Na de update naar 5.16 reageert de Next Mini veel trager.
Schermen laden niet vloeiend maar haperend.
Hi allen!
Het topic loopt al eventjes en het is goed om hierop terug te komen. Meerdere gebruikers geven aan een vertraagde schakeling in het menu te zien. De fade-in-fade-out functie die daarvoor ingesteld is, is daarmee langer zichtbaar dan je wellicht 1-2-3 verwacht. We hebben update 5.16 hierop getest en zien dit verschijnsel niet terug over de gehele populatie van Next Mini's in het veld. Uit onderzoek is gebleken dat het verschil in snelheid tussen de verschillende updates, 5.14, 5.15, 5.16 en de toekomstige 5.17, uit te drukken is in nanosecondes. We kunnen dan ook concluderen dat de betreffende update zelf niet de oorzaak is.
De Next Mini werkt via IPTV en de schakeling in het menu, naar bijvoorbeeld interactieve diensten als de tv-gids of opnamen is een verzoek waarbij een grote hoeveelheid informatie vanuit de cloud ingeladen moet worden. Hoe snel dit verzoek verwerkt is, is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding met het internet. Duurt het inladen van de informatie langer, dan blijft de fade-in-fade-out zichtbaar. Dit is als ontworpen.
Bovenstaande zal dus niet worden opgelost in een software-update, omdat het probleem hier los van staat. Het belangrijkste is dan ook om de focus te leggen op de internetverbinding en bijbehorende binnenhuisaansluiting voor een zo optimaal mogelijk resultaat.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Bij vreemde, verder niet gemelde, problemen, helpt vaak het volgende:
De Next mini 30 seconden van de stroom.
Geen resultaat, dan de fabrieksinstellingen.
Geen resultaat, laat het hier weten.
al een reset gegeven voor alle zekerheid maar helaas geen verbetering.
@de vrije fries Welke reset heb je uitgevoerd?
Is de Next mini ook al 30 seconden van de stroom geweest?
Hey @de vrije fries,
De laatste update hoort er voor te zorgen dat de Next-mini vloeiender wordt, niet trager. 😮 Laten we op zoek gaan naar een oplossing.
Mijn collega @Dennis heeft hier een mooi stukje voor geschreven. Als de Mediabox voor 30 seconden van het stroom niet werkt, voer dan een reset naar fabrieksinstellingen uit. Zie deze reactie hiervoor: Re: geluid Next Mini hapert - Ziggo Community. Krijg je het zo werkend?
Ook op de Next met firmware 5.16 is gaat het scrollen naar beneden en boven door (entertainment) content niet meer vloeiend. Het is zelfs vervelend om naar te kijken. Ook na een factory reset.
een power cycle gegeven en reset naar fabrieksinstellingen maar zonder verbetering helaas.
het komt echt door de update
@de vrije fries goed bezig, maar geen resultaat is jammer. Kun je aangeven wat er precies (veel) trager is? Want in geheel zijn hier namelijk geen grote meldingen over en willen we je feedback ook graag goed begrijpen.
Ik ervaar sinds de laatste update hetzelfde! Het laden van de afbeeldingen in het home/app/entertainment gedeelte gaat veel stroperiger dan voorheen. Ook het opstarten en afsluiten van de tv gids gaat net even wat trager. De next mini heb ik intussen even stroomloos gemaakt maar dit heeft ook bij mij niet geholpen.
een voorbeeld:
het is net of de menu`s veel langzamer laden en verdwijnen
voor de update:
als ik vanuit de tv gids een opname start komt er een pop up scherm met de vragen of ik een serieopname wil maken of enkel deze aflevering wil opnemen.
wanneer mijn keuze gemaakt heb verdwijnt normaal dit pop up scherm meteen en verschijnt er even in de rechterbovenhoek opname ingepland
na de update:
wanneer ik nu mijn keuze heb gemaakt in het pop up menu gaat deze niet meteen weg maar wordt doorzichtig en daarna krijg ik gedurende ongeveer een seconde een zwart beeld te zien, hierna keert het beeld terug en komt heel langzaam in de rechterbovenhoek opname gepland
ook in het providerforum wordt hier aandacht aan besteed:
https://providerforum.nl/topics/mediabox-next-deel-4.93250/page-73
@Loja, zou je de Next eens terug willen zetten naar de fabrieksinstellingen? Ik ben benieuwd of er verbetering is na de reset:
- Druk op het huisje op de afstandsbediening
- Navigeer naar het tandwiel en druk op OK
- Navigeer naar systeem
- Ga terug naar de fabrieksinstellingen
- De standaard pincode is 0000
@de vrije fries, ik ben erg benieuwd welke stappen je doorloopt om de opname in te plannen. Selecteer je het programma in de tv-gids, of gebruik je de opname knop op de afstandsbediening? Zou je beide eens willen proberen? Ik ben benieuwd of er verschil zit tussen de twee methodes.
Ik heb precies hetzelfde op de Next Mini sinds de laatste update. Iedere keer als ik in een menu ergens op klik wordt het beeld even zwart voordat het volgende scherm in beeld komt. Mijn indruk was dat dit expres gedaan is met het doel het er vloeiender uit te laten zien, maar in de praktijk geeft het het tegenovergestelde effect. In plaats van dat je gelijk op het volgende scherm komt wanneer je ergens op klikt moet je nu even wachten. Het is dan wel maar een seconde dus het gaat niet om de tijd, maar dat het beeld even zwart wordt en dan langzaam het nieuwe scherm wordt vind ik persoonlijk juist zwaar irritant om naar te kijken. Het geeft de indruk dat het systeem vastloopt ondanks dat dat niet het geval is.
Ik hoop dat het bij een volgende update wordt teruggedraaid want ondanks dat het maar een klein iets is maakt het het gebruik van het menu heel irritant.
Ik had overigens zelf geen melding gemaakt juist omdat het op mij overkwam als een bewuste keuze van Ziggo bij de update.
Zouden jullie indien mogelijk ook een video van het probleem willen sturen @Loja, @de vrije fries, @Lucy91?
Hoi Marco, terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. Het trager werkende menu is precies op de dag begonnen dat bij mij de nieuwste update binnenkwam, daarvoor ging alles helemaal top. Bij mij is vooral het probleem dat de 'plaatjes' stroperiger laden en dat elke keer als ik het menu of de gids verlaat het beeld eerst kort ( 1 sec. ) zwart wordt voordat het beeld terugkomt, eigenlijk ook precies zoals @Lucy91 het beschrijft.
@Marco Bij deze. De camera van mijn telefoon had zelfs even moeite met scherpstellen doordat het beeld steeds even zwart was 😉
Hier idem. Zelfde probleem. Net alsof de hardware van de mini het niet meer aan kan. Traag en stroperige menu's en beeldwisseling. Zeer irritant. En inderdaad sinds de 5.16 update.
Hi @Loja, @Marc66 en @de vrije fries willen jullie indien mogelijk een video van het probleem willen sturen, dan kunnen we verder op onderzoek uit.
Goedemorgen,
Ik weet niet of een update uw instellingen van uw mediabox kan veranderen, wellicht weet @Bert dit. De reden dat ik reageer is omdat ik een vraag voor u heb.
In wat voor soort opstart modus staat uw Ziggo tv kastje ingesteld? Heeft u, uw kastje in eco modus(energie besparingsmodus) ingesteld of juist in snelle opstart modus. Indien uw kastje in eco modus staat ingesteld, dan zou ik u adviseren om uw kastje (terug) te om te zetten naar snelle opstart modus. Dit kan helpen om uw tv kastje sneller te laten functioneren.
Daarnaast heb ik ook een vraag over hoe u de stroomkabel van uw tv kastje hebt aangesloten. Heeft u deze op de enige juiste manier verbonden met de door Ziggo mee geleverde stroom/internet adapter? Of heeft u uw foutief uw USB stroomkabel in een usb poort op uw tv aangesloten. Het foutief aansluiten van de stroom kabel kan er voor zorgen dat uw Ziggo mediabox langszamer reageert en langszamer beeldmateriaal laad omdat uw mediabox minder/onvoldoende stroom ontvangt (uit dezelfde stroombron)
mvg,
panda_snorkel
Ik heb de media box ingesteld op snelle start en alles bekabeld aangesloten met de originele meegeleverde Ziggo kabels.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.