Vraag
Reacties
de vrije fries
Level 2

Na de update naar 5.16 reageert de Next Mini veel trager.

Na de update naar 5.16 reageert de Next Mini veel trager.

Schermen laden niet vloeiend maar haperend.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Uitgelicht
Dennis
Community Moderator

Hi allen!

Het topic loopt al eventjes en het is goed om hierop terug te komen. Meerdere gebruikers geven aan een vertraagde schakeling in het menu te zien. De fade-in-fade-out functie die daarvoor ingesteld is, is daarmee langer zichtbaar dan je wellicht 1-2-3 verwacht. We hebben update 5.16 hierop getest en zien dit verschijnsel niet terug over de gehele populatie van Next Mini's in het veld. Uit onderzoek is gebleken dat het verschil in snelheid tussen de verschillende updates, 5.14, 5.15, 5.16 en de toekomstige 5.17, uit te drukken is in nanosecondes. We kunnen dan ook concluderen dat de betreffende update zelf niet de oorzaak is. 

De Next Mini werkt via IPTV en de schakeling in het menu, naar bijvoorbeeld interactieve diensten als de tv-gids of opnamen is een verzoek waarbij een grote hoeveelheid informatie vanuit de cloud ingeladen moet worden. Hoe snel dit verzoek verwerkt is, is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding met het internet. Duurt het inladen van de informatie langer, dan blijft de fade-in-fade-out zichtbaar. Dit is als ontworpen.

Bovenstaande zal dus niet worden opgelost in een software-update, omdat het probleem hier los van staat. Het belangrijkste is dan ook om de focus te leggen op de internetverbinding en bijbehorende binnenhuisaansluiting voor een zo optimaal mogelijk resultaat. 

1 Kudos
62 Reacties 62
PeterH2020
Level 12

Mijn next (arris) heeft 5.16 maar snelheid is prima. Mijn  next mini boven heeft nog 5.14. Deze laatste is wel iets trager dan de next.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@PeterH2020  schreef:

Mijn next (arris) heeft 5.16 maar snelheid is prima. Mijn  next mini boven heeft nog 5.14. Deze laatste is wel iets trager dan de next.

Hoe kan jou next mini nog 5.14 hebben hier op 2 minis 5.16 en alles is veel trager gelukkig gebruik ik nu zelf de apps op me tv en de mini alleen voor tv kijken 

0 Kudos
Loja
Level 3

Dan snap ik waarom jij geen problemen ervaart als de nieuwste update niet eens op jouw next mini staat. Wel apart overigens. Dit laat wel zien dat de traagheid wellicht alleen betrekking heeft op de next mini omdat jij op de next geen problemen hebt.

CPV
Level 9

Ik heb sinds 1 of 2 dagen ook 5.16 op de Next mini. Ik zie wel wat verandering (iets trager/vloeiender), maar geen irritante problemen. Aangesloten met wifi.

0 Kudos
Loja
Level 3

Het is ook niet dramatisch of zo maar wel opvallend dat Ziggo aangeeft dat met deze nieuwe update alles soepeler zou moeten werken maar het tegendeel waar is. Het zijn vooral de ‘plaatjes’ in het home/app/entertainment gedeelte die stroperig traag laden. En bij het wisselen van zender is het beeld 1 seconde zwart. Overkomelijk maar natuurlijk niet de bedoeling.

Loja
Level 3

We zijn alweer bijna een week verder en de situatie is bij mij nog steeds onveranderd. De moderators van Ziggo hebben regelmatig vragen gesteld en die heb ik en de andere klanten met een zelfde probleem netjes beantwoord en ik wacht nu op feedback van Ziggo. 

Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Hi allen!

Het topic loopt al eventjes en het is goed om hierop terug te komen. Meerdere gebruikers geven aan een vertraagde schakeling in het menu te zien. De fade-in-fade-out functie die daarvoor ingesteld is, is daarmee langer zichtbaar dan je wellicht 1-2-3 verwacht. We hebben update 5.16 hierop getest en zien dit verschijnsel niet terug over de gehele populatie van Next Mini's in het veld. Uit onderzoek is gebleken dat het verschil in snelheid tussen de verschillende updates, 5.14, 5.15, 5.16 en de toekomstige 5.17, uit te drukken is in nanosecondes. We kunnen dan ook concluderen dat de betreffende update zelf niet de oorzaak is. 

De Next Mini werkt via IPTV en de schakeling in het menu, naar bijvoorbeeld interactieve diensten als de tv-gids of opnamen is een verzoek waarbij een grote hoeveelheid informatie vanuit de cloud ingeladen moet worden. Hoe snel dit verzoek verwerkt is, is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding met het internet. Duurt het inladen van de informatie langer, dan blijft de fade-in-fade-out zichtbaar. Dit is als ontworpen.

Bovenstaande zal dus niet worden opgelost in een software-update, omdat het probleem hier los van staat. Het belangrijkste is dan ook om de focus te leggen op de internetverbinding en bijbehorende binnenhuisaansluiting voor een zo optimaal mogelijk resultaat. 

MR_CHIP
Level 19

Je moet eens kijken wat het verschil is tussen de update en eena laatste de fade in fade out is gewoon anders en met meer vertraging 

Loja
Level 3

Met alle respect maar dit geloof ik dus niet. Het probleem met het trage laden is begonnen exact op de datum dat de laatste update bij mij binnenkwam en daarvoor werkte alles supersnel en probleemloos. Verder heb ik alle apperatuur bedraad aangesloten met de originele Ziggo kabels  op zeer korte afstand van elkaar en is mijn internet en wifi snelheid erg goed zoals getest met de diagnose in het Ziggo menu en via een speedtest. 

Loja
Level 3

Ik heb net toch maar weer een keer het modem gereset en de next mini teruggezet naar fabrieksinstellingen en het wonder is geschied, het tv menu is sneller geworden. Dit had ik al eerder gedaan maar deze keer had het dus wel effect. En nu maar hopen dat het zo blijft.

Loja
Level 3

Even een update mbt mijn bovenstaande post. Na de reset van zowel het modem als de mediabox was het tv menu weer iets sneller geworden maar ik moet nu helaas constateren dat het na een aantal dagen toch weer langzamer begint te worden. Het is net alsof de hardware van de next mini te licht is voor de nieuwste software of zo.  Het zijn vooral de plaatjes in het app menu die langzaam laden.  Ik heb in ieder geval alles geprobeerd, ik weet het nu ook niet meer.

Loja
Level 3

@Dennis  Zou jij wellicht mijn modem kunnen uitlezen om te zien of deze goed werkt? Alvast bedankt.

0 Kudos
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Natuurlijk kan ik dat voor je doen @Loja! Het modem is mooi online, geen signaalproblemen of uitval zichtbaar. Los van een aantal t3 meldingen op de 20ste van deze maand.

Maak ik mij geen zorgen om de verbinding erop. Wil je voor de zekerheid nog foto's delen van je hoofdaansluiting en de aansluitingen op je modem en de Next Mini? Dan controleer ik die ook voor je 🙂

0 Kudos
Loja
Level 3

Hoi @Dennis  dank voor je reactie. Bij deze de foto’s.

0 Kudos
Karel_V
Level 2

Ik heb precies hetzelfde probleem na de update van enkele weken geleden.

Ik heb de indruk dat het wordt gebagatelliseerd omdat het maar een subtiele

verandering is en veel mensen het misschien niet eens opmerken.

Maar ik stoor me eraan en het wordt ook niet beter. Het is net alsof er een

pot stroop in het menu is gezet, vooral de gids en de thuis-pagina hebben er

last van. Ook bij mij is verder alles goed aangesloten en het probleem begon

na de update. Dus graag een oplossing want ik was voor de update zeer tevreden

over Ziggo en de Next-mini.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Wanneer jij het modem naar de fabrieksinstellingen zet, wat is dan de ervaring rondom het menu van de mediabox? Ik ben voornamelijk benieuwd of dit ook tijdelijk werkt of wellicht toch een oplossing kan bieden. We horen het graag nog van je!

0 Kudos
Loja
Level 3

@Dennis  heb jij al naar mijn geposte foto's kunnen kijken? 

0 Kudos
PeterH2020
Level 12

Je hebt een Arris modem, kijk even of je leasetijd wel op 86400 staat. Bij de Arris staan ze vaak standaard op 3600 seconden. 

Loja
Level 3

Sorry, dit is voor mij pure abacadabra. Ik ben gewoon een doorsnee klant , hier snap ik niets van. Een modem zou toch gewoon moeten kunnen werken? @Dennis heeft trouwens mijn modem uitgelezen een paar posts terug en zij dat alles prima was. Zo niet dan moet een moderator hier iets aan veranderen of even goed uitleggen wat ik dan zou moeten doen. Voor de laatste update werkte alles trouwens nog prima. Ik wacht ook nog steeds op een moderator die mijn geposte foto's bekijkt van mijn aansluitingen vd mediabox en het modem. 

Shane
Community Moderator
Community Moderator

De internetwereld is behoorlijk technisch @Loja! Goed dat je aangeeft dat het pure abracadabra is. Dan kunnen we namelijk even verder kijken om het duidelijker op kaart te zetten. Als ik de foto's bekijk zie ik dat alles er keurig netjes uit ziet. Ook de hoofdaansluiting is up-to-date. Mijn collega @Dennis geeft aan dat het signaal goed binnenkomt op het modem. Echter bestaat dan nog de optie dat instellingen binnen het modem nog beter kunnen.

Voor nu heb ik de leasetijd voor je aangepast. Deze stond nog op 3600 seconden. Daarnaast geef ik de stappen mee zodat meerdere klanten er wat aan hebben.

De Leasetijd
Je modem/router deelt IP-adressen uit aan apparaten in je netwerk. De leasetijd is hoe lang een IP-adres geldig blijft voor het uitgedeelde apparaat. Elk apparaat heeft dan weer een IP-adres nodig om simpel gezegd, data te ontvangen over het internet. Als de leasetijd hoger staat, dan kunnen de apparaten langer mee met hetzelfde IP-adres. Het aanpassen van de leasetijd zorgt voor meer stabiliteit binnen je netwerk. Hierbij het verschil tussen een korte of een lange leasetijd:

-Korte leasetijd
Voordeel: Handig als er veel apparaten steeds in- en uitloggen (bijv. gasten, kantoor, café).

Nadeel: Meer "verkeer" tussen apparaten en modem om IP-adressen te vernieuwen → meer kans op vertraging of IP-conflicten in drukke netwerken.

-Lange leasetijd
Voordeel: Goed voor thuisnetwerken met vaste apparaten (tv, laptop, printer).

Voordeel: Minder netwerkverkeer, zorgt voor minder kans op storingen.
Nadeel: Minder geschikt voor als apparaten vaak wisselen omdat IP-adressen langer bezet blijven.

De Leasetijd Aanpassen
Het aanpassen van de leasetijd is mogelijk via de volgende stappen:

1. Log in op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1.
Hiervoor gebruik je de gebruikersnaam en wachtwoord van het modem zelf. Deze gegevens vind je vaak terug op het stickertje op het modem, tenzij het zelf is aangepast.

2. Klik op ''Geavanceerde instellingen''

3. Ga naar ''DHCP''. Hier vind je de instellingen over hoe IPv4 Ip-adressen worden toegewezen. 

4. Vervolgens zie je de leasetijd staan. Controleer hier of deze ook op 86400 seconden staat zoals de handige suggestie van @PeterH2020.

5. Vervolgens klik je op ''Instellingen opslaan'' om wijzigingen toe te passen.

Voor alle gebruikers die nog steeds last hiervan hebben: Kijk het dan even aan voor een dagje om te zien of het verbetering oplevert. Levert het geen verbetering of staat de leasetijd al op 86400 seconden? Kijk dan even of het lukt om het modem te resetten naar fabrieksinstellingen en of dit effect heeft op het menu van de Mediabox zoals @Ryan aangeeft in zijn bericht.