Vraag
Reacties
Oplossing
PaulVoorburg
Level 1

Na update Next Ziggo Sport kanaal 14 4K melding

Hallo,

Na de update van de Next heb ik de volgende melding op kanaal 14. (Zie foto) Het klopt dat ik de instellingen van de Next op 1080p/i heb staan. Dit doe ik omdat het beeld dan veel scherper is op 99% van de kanalen (ik neem aan omdat die nog niet in 4K zijn). Wanneer ik hem op 4K zet is het beeld door upscaling (of hoe dat heet) op de meeste kanalen gewoon minder scherp en de kleuren heel flets. Als ik hem op “automatisch” zet gaat die schijnbaar ook altijd op 4K want dan heb je ook de fletse kleur en het minder scherpe beeld.

Het is heel irritant elke keer als ik Ziggo Sport wil kijken dat ik de instellingen moet veranderen naar 4K en dan weer terug bij andere kanalen. 

overigens als ik hem nu op 4K zet heb ik ook op kanaal 14 dat wazige fletse beeld tov 1080. Gaat er dan iets mis of zijn bepaalde programma’s pas in 4K?

wat gaat hier mis? Hebben meer mensen dit? Graag een oplossing dat kanaal 14 het op 1080 instelling ook weer doet.

e-mail meldingen
Aan Uit
150 Reacties 150
Harm Brugge
Level 3

Nee toch? Dat is waar een paar mensen hier over klagen. Als mijn TV (een 65" 2020 QLED) een SD of 1080(p/i) signaal krijgt dan schaalt hij deze zelf naar een 4k resolutie. De TV doet dat zelfs veel beter dan de next. Voor 4k uitzendingen moet ik hem dan wel weer op 4k/automatisch zetten. Een extra optie bij resolutie: "Volg uitzending", zou voor mij de oplossing zijn.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Klopt, nagenoeg elke TV zal dat beter doen dan de Next of andere mediaspelers, waar het om gaat met de instelling automatisch moeten Love Nature en kanaal 14 Ziggo Sport in UHD worden doorgegeven daar hoeven de TV en de mediabox dan niks aan te doen enkel zoals het is doorgeven. De Next legt voor die twee kanalen een link naar een andere bron voor kanaal 205 Love Nature naar een IP stream, voor 14 naar een uhd dvb-c stream en daar gaat het mijns inziens fout. Hoe het exact werkt weet ik niet, ik weet wel dat Ziggo het onnodig ingewikkeld heeft gemaakt.

@Harm Brugge  4k/automatisch zijn hoop ik twee verschillende instellingen. Dus of 1080 of 4k of automatisch.

0 Kudos
Flerflep
Level 3

Hello, heb het forum weer af zitten struinen maar ik word er nog niet wijzer van. Vanmiddag F1 willen kijken en ook ineens de melding over 4K, omgeschakeld en jawel flets beeld. Kleuren komen gewoon niet natuurlijk over en zijn, flets.

Tegen beter weten in tv maar eens op de fabrieksinstellingen gezet, gecontroleerd op software updates voor de tv en... Geen resultaat. 

Uiteindelijk de F1 kunnen kijken maar met fletse kleuren als ik hem op 1080i geen problemen maar dat kan niet meer op kanaal 14? Baal er eigenlijk stevig van dat dit voor mijn gevoel weer door de strot geduwd word zonder dat het 100% werkt.

In de bijlage foto's met 4K (eindigend op 8844.jpg) en zonder (eindigend op 0289.jpg), als iemand een oplossing heeft graag. Ik heb de Next box rechtstreeks op mijn TV aangesloten (Phillips 50PUS6754/12).

0 Kudos
steen100
Level 6

Als hij hem op 1080 P gaat zetten en niet op 1080 I is denk ik het probleem over.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Flerflep 

Natuurlijk moet het beeld in zowel 4K als in 1080 qua kleur hetzelfde zijn.

Maar in de laatste foto  ( eindigend op 0289.jpg ) zit beslist veel te veel rood. Ik weet niet welke kleur modes een Philips tv allemaal heeft, maar de kans is groot dat er één mode is, waarbij de kleuren dichter bij de werkelijkheid staan.

Algemeen : veel tv's staan tegenwoordig standaard in een kleur mode, waarin de kleuren veel te verzadigd zijn en b.v. gras meer op gifgroen dan groen lijkt.

Maar nogmaals: Natuurlijk moet het beeld in zowel 4K als in 1080 qua kleur hetzelfde zijn.

0 Kudos
Flerflep
Level 3

De foto geeft in die zin een vertekend beeld, de "rode" mat naast de tv is in werkelijkheid roze dus dit ligt (ook) aan mijn telefoon.

De verschillen zijn echter enorm en zet ik de Next box op 1080 dan zijn de kleuren veel mooier. Bij 4K hangt er een bijna grauwe gloed overheen. Dit zie je vooral in rood en op blanke mensen terug, die worden echt bijna grijs van kleur. En er zou inderdaad qua kleur geen verschil moeten zijn.

ziggpiet
Level 8

npo zapp is in sd resolutie 576i 

dat is nog al een groot verschil naar 1080 of 4k resolutie ondersteunt de tv ook hdr? @Flerflep 

0 Kudos
Flerflep
Level 3

I know, zocht even iets waar veel kleur in zat. Maar je ziet het op alle zenders direct wanneer je wisselt tussen Automatisch/4K of 1080. Het maakt dus ook geen verschil om de box op automatisch of 4K te zetten. De kleuren vervagen op beide instellingen. Op 1080 is het beeld wel goed.

De TV ondersteund ook HDR en en op mijn PS4 is het beeld kraakhelder en geweldig gekleurd. Daarom blijf ik overtuigd dat het probleem uit de nextbox komt of dat mijn tv niet matched met de box 

RoWi.
Level 20

@Flerflep dat lijkt op basis van diverse topics een samenwerkings geval van de Next en Philips televisie's te zijn.

@ziggpiet de resolutie ofwel de pixels staat deels los van de kleuren. Er is met name bij de oudere pal/secam periode programma's wel minder kleur info per pixel. 

In dit digitale tijdperk hebben we met kleurdiepte per pixel te maken. Dat is al vrij lang hetzelfde. Het gaat erom hoe de TV en de Next in 4K of automatisch omgaan met zoals dat heet de kleurmapping.

https://fwd.nl/beeld/kleurdiepte-tvs-8-bit-10-bit-12-bit/

Flerflep
Level 3

@RoWi. Bedankt voor de reactie, de tv zou HRD10+ moeten zijn. Maar Ziggo gaf in de oplossing in dit topic aan dat de eerdere problemen opgelost zouden zijn, dat is niet zo en de oplossing om naar 1080 te schakelen kon ik prima mee leven aangezien er vrijwel geen 4K content is op tv en mijn Chromecast Ultra wel normaal werkt. Vervelend word het wanneer ze 4K gaan forceren en ik dus naar slechter beeld moet gaan kijken.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

De TV kan wel HDR 10+ zijn, de reguliere HD en SD kanalen gebruiken dat niet, de Next moet dat correct omzetten. En dat lijkt gebaseerd op diverse reacties en topics toch niet altijd correct te gebeuren. Of dat dan aan de Next ligt of de daarop aangesloten TV zal ik in het midden laten.

Het antwoord van @Alex vindt ik gewoonweg niet acceptabel, ik snap de redenatie, toch blijf ik erbij dat de klant het bepaald niet de Next kortom de setting 1080 moet op de Next de juiste stream uit juiste mux doorgeven. 

0 Kudos
Flerflep
Level 3

@RoWi. Precies, kijk de technische details zijn mij een stap te ver. Maar er was een, in principe, prima oplossing door het wisselen naar 1080.

@Alex ik hoor graag of er toch een manier is om niet geforceerd naar 4K te gaan wat zoals bekend is nog steeds niet goed werkt met bepaalde Philips modellen.

Of het nu aan de Next of TV ligt laat ook ik in het midden maar de oplossing hebben jullie nu wel "afgepakt".

0 Kudos
Pasi
Level 19

Misschien een andere zichtpunt : zou de Next wel de juiste/benodigde standaarden/iso's 'hebben', waardoor de Next kan bepalen welke beeld SDR en welke beeld HDR ( en welk sub type ) is en zodoende het signaal juist te behandelen?
Sinds de Next ontworpen werd, hebben zenders/tv fabrikanten/film-makers allerlei nieuwe technieken ontwikkeld.

Het is overigens geen antwoord wat @Alex geeft, maar de uitleg hoe e.e.a. nu bij Ziggo is ingesteld.

RoWi.
Level 20

@Flerflep  die dwang voor 4k is er enkel voor kanaal 14 door de vreemde aanpak van twee signalen met hetzelfde kanaalnummer. 

Er is een in mijn ogen heel simpele oplossing die ik vaker heb geschreven gebruik een ongebruikt kanaal nummer voor de UHD streams, op deze manier kunnen de Next gebruikers op een normale manier naar kanaal 14 kijken.

Pasi
Level 19

"...Er is een in mijn ogen heel simpele oplossing die ik vaker heb geschreven gebruik een ongebruikt kanaal nummer voor de UHD streams, op deze manier kunnen de Next gebruikers op een normale manier naar kanaal 14 kijken..."
Inderdaad !!

Of is dit misschien nog simpeler: staat de Next in 1080 mode, dan signaal van kanaal 14 doorzetten naar HDMI. Staat de Next in 4K mode, dan de internet stream doorzetten naar HDMI.

Blijft in beide gevallen de vraag of de Next zo 'slim' ingesteld/gemaakt kan worden. Voor deze technisch hoogwaardige ( het is bijna raket science ) ingrepen kan natuurlijk niet zo maar ieder apparaat gebruikt worden.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Klopt een echt antwoord is het niet, puur een situatie schets. 

De Next moet eigenlijk enkel in auto modus worden gebruikt en per bron de juiste waarden gebruiken. 4K moet je gewoonweg niet gebruiken, hoewel blijkbaar gaat er met de stand automatisch ook iets niet lekker, wat mij dus doet vasthouden gebruik vrije kanaalnumners voor de UHD streams.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pasi schreef: "Of is dit misschien nog simpeler: staat de Next in 1080 mode, dan signaal van kanaal 14 doorzetten naar HDMI. Staat de Next in 4K mode, dan de internet stream doorzetten naar HDMI."

Zo werkt het met Love Nature, kanaal 205, dus de Next heeft dit in zich.🙂

RoWi.
Level 20

@Pasi daar zit de crux voor de F1 wordt een UHD DVB stream in mux 053 gebruikt, voor 205 Love Nature een IP stream. Eigen kanaalnummers gebruiken net zoals KPN lijkt mij echt de beste oplossing. Uiteraard lost dat niet het 4K kleur probleem voor de niet UHD kanalen op wel het gedoe met kanaal 14.

Die nieuwe technieken wat betreft de filmmakers etc valt wel mee, de televisie en beeldschermmakers zijn doorgaans verder dan de film en tv programmamakers.

Uiteraard wat ik al eerder schreef de hardware van de Next zal niet veranderen of er moet een v2 komen, niet alles zal software matig opgelost kunnen worden.

0 Kudos
Pasi
Level 19

"...Of is dit misschien nog simpeler: staat de Next in 1080 mode, dan signaal van kanaal 14 doorzetten naar HDMI. Staat de Next in 4K mode, dan de internet stream doorzetten naar HDMI."

@Bertheeft de oplossing : "...Zo werkt het met Love Nature, kanaal 205, dus de Next heeft dit in zich..."

Goed te weten, de Next zou dus in principe e.e.a. goed gescheiden kunnen houden en is een verplichting van permanent 4K mode niet nodig.

Nu nog 'zien' te begrijpen waarom Ziggo, deze al bestaande en goed werkende oplossing niet gebruikt? Zou dan een commerciële beslissing, aan de basis van deze vreemde handelwijze hebben gestaan?

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Pasi  schreef:

"...Of is dit misschien nog simpeler: staat de Next in 1080 mode, dan signaal van kanaal 14 doorzetten naar HDMI. Staat de Next in 4K mode, dan de internet stream doorzetten naar HDMI."

@Bertheeft de oplossing : "...Zo werkt het met Love Nature, kanaal 205, dus de Next heeft dit in zich..."

Goed te weten, de Next zou dus in principe e.e.a. goed gescheiden kunnen houden en is een verplichting van permanent 4K mode niet nodig.

Nu nog 'zien' te begrijpen waarom Ziggo, deze al bestaande en goed werkende oplossing niet gebruikt? Zou dan een commerciële beslissing, aan de basis van deze vreemde handelwijze hebben gestaan?

Dat is de hamvraag. Ondank die optie is een eigen kanaal logischer, hoewel vermoedelijk is hier voor het gemak van de klant gekozen, deze hoeft nu voor de uhd uitzendingen geen ander kanaalnummer te onthouden. Blijft over waarom het één via IP en het ander via DVB.

Side note ook met kanaal 205 lijkt het niet altijd goed te gaan gezien diverse topics daarover.

0 Kudos