1
Vraag
2
Reacties
mm_51

Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

NPO Radio5 ontvangst in de toekomst

Onze belangrijkste radio's in de kamer en de slaapkamer maken deel uit van een stereoset. Beide zijn aangesloten op de Ziggo-kabel. Wij ontvangen alle radio op die toestellen via de analoge kabel. 

 

Wij luisteren alleen naar NPO Radio5 en naar Classic NL en eens in de week naar een lokale zender. 

 

Nou lees ik op diverse plekken dat de analoge doorgave van Ziggo ophoudt (na of in 2021?). 

 

We hebben in de andere kamers een aantal digitale radio's staan. Helaas is de DAB+ ontvangst hier midden in de plaats waar ik woon behoorlijk slecht. De radio's moeten tegen het raam aanstaan en de antenne precies een bepaalde kant op en dan kun je 80% van de tijd Radio5 via DAB+ ontvangen. Maar de zender valt dus vaak even weg. Bijvoorbeeld als je het (led)-licht aan doet. Heel veel zenders zijn überhaupt niet te ontvangen op al die DAB+-radio's.

Zowel NPO Radio5 als ClassicFM hebben geen FM-frequentie, dus een antenne heeft geen nut om deze zenders te blijven ontvangen.

 

Het is niet echt een optie om twee geheel nieuwe stereo-installaties te kopen waarop ook Internetradio te krijgen is. Overigens hebben we al één zo'n radio gekocht voor een andere slaapkamer en internetradio werkt daarop ook bedroevend slecht. 

 

Overigens was de analoge kabelontvangst de laatste tijd wat magertjes, dus ging ik op zoek of ik op de goede frequentie zat, maar helaas zijn de frequenties ook niet meer te vinden op de Ziggo-website (zie andere topics). Maar door zelf te zoeken hebben we gelukkig een betere frequentie gevonden.

 

Wat kunnen we doen om Radio5 te blijven ontvangen in ruimtes waar geen computer staat? Behalve Ziggo te vragen om de analoge radio er niet uit te gooien. En wanneer gaat dit spelen voor de omgeving Harderwijk/Ermelo/Putten? 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"En wanneer gaat dit spelen voor de omgeving Harderwijk/Ermelo/Putten?"

 

Luister digitale radio voor het beste signaal | Ziggo

"Regio voor regio stoppen we met analoge radio en luister je voortaan digitaal. Je krijgt uiterlijk 5 weken van te voren van ons bericht. Aan het eind van 2021 is heel Nederland overgezet naar digitale radio."

 

Beide NPO Radio5 en Classic NL te ontvangen via de Digitale radio ontvanger: 

Om radio te kunnen blijven ontvangen: Digitale radio ontvanger | Ziggo

Sluit de tuner aan je bestaande stereoset via de meegeleverde tulpkabel.

 

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd mogelijk moet er een 1 voor dus 1805, welk model Humax is dat de Humax 5500C?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c

Wat mogelijk helpt of nodig is het volgende:

Druk op de TV/radio-knop van de afstandsbediening van je ontvanger. Digitale radio start meteen. Druk nogmaals op de knop TV/radio om terug te keren naar de tv-zenders.  

U kon voorheen wel BBC first ontvangen, dat is vreemd want dit is geen onderdeel van de ongecodeerde KabelTV kanalen.

De blokjes is ook niet goed, ik vermoed dat er sprake is van een signaal probleem.

Bekijk in context

19 Reacties 19
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@mm_51 Er zijn div. mogelijkheden. Kijk je bv ook al tv via een mediabox? Sluit je media box bv aan op versterker. Zo kan de tv uitgezet worden maar audio van evt media box kan men toch horen. Selecteer een radio zender/( of app inz next) .

Apart evt : https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264. Maar iig beter als er ook  de mogelijkheid er is om randapparatuur aan te sluiten via een versterker/set. evt met verloop audio kabels. Dit geldt voor beide tips.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"En wanneer gaat dit spelen voor de omgeving Harderwijk/Ermelo/Putten?"

 

Luister digitale radio voor het beste signaal | Ziggo

"Regio voor regio stoppen we met analoge radio en luister je voortaan digitaal. Je krijgt uiterlijk 5 weken van te voren van ons bericht. Aan het eind van 2021 is heel Nederland overgezet naar digitale radio."

 

Beide NPO Radio5 en Classic NL te ontvangen via de Digitale radio ontvanger: 

Om radio te kunnen blijven ontvangen: Digitale radio ontvanger | Ziggo

Sluit de tuner aan je bestaande stereoset via de meegeleverde tulpkabel.

 
mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Alvast dank voor de reacties! We gaan ze later vandaag verder bestuderen. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

Hoi @mm_51

Welkom op de Community. 
Ik zie dat je al een aantal tips hebt gekregen van @RoWi. @Bert en @robbo
Heb je hier nog vragen over? 

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik denk dus dat we zo'n kastje moeten aanschaffen, misschien zelfs twee. We hebben wel zo'n hulpkastje staan in de buurt van een van de radio's voor het ontvangen van ziggo-tv op een oude televisie. Maar ik denk niet dat die het ook kan. Ik ga ervan uit dat het een dure grap wordt voor ons, dat afschaffen van de analoge radio door jullie. Want misschien moeten we dus zelfs hele nieuwe tuners aanschaffen, naast die kastjes.

 

Overigens een ander punt: sinds enige tijd (en in steeds grotere mate) wordt NPO Radio 5 op jullie kanaal 89.60 weggedrukt door Radio Flevoland op 89.80 die veel sterker is. Dat is best vervelend want daardoor is de ontvangst van NPO Radio 5 nogal verstoord. Of is er een nieuw kanaal voor NPO Radio 5 waar de ontvangst wel goed is?  Zo niet, kunnen jullie er wat aan doen dat de ontvangst van Radio 5 weer goed wordt? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Tuners aanschaffen heeft geen nut, als hiermee FM tuners worden bedoeld. Wat op dit moment het meeste nut heeft zijn A/V Netwerk receiver/ versterker installaties. Als de al aanwezige internet radio niet naar behoren werkt, is er afhankelijk hoe deze is aangesloten een wifi probleem, of een probleem met bedraad internet.

 

Met DVB-C zou dat wegdrukken niet mogen gebeuren, en zelfs bij FM via de kabel mag dat niet, dan heeft Ziggo de zaken niet goed afgeregeld.

@mm_51 welk kastje bedoeld u graag de volledige naam of type. Als test kunt u kanaal 805 kiezen dat is NPO radio 5.

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

In de slaapkamer staat een Humax digitale ontvanger van Ziggo. Deze was nodig om op onze analoge televisie de kabel-tv te kunnen blijven ontvangen. We hebben dit kastje nog niet zo lang. Sommige zenders zitten daar niet op, zoals het door mij veel bekeken BBC First (kanaal 22). Kanaal 14 zit er wel op (Ziggo Sport) maar daarvan is het geluid goed en het beeld bestaat alleen maar uit blokjes.  Dus heel jammer want ik kijk veel sport.

Als ik 805 kies dan gaat hij naar het dichtstbijzijnde kanaal, ergens in de 900-serie. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


De DAB+ kwaliteit hier in Nederland is bedroevend slecht. DAB+ kan studio kwaliteit leveren, maar het DAB netwerk in Nederland is met de verkeerde gedachte ontworpen en opgezet. Namelijk niet met de basis om een kwalitatief Hifi netwerk te maken, maar om veel geld te besparen, met het huidige resultaat.

Een tijdje geleden zelf getest, maar ondanks dat ik in de buurt van Smilde ( zendmast ) woon, is het ontvangst erg slecht. Nadat ik deze zelfbouw antenne heb gemaakt, is de ontvangt goed, maar de kwaliteit ( dynamiek ) van het geluid, is en blijft waardeloos. Dus de antenne  maar weer verwijderd en blijft de DAB+ functie in mijn Yamaha receiver ongebruikt.


Misschien is DAB+ voor in de auto goed genoeg, want daar heb je toch vaak veel omgevingsgeluiden. Maar voor een moderne surround set met een stel fatsoenlijk boxen, is de geluidkwaliteit belabberd.


Mijn Yamaha receiver heeft ook internet-radio en dat is een veel betere optie. Dan is de sky letterlijk de limiet, want heel veel zender op de wereld zenden ook een internet-stream uit en zo zijn er ontelbare zenders/streams te beluisteren, van lage- tot aan CD kwaliteit.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd mogelijk moet er een 1 voor dus 1805, welk model Humax is dat de Humax 5500C?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c

Wat mogelijk helpt of nodig is het volgende:

Druk op de TV/radio-knop van de afstandsbediening van je ontvanger. Digitale radio start meteen. Druk nogmaals op de knop TV/radio om terug te keren naar de tv-zenders.  

U kon voorheen wel BBC first ontvangen, dat is vreemd want dit is geen onderdeel van de ongecodeerde KabelTV kanalen.

De blokjes is ook niet goed, ik vermoed dat er sprake is van een signaal probleem.

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nee, ik kon ook vroeger alleen BBC First ontvangen via de TV en ziggogotv. Maar niet op de twee analoge tv's in de slaapkamers.

 

We hebben inderdaad de Humax 5500C. Op basis van je tip heb ik een knopje gevonden waar radio/tv op staat. En als ik daar op druk dan kan ik inderdaad 805 kiezen en het is waarachtig nog Radio 5 ook. 

Ik neem aan dat dat ook blijft werken nadat Ziggo geen analoge kabel meer ondersteunt?

 

Ik heb vanmiddag gebeld met de klantenservice. Dat van die blokjes hebben we kunnen verhelpen door de contacten nogmaals goed na te lopen.

 

De storing van Radio 5 door Radio Flevoland is iets waarvan ze zeggen dat ze daar mogelijk niets aan kunnen doen. Ze willen eerst vaststellen of het echt aan Ziggo ligt en niet aan ons. Dus sturen ze deze week een monteur langs. Voor ons is het heel helder dat het aan het signaal van Radio Flevoland ligt, dat is erg breed. Het hoort op 89,80 te zitten, maar het is veel breder. Daardoor verstoort het signaal zowel Radio 5 op 89,60 als de zender op 90,00. En de verstoring is aanwezig op beide ontvangers van ons die op de kabel zitten. En dat zijn geheel andere radio's/tuners. 

De vraag is natuurlijk wel of Ziggo gaat toegeven dat het aan hun signaal ligt. Want als ze dat toegeven hoeven we niet de kosten te betalen. Het zal me benieuwen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Via Ziggo Go zou het kunnen wat betreft de TV zender BBC first, heeft de TV waarop deze zichtbaar was een DVB-C tuner en een CI module en smart card? Mogelijk moet op die TV de zenders opnieuw worden gezocht, gebruikmakend van netwerk ID 5555.

 

Radio zal voorlopig zo blijven, het andere model de Quantis QE 317, is wezenlijk een zelfde soort tuner echter beperkt tot de DVB radiokanalen.

 

Vanaf de Humax 5500C kan als de huidige installatie een optische ingang heeft deze zo worden verbonden, dan hoeft de TV niet aan voor de radio. Een andere optie is een verloop van de ronde scart(minidin) naar een twee tulp pluggem of een stereo jack plug.

Wat mij goed beviel was een eenvoudige soundbar, deze gaf meteen een mooier TV geluid. Screenshot_20210302-230026_Drive.jpg

De andere die Ziggo te koop aanbied de qe317 heeft gelukkig algemenere aansluitingen.

Screenshot_20210302-230818_Chrome.jpg

 

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Onze installaties zijn zo oud dat ze al die ingangen niet hebben. En de TV's ook. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@mm_51 Heeft je geluidsinstallatie geen tulp ingang?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als het een éénvoudige set is, dan is dat niet onmogelijk. Dan is investeren in iets meer recent geen verkeerde beslissing. Dan is het vooraf opstellen van een wensen lijst wel verstandig. En zoals ik al schreef een eenvoudige soundbar kan al voldoende zijn.

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja, een tulpaansluiting is er wel, voor de pick-up.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75185Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Niet meer tulp ingangen?

mm_51
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nee, één ingang voor een pick-up (die we niet gebruiken) en een microfooningang. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@mm_51  schreef:

Ja, een tulpaansluiting is er wel, voor de pick-up.


Die kun je niet gebruiken, daar zit riaa correctie op en verwacht  een veel lager signaal.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic