag een oplossing dat kanaal 14 het op 1080 instelling ook weer doet.

150 Reacties 150
Meldingen
Aan Uit
RX-Men-8
Level 5

Het kleurprobleem op sommige 4K TV's met de Mediabox Next ligt volgens mij aan dat sommige TV's de  kleursignalering (REC.2020 - Wide Color Gamut vs. REC.709 - HDTV Color) niet volgen.  Ziggo Sport 4K en ook de HD zenders zijn REC.709 en als je TV er ten onrechte vanuit gaat dat het REC2020 is kloppen je kleuren niet. Sommige TV's doen dit goed, sommige kun je er op instellen, sommige hebben een firmware update nodig.  Er waren een paar series TV's van Panasonic en Philips met OEM LG displays die hier een update voor kregen. Dus ik zou zeker kijken of er een update is als je een probleem met de kleuren hebt.

Pasi
Level 19

Ik zou eerder verwachten dat de Next zich daarin verslikt, wat die stuurt tenslotte het HDMI signaal naar de tv.

Gebruikt u een CI+ module, dan is het inderdaad waarschijnlijk de tv.

0 Kudos
verwp01
Level 8

Ik heb net de 2e vrije training in 4K gezien en het ziet er geweldig uit super strak beeld.👍👌

Bassiemeer
Level 1

Wanneer je de box op 4K zet zie je in het menu al dat de kleur oranje opeens vaal word.

Dit is al sinds het begin een probleem met deze box, wat kut van ziggo is, is dat nu die 4K setting nu doordrukt.

Wanneer je naar een zender gaat die niet 4K uitgezonden word zijn de kleuren brak. Hoe moeilijk is het om in de “automatische” stand gewoon door te geven wat jullie uitzenden ipv kijken naar welke resolutie de tv kan en dit dan daaraan aan te passen/upscalen. Waarom doen jullie upscaling met een apparaat wat daar klaarblijkelijk niet voor ontworpen is! Dat kan m’n tv wel doen als ik dat wil 😡

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

De next geeft keurig door wat het kleurbereik is wat er hoort te zijn, Rec.709 of Rec.2020.

Ik kan instellen op mijn beeldscherm wat het binnenkomend kleurbereik is en zie heel mooi de verschillen als ik het beeldscherm op een ander kleurbereik zet en kan dan de fout die een aantal TV's maken op die manier reproduceren.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Bijna alle TV's hebben een prima beeld met de standaard instelling op 4K op de Next.

Kijk eens naar dit bericht, mogelijk staat daar je oplossing bij: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Na-update-Next-Ziggo-Sport-kanaal-14-4K-melding/m-p/748834/hi... 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Als er geen fysiek ander exemplaar komt met andere hardware is er nagenoeg geen verbetering mogelijk. De mogelijkheden die de XL krijgt is nog geen reden om dat ding te willen.

Ziggo wil geen nieuwe software laten ontwikkelen voor de Humax, er is absoluut geen reden dat met een 5300C niet de zelfde functies mogelijk zijn die de XL en Next hebben. De Cloudopname's met de beperkte houdbaarheid van 12 maanden werkt eerder in het nadeel dan het voordeel.

Voor de apps heb ik de slimme TV daar heb ik geen externe box voor nodig.

RoWi.
Level 20

@Pasi Het ontwerp van de huidige Next lijkt minimaal 4 tot 6 jaar oud te zijn.

https://ziggoforum.nl/topics/mediabox-next-van-binnen.92936/

0 Kudos
Pasi
Level 19

@RoWi. 

Inderdaad. Dezelfde link als in dit draadje: hierzo.

"...Wat mij verbaast, is dat de productie datum van de getoonde Next, 03-MAR-2017 is. Omdat het ontwerpen & testen door de fabrikant natuurlijk ook tijd kost, zou het ontwerp van de Next medio 2016 gemaakt kunnen zijn. De nieuwe Next is dus eigenlijk een oude Next !..."

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Pasi  schreef:

@RoWi. 

Inderdaad. Dezelfde link als in dit draadje: hierzo.

"...Wat mij verbaast, is dat de productie datum van de getoonde Next, 03-MAR-2017 is. Omdat het ontwerpen & testen door de fabrikant natuurlijk ook tijd kost, zou het ontwerp van de Next medio 2016 gemaakt kunnen zijn. De nieuwe Next is dus eigenlijk een oude Next !..."

De Next was enkel nieuw op het moment dat deze van de productie lijn rolde, zoals ik al aangaf als er geen v2 hardware versie komt blijft het een 'oud' ding, dat geld voor alle hardware zodra een computer of TV of..... noem maar op in de winkel staat is dat apparaat al verouderd. Diverse routers hebben niet voor niks andere hardware versies, die zijn letterlijk vernieuwd.

Uiteraard, hebben MaxH en Bert wel een punt wij beiden kunnen ons enkel baseren op wat we op het forum lezen en verwachten van een apparaat, niet uit gebruikservaring van de MBXL of de Next.

RoWi.
Level 20

@MaxH  schreef:

@Pasi Ondanks dat ik dit "fenomeen" ook ervaar, vind ik nu dat je wat te veel tegen de schenen van Ziggo schopt. Op dit moment is kan. 14 het enige kanaal in 4K (zonder extra abonnement). Er is nog geen echte 4K opname uitgezonden. Vrijdag pas, F1. Het is een kleine moeite om dan de Next op 4K te zetten en overige 99% van de tijd op 1080p. Tenminste, zo ga/moet ik het doen.  

Dit is niet geheel correct kanaal 14 is gewoon HD. Wat je op de Next ziet via kanaal nummer 14 is een dvb stream uit een andere mux.

0 Kudos
MaxH
Level 17

Je zal wel gelijk hebben, maar voor mij en 99% van de kijkers is het 4K 😉

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Alleen de F1 is native uhd de overige uitzendingen niet. Als dat wel zo was hadden we dat op de VodafoneZiggo site wel gelezen.

0 Kudos
Bassiemeer
Level 1

Dat zal ongetwijfeld bij de meeste tv’s zo zijn. Bij mijn tv (LG) OLED65C9 lijkt het 4K kanaal wel goed beeld te hebben (dus geen vale kleur) maar vervolgens hebben de niet 4K zenders vale kleuren.

0 Kudos
Bassiemeer
Level 1

Nogmaals, waarom doet de box upscaling, dit is al sinds begin van deze box de klacht.

0 Kudos
Harm Brugge
Level 3

Maar is het niet mogelijk om net als bij het geluid een volg signaal optie te maken? Of is dat te ingewikkeld?

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Harm Brugge  schreef:

Maar is het niet mogelijk om net als bij het geluid een volg signaal optie te maken? Of is dat te ingewikkeld?

Daar is de insteling automatisch voor bedoeld, dan hoor je per gekozen kanaal de juiste kwaliteit te ontvangen, daarmee verdwijnt niet het probleem dat Ziggo 1 kanaalnummer gebruikt voor twee verschillende bronnen. Zoals bij kanaal 14 en 205 het geval is.

Ter herhaling Ziggo moet eens naar hun concurrent kijken en voor de UHD kanalen een eigen kanaalnummer gebruiken.

0 Kudos
Harm Brugge
Level 3

Maar automatisch betekent in dit geval toch dat hij de resolutie aanpast aan de resolutie van de TV en niet aan die van de uitzending?

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Als de TV 4k/UHD is zal deze dat signaal moeten krijgen. 

0 Kudos