1
Vraag
2
Reacties
olie

Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Na maanden en maanden wachten nog steeds geen goed werkende teletekst

Helaas, na maanden en maanden wachten is er nog steeds niks veranderd met de teletekst, deze staat nog steeds stil en gaat na zo,n 10 seconden weer verder. Ik hoor al maanden en maanden dat er naar een oplossing word gezocht maar het is nog steeds waardeloos. Ik vraag mij dan ook af of ik niet in de maling word genomen door Ziggo want dit probleem wat bij de KPN niet is had toch al lang en breed opgelost moeten zijn. Als Ziggo het niet wil oplossen laten ze dat dan gewoon eerlijk zeggen dan weet ik en vele anderen met mij waar ik aan toe ben. Ziggo houd mij niet langer aan het lijntje want als jullie er een dag aandacht aan geeft moet het opgelost zijn want tot een jaar geleden werkte het perfect maar door die updates die jullie wel eens doen is teletekst slecht geworden.

Uitgelicht
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2122Reacties
  • 194Oplossingen
  • 1462Likes

Dag @olie

Meer dan logisch dat je na al die tijd weer een topic aanmaakt voor precies hetzelfde probleem waar we jou van op de hoogte zouden houden. 

Normaliter doen we dit natuurlijk wel, maar ik zie in je vorige topic dat dit niet is gebeurd. Sorry.

Ik heb vanzelfsprekend direct gekeken hoe het ervoor staat met dit issue. Helaas heb ik geen goed nieuws.

Het probleem is in onderzoek bij de betrokken aanbieders. Er zijn recent geen updates geweest.

Zojuist heb ik om een update verzocht en zodra ik deze heb ontvangen zal ik dat uiteraard met je delen via deze weg.

22 Reacties 22
Meldingen
Aan Uit
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5401Posts
  • 196Oplossingen
  • 3276Likes

TTX is niet bijzonder goed maar werkt hier gewoon. Je moet afentoe wachten. Je kunt gaan wachten op een pagina die niet komt bijvoorbeeld. Andere pagina's komen gewoon door.

Als TTX niet lekker werkt dan zou dit aan de Next zelf kunnen liggen of aan het aangeboden coax signaal. Als dat te sterk is dan zou dit invloed kunnen hebben op de TTX extractie. Dit te sterke signaal zou ook zichtbaar kunnen zijn bij gewoon beeld maar daar zit volgens mij een betere fout correctie op waardoor je pas later een slechter beeld krijgt.

Op de Next hebben ze geen mogelijkheid gemaakt om de sterkte van het signaal weer te geven in een getal wat je kunt vergelijken. Alleen maar goed/slecht en dat soort termen waar je inwezen niet veel aan hebt.

Er kan ook sprake zijn van instraling.

Controle van je coax is het eerste wat ik zou doen.

jenson

Level 11
  • 556Posts
  • 37Oplossingen
  • 207Likes

@olie

Je begint een nieuw topic terwijl er al een topic van jouw is.

"Teletekst werkt de laatste tijd ontzettend traag"

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Teletekst-werkt-de-laatste-tijd-ontzettend-traag/td-p/1286372

Daar zegt Ziggo in november 2023:

We hebben de ervaringen die jullie hier delen kunnen reproduceren en zijn een onderzoek gestart. 

Zodra er meer bekend is, laat ik het weten. 

+

En aan andere forumleden:

Kom niet als reactie op elk probleem met een vraag over bekabeling.

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Nou vind u zelf dan niet dat het tijd word om het probleem eens op te lossen ?

jenson

Level 11
  • 556Posts
  • 37Oplossingen
  • 207Likes

@olie

Natuurlijk  duurt het veel te lang.

Maar sluit dan aan bij het oude topic.

Dan ziet men ook dat het een probleem is sinds november 2023.

Met 50 reacties.

"Teletekst werkt de laatste tijd ontzettend traag"

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Teletekst-werkt-de-laatste-tijd-ontzettend-traag/td-p/1286372

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ik dacht ik ga na heel lang wachten het maar eens opnieuw proberen want mijn oude klacht word totaal geen aandacht aangegeven.  want zoals u het nu zegt heeft men er totaal geen aandacht aan geschonken, anders had ik het niet opnieuw hoeven te vragen. 

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5401Posts
  • 196Oplossingen
  • 3276Likes

@jenson  schreef:

+

En aan andere forumleden:

Kom niet als reactie op elk probleem met een vraag over bebekabeling.

Als het een "Next" probleem zou zijn dan hebben daar veel meer mensen last van. Dat de bekabeling vaak genoemd wordt als oorzaak is logisch. De kabel naar de abonnee of vanaf het AOP is meestal de boosdoener. Ook zonder verandering kan er een stoorbron "GSM mast" staan die nu de nieuwe 5G frquentieband is gaan gebruiken bijvoorbeeld. 

Ziggo doet geregeld "verbeteringen" aan kabel signaal niveaus. Dat merk je vaak niet. Het wordt ook niet meer gemeld dat zoiets gedaan wordt.

Door zo'n aanpassing kan het signaal sterker naar je huis gestuurt worden dan voorheen en indien in gebruik een versterker kan klippen en storing veroorzaken die de ontvanger ontregeld waardoor TTX slecht werkt.

Hier spelen veel zaken die uitgezocht kunnen worden met veel vragen. Omdat het al in onderzoek is ga ik die daarom niet stellen.

Voorbeeld in mijn woonomgeving:

Ik heb last van tv storing de laatste week maar heb zelf niets veranderd:

20240828_161158.jpg

En nee, de graafmachine heeft niets geraakt,  zeggen ze😊

Kameleon1987

Level 11
  • 524Posts
  • 13Oplossingen
  • 621Likes

Voor teletekst kan je ook online terecht vaak. 

Van de nos kan je dat bijvoorbeeld hier vinden.

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 2122Posts
  • 194Oplossingen
  • 1462Likes

Dag @olie

Meer dan logisch dat je na al die tijd weer een topic aanmaakt voor precies hetzelfde probleem waar we jou van op de hoogte zouden houden. 

Normaliter doen we dit natuurlijk wel, maar ik zie in je vorige topic dat dit niet is gebeurd. Sorry.

Ik heb vanzelfsprekend direct gekeken hoe het ervoor staat met dit issue. Helaas heb ik geen goed nieuws.

Het probleem is in onderzoek bij de betrokken aanbieders. Er zijn recent geen updates geweest.

Zojuist heb ik om een update verzocht en zodra ik deze heb ontvangen zal ik dat uiteraard met je delen via deze weg.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5401Posts
  • 196Oplossingen
  • 3276Likes

Ik zie in het oude topic allerlei vergelijken met mobiel internet via een App of Kpn. Die gaan allemaal mank. Die gebruiken TTX op een andere manier dan de Next. De Next haalt de data uit de tv stream via de coax. De Mini en evenzo alle andere genoemden halen de data via internet binnen.

Alleen tv's en oude receivers als de Humax/Cisco gebruiken een CI module die de tv signalen decodeerd en daaruit weer de TTX data halen.

Dat lijkt sinds de update van TTX zelf niet lekker te werken.

Aangezien Ziggo liever van TTX af wil omdat het verouderd is zal er niet veel prioriteit aan gegeven worden. Nieuwe abonnees krijgen geen Next maar een Mini.

Ruil de Next voor een Mini zou ik zeggen en TTX is opgelost. 

Is tegen de Ziggo "omruil" policy maar zolang iets niet oplossen is ook niet netjes.

Peterg2

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

We zullen bij de NOS moeten zijn. Het werkt net zo via DVB-T2. Vooral via de kleurtoetsen kun je lang wachten. 

Zelf gebruik ik het echter al zo'n 3 jaar via de app in mijn telefoon. Werkt als een speer en de tv kan gewoon beeld blijven geven. En hoeft niet van de zender af als ie niet op NPO 1,2 of 3 staat. Televisie hoeft ook niet per se aan, telefoon is altijd al aan.

De NOS Teletekst app is beschikbaar voor mobiel, tablet en Android-TV. 

Of je gebruikt de browser, dus ook laptop http://nos.nl/teletekst .

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

We kunnen lang en breed praten maar teletekst heeft altijd heel en heel veel jaren perfect gewerkt er is dus ooit iets veranderd dat er voor zorgt dat het helaas niet meer zo is. Ik weet ook wel dat teletekst op de telefoon wel goed werkt, maar weet ook dat bij 2 buren die KPN hebben dit probleem onbekend is en teletekst perfect werkt op de tv. Dus is er iets bij Ziggo en ze zouden dit als service aan hun klanten toch eens moeten oplossen op korte termijn.

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Peter, ik heb geen kleuren toetsen, maar waarom werkt teletekst perfect op een tv van de KPN maar ineens op een tv van Ziggo niet meer. Dat moet toch simpel te verklaren zijn en ook netjes opgelost kunnen worden. Wat KPN kan moet Ziggo ook kunnen zou ik zeggen/

jenson

Level 11
  • 556Posts
  • 37Oplossingen
  • 207Likes

In het oude topic staat:

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/teletekst-stottert-605871

"Teletekst stottert"

Bij DVB-T2 (Digitenne)

En hier net gemeld door @Peterg2 

Peterg2

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Sorry @olie .

Ik zie dit nu pas. Het notificatie systeem van dit forum krijgt van mij geen duimpje. 

"Peter, ik heb geen kleuren toetsen,"

Elke afstandsbediening heeft rood, groen, geel en blauw. Nog nooit een tv gezien zonder. Of een losse ontvanger. Zelfs m'n mediabox Nokia 8000 heeft ze.

"maar waarom werkt teletekst perfect op een tv van de KPN maar ineens op een tv van Ziggo niet meer"

Kpn werkt met iptv. Dat is even anders dan dvb-c of dvb-t2. Ook bij Ziggo werkt het goed via de next mini. Want ook die werkt met iptv.

Verder gaat het bij kpn met de allernieuwste decoder niet meer via de zender. Maar direct met de teletekst app van de nos op die decoder. 

Overigens werkt het via dvb-t hier alleen traag met de kleur toetsen. Als de TV even aan gestaan heeft op de zender gaat het met de cijfertoetsen gewoon wel snel. Beide tv's hier hebben een geheugen voor een paar honderd pagina's. 

jenson

Level 11
  • 556Posts
  • 37Oplossingen
  • 207Likes

De kleurentoetsen zitten verstopt achter het afdekplaatje met 'Ziggo'.

Gekleurde knoppen op de Mediabox Next Afstandsbediening

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Gekleurde-knoppen-op-de-Mediabox-Next-Afstandsbediening/td-p/3...

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Jenson, bedankt voor u reactie en je hebt gelijk, nooit geweten dat je het Ziggo plaatje eerst moet verwijderen om ergens bij te komen, maar natuurlijk totaal niet praktisch van Ziggo om eerst een plaatje te moeten verwijderen om ergens bij te komen. Ik zou zeggen Ziggo kom met een nieuwe afstandsbediening waarop wel alles simpel te zien en te gebruiken is, dat moet toch niet zo moeilijk zijn. 

olie
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Helaas begrijp ik er niets meer van, teletekst zou wel goed werken op de Mini maar niet op de Next. Ziggo weet dus waar het aan ligt dat de teletekst niet goed werkt op de Next box, ik zou zeggen zorg dan dat de Next box ook zou werkt als de mini, dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Als er op de maan word gelopen dat moet dit toch simpel iets zijn en snel verbeterd kunnen worden. Ziggo doe je best een s voor je jarenlang trouwe abonnees en houdt ze niet langer aan het lijntje zoals nu helaas wel gebeurd. Succes.

jenson

Level 11
  • 556Posts
  • 37Oplossingen
  • 207Likes

Virgin-360

virgin-360.png

Peterg2

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het is niet zo eenvoudig als jij zegt, olie.

Ziggo krijgt het dvb-c signaal inclusief teletekst binnen van de NPO. En zet het zo door naar de klant. Op de grote Next doet Ziggo dus niets met de TT.

Voor de Next Mini wordt het opgeslagen als een app en zijn dus álle pagina's direct beschikbaar. Dat werkt feitelijk hetzelfde als de NOS Teletekst app op een Android-TV (box, televisie), of die app in smartphone en tablet. Of http://nos.nl/teletekst .

Omdat het in het dvb-c signaal niet goed wordt aangeboden, wat via de ether als dvb-t2 wordt verspreid, werkt het op deze 2 systemen niet helemaal lekker sinds TT na 43 jaar ingebouwd moest worden in een nieuw computersysteem. Voor het oude was geen onderhoud meer mogelijk. Maar helemaal compatibel met dvb-c / dvb-t2, wat qua werking gebaseerd is op het aloude analoge systeem, hebben ze het niet gekregen. Ik vrees dat dat zo blijft.

Ga over op de Next Mini en het probleempje verdwijnt als sneeuw voor de zon. Of gebruik het gewoon via de app in je mobiel. Mijn nu 86 jarige moeder zweert daarbij. Ze vind het super werken.