1
Vraag
2
Reageer en help mee
Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

'Momentje'-melding op Next Mini

even een vraagje over 2x een next mini icm deco's in een woonwagen.

De groene kabel komt binnen in het washok apart van de wagen, hier hangt netjes het modem en er gaan 2 groene kabels de wagen in voor wcd wk en wcd sk (deze gingen via een versterker, de nieuwste die ziggo levert). Aangezien de wcd's niet nodig zijn voor next mini zit het modem rechtstreeks op aop, zijn alle 3 braun. nu het probleem... ik heb 3 deco's geinstalleerd omdat er binnen geen wifi is omdat het modem "buiten" staat. Eentje aan het modem, eentje in de slaapkamer, dichtbij het buitenhok en de laatste in de wk bij de tv. Slaapkamer en wk hebben allebei een mini die dmv wifi verbonden zijn. alles werkt perfect qua snelheid etc, netjes 96mbit/s (start pakket), maar de mini's geven op sommige dagen heel vaak momentje in beeld. Soms gaat het dagen goed en soms een dag dat er gewoon geen tv te kijken is, snelheid nog steeds goed.. Wat is nou de beste optie (behalve een utp trekken)? Ik zelf zat te denken aan het modem in wk zetten, die groene kabel dus rechtstreeks op aop doen zodat alle 3 de deco's binnen zijn ipv dat deco2 het signaal door 2 muren uit dat buitenhok moet halen. begrijp vooral niet waarom de mini's problemen hebben terwijl de rest werkt (deco's branden allemaal wit en snelheid is goed en wifi van het modem is uit!)

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zijn de Deco's in AP mode geconfigureerd?

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ja, dat is de standaard optie als je niks veranderd 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De Deco M4's die ik in januari bij kennissen heb geïnstalleerd stonden standaard in router mode, vandaar de vraag.

 

Misschien helpt het als je beamforming en mesh uitschakelt voor de Next Mini's.

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

is dit per verbonden apparaat te kiezen? zal dat even proberen, verder nog ideeen behalve het modem verplaatsen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er zit geen switch tussen?

De Mini's hebben vermoedelijk een kleine wifi antenne.

Dus los van de snelheid wat voor veldsterkte (dBm) wordt er gemeten?

De hele handel naar binnen zal zeker schelen.

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

Dus los van de snelheid wat voor veldsterkte (dBm) wordt er gemeten?  wat bedoel je hier precies mee? en nee er is geen switch oid aanwezig.

het modem naar binnen halen is iets wat ziggo niet aanraadt natuurlijk ivm signaalverlies. maar gok dat de deco's dan wel beter werken  omdat de afstand korter zal zijn

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gio2903  schreef:

Dus los van de snelheid wat voor veldsterkte (dBm) wordt er gemeten?  wat bedoel je hier precies mee? en nee er is geen switch oid aanwezig.

het modem naar binnen halen is iets wat ziggo niet aanraadt natuurlijk ivm signaalverlies. maar gok dat de deco's dan wel beter werken  omdat de afstand korter zal zijn


Ik bedoel dit.

20220912_163345.jpg

 

De drie Deco's binnen en de eerste via UTP lijkt mij het beste. Dan kan de modem/router blijven waar deze is. De coax dus vervangen voor UTP tenzij het de wens is dit voor andere toekomstige bewoners intact te houden wat natuurlijk prima is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Correctie: beamforming kan alleen globaal uitgeschakeld worden, mesh per apparaat.

 

Ik zou ook UTP (Cat 6, uiteraard voor buitengebruik) trekken tussen het washok en de woonwagen en alle Deco's binnen de woonwagen plaatsen, al vraag ik mij af of drie units niet wat overkill is. Interferentie tussen de AP's kan immers ook problemen veroorzaken.

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

utp leggen is geen optie en het niet waard. die dbm waardes is in een bepaalde app ofzo?

ik ga de tips van tobias proberen en anders het modem naar binnen halen al is dat niet hoe ziggo het wil

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

een kabel leggen terwijl er coax aanwezig is is zonde van het geld, helemaal voor iemand met een aow'tje. als het modem binnen is dan is 2 deco's genoeg denk ik. ik ga die instellingen proberen en anders modem naar binnen halen

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is in bijna elke wifi analyzer app wel te zien.

 

Ik geef een tip gebaseerd op wat in mijn ogen een goede oplossing is, dat er een beperkt budget is komt in de startpost niet naar voren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval (UTP trekken geen optie) zou ik inderdaad het modem verplaatsen van het AOP naar een einddoos in woon- of slaapkamer. Wel even controleren of het vermogen op die einddoos voldoende is als de resp. kabel direct op het AOP aangesloten is, liever geen versterker gebruiken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan de Mini eruit en de gewone Next waarom is er voor de Mini gekozen, met een AOW'tje neem je geen duur TV abonnement af. De paar euro eenmalige kosten voor een stukje cat6 moet er dan ook wel afkunnen.

 

Dat is puur hardop denken zet de modem binnen en kijk wat er gebeurt.

Gio2903
Topicstarter
Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

er is voor een mini gekozen omdat er voorheen een humax stond, deze begaf het en bij tv start zat toen een mini. versterker blijft ongebruikt, kabel ga ik aansluiten op aop en kijken of het dan beter werkt allemaal. bedankt heren

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic