1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kermit

Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

NEXT resolutie videoland matig tov iPad+Chromecast

Ik gebruik al jaren de NEXT naar volle tevredenheid. De laatste tijd valt mij op dat de series in videoland zo donker zijn. Na wat onderzoek blijkt dat de NEXT een stream van <4Mbit gebruikt en een iPad/iPhone met chromecast + videolandapp rond de 6-8Mbit per serie uitkomt.

 

Los van deze meting zie je het verschil ook direct in beeldkwaliteit. Waar het via de next donker en minder detail bevat. Is het kwalitatief een mooier en rijker beeld via de iPad app met chromecast.

 

Kan dit verder onderzocht worden?

 

wopper_0-1623006068180.png

 

 

 

16 Reacties 16
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

is de next bekabeld via utp of draadloos met internet verbonden?

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Alles is UTP, NEXT en de Chromecast. Ook zonder chromecast is de iPad stream al hoger in bandbreedte dan de NEXT. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De bitrate hoeft op zich niet veel te zeggen over de beeld kwaliteit. De donkere kleuren zal direct verband houden met update 4.31 waarmee Ziggo het gedrag van de Next heeft vernaggeld. Zie ook dit topic. https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Next-4-31-nu-ook-bt2020-bij-1080i/td-p/766625

 

 

De resolutie is iets anders, ik ga er van uit dat Ziggo Videoland onbewerkt doorgeeft als het materiaal HD is in 1080i. Je metingen wijzen wel iets anders uit om eerlijk te zijn.

Aangezien je de chromecast noemt zal je op dezelfde TV kijken, dan is het inderdaad logisch om naar de Next te wijzen.

 

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

@RoWi.  schreef:

De bitrate hoeft op zich niet veel te zeggen over de beeld kwaliteit. De donkere kleuren zal direct verband houden met update 4.31 waarmee Ziggo het gedrag van de Next heeft vernaggeld. Zie ook dit topic. https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Next-4-31-nu-ook-bt2020-bij-1080i/td-p/766625

 

 

De resolutie is iets anders, ik ga er van uit dat Ziggo Videoland onbewerkt doorgeeft als het materiaal HD is in 1080i. Je metingen wijzen wel iets anders uit om eerlijk te zijn.

Aangezien je de chromecast noemt zal je op dezelfde TV kijken, dan is het inderdaad logisch om naar de Next te wijzen.

 


Tnx RoWi je hebt gelijk de juiste term is " beeldkwaliteit" het staat los van de resolutie, deze is stabiel met een goede HDMI kabel.

 

De donkere kleuren komen niet door de link die jij stuurt, ik kan mij dat niet voorstellen. Als je 30% minder bandbreedte verbruikt moet er ergens een codec 30% compenseren en dat je zie je heel heel goed.

 

Wat voorbeelden: neem de Handmaid's Tale, donkere scenes kan ik niet via de NEXT bekijken. Of waar Videoland hun core business van lijkt te hebben gemaakt; schaarsgeklede mannen of vrouwen in een zonnige villa. Bij de next glanzen lichamen minder in de zon, is omliggende flora en fauna minder kleurrijk. Via de iPad/Chromecast ziet dat er veel meer " HD " uit.4 

 

Heb je een chromecast, en wat is jouw ervaring?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik heb zelf geen Next daar kan ik helaas niks over zeggen wel de Chromecast Ultra. Donkere kleuren kan bijna niet door een andere bitrate komen, wel een andere codec compressie of kleur techniek waardoor informatie verloren kan gaan, wat een lagere bitrate tot gevolg kan hebben, dat zou dan betekenen dat Ziggo het Videoland signaal extra bewerkt dat kan ik mij bijna niet voorstellen.

 

Het verschil tussen casten via de chromecast is dat het Videoland materiaal direct door de TV wordt verwerkt, niet ook nog eens door de Next, op basis van je start bericht moest ik echt meteen aan dat topic denken. Ik ben echt van mening dat de Next teveel met de kleuren doet wat jouw TV niet lekker oppakt, niet dat dit door andere zaken komt.

 

Handsmaids tale heeft inderdaad vaak donkere beelden, dat lijkt de bedoeling van de reggiseurs, ik moet hier de TV soms ook iets bij stellen, bij die serie.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Ik hoef de TV niet bij te stellen met de chromecast:) prima tv kijken. Het is inderdaad een ondermaatse codec welke Ziggo gebruikt. 

Hoe krijgen we dit onder de aandacht van een NEXT verantwoordelijke?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De Ziggo moderatoren komen vanzelf langs als hier iets zinnigs over gezegd kan worden zal dat wel gebeuren.

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @Kermit & @RoWi.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit eerst ook nagevraagd heb omdat ik hier zelf niet helemaal in thuis ben.

Het klopt dat de bitrate 4.2 Mbit is. De kwaliteit die je nu ervaart is dus zoals het hoort. "Works as designed" om er maar even een term tegenaan te gooien.

Wellicht dat dit in de toekomst wel verbeterd gaat worden, maar daar zijn op dit moment nog geen plannen voor. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jiri  schreef:


Het klopt dat de bitrate 4.2 Mbit is. De kwaliteit die je nu ervaart is dus zoals het hoort. "Works as designed" om er maar even een term tegenaan te gooien.

Wellicht dat dit in de toekomst wel verbeterd gaat worden, maar daar zijn op dit moment nog geen plannen voor. 



Dus Ziggo doet wel wat met de signalen van VideoLand! Ongelofelijk! Het Videoland wat je dus via de Ziggo Next ziet, is dus niet dezelfde kwaliteit als wat je ziet via de Videoland app. Het verschil tussen +/- 4 Mbit en +/- 6 Mbit ( 6 - 8 Mbit ) is verhoudingsgewijs best groot en zal dus ook zichtbaar zijn.

Als men al niet meer vertrouwen kan, dat het signaal wat een zender levert, ook het signaal is wat Ziggo doorgeeft, dan vertrouw ik die 4K uitzendingen van Ziggo ook niet meer. Gewoon standaard HD inkopen, upscale'n en dat als 4K verkopen. Kassa !!

Waarom me dat ( weer ) niet verbaast, dat weet ik niet meer. Ziggo gaat voor mij echt het putje in !!

 

Misschien een actie voor iemand : regelmatig alle ( belangrijke ) Ziggo zenders scannen op bitrate en hier op dit forum de data plaatsen. Zodat iedereen kan zien/controleren wat je nu werkelijk van Ziggo 'krijgt' voor je geld.

 


@JiriKan je ook aangeven ( navragen ) waarom dat verschil in bitrate er is ?

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

@Jiri Dank voor je uitleg, ik ben wel benieuwd naar het waarom? Zeker met de lancering van GigaNet lijken mij er weinig beperkende factoren in het Ziggo netwerk te zijn?

 

Hier de AppleTV maar weer eens onder het stof vandaan gehaald. Erg jammer maar het verschil in kwaliteit is voor mij echt te groot. Had graag alles met één afstandsbediening bediend. Maar het is niet anders, tot het opgelost is. 

Het mag van mij wel op een verbeteringen lijst komen, kan dat?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi Videoland is een streamdienst geen zender, verder eens met je redenering.

Het zal mij met deze wetenschap niet verbazen, dat alle streamdiensten iets worden aangepast dat is dan toch een vertrouwens breuk, en in mijn ogen niet de bedoeling. 

 

Wat 4k betreft ja alles op 14 en 999 NPO1 4K wordt opgescaled, enkel het voetbal wordt 4K/UHD, net zo goed dat alles behalve de F1 wordt upgescaled. De movies en series zullen (hoop ik) wel native 4K zijn wel iets om te testen. 

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 479Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

@RoWi.  schreef:

De movies en series zullen (hoop ik) wel native 4K zijn wel iets om te testen. 


Dat zal dan rond de 16Mbit/s moeten zijn.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...Videoland is een streamdienst geen zender...


Natuurlijk heb je gelijk, maar het gaat om het principe.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Kermit  schreef:

@RoWi.  schreef:

De movies en series zullen (hoop ik) wel native 4K zijn wel iets om te testen. 


Dat zal dan rond de 16Mbit/s moeten zijn.


Minimaal in ieder geval bij Netflix en Amazon, doorgaans wordt 26Mbps genoemd. Ik lees net dat AppleTV+ voor de serie See tussen de 29 en 41Mbps zit.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Kermit  schreef:

@RoWi.  schreef:

De movies en series zullen (hoop ik) wel native 4K zijn wel iets om te testen. 


Dat zal dan rond de 16Mbit/s moeten zijn.


Ik denk dat u juist bent met de omschrijving 'moeten zijn'.

Er is waarschijnlijk niemand die dit ( regelmatig ) controleert en dat weet Ziggo ook. Dus kan Ziggo doen en laten wat haar uitkomt en gezien mijn ervaringen met Ziggo de laatste jaren, is dat nooit in het voordeel van de klant.

Helaas heb ik er de tools niet voor en ik heb ook geen idee hoe veel tijd het zou gaan kosten, om regelmatig een test uit te voeren. Hopelijk wil iemand dat doen om zo een vinger aan de pols van Ziggo te houden, het is blijkbaar nodig.

Want het is dat u toevallig e.e.a. test, anders wisten we weer van niets ( en Ziggo gaat het ons echt niet vertellen ).

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Pasi  schreef:


Dus Ziggo doet wel wat met de signalen van VideoLand! Ongelofelijk! Het Videoland wat je dus via de Ziggo Next ziet, is dus niet dezelfde kwaliteit als wat je ziet via de Videoland app. Het verschil tussen +/- 4 Mbit en +/- 6 Mbit ( 6 - 8 Mbit ) is verhoudingsgewijs best groot en zal dus ook zichtbaar zijn.

Als men al niet meer vertrouwen kan, dat het signaal wat een zender levert, ook het signaal is wat Ziggo doorgeeft, dan vertrouw ik die 4K uitzendingen van Ziggo ook niet meer. Gewoon standaard HD inkopen, upscale'n en dat als 4K verkopen. Kassa !!

.......



Zou men bij Ziggo's Roeptoeter TotaalTv.nl hier ook meelezen? Vandaag daar weer Ziggo reclame met de titel "Ziggo begint doorgifte NPO 1 UHD in 4K op Mediabox Next", waarin ook de volgende regel staat: "... Ziggo zegt het aanvoersignaal zonder bewerking rechtstreeks aan klanten door te geven...".

Ziggo zegt en verzwijgt tegenwoordig wel vaker wat......


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic