@Alex : "...De situatie die jij schetst is helaas niet mogelijk: Als jij je Mediabox Next handmatig op 1080p/i instelt, ga je nu inderdaad tegen een foutmelding aanlopen omdat de Next wel een 4K-tv detecteert, maar deze instelling daar niet mee overeen komt. ..... De reden dat hij niet automatisch 'besluit' om de 1080p/i uit te gaan zenden, is omdat er dan situaties ontstaan waarbij er 'per ongeluk' naar 1080 gaat worden gekeken in plaats van 4K. Dat zou ook zonde zijn. Het is als het ware een reminder van de box: Je kijkt nog niet naar de hoogst haalbare kwaliteit. Wil je in deze situatie dus naar de zender kijken, dan dien je inderdaad deze instelling aan te passen...."
Betekend dit dat men de Next nu permanent in 4K mode moet hebben staan, omdat men anders de ( paar !! ) 4K zenders helemaal niet kan bekijken en dat men deze zenders ook niet met een 1080p/i instelling kan zien? Dat is natuurlijk gewoon belachelijk.
Het is toch bijzonder fraai ( kuch ) dat Ziggo bepaald hoe men tv kijkt. Blijkbaar begrijpt Ziggo nog steeds niet dat de klant bepaald hoe hij/zij kijkt en als deze 1080p/i wilt instellen ( om wel reden dan ook !!! ), dan moet dat gewoon kunnen !!
Het zou natuurlijk anders zijn, als Ziggo speciaal voor 1080p/i een extra signaal op de kabel moet zetten, dat dat signaal is natuurlijk al aanwezig voor alle niet Next gebruikers.
Ziggo moet eens begrijpen, dat er situaties zijn dat de Next niet optimaal is en/of dat i.s.m. andere ( wereld merken ) apparatuur de Next soms niet optimaal is en/of dat er andere apparatuur is die gewoon beter is dan de Next. Om dan e.e.a. optimaal ( wat dat ook mag zijn ) in te kunnen stellen, moet de Next gewoon zo in te stellen zijn, zoals de klant dat wenst. Punt.
Het is toch belachelijk dat Ziggo ( weer ) beslist hoe de klant tv wil kijken, omdat Ziggo bepaald wat de instellingen van de Next moeten zijn en alle andere apparatuur daar maar naar moet 'dansen'. Was er in begin een verplichte beeldscherpte instelling, daarna een verplichte geluidsinstellingen, enz enz.
Dat dit misschien een slechter beeld/geluid geeft dan mogelijk is of dat de klant hun ( misschien betere ) eigen apparatuur ondergeschikt moeten maken aan deze oude Next Box, om gewoon tv te kunnen kijken zoals de klant dat wenst, dat schijnt Ziggo niet te interesseren.
Een klant betaald Ziggo voor de mogelijkheid om o.a. tv te kijken en hoe de klant dat wil doen, dat moet hij/zij zelf weten en dat wordt niet bepaald door Ziggo.
Ik moet eerlijk zeggen dat Ziggo me steeds meer tegen gaat staan. Was ik vroeger een echte fan van Ziggo, maar sinds enige jaren wordt steeds duidelijker, dat Ziggo er niet voor de klant is, maar dat de klanten er voor Ziggo zijn en de klanten dus moeten dansen naar Ziggo's verplichtingen en eisen.
E.e.a. zou nog niet zo erg zijn, als b.v. de verplichte instellingen ingesteld moeten worden in top-kwaliteit apparatuur. Maar ondertussen is menig Ziggo apparaat bijna een minimaal ding, vergeleken met veel mainstream consumenten elektronica, die juist de laatste jaren kwalitatief enorm zijn verbeterd.