Helaas, na maanden en maanden wachten is er nog steeds niks veranderd met de teletekst, deze staat nog steeds stil en gaat na zo,n 10 seconden weer verder. Ik hoor al maanden en maanden dat er naar een oplossing word gezocht maar het is nog steeds waardeloos. Ik vraag mij dan ook af of ik niet in de maling word genomen door Ziggo want dit probleem wat bij de KPN niet is had toch al lang en breed opgelost moeten zijn. Als Ziggo het niet wil oplossen laten ze dat dan gewoon eerlijk zeggen dan weet ik en vele anderen met mij waar ik aan toe ben. Ziggo houd mij niet langer aan het lijntje want als jullie er een dag aandacht aan geeft moet het opgelost zijn want tot een jaar geleden werkte het perfect maar door die updates die jullie wel eens doen is teletekst slecht geworden.
Dag @olie,
Meer dan logisch dat je na al die tijd weer een topic aanmaakt voor precies hetzelfde probleem waar we jou van op de hoogte zouden houden.
Normaliter doen we dit natuurlijk wel, maar ik zie in je vorige topic dat dit niet is gebeurd. Sorry.
Ik heb vanzelfsprekend direct gekeken hoe het ervoor staat met dit issue. Helaas heb ik geen goed nieuws.
Het probleem is in onderzoek bij de betrokken aanbieders. Er zijn recent geen updates geweest.
Zojuist heb ik om een update verzocht en zodra ik deze heb ontvangen zal ik dat uiteraard met je delen via deze weg.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De NPO (of haar technische partner) heeft een poosje geleden het stokoude teletext programma opnieuw laten ontwikkelen.
Helaas met als gevolg de geschetste problemen.
Dus het is niet de schuld van Ziggo. Zoals al door diverse leden is gemeld, gaat het ook fout bij digitenne (DVB-T2) en DVB-S (satelliet), kortom alle systemen waarbij de teletext is 'embedded' in het videosignaal.
Klagen doe je dus het beste bij de NPO, want die leveren dat signaal.
@Videopionier schreef:Dus het is niet de schuld van Ziggo. Zoals al door diverse leden is gemeld, gaat het ook fout bij digitenne (DVB-T2) en DVB-S (satelliet), kortom alle systemen waarbij de teletext is 'embedded' in het videosignaal.
Vroeger bij analoge PAL werd de teletekst ge-embedded in de bovenste beeldlijnen, die kon je dan met een overscan instelling van de digitale TV’s verbergen. Het Teletekst signaal is bij DVB-C/DVB-S2/DVB-T2 niet ge-embedded maar wordt apart naast de o.a. de video, audio, ondertitel streams apart meegezonden in een TXT stream. Middels PID’s (Packet IDentifiers) worden deze streams aan elkaar gekoppeld in een kanaal voorkeuze vanuit één ontvangen DVB transponder die meerdere kanalen en streams kan bevatten. Het grappige is dat bij opensoure (OpenPli/VTI) ontvangers dat je teletekst streams van andere kanalen maar op dezelfde transponder stream kan kiezen met de daarin gebruikte tuxtxt firmware/plugin.
Het vertraagd weergeven ligt vooral in de firmware en wel of geen gebruik van pagina geheugen van de gebruikte ontvanger. Op mijn VU+ Ultimo4K ontvanger werkt teletekst direct en snel voor DVB-C en DVB-S2. Zeker nadat alle te kiezen pagina’s tussen 100 t/m 899 zijn ontvangen.
@Karel. schreef:Het vertraagd weergeven ligt vooral in de firmware en wel of geen gebruik van pagina geheugen van de gebruikte ontvanger. Op mijn VU+ Ultimo4K ontvanger werkt teletekst direct en snel voor DVB-C en DVB-S2. Zeker nadat alle te kiezen pagina’s tussen 100 t/m 899 zijn ontvangen.
Inderdaad, hier werkt het in principe ook allemaal gewoon via DVB-C met Ci+ TV's en Humaxen.
Alleen is de volgorde van paginaverversen wat "eigenzinnig" waardoor de startpagina meestal even wat langer op zich kan laten wachten.
Nadat de meeste pagina's in het geheugen zijn geladen gaat het dan wel vlot.
Dat het op zich goed werkt blijkt ook bij gebruik van de pagina 888 ondertitels, deze komen zonder vertraging op tijd binnen.
Humax 5050c, TeleText 888 ondertitels:
@Karel. schreef:
@Videopionier schreef:Dus het is niet de schuld van Ziggo. Zoals al door diverse leden is gemeld, gaat het ook fout bij digitenne (DVB-T2) en DVB-S (satelliet), kortom alle systemen waarbij de teletext is 'embedded' in het videosignaal.
Vroeger bij analoge PAL werd de teletekst ge-embedded in de bovenste beeldlijnen, die kon je dan met een overscan instelling van de digitale TV’s verbergen. Het Teletekst signaal is bij DVB-C/DVB-S2/DVB-T2 niet ge-embedded maar wordt apart naast de o.a. de video, audio, ondertitel streams apart meegezonden in een TXT stream. ..
Teletext in de VBI (Vertical Blanking Interval) kan ook nog steeds worden verstuurd worden bij Digital Video Broadcast. Het is een keuze die de broadcaster maakt en die keuze is in de jaren verschoven naar de wijze zoals jij ze schets. Maar dat is niet de essentie van mijn bericht.
De NPO heeft wijzigingen aangebracht in de manier waarop de index pagina's verschijnen. Als er updates worden aangebracht door de redacteuren verdwijnen de pagina's (tijdelijk) uit de carrousel. De tekst OFF verschijnt dan in de header. Dat kan soms minuten duren.
Dat is gewoon een fout in de software. Natuurlijk kan dat worden opgevangen in de ontvangers door buffering (zodat de voorlaatste indexpagina zichtbaar blijft), maar als je net een NPO zender kiest om de teletext te raadplegen dat werkt dat natuurlijk ook niet.
Tenzij iemand een logische verklaring kan geven waarom die pagina's verdwijnen uit de TT carrousel hou ik dit op een ongewenste wijziging of een bug.
toevoeging, ter info:
Er is voor mij geen touw meer om aan vast te knopen, ik weet dat teletekst voor een klein jaartje geleden perfect werkte bij Ziggo, ineens niet meer goed werkte, ook zie ik zoals eerder vermeld dat teletekst bij diversen buren bij KPN perfect werkt en ook op mijn telefoon het goed doet. Als zowel bij de KPN tv en op mijn telefoon met een abonnement bij Vodafone- Ziggo teletekst perfect werkt moet het toch ook mogelijk zijn dat Ziggo tv iets veranderd met de box of wat dan ook om teletekst weer normaal goed werkend te maken.
Een klein jaartje geleden klopt wel. Tot november 2023 draaide teletekst op de originele computer en programma uit 1980. Maar voor dat oude ding waren geen onderdelen meer te verkrijgen. Dat jaar is een team programmeurs bezig geweest om in de huidige omgeving een programma te maken wat er aan de voorkant zoveel mogelijk uitzag en zou werken als het oude. Dat is redelijk gelukt.
Ik weet niet of de Next überhaupt over een geheugen beschikt voor teletekst pagina's, maar dat is wel een vereiste voor behoorlijke werking.
Als ik op mijn tv's via dvb-t2 via de cijfers een pagina oproep komt ie ook meteen. Mits de tv al even minimaal 2 minuten op de zender staat. De kleurtoetsen gebruik ik niet, dan duurt het gek genoeg best lang.
Aangezien de klachten hier volgens mij alleen TT op de Next zijn, vermoed ik dat die ook geen of onvoldoende paginageheugen heeft voor een goede werking met het nieuwe systeem.
Alle KPN ontvangers hebben een geheugen voor 1000 teletekst pagina's. Dan gaat het goed, omdat die er niet op hoeven te wachten totdat een pagina langs komt in de uitzending. De allernieuwste gebruiken de NOS TT app. Ook die is aangepast aan het nieuwe computerprogramma voor TT van de NOS.
Tip van mij:
Kijk teletekst via de NOS tetetekst app op je telefoon en/of tablet. Download 'm op uit de app store / Play Store.
Of gebruik het via de laptop: http://nos.nl/teletekt .
Werkt beide véél fijner dan via de tv.
TV hoeft niet meer aan, je bespaart dan stroom, en als ie dat wel is op npo 1,2,3 als je nèt naar een andere zender kijkt.
Je telefoon / tablet is altijd 'aan' en start in een seconde. App aantikken en gaan. Ook onderweg 😉.
En/of ga over op de Next Mini. Daar lees ik geen klachten over. (nadeel: heeft geen aansluiting voor versterker/soundbar voor radio)
.
@Peterg2 schreef:
Ik weet niet of de Next überhaupt over een geheugen beschikt voor teletekst pagina's, maar dat is wel een vereiste voor behoorlijke werking.
Dat heeft de next niet, elke pagina wordt pas getoond als hij voorbijkomt, net als bij oude tv's.
De next is een internationaal product, teletekst is behalve bij de NPO vrijwel overal uitgeschakeld, Liberty Global (ziggo's baas) zal er waarschijnlijk niet veel energie insteken dit te verbeteren.
"Dat heeft de next niet, elke pagina wordt pas getoond als hij voorbijkomt, net als bij oude tv's."
Dat belooft niet veel goeds voor de werking van de teletekst vanaf nu. Echter: mijn nu 86 jarige moeder gebruikt alleen nog maar de TT app op haar telefoon. Via de tv gebruikt ze het nooit meer eigenlijk. Bij de Next is TT dus een zwaar ondergeschoven kindje.
Dan kun je beter ook een coax kabel naar je tv doen. Want de aangesloten TV zal wel een goed TT pagina geheugen hebben. NPO is zonder smartcard/module daarop al te krijgen.
Duitse zenders hebben nog TT, Italiaanse ook. Verder nog Zweden, Noorwegen en andere landen. Download maar eens de app TEXT TV. Beschikbaar voor Android-TV en Android.
De Next heeft wel degelijk een pagina geheugen. Alleen niet erg veel. Voor het normale lezen gevolgd door pagina omhoog merk je geen vertraging. Je kunt zelfs een aantal pagina's vooruit zonder wachten.
Als de niet bestaande pagina's overgeslagen zouden worden is het best werkbaar. Maar dat doet de Next niet. Die blijft mooi wachten op een pagina nummer dat niet bestaat.
Ik heb al een aantal keren bij de software afdeling gevraagd om de TTX van de Mini op de Next te activeren. Dan is het ge-emmer over. Lijkt me niet moeilijk. De software is ongeveer gelijk op deze apparaten. Blijkbaar gebruikt de Next een ander gedeelte voor TTX dan de Mini.
TT is uit de jaren 0, waarom zou je dat nog willen gebruiken. En al helemaal op je t.v. is het volkomen overbodig. De (relatieve) enkeling die nog TT gebruikt, kan dat prima op zijn laptop of smartphone doen.
@Steefb schreef:De next is een internationaal product, teletekst is behalve bij de NPO vrijwel overal uitgeschakeld, Liberty Global (ziggo's baas) zal er waarschijnlijk niet veel energie insteken dit te verbeteren.
Nou niet echt uitgeschakeld, bij bijna alle grotere TV zenders zijn de TeleText pagina's voor ondertiteling nog steeds aanwezig.
Maar inderdaad was de TeleText bij veel zenders al lange tijd geminimaliseerd, niet vreemd natuurlijk dat de mensen het dan ook niet meer gingen gebruiken.
En gedoe met Telext en Ziggo decoders is van alle tijden natuurlijk. 😏
Provider Forum: Cisco Firmware
Bergkees schreef:
Waarom is bijvoorbeeld teletext ondertiteling nou WEER NIET aangepakt?
Doman schreef:
De hardware van de Cisco zal gewoon niet geschikt zijn voor TeleText ondertiteling.
Anders was dit probleem natuurlijk al lang verholpen.Zoals al vaker opgemerkt is de Cisco een Amerikaans product en daar is het gebruik van TeleText zo goed als onbekend.
Waarom duurt het zo lang voordat teletekst pagina's beschikbaar zijn, bij DVB-C?
De teletext data bij DVB wordt in pakketjes verstuurd. Er is maar 1 TT pakketje (netto 1427 bytes) beschikbaar per televisie frame. Deze beperking is er vanwege de compatibiliteit met het VBI systeem, waarbij de teletext in de vertikale blanking van het videosignaal werd verstuurd. Ook daar is maar weinig ruimte per frame beschikbaar. Daarom duurt het zolang tot alle pagina's zichtbaar worden.
We noemen dit een carrousel, omdat nadat de laatste pagina is verzonden, de eerste weer aan de beurt is. Sommige pagina's worden vaker ververst dan anderen. De ondertitel pagina krijgt uiteraard altijd voorrang.
Als je TT decoder niet beschikt over een geheugen om de pagina's op te slaan moet je dus vaak wachten.
Maar dat was dus ook al voordat de NPO het TT programma op de schop nam.
De klachten zijn er gekomen omdat sommige pagina's nu regelmatig off-line worden gehaald, om onduidelijke redenen.
Bij alle andere systemen werkt het totaal verschillend. Die krijgen dezelfde TT data van de NPO maar kunnen gebruik maken van een database waarbij, voor de kijker, de pagina's real-time beschikbaar zijn.
Op kanaal 997: Testbeeld staan extra componenten.
- onscherpe ondertiteling (1sd) van NPO 1
- scherpe HD ondertiteling (1hd) van NPO 1
Op de grote Mediabox Next:
- teletekst van de Duitse ARD
Die is sneller voor de belangrijkste pagina's, al zie je dat de grote Mediabox Next de pagina's niet bewaart.
Pagina 100: Nieuws en 200: Sport komen veel vaker voor in de carrousel dan de andere pagina's.
Bij de Teletekst van de NOS is dat niet zo.
Bij de oude versie draaide de carrousel rond in 8 seconden.
Bij de nieuwe versie is dat 20 seconden.
In eerste instantie stond de paginateller 10 seconden stil.
Nu is die 10 seconden verdeeld in een aantal kortere pauzes.
Maar de carrousel heeft nog steeds 20 seconden nodig.
Pagina 101 (Nieuws) valt soms even weg.
Dan kun je wel eens 40 seconden wachten, zelfs 60 seconden komt voor.
Roerend mee eens. Een medewerker vertelde laatst dat ik de zuinige stand bij het opstarten moest uitschakelen. Maakt helaas niks uit. Het probleem bestaat inderdaad al heel lang en voor het geld dat we betalen wordt het hoog tijd dat er aandacht aan geschonken wordt! Een jaar geleden werkte het prima, dan zou het nu ook moeten kunnen werken.
Inderdaad u slaat de spijker op zijn kop, het heeft altijd goed gewerkt, en ineens niet meer, er zijn veranderingen door gevoerd van Ziggo die dit veroorzaken, nou dan is het Ziggo zijn plicht ervoor te zorgen dat het allemaal weer in orde komt, maar het lijkt erop dat Ziggo van de teletekst af willen anders is hun medewerking om er nu eens echt goed naar te kijken heel slecht, maar wat ze wel kunnen is steeds de prijs probleemloos te verhogen onder het motto van we hebben het geld nodig voor nieuwe ontwikkelingen, alleen vergeten ze helaas er voor te zorgen links of rechts om dat de Ziggo klant een GOED werkende teletekst wil. Ziggo pak u verantwoordelijkheid eens een keer en los dit op.
@olie , volgens mij ligt het probleem bij de NPO en niet bij ziggo, als ik @Videopionier moet geloven, en dat doe ik. Dus wat zou ziggo dan moeten doen?
Waarom werkt teletekst dan wel goed bij mijn vriend die bij Caiway zit en bij mijn buurman die bij KPN zit. Als het probleem bij de NPO zit dan zal het overal slecht moeten werken. En mocht dit zo zijn dan zou Ziggo samen met de NPO dit nu eens eindelijk moeten gaan oplossen voor de vele mensen.
@olie schreef:Waarom werkt teletekst dan wel goed bij mijn vriend die bij Caiway zit en bij mijn buurman die bij KPN zit. Als het probleem bij de NPO zit dan zal het overal slecht moeten werken. En mocht dit zo zijn dan zou Ziggo samen met de NPO dit nu eens eindelijk moeten gaan oplossen voor de vele mensen.
Het is een gecombineerd probleem van NPO en Ziggo. De firmware/harware in de Caiway en KPN mediaboxen verwerken het teletekst signaal op een andere manier, het is ook door andere programmeurs gemaakt. Het is ontstaan nadat de NPO op een nieuwe manier de teletekst is gaan verzenden. Helaas kan de firmware in de Ziggo boxjes daar niet goed mee omgaan. Of NPO moet de manier van verzenden aanpassen en/of Ziggo moet de firmware aanpassen voor een goede weergave van de teletekst.
@Karel. schreef:Het is een gecombineerd probleem van NPO en Ziggo.....
Je vergeet een paar andere aanbieders. En elk van die aanbieders moeten al hun settop boxen gaan aanpassen. Om maar niet te spreken over de talloze merken TV's met een kabeltuner.
Of...
De NPO wijzigt haar software zodanig dat de pagina's, die nu uit de carrousel verdwijnen, on-line blijven.
Als het zo is als jij zegt dan is het toch niet zo moeilijk, dan zou Ziggo zijn firmware/harware moeten veranderen en is het probleem opgelost.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.