FlorisMouwen

Level 5
  • 77Posts
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

NPO1 4K probleem

Vanochtend zag ik dat op kanaal 999 NPO1 nu ook in (upscaled) 4K50 beschikbaar is. Het viel mij op dat tijdens het nieuws mijn receiver op dolby surround 5.1 geluid staat en dat het geluid via de center speaker heel vreemd klinkt (hakkelt). Alle andere zenders incl. NPO1 HD op kanaal 1 werken wel gewoon goed.

Mijn Next box staat normaal gesproken op "Volg signaal" voor de audio. Als ik die even uit zet dan krijg ik via mijn stereo front speakers het geluid maar dit geluid hakkelt ook.

Het 4K signaal van NPO1 4K komt bij mij 4 seconden later binnen dan NPO1 HD. 

Afgelopen weekend heb ik ook naar Verstappen gekeken en gezien hoe hij helaas zijn auto parkeerde in de vangrail in 4K50. Het valt mij toch op dat er net iets te veel pixelation in het beeld zit met de 20Mbit bitrate op 4K50 HEVC. Je ziet het bij snelle bewegingen met veel veranderingen in het beeld. Bij Ziggo Sport is het soms heel duidelijk rechtsboven in de branding logo te zien. Nu weet ik dat bandbreedte beperkt is maar zou Ziggo hier toch eens kritisch naar kunnen kijken?

130 Reacties 130
superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Had het niet direct over jou @FlorisMouwen . Ziggo kan beginnen om dit direct op de tv via ci+ toe te laten. Dan doet de tv het decoderen ipv de media box. 

FlorisMouwen
Topicstarter
Level 5
  • 77Posts
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

Ik zou dat ook graag een keer willen zien. Maar we weten allebei dat dit voorlopig niet gaat gebeuren 🙂 Je moet ook wel goed communiceren dat je tv H.265/HEVC moet ondersteunen als je via het 4K signaal wilt gaan kijken. Er zijn wel een behoorlijk aantal televisies die wel 4k en dvb-c hebben maar niet die codec. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@FlorisMouwen  schreef:

Ik zou dat ook graag een keer willen zien. Maar we weten allebei dat dit voorlopig niet gaat gebeuren 🙂 Je moet ook wel goed communiceren dat je tv H.265/HEVC moet ondersteunen als je via het 4K signaal wilt gaan kijken. Er zijn wel een behoorlijk aantal televisies die wel 4k en dvb-c hebben maar niet die codec. 


Dat is niet helemaal waar maar HEVC H.265 is wel een gebruikte codec voor UHD, Youtube gebruikt weer een heel andere codec vp9. De grap is voor DVB-T2 past de NPO deze codec toe om HD beeld in 1080p door te geven. 

FlorisMouwen
Topicstarter
Level 5
  • 77Posts
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

Ja de resolutie staat los van de codec. Alleen HDR is een ander verhaal. Ziggo kiest voor zijn 4K kanalen HEVC (kost minder bandbreedte +  HDR mogelijkheden) en volgens mij is dit hetzelfde bij KPN en Canaal Digitaal. VP9 en AV1 zie je inderdaad als extra mogelijkheden voor streams die via internet lopen. Ik heb nog nooit gehoord of dit ook met de Dvb-c standaard ook kan.

 

Overigens kun je met HEVC geen 1080i50 doen. Dus via DVB-T2 krijg je 1080p50 binnen met ongeveer 3-5Mbit en alleen stereo geluid. Alleen voor die 1080p50 vind soms wel deinterlacing plaats afhankelijk van de bron. Dat is mijn backup voor vanavond mocht er iets mis gaan 🙂

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

het was wel beter beeld het zou mooi zijn als er ook weer terug wordt geschakeld er is vast iemand die vergeten is de stream uit te zetten vanuit het stadion eindeloos logo test beeld wel live geluid 

pjutr

Level 6
  • 95Posts
  • 4Oplossingen
  • 33Likes

Daarom maak ik ook een vergelijking met hetzelfde beeld maar dan op 1 HD, waar er niet zo’n giga verschil is. Het is nu iets minder bagger, maar nog steeds niet goed genoeg. Maar ik begrijp dat er genoeg gefundeerde klachten zijn om de NPO te laten sleutelen aan de 4K aanvoer.

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

dat zal vast gebeuren het is wel wat lastig instellen qua beeld lg staat hier nu op cinema home het is nog maar de 2de keer dat npo het voetbal in 4k doet in 2018 

pjutr

Level 6
  • 95Posts
  • 4Oplossingen
  • 33Likes


Daarom maak ik ook een vergelijking met hetzelfde beeld maar dan op NPO1 HD, waar er niet zo’n giga verschil is. Het is nu iets minder bagger, maar nog steeds niet goed genoeg. Maar ik begrijp dat er genoeg gefundeerde klachten zijn om de NPO te laten sleutelen aan de 4K aanvoer.

pjutr

Level 6
  • 95Posts
  • 4Oplossingen
  • 33Likes

Daarom maak ik ook een vergelijking met hetzelfde beeld maar dan op NPO1 HD, waar er niet zo’n giga verschil is. Het is nu iets minder bagger, maar nog steeds niet goed genoeg. Maar ik begrijp dat er genoeg gefundeerde klachten zijn om de NPO te laten sleutelen aan de 4K aanvoer.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Het beeld op NPO1 UHD was nog steeds niet goed vanavond.

Het is om te huilen. Wat een geklungel daar in Hilversum.

Hebben ze daar geen testopstellingen? 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

Goed om te zien dat ook hier veel tips worden gegeven en discussie plaatsvindt. Om alle informatie (en mogelijke oplossingen) centraal te houden, sluiten we dit topic en verwijs ik jullie graag naar dit topic en mijn reactie die ik daar zojuist heb geplaatst. Uiteraard houden we jullie daar ook op de hoogte met eventuele updates vanuit onze kant.

 

Voor de zichtbaarheid, de stappen die je moet uitvoeren bij donker beeld op het 4K-kanaal:

 

-Controleer allereerst of je TV HLG ondersteunt

-Indien dat het geval is, controleer dan of je die zelf nog moet activeren (handmatige instelling)

-Houd er uiteraard ook rekening mee dat apparatuur ertussen invloed kan hebben (zoals receivers). Sluit bij voorkeur je Mediabox Next direct op je TV aan.

-Als HDR aanstaat, zet je helderheid (brightness) en contrast op 100% en zet eventuele picture enhancers uit. Dat eerste kan uiteraard nog aan voorkeur of model onderhevig zijn.

Uitgelicht topic