1
Vraag
2
Reacties
PaulVoorburg

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na update Next Ziggo Sport kanaal 14 4K melding

Hallo,

 

Na de update van de Next heb ik de volgende melding op kanaal 14. (Zie foto) Het klopt dat ik de instellingen van de Next op 1080p/i heb staan. Dit doe ik omdat het beeld dan veel scherper is op 99% van de kanalen (ik neem aan omdat die nog niet in 4K zijn). Wanneer ik hem op 4K zet is het beeld door upscaling (of hoe dat heet) op de meeste kanalen gewoon minder scherp en de kleuren heel flets. Als ik hem op “automatisch” zet gaat die schijnbaar ook altijd op 4K want dan heb je ook de fletse kleur en het minder scherpe beeld.

 

Het is heel irritant elke keer als ik Ziggo Sport wil kijken dat ik de instellingen moet veranderen naar 4K en dan weer terug bij andere kanalen. 

overigens als ik hem nu op 4K zet heb ik ook op kanaal 14 dat wazige fletse beeld tov 1080. Gaat er dan iets mis of zijn bepaalde programma’s pas in 4K?

 

wat gaat hier mis? Hebben meer mensen dit? Graag een oplossing dat kanaal 14 het op 1080 instelling ook weer doet.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @PaulVoorburg (en de rest uiteraard),

 

Scherp opgemerkt! De technische voorbereidingen zijn al getroffen, dus je kunt de verschillen al merken. Maar ik begrijp dat het bij jou niet werkt, dus goed dat je aan de bel trekt:

De situatie die jij schetst is helaas niet mogelijk: Als jij je Mediabox Next handmatig op 1080p/i instelt, ga je nu inderdaad tegen een foutmelding aanlopen omdat de Next wel een 4K-tv detecteert, maar deze instelling daar niet mee overeen komt.

 

De reden dat hij niet automatisch 'besluit' om de 1080p/i uit te gaan zenden, is omdat er dan situaties ontstaan waarbij er 'per ongeluk' naar 1080 gaat worden gekeken in plaats van 4K. Dat zou ook zonde zijn. Het is als het ware een reminder van de box: Je kijkt nog niet naar de hoogst haalbare kwaliteit. Wil je in deze situatie dus naar de zender kijken, dan dien je inderdaad deze instelling aan te passen.

 

In dat geval misschien nog belangrijker: Het is vooral jammer dat je met die instellingen het beeld minder mooi vindt. In een eerder stadium waren daar problemen mee, maar die zijn al enige tijd opgelost met updates óf instellingen van TV's. Voordat ik daar verder op in ga; is dat iets wat je kan laten zien? Dus bijvoorbeeld een foto van flets beeld (en eventueel 'normaal' beeld) ?

Bekijk in context

150 Reacties 150
ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

formule1 in is in 4k  

dit is in de test fase zal vast nog wel aan gewerkt worden.

hangt vast van aanvoer af wordt het op ge scaled 

PaulVoorburg
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat is heel leuk voor formule 1, maar het punt is..  ik kan nu heel de zender 14 niet bekijken als ik de instellingen van mijn Next niet op 4K zet maar bijvoorbeeld op 1080 om dat lelijke upscaling te ontlopen. Dan moet ik hem op 4K zetten in de instellingen puur als ik even 14 wil kijken en als ik dan RTL 4 of de andere 99% van de zenders/programma’s die niet 4K zijn wil zien zonder lelijke upscaling en fletse kleuren moet ik weer terug naar instellingen en hem op 1080 zetten..

 

laat staan hoe ik dit mijn ouders wijs maak die ook een Next hebben om elke keer instellingen te veranderen.. (mijn vader kwam er toevallig mee, hij wou voetbal kijken en 14 blokkeerde dus door die melding). 

kan niet de bedoeling zijn lijkt mij..

Zorg dat 4K Kanalen / 14 of wat jullie er ook mee aan het doen zijn ook op 1080 zichtbaar is zonder die blokkade van de foto die ik stuurde..

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@PaulVoorburg in principe moet de Next het normale dvb kanaal weergeven als deze op 1080 staat ingesteld, als dat niet zo is gaat er iets fout. De Next legt intern een koppeling naar een ander DVB-c kanaal voor het UHD aanbod. Deze melding lijkt op een onbedoelde bijwerking.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Precies hetzelfde als TS. Net even aan het testen geweest. Ook standaard de Next op 1080p. Perfect beeld. Is geen 4K voor nodig. Maar inderdaad nu ook het 4K logo op kanaal 14. Beeld alleen zichtbaar wanneer de Next op Automatisch of op 4K ingesteld wordt. Dat zou dus inhouden dat met een niet 4K TV er geen kanaal 14 bekeken kan worden (op dit moment).

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Vreemd dat er niet meer meldingen zijn (of ergens iets gemist? @Alex ?) Zoals Rowi schrijft, op de TV in de slaapkamer zonder Next en geen CI+ geen probleem met het DVB-C signaal. Gewoon kanaal 14 zichtbaar. Ergens las ik dat het HD signaal op 401 zou zitten. Dat kanaal heb ik sowieso niet op de Next.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MaxH 401 is onderdeel van Ziggo Sport het kanaal Sport Select.

In een ander topic werdt aangegeven dat is by design, dat lijkt mij een slecht idee.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@RoWi.  schreef:

@MaxH 401 is onderdeel van Ziggo Sport het kanaal Sport Select.

In een ander topic werdt aangegeven dat is by design, dat lijkt mij een slecht idee.


Kwam er ook net achter. Ik begrijp het nog steeds niet. Al diegenen met een Next en geen 4K TV kunnen dan geen kanaal 14 meer kijken? Ik kan indien echt nodig wel omschakelen, maar als je geen 4K TV hebt, houdt het vooralsnog op.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Juist de klanten die wel een UHD/4K tv en de Next hebben krijgen blijkbaar deze melding op kanaal 14.

Zie ook dit topic.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/4K-Ziggo-Sport-Totaal/m-p/745598/highlight/true#M45696

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@RoWi.  schreef:

Juist de klanten die wel een UHD/4K tv en de Next hebben krijgen blijkbaar deze melding op kanaal 14.

Zie ook dit topic.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/4K-Ziggo-Sport-Totaal/m-p/745598/highlight/true#M45696


Dat klopt. Mijn gedachte was dat bij iemand die geen UHD/4K tv heeft, de Next uiteraard ook geen 4K resolutie mogelijkheid heeft en dus standaard op bv. 1080p heeft staan.
Ik heb de Next ook standaard op 1080p staan(omdat het bij HD scherper is) en dan kan. 14 niet werkt, ik aannam dat het dan altijd bij 1080p niet werkt. 
Maar goed, bij de F1 komend weekend zet ik de Next wel op 4K. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @PaulVoorburg (en de rest uiteraard),

 

Scherp opgemerkt! De technische voorbereidingen zijn al getroffen, dus je kunt de verschillen al merken. Maar ik begrijp dat het bij jou niet werkt, dus goed dat je aan de bel trekt:

De situatie die jij schetst is helaas niet mogelijk: Als jij je Mediabox Next handmatig op 1080p/i instelt, ga je nu inderdaad tegen een foutmelding aanlopen omdat de Next wel een 4K-tv detecteert, maar deze instelling daar niet mee overeen komt.

 

De reden dat hij niet automatisch 'besluit' om de 1080p/i uit te gaan zenden, is omdat er dan situaties ontstaan waarbij er 'per ongeluk' naar 1080 gaat worden gekeken in plaats van 4K. Dat zou ook zonde zijn. Het is als het ware een reminder van de box: Je kijkt nog niet naar de hoogst haalbare kwaliteit. Wil je in deze situatie dus naar de zender kijken, dan dien je inderdaad deze instelling aan te passen.

 

In dat geval misschien nog belangrijker: Het is vooral jammer dat je met die instellingen het beeld minder mooi vindt. In een eerder stadium waren daar problemen mee, maar die zijn al enige tijd opgelost met updates óf instellingen van TV's. Voordat ik daar verder op in ga; is dat iets wat je kan laten zien? Dus bijvoorbeeld een foto van flets beeld (en eventueel 'normaal' beeld) ?

Patrick148

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Alex,

 

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Paul. Heb gisteren nog uitgebreid het verschil in beeldkwaliteit getest tussen de instellingen 4K/automatisch enerzijds en 1080p anderzijds. Bij ‘Beau’ zat Helene Hendriks en zij had een rode trui aan. Bij 1080p was de trui dieprood en bij 4K/automatisch was de trui fletsrood. Dus jouw stelling dat die beeldproblemen allemaal verholpen zijn is niet juist. Het is dus voor mij en de anderen geen optie om de resolutie permanent op 4K of automatisch te  zetten omdat het beeld dan gewoon minder is. Ik beschik overigens over een 4K OLED tv uit de toplijn van Philips dus daar ligt het niet aan. 

Graag een oplossing voor dit irritante probleem!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@PaulVoorburg @Patrick148 Welke TV heb je precies, in het verleden zijn er zelfs updates geweest van bepaalde merken om dit probleem op te lossen.

Ook hebben bepaalde merken bepaalde instellingen aan of uit nodig om de Next op 4K goed weer te geven.

Mogelijk komt er iemand langs met dezelfde TV die weet wat precies voor je TV de instelling oplossing is of juist niet waar nog een software aanpassing of in de Next of in de TV voor moet komen.

 

De Next is inmiddels bijna 3 jaar in gebruik en er is inmiddels veel ervaring mee door klanten met veel verschillende TV's.

Patrick148

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de 65OLED903 van Philips. Maar ik denk niet dat het probleem kan worden verholpen met het aanpassen van instellingen op de tv. Het probleem zit hem er volgens mij in dat de Next bij de resolutie 4K/automatisch het beeld op alle kanalen behalve 14 gaat upscalen naar 4K en bij 1080p dat niet doet. Op 1080p heb ik perfect beeld en op 4K/automatisch is dat gewoon minder.

Anon1

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik ervaar precies hetzelfde met een Samsung Q90R televisie. 
Op 4K/Automatisch zijn de kleuren erg flets, zeker de kleur rood. 
Op 1080P is het beeld perfect, maar kan ik geen Ziggo Sport kijken. 

Heel irritant. 

Anon1

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Alex ik heb even geprobeerd 2 foto's te maken van het beeld bij de instelling "4K/Automatisch" en bij "1080P".

 

Zoals je ziet is de kleur rood bij 4K/Automatisch fletser en is het overall beeld bij "1080P" veel sprankelender. Kijk bijvoorbeeld maar naar de achtergrond en de roze hoofden en oren van de muizen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Alex : "...De situatie die jij schetst is helaas niet mogelijk: Als jij je Mediabox Next handmatig op 1080p/i instelt, ga je nu inderdaad tegen een foutmelding aanlopen omdat de Next wel een 4K-tv detecteert, maar deze instelling daar niet mee overeen komt. ..... De reden dat hij niet automatisch 'besluit' om de 1080p/i uit te gaan zenden, is omdat er dan situaties ontstaan waarbij er 'per ongeluk' naar 1080 gaat worden gekeken in plaats van 4K. Dat zou ook zonde zijn. Het is als het ware een reminder van de box: Je kijkt nog niet naar de hoogst haalbare kwaliteit. Wil je in deze situatie dus naar de zender kijken, dan dien je inderdaad deze instelling aan te passen...."

Betekend dit dat men de Next nu permanent in 4K mode moet hebben staan, omdat men anders de ( paar !! ) 4K zenders helemaal niet kan bekijken en dat men deze zenders ook niet met een 1080p/i instelling kan zien? Dat is natuurlijk gewoon belachelijk.


Het is toch bijzonder fraai ( kuch ) dat Ziggo bepaald hoe men tv kijkt. Blijkbaar begrijpt Ziggo nog steeds niet dat de klant bepaald hoe hij/zij kijkt en als deze 1080p/i wilt instellen ( om wel reden dan ook !!! ), dan moet dat gewoon kunnen !!

Het zou natuurlijk anders zijn, als Ziggo speciaal voor 1080p/i een extra signaal op de kabel moet zetten, dat dat signaal is natuurlijk al aanwezig voor alle niet Next gebruikers.

Ziggo moet eens begrijpen, dat er situaties zijn dat de Next niet optimaal is en/of dat i.s.m. andere ( wereld merken ) apparatuur de Next soms niet optimaal is en/of dat er andere apparatuur is die gewoon beter is dan de Next. Om dan e.e.a. optimaal ( wat dat ook mag zijn ) in te kunnen stellen, moet de Next gewoon zo in te stellen zijn, zoals de klant dat wenst. Punt.

Het is toch belachelijk dat Ziggo ( weer ) beslist hoe de klant tv wil kijken, omdat Ziggo bepaald wat de instellingen van de Next moeten zijn en alle andere apparatuur daar maar naar moet 'dansen'. Was er in begin een verplichte beeldscherpte instelling, daarna een verplichte geluidsinstellingen, enz enz.
Dat dit misschien een slechter beeld/geluid geeft dan mogelijk is of dat de klant hun ( misschien betere ) eigen apparatuur ondergeschikt moeten maken aan deze oude Next Box, om gewoon tv te kunnen kijken zoals de klant dat wenst, dat schijnt Ziggo niet te interesseren.

Een klant betaald Ziggo voor de mogelijkheid om o.a. tv te kijken en hoe de klant dat wil doen, dat moet hij/zij zelf weten en dat wordt niet bepaald door Ziggo.

Ik moet eerlijk zeggen dat Ziggo me steeds meer tegen gaat staan. Was ik vroeger een echte fan van Ziggo, maar sinds enige jaren wordt steeds duidelijker, dat Ziggo er niet voor de klant is, maar dat de klanten er voor Ziggo zijn en de klanten dus moeten dansen naar Ziggo's verplichtingen en eisen.

E.e.a. zou nog niet zo erg zijn, als b.v. de verplichte instellingen ingesteld moeten worden in top-kwaliteit apparatuur. Maar ondertussen is menig Ziggo apparaat bijna een minimaal ding, vergeleken met veel mainstream consumenten elektronica, die juist de laatste jaren kwalitatief enorm zijn verbeterd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Pasi "Maar ondertussen is menig Ziggo apparaat bijna een minimaal ding, vergeleken met veel mainstream consumenten elektronica, die juist de laatste jaren kwalitatief enorm zijn verbeterd."

Dat de Next nog schoonheidsfoutjes heeft, is zeker waar, maar daar komt steeds verbetering in, zoals je kunt ervaren, als je de Next hebt.

Je vergeet erbij te vermelden dat de next en de nieuwe software op de Mediabox XL veel meer mogelijkheden heeft dan b.v. de Humax mediaboxen, zoals het gebruik van apps TV Apps op de Ziggo Mediabox Next / Apps op Mediabox XL | Klantenservice | Ziggo, replay, 400 uur opname, te bedienen en op te nemen via de Ziggo Go app en de opnames te bekijken en te streamen via de Ziggo Go app.

Dat is geen minimaal ding te noemen met al die mogelijkheden.

 
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert Alle maal mooi en aardig. Er zullen vast en zeker misschien wel 100 positieve dingen over de Next en de Mediabox XL te vermelden zijn.
Feit blijft dat Ziggo nu weer bepaald wat de instellingen bij de klant thuis moeten zijn en men nu door Ziggo gedwongen wordt om de Next in 4K mode te zetten, met alle gevolgen van dien.

Overigens zijn beide apparaten gewoon oud. Veel consumenten kochten om de zoveel jaar een nieuwe tv en nu 4K tv's mainstream zijn geworden, zijn de verkopen van tv's nog veel hoger. Ondertussen recycled Ziggo de oude Mediabox Xl nog een keer. Natuurlijk zijn de nieuwe opties leuk, maar dat ding moet ook je tv aansturen.

Je hebt dus een moderne 4k tv en moet die aansluiten op een apparaat wat minimaal 3 à 4 jaar oud is of misschien wel bijna 10 jaar. Waarbij Ziggo nog eens gaat bepalen welke instelling gebruikt moeten worden.

Grote kans dat de Mediabox XL zo'n 10 jaar oud is, met 'bijbehorende' oude elektronica/standaarden en o.a. een bijbehorende energie verbruik van bijna 60W. Bijna iedereen vervangt alle gloeilampen door zuinige leds, maar aangezien de rekening door de klant wordt betaald, zal Ziggo het een zorg zijn. Heeft men deze box in 'Stand-by Hoog' staan en kijkt men 4 uur tv, dan is het jaarlijks energie verbruik 342KWh ! Hoeveel XL boxen staan er in Nederland ?

Vooral ook niet vergeten dat Ziggo haar klanten verplicht deze apparaten te gebruiken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Pasi schreef: "Ondertussen recycled Ziggo de oude Mediabox Xl nog een keer. Natuurlijk zijn de nieuwe opties leuk, maar dat ding moet ook je tv aansturen."

En dat gaat prima met de Mediabox XL met de nieuwe software tot 1080p, geen 4K, Dolby enz. je kunt het prima vergelijken met de Humax mediaboxen, qua beeld, alleen heeft de Mediabox XL veel meer mogelijkheden.

 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic