Hallo,
Na de update van de Next heb ik de volgende melding op kanaal 14. (Zie foto) Het klopt dat ik de instellingen van de Next op 1080p/i heb staan. Dit doe ik omdat het beeld dan veel scherper is op 99% van de kanalen (ik neem aan omdat die nog niet in 4K zijn). Wanneer ik hem op 4K zet is het beeld door upscaling (of hoe dat heet) op de meeste kanalen gewoon minder scherp en de kleuren heel flets. Als ik hem op “automatisch” zet gaat die schijnbaar ook altijd op 4K want dan heb je ook de fletse kleur en het minder scherpe beeld.
Het is heel irritant elke keer als ik Ziggo Sport wil kijken dat ik de instellingen moet veranderen naar 4K en dan weer terug bij andere kanalen.
overigens als ik hem nu op 4K zet heb ik ook op kanaal 14 dat wazige fletse beeld tov 1080. Gaat er dan iets mis of zijn bepaalde programma’s pas in 4K?
wat gaat hier mis? Hebben meer mensen dit? Graag een oplossing dat kanaal 14 het op 1080 instelling ook weer doet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Pasi Ondanks dat ik dit "fenomeen" ook ervaar, vind ik nu dat je wat te veel tegen de schenen van Ziggo schopt. Op dit moment is kan. 14 het enige kanaal in 4K (zonder extra abonnement). Er is nog geen echte 4K opname uitgezonden. Vrijdag pas, F1. Het is een kleine moeite om dan de Next op 4K te zetten en overige 99% van de tijd op 1080p. Tenminste, zo ga/moet ik het doen.
Hé @MaxH, inderdaad, voor ons ( techneuten ) is het geen probleem en kunnen we al die veranderingen van Ziggo wel aanpassen, oplossen of er omheen borduren. Maar dat is juist de denkfout, we moeten juist niet naar ons zelf kijken, maar naar de gemiddelde klant ( wie dat ook mag zijn ) en hoeveel klanten dat niet kunnen.
Net zoals andere techneuten hier, die hun halve Ziggo coax netwerk hebben vervangen door eigen apparatuur. Ja, die hebben beslist minder problemen en hebben ze die spontaan ( weer ) wel, dan zijn ze technisch genoeg om dat op te lossen. Maar het gros van Ziggo's klanten, moet het doen met wat Ziggo hun levert.
Persoonlijk heb ik ook weinig problemen, maar ook hier weer weinig standaard Ziggo apparatuur ( en wat er staat, daarin is zoveel mogelijk uitgeschakeld ). Maar dat betekent niet, dat ik me niet kan 'inleven' in de vele Ziggo klanten, die niet technisch zijn of hun talent op een geheel ander vlak hebben.
Door het verplicht te moeten overschakelen naar 4K mode, zullen er vast en zeker weer veel klanten met de instellingen van hun tv moeten gaan 'knoeien' en dat alleen maar omdat de Next te dom is, om de klant de keuze te geven om te bepalen naar welk signaal ( 1080 of 4K ) gekeken moet worden.
@Pasi "Maar het gros van Ziggo's klanten, moet het doen wat Ziggo hun levert."
En daar is nu juist de installatiegarantie voor, als men verhuist, nieuwe klant wordt en ook als je nieuwe apparatuur hebt gekregen, geldt de installatiegarantie.
Nee, daar is die 'installatiegarantie' niet voor, want die is alleen maar voor diegene die net verhuizen, wat maar een hele kleine percentage is. Problemen die daarna optreden ( b.v. door deze wijziging ) moeten de mensen zelf maar oplossen. Dat kan via de helpdesk, maar we weten allemaal, dat men daarvan niet te veel moet verwachten.
Alle andere ( niet verhuizende ) Ziggo klanten met een Next, zullen dit zelf moeten oplossen. En dat alleen maar omdat Ziggo te zuinig is geweest om een optie daarvoor in de Next te maken. Zodat de Next in 1080 mode, gewoon het 1080 signaal van de coax moet 'pakken'. Staat de Next in 4K mode, dan moet 'ie gewoon het 4K signaal nemen. Hoe moeilijk is dat nu ?
@Pasi schreef:
Maar dat is juist de denkfout, we moeten juist niet naar ons zelf kijken, maar naar de gemiddelde klant ( wie dat ook mag zijn ) en hoeveel klanten dat niet kunnen.
Die zullen hun Next waarschijnlijk op Automatisch(default) hebben, dan speelt dit hele issue niet 😉.
@Pasi Daar is de installatiegarantie juist wel voor en ik weet niet anders dan dat altijd geweest is.
Kies de juiste monteur (ziggo.nl)
Ziggo gaat nu dus iedereen die door deze wijziging een probleem heeft, persoonlijk helpen?
Waarschijnlijk net zoals met o.a. de piep. Als je maar lang genoeg wacht, dan worden de problemen vanzelf minder ....
ik ga het nog eens in Automatisch proberen net in 4k opstarten was in hd
@ziggpiet schreef:
ik ga het nog eens in Automatisch proberen net in 4k opstarten was in hd
Dat kan. Dan heeft de Next niet(op tijd) je 4K TV gedetecteerd en denkt dat het een HD TV is.
Handshake blijft een lastig iets bij de Next.
ik weet niet of het toeval is maar deze keer is het wel in 4k beeld .instelling Automatisch
En welk apparaat doet in die mode de opscaling voor een 1080 zender met een 4K tv?
ga ik proberen of er verschil inzit met eco stand op quick start mischien helpt het snellere opstarten 4k detectie te krijgen
@ziggpiet : Goed bezig !!
De Next op 4K upscaled SD en HD naar 4K.
De Next op 1080 dan scaled de Next van SD naar HD en de TV alles naar 4K.
Jawel, wel degelijk, een paar maal gelezen op dit forum.
net mediabox next opgestart zender eurosport hd1 gezapped naar ziggo sport kanaal 14 gecheckt quality 4k.
instellingen standby timer 24 uur
mediabox opstart tijd quick start
hdmi resolutie automatic
4:3 handling pillar box
match frame rate aan
one power on
dolby audio follow content
npo 1 hd zend uit in hd dolby digital
netflix prime video audio dolby digital +/atmos
sound modus movie.
high contrast on
build 4.29
instelling receiver
denon 3600h
hdmi arc
i/p scalar uit
4k signaal formaat verhoogd
receiver eco uit tv eco uit
beeld hdr effect
ik hoop dat het blijft werken in 4k
hdmi in tv geeft hier beter beeld dan in receiver geen flets beeld .
kabels
"...prutsen helpt zo nu en dan om problemen op te lossen..."
Inderdaad. Wees blij dat u zo handig bent. Er zijn genoeg mensen, die niet verder dan de aan/uit knop op de afstandsbediening komen.
Een paar interessante reacties sinds ik de laatste keer dit topic las, de Next mag deze melding niet geven, ongeacht de aangesloten TV. Kies ik bewust voor 1080i dan moet de Next dat gewoon doorgeven, en geen rare foutmelding, omdat er een UHD tv is aangesloten dat mag gewoonweg niet!!
Als Ziggo het echt goed wil doen dan krijgen de UHD kanalen een eigen kanaal nummer twee verschillende streams met hetzelfde kanaal nummer is vragen om problemen.
'k Zit nu F1 te kijken in 4K. Ziet er toch wel mooi uit 😀
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.