Ik heb donker beeld op kanaal 999. Weet iemand of hier iets aan kan doen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Karel. schreef:Op mijn Sony 4K TV KD-55X8508C heb ik na veel uitproberen de volgende instellingen gemaakt. NPO1 en NPO1 UHD zijn nu enigzins vergelijkbaar en hoef de kamer niet gedeeltelijk te verduisteren. Bij de NPO studio beelden is het nog wel donkerder.
bij helderheid Gamma op Max, Zwart aanpassen op Hoog , Geav.contrastoptimalistatie op Hoog en de Kleur Temperatuur op Warm.
Zoals ik al aangaf in een ander draadje (er zijn er inmiddels 3) staat jouw TV in HDR10 modus door de foute metadata in het signaal. Met deze instelling heb je dat gedeeltelijk kunnen compenseren.
Het bevestigt mijn diagnose.
Een, wat mij betreft, echt laatste oproep aan Ziggo om te zorgen dat deze metadata verdwijnt:
HDR format : SMPTE ST 2086
Mastering display color primaries : BT.2020
Mastering display luminance : min: 0.0000 cd/m2, max: 1000 cd/m2
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het is een signaal met bepaalde mogelijkheden, die alleen goed naar voren komen als je TV die mogelijkheden ook heeft.
HLG / HDR geeft extra beeldinformatie en daar moet je TV ook mee om kunnen gaan:
Waarom heb ik donker beeld als ik in 4K kijk? - Ziggo Community
Ik heb beide links al eerder doorgelezen, maar zie daar nog geen oplossing. Ik heb een nieuwe LG G2, ben redelijk bekend met alle beeldinstellingen mbt helderheid, maar krijg het niet voor elkaar.
op kanaal 999 is het beeld duidelijk scherper en is het voetbalspel prima met alle beeldverbeteringen uit. Maar de kleur is waardeloos, in de studio zien de mensen er grauw uit, alsof ze ieder moment dood kunnen neervallen. Meer alsof er een grijsfilter overeen zit.
op kanaal 1 is het beeld minder scherp. Het voetbalspel is t.o.v. Kanaal 999 minder goed te volgen als alle beeldverbeteraars uit staan. Maar de kleuren zijn juist prima en natuurgetrouw (hooguit wat te helder een schel als brightness te hoog staat).
Heeft iemand met een nieuwe LG tips voor de instellingen, of is het signaal dat Ziggo doorgeeft op kanaal 999 niet goed geschikt voor LG tv’s van de laatste paar generaties.
Dit al eens gezien:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g2-oled/settings
Ik heb mijn LG C9 ook gedaan.
En voetbal kijk ik niet
Op een wat oudere (zes jaar) Samsung smart-tv, die naast 4K ook UHD ondersteund, hebben we een soortgelijk verschijnsel. Mogelijk dat dat ook bij een nieuwere LG kan spelen.
Bij het schakelen naar kanaal 999 wordt mogelijk het HDMI-signaal niet opnieuw geinitialiseerd, waardoor de tv UHD niet herkent. Dit is te omzeilen door op je tv naar een HDMI-bron te schakelen en daarna weer terug te gaan naar de HDMI-ingang waar de mediabox op is aangesloten.
Andere mogelijkheid is om de HDMI-kabel er even uit te halen en er weer in te doen. Al ben ik bij het laatste niet zeker of dat een foutmelding bij de Next oplevert, waardoor deze truc niet werkt.
Bij beide acties wordt er opnieuw een HDMI-handshake uitgevoerd, waardoor je tv in de gaten moet krijgen dat het HDMI-signaal UHD bevat.
Een te oude HDMI-kabel, die niet aan de huidige standaards voldoet, kan ook roet in het eten, maar bij een nieuwe tv met Next lijkt me dat nogal onwaarschijnlijk.
Ja is bekend en zo heb ik de settings ook ingesteld.
Ook al kijk je geen voetbal, zou je kunnen kijken hoe kanaal 999 eruit ziet t.o.v. Kanaal 1? Ook nu bij OP1 ziet het op 999 er flets uit en kanaal 1 niet.
handshake opnieuw doen door kabel erin/eruit of wisselen van hdmi input en terug geeft geen verbetering.
Zorg in alle gevallen dat bij "Alle Instellingen/Algemeen/OLED Care/Zelfzorg apparaat/Energiebesparing" de Energiebesparingsstap uit staat.
Zorg ook dat de "Beeldmodus op "Levendig" staat.
Mijn instellingen voor de LG OLED C2":
HDR Modus - Levendig
OLED pixelhelderheid - 100
Contrast - 100
Zwartniveau - 50
Autodynamosch contrast - Uit
Dynamic Tone Mapping - Aan
Videobereik - Automatisch
Motion Eye Care - Uit
Probleem speelt al jaren, diverse TV’s Merken en types hebben er last van. Was al bij de EK en Olympische spelen en nu op kanaal 999. Of het het nu bij de aanbieder of fabrikant van ontvang apparatuur ligt en zij op de juiste manier de specificaties van het HDR-HLG interpreteert is niet helemaal duidelijk.
Als je beeld donker, mistig weinig contrast, en instellingen op je TV zijn uitgeschakeld door het signaal dan heb je gewoon pech. Op mijn TV is het ook donker, settings worden door HDR signaal overruled. Of het signaal nu afkomstig via HMDI (Next,Vu+Ultimo4K) of via de tuner van de TV maakt helemaal niets uit het blijft slecht.
Als ik op de satelliet het demo kanaal “UHD1 by Astra / HD+” kijk wat ook een HDR-HLG signaal is, werkt het wel goed. Het is dus wel degelijk mogelijk als de aanbieders een goede correcte video stream aan bieden die op meer of alle TV’s en ontvangers goed werkt.
Dat zal vast wel maar een recente LG OLED moet gewoon goed beeld geven, waarschijnlijk staan er wat instellingen verkeerd (oa de eco instellingen)
Kanaal 999
Niet grauw imho
Hier de Ziggo Next samen met een nieuwe Sony Bravia 4K. Ook hetzelfde probleem met kanaal 999. Hartstikke nieuwe tv met alle snufjes dus daaraan ligt het niet; ook de Next net nieuw binnen.
Als ik naar 999 ga is het beeld enkele minuten super fijn en helder. Na een paar minuten wordt het telkens heel donker. Net alsof het vandaag trouwens nog meer dan eerst is. Zap ik dan even naar een andere zender en weer terug is het weer een paar minuten top en erna weer donker etc. Doe ik iets fout? Moet ik iets instellen? Of een algemeen probleem?
Nog even voor de goed orde ik kijk via Ci+ op de LG C9
Ik kijk via de Next-mini maar als ik naar DVB-C schakel, zonder CI+, dan heb ik óók perfect beeld, lijkt mij dat het toch echt aan de instellingen ligt.
Op mijn Sony 4K TV KD-55X8508C heb ik na veel uitproberen de volgende instellingen gemaakt. NPO1 en NPO1 UHD zijn nu enigzins vergelijkbaar en hoef de kamer niet gedeeltelijk te verduisteren. Bij de NPO studio beelden is het nog wel donkerder.
>>"ACTION MENU"
>> BEELD
>> Beeld ** Digitale TV of HDMIx
- Beeldmodus: ** HDR-video
- Autom. beeldmodus: ** Uit of Auto (24p sync)
- Helderheid: Max
- Kleur: 60
- Licht Sensor: ** Aan
>> Geavanceerde Instellingen
-> Helderheid
- Helderheid: Max
- Contrast: Max
- Gamma: Max
- Zwartniveau: 50
- Zwart aanpassen: Hoog
- Geav.contrastoptimalisatie: Hoog
-> Kleur
- Kleur: 60
- Kleurtint: 0
- Kleur Temperatuur: Warm
- Geav. Kleurtemperatuur: (niet aankomen)
- Kleurruimte: BT.2020 of auto
- Live Colour: Hoog
-> Scherpte
- Beeldscherpte: 50
- Realiteits Creation: Uit
- Mastered in 4K: Uit
- Willekeurige ruis verminderen: Uit
- Digitaal ruis verminderen: Uit
-> Beweging
- Motionflow: Uit of Vloeiend of gebruiker
- Soepelheid: 3 (bij MotionFlow gebruiker)
- Helderheid: Min (bij MotionFlow gebruiker)
- Film Modus: Uit
** Diverse instellingen worden hoor het UHD-HDR-HLG signaal afgedwongen en zijn niet meer instelbaar.
Wat volgens mij het meeste effect had om de contrast te vergroten en het fletse te verwijderen is
bij helderheid Gamma op Max, Zwart aanpassen op Hoog , Geav.contrastoptimalistatie op Hoog en de Kleur Temperatuur op Warm.
@Boris de Kat Hoe is DVB- C mogelijk zonder C+?
Ik heb itt tot het eerste jaar een acceptabel beeld. Wel vrij weinig verschil met kanaal. 1. Beste beeld met meest levendige kleuren en scherpte via C+ module kan. 999.
De (nieuwe) beeld-afstelmogelijkheden van de Next bieden wellicht soelaas bij problemen. Check ‘Match met tv’ vs ‘Full HD 1080p’ vs ‘4K tv’ (bij mijn tv weinig verschillen, wel is de algemene beeldkwaliteit van de Next op mijn Panasonic aanmerkelijk beter sinds die update
Een CI+ module is geen ontvanger. DVB-C wordt gewoon afgehandeld door de tuner van de TV of DVB-C ontvanger. Als je wel of niet kijkt met CI+ module en/of netwerk ID 05555/04444 dat is in beide gevallen direct via de coax. De CI+ module en smartcard zorgt er alleen maar voor dat de gecodeerde kanalen bij je abonnement zichtbaar zijn
Je kan beter de discussie volgen over het de problemen met UHD-HLG bij recente topic https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Het-EK-voetbal-in-UHD-op-kanaal-999/m-p/1376953#M172748
De donkere weergave speelt al op zijn minst sinds 2018, en nog weten ze het niet voor iedereen goed te krijgen.
@Karel. schreef:Op mijn Sony 4K TV KD-55X8508C heb ik na veel uitproberen de volgende instellingen gemaakt. NPO1 en NPO1 UHD zijn nu enigzins vergelijkbaar en hoef de kamer niet gedeeltelijk te verduisteren. Bij de NPO studio beelden is het nog wel donkerder.
Zoals ik al aangaf in een ander draadje (er zijn er inmiddels 3) staat jouw TV in HDR10 modus door de foute metadata in het signaal. Met deze instelling heb je dat gedeeltelijk kunnen compenseren.
Het bevestigt mijn diagnose.
Een, wat mij betreft, echt laatste oproep aan Ziggo om te zorgen dat deze metadata verdwijnt:
HDR format : SMPTE ST 2086
Mastering display color primaries : BT.2020
Mastering display luminance : min: 0.0000 cd/m2, max: 1000 cd/m2
Bij mijn Panasonic is de lichte fletsheid en kleine verlichtingsdemping bij kijken via de Next uiteindelijk volledig opgelost door idd HDR10+ uit te schakelen. Was wel ff zoeken want dat kan niet in de beeldinstellingen, maar bij de algemene instellingen en dan die voor HDMI.
Dus HDR10+ uitschakelen voor HDMI.
Inmiddels zijn deze adviezen opgevolgd waarschijnlijk. Want ik heb nu met normale (standaard) afstellingen een helder kleurrijk beeld op kan. 999 via de Next.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.