Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Meer HD zenders - Wanneer wordt HD de standaard?

Op het Chelloo forum zag ik een mooi overzicht waaruit duidelijk blijkt hoe groot de achterstand van Ziggo inmiddels is op KPN met betrekking tot het aantal HD zenders. Het liefst zou ik overstappen maar omdat ik geen aansluiting voor KPN in mijn woonkamer heb gaat dat niet makkelijk. Wanneer gaat Ziggo hier eens iets aan doen?

Screenshot_20210624-161453_Drive.jpg

1.656 Reacties 1.656
robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@RoWi.  schreef:

 

Bij Ziggo internet only afnemen met toegang tot Ziggo Go dan de Ziggo Go TV app gebruiken dan zijn de Nederlandse commerciële kanalen in 1080p. Dan doet het er niet toe dat die ongecodeerde dvb kanalen niet HD zijn.


Klopt, daarom lijkt het mij ook handiger het zo te doen zoals Ziggo het voor de fusie deed. Alle zenders gecodeerd maar wel de mogelijkheid tot 4 zelf gekochte smartcards met CI+ module te registreren.

 

De voordelen:

  • Je kunt echt Internet Only aanbieden want voor TV moet je minstens 1 smartcard registreren
  • Je kunt met always-on werken i.p.v. iemand die handmatig de coax in de wijkkast moet in-/uitpluggen
  • Mensen die niet willen huren kunnen gewoon kopen

Een nadeel zou zijn dat Ziggo potentiële inkomstens misloopt van de klanten die nu alles huren maar ik denk dat ze dat overschatten. Ik denk dat die klanten nu uitsluitend de 1e gratis mediabox/smartcard+CI+ gebruiken op de huiskamer TV en in de rest van het huis het SD aanbod accepteren of streamen via de Ziggo App.

 

Steeds meer mensen willen alles draadloos (ik niet). Maar aangezien veel huizen alleen een coax aansluiting in de woonkamer hebben en steeds meer mensen te beroerd zijn om een fatsoenlijk coax netwerk aan te leggen hebben ze ook maar 1 plek waar ze DVB-C kunnen gebruiken. In de rest van het huis wordt het dan automatisch een IP gebaseerde oplossing via WiFi. Dus Ziggo Go of een Mediabox die alles via intenet kan zoals de Mediabox Next Mini.

 

Maar al die IP oplossingen kosten wel meer bandbreedte dan DVB-C. Zijn de Ziggo Go en Next Mini video streams unicast of multicast?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Technisch gezien neemt DVB-C juist meer bandbreedte in want alle TV kanalen ook van de extra pakketten waar iemand geen klant van is staan permanent op de kabel.

Van Ziggo weet ik het niet zeker ik vermoed dat het Unicast is.  Bij KPN is het voor de Mediaboxen wel multicast en dat is het zo wordt er niet naar een TV kanaal gekeken dan neemt dit geen bandbreedte in. En met multicast of en 1 kijker is of 1 miljoen de bandbreedte blijft gelijk ongeveer 12Mbps. Bij singlecast zou het 1 miljoen keer die 12Mbps zijn. Kortom als Ziggo het goed doet is het multicast. De app zal hoe dan ook singlecast zijn 

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@RoWi.  schreef:

als Ziggo het goed doet is het multicast. De app zal hoe dan ook singlecast zijn 


De App zou wel multicast kunnen zijn. Alleen als je geen App maar gewoon de website Ziggo Go bekijkt dan is de kans groot dat het HTTPS unicast is want anders zal het te veel problemen opleveren met strenge firewalls enzo.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@RoWi.  schreef:

 

Bij Ziggo internet only afnemen met toegang tot Ziggo Go dan de Ziggo Go TV app gebruiken dan zijn de Nederlandse commerciële kanalen in 1080p. Dan doet het er niet toe dat die ongecodeerde dvb kanalen niet HD zijn.

 

Op mijn huidig adres was via dsl maximaal 16 Mbps haalbaar/leverbaar. Zo zijn er in Nederland nog genoeg adressen dan is Ziggo de betere optie. Want met 16 Mbps levert kpn gewoon SD op alle kanalen. En dan is de uitrol van glasvezel toch echt wel van belang om hoe dan ook HD te kunnen kijken. 

 

Via Coax DVB-C zit je aan een vaste ruimte per boeket vast. Dan is de compressie van belang dus alles wat in dit topic langs komt heeft indirect invloed op het aantal HD kanalen.


Ja en dan komen we weer bij het idee wat ik een tijd terug al schreef om ook voor communicatie een verplichte scheiding te maken tussen netbeheerders en de providers die de diensten aanbieden.

 

Nu alles IP wordt zou dit een uitgekozen moment zijn. Je krijgt van de netbeheerder een modem met één ethernet aansluiting (zoals je nu vaak bij glasvezel krijgt) en dan kun je vervolgens zelf bepalen van welke provider je diensten gaat afnemen. Van die provider krijg je dan een router of inloggegevens en dan kun je zelf kiezen van welke fysieke lijn(en) je gebruik maakt. Op die manier kun je altijd maximaal gebruik maken van alle beschikbare technieken en bandbreedte.

 

Zelfs met DVB-C en analoge telefoon zou je zoiets kunnen doen. Bij DVB-C werk je met multi-encryption. Je kunt zelf hetzelfde kanaal beveiligen met verschillende sleutels en verschillende soorten encryptie. Bij satelliet wordt dit al veel gedaan.

 

Bij analoge telefoon heb je in de centrale een soort VoIP box en deze kan dan door de netbeheerder aan een provider gekoppeld worden. In feite werkt het nu al zo met ePSTN alleen is het onderdeel van KPN's gesloten netwerk.

 

Technisch gezien kan het allemaal gewoon alleen providers houden het liefst hun monopoliepositie.

 

Vrije marktwerking met infrastructuur is alleen leuk voor de aandeelhouders. Voor de klanten wordt het allemaal maar duurder en het aanbod schraler.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De app is 90 procent zeker geen multicast. Multicast of singlecast heeft zover ik weet weinig met firewalls te maken. Dat houd meer verband met het achterliggende platform elke met single cast krijgt elke kijker zijn eigen stream. Dat firewall verhaal houd vermoedelijk meer verband met routed TV dat is weer iets anders.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Veel firewalls zijn geconfigureerd om vanaf het internet alleen de poorten en protocollen voor standaard internet en mail verkeer toe te laten. De poorten en protocollen voor multicast staan mogelijk niet altijd open. Als een provider apparatuur regelt, dan kan deze dat natuurlijk zelf configureren. Eigen appratuur is de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

 

HTTP(S), het basis protocol waarmee alle websites werken, werkt altijd. Ik weet ook niet of je vanuit een browser multicast verkeer kunt ontvangen. Vanuit een App zou gewoon moeten kunnen. Verschillende games die je kunt spelen op je smartphone maken ook gebruik van andere poorten en protocollen. Dit weet ik omdat ik dit in een firewall voor iemand (een prominente klant) moest open zetten. Standaard zet ik in een firewall voor een groter netwerk alles behalve de poorten voor websites en email dicht.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nogmaals de apps en browsers  zijn geen multicast, dat is bij geen enkele provider het geval. 

Los van wat je schrijft over firewalls in geval van IPTV houd multicast in dat er 1 stream naar meerdere kijkers wordt gestuurd. Alle kijkers naar een bepaald kanaal delen 1 en dezelfde stream. Bron Dit in tegenstelling tot de apps en websites waar elke kijker zijn eigen stream heeft.

Wel is het zo dat KPN Vlan toepast dit doet Ziggo niet zover mij bekend is.

 

 

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@RoWi.Ik weet wat multicast is en hoe het werkt. Ik zeg nergens dat de Ziggo apps en browser multicast gebruiken. Ik bedoel te zeggen dat het technisch gezien zou kunnen als Ziggo ervoor kiest het zo te ontwerpen en via het onderliggende netwerk multicast streams aanbiedt al dan niet via een aparte VLAN zoals KPN en andere DSL providers.

 

Maar als er eenmaal meer dan genoeg bandbreedte is, dan maakt het ook niet meer uit of je multicast of unicast gebruikt. Vroeger moest je VoIP ook via een aparte high priority data stream doen. Met de lage latency van de huidige internet verbindingen is het niet echt meer nodig.

 

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@robinhey  schreef:

@RoWi.Ik weet wat multicast is en hoe het werkt. Ik zeg nergens dat de Ziggo apps en browser multicast gebruiken. Ik bedoel te zeggen dat het technisch gezien zou kunnen als Ziggo ervoor kiest het zo te ontwerpen en via het onderliggende netwerk multicast streams aanbiedt al dan niet via een aparte VLAN zoals KPN en andere DSL providers.

 

Maar als er eenmaal meer dan genoeg bandbreedte is, dan maakt het ook niet meer uit of je multicast of unicast gebruikt. Vroeger moest je VoIP ook via een aparte high priority data stream doen. Met de lage latency van de huidige internet verbindingen is het niet echt meer nodig.

 


Als dit voor apps technisch mogelijk was, weet ik vrij zeker dat KPN dit allang had geïmplementeerd. Dat zou het achterliggende TV platform enorm ontlasten.

Vlans via een streaming app is al helemaal bijzonder.

KPN gebruikt vlan om het reguliere internet verkeer en het TV signaal voor de mediaboxen te scheiden. De apps maken van het reguliere internet gebruik.

Verder zodra je bij KPN op de pauze knop drukt met de mediabox ga je van multicast naar unicast. 

Bij Ziggo ga je met de Next van DVB-C naar iptv en ook singlecast

 

Het gaat niet om de bandbreedte van het netwerk het gaat om het achterliggende platform 1 of 2 miljoen kijkers via de Ziggo Go app is net zoveel streams en dat kon dat achterliggende platform niet aan tijdens de formule 1 toen Ziggo dit nog distriueerde.

 

We lezen hier nog vaak genoeg problemen met een haperende Mini of de Ziggo Go app waar de andere streamdiensten geen problemen geven. De serverparken van die streamdiensten kunnen meer aan. Soms liggen de problemen bij de gebruiker thuis maar veel is de capaciteit aan het begin van de lijn waar alle stream aanvragen samenkomen.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes


@Garihd  schreef:

Als dit voor apps technisch mogelijk was, weet ik vrij zeker dat KPN dit allang had geïmplementeerd. Dat zou het achterliggende TV platform enorm ontlasten.


Ik ben het niet eens met je stelling "als multicast via apps technisch gezien mogelijk was KPN of andere providers het al geimplementeerd zouden hebben" . Ik zie juist dat providers heel vaak zaken die technisch gezien mogelijk zijn laten liggen al is het alleen maar omdat het dan eenvoudiger blijft en makkelijker is uit te rollen. Zoals je zelf al zegt zou multicast via Apps en website het platform enorm ontlasten.

 

In principe zou je een universeel platform kunnen bouwen dat bijvoorbeeld het journaal, waar veel Nederlanders naar kijken wanneer het wordt uitgezonden naar alle mediaboxen pusht via een multicast stream zodat iedereen die later kijkt het gewoon lokaal streamt. Dat laatste is hoe TiVo werkte waarbij je van tevoren kon aangeven wat je wilde zien. Dat werd dan opgenomen op het moment van uitzending en dan kon je het later terugkijken. Dat was eigenlijk veel efficienter dan al dat geünicast wat we nu doen. Hoe vaak ik wel niet een programma net iets later kijk dan het wordt uitgezonden omdat ik nog ergens mee bezig ben. In plaats van Live kijken start ik dus een stream. Ik kan natuurlijk een USB stick in mijn TV stoppen en de programma's plannen, maar dat is meer werk voor mij en bandbreedte problemen op het streaming platform zijn niet mijn problemen.

 


@Garihd   schreef:

Vlans via een streaming app is al helemaal bijzonder.

KPN gebruikt vlan om het reguliere internet verkeer en het TV signaal voor de mediaboxen te scheiden. De apps maken van het reguliere internet gebruik.

Een App kan niet zomaar een VLAN kiezen. Bij untagged bepaalt de poort op het modem/switch welke VLAN je hebt/krijgt en bij tagged bepaalt het apparaat het. Wat wel zou kunnen is dat je in het modem een mini multicast proxy stopt die de multicast streams van de Multicast VLAN kan aanvragen en opvangen en deze vervolgens als een unicast stream aan de LAN kant kan aanbieden. Ook dit bestaat al lang. De dreambox kan dit standaart. Ik vermoed dat de problemen vooral in het DRM gedeelte zitten want een dreambox haalt gewoon de DRM eraf zodat je een stream hebt die je wel kunt pauzeren, opnemen en kopieëren.

 


@Garihd  schreef:

Verder zodra je bij KPN op de pauze knop drukt met de mediabox ga je van multicast naar unicast. 

Bij Ziggo ga je met de Next van DVB-C naar iptv en ook singlecast


Ja dat is eigenlijk dus bagger geregeld. Volslagen onnodig. Waarom slaat die mediabox als je live pauseert de stream niet gewoon lokaal op net zoals bij timeshifting? Naast dreambox waren er ook ontvangers van o.a. Humax die dat gewoon konden. Zal ook wel weer net iets meer werk geweest zijn om te implementeren.


@Garihd  schreef:

We lezen hier nog vaak genoeg problemen met een haperende Mini of de Ziggo Go app waar de andere streamdiensten geen problemen geven. De serverparken van die streamdiensten kunnen meer aan. Soms liggen de problemen bij de gebruiker thuis maar veel is de capaciteit aan het begin van de lijn waar alle stream aanvragen samenkomen.


Ja als alles unicast wordt zodra het ook maar een beetje afwijkt van de live uitzendingen dan snap ik dat wel. Als ze het streaming platform niet hebben opgedeeld maar één (of een paar) grote servers in het land hebben dan kan ik mij de problemen voorstellen. Eigenlijk zou je in elke wijkcentrale een proxy moeten neerzetten. Ik heb gehoord dat KPN het wel op zo'n manier doet. Streaming diensten als Netflix hebben ook servers over het hele internet verdeeld (Content Delivery Network) omdat het anders gewoon niet werkt als veel klanten gelijktijdig gebruik willen maken van het platform.

Navin3000

Level 4
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

@Jonathan-458  schreef:

@wewanl ,

Ook Vodafone Ziggo is bezig met de uitrol van glasvezel, de meeste nieuwbouw wordt niet meer met coax opgeleverd maar omgevormd van glas naar coax. Ook is er gekozen voor een limitatie zodat er geen "gespleten" aanbod is voor klanten en overal de Coax snelheden gelden. 

 

 Serieus, is dat zo? Ik wist niet dat er geen coax meer aangelegd wordt bij nieuwbouw woningen? Ik neem aan dat dit alleen het geval is als er al glasvezel ligt. Ik vind dit een hele slechte ontwikkeling. Nu ik erover nadenk, dan hoe levert Ziggo haar diensten aan deze nieuwbouw wijken, aangezien Ziggo helemaal geen glasvezel modem installeert?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ziggo gebruikt een glas naar coax converter in de woningen waarin ze tot in de meterkast tot glas leveren

Navin3000

Level 4
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

@RoWi.  schreef:

@Navin3000 ook via glasvezel is DVB-C mogelijk helaas wordt dit maar door een paar niet landelijke providers zo doorgegeven.


Nee klopt, was dit vergeten, maar dan heb je toch alsnog een glasvezel modem nodig? Maar ik geef inderdaad de voorkeur aan DVB-C in plaats van IPTV, dat is juist de reden dat ik bij Ziggo zit. Ik vind DVB-C nog altijd meer betrouwbaar.

 

Dus mocht Ziggo stoppen met DVB-C, dan kan ik net zo goed overstappen naar KPN of T-Mobile, want dan heb ik niets meer aan al mijn coax aansluitingen in de muur. En glasvezel heeft nog een hogere upload snelheid ook. 

 

En om terug te komen op het onderwerp, ik begrijp nog steeds niet waarom Ziggo weigert de RTL en Talpa kanalen ongecodeerd in HD kwaliteit aan te bieden, zijn ze nou echt zo zielig dat ze je willen dwingen een mediabox te huren? Maar hoe zit het dan met Ziggo GO? Het slaat gewoon helemaal nergens op. 😡

Navin3000

Level 4
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

@MR_CHIP  schreef:

ziggo gebruikt een glas naar coax converter in de woningen waarin ze tot in de meterkast tot glas leveren


Oh OK, heb nog nooit hiervan gehoord, zal wat meer info opzoeken hierover. 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Navin3000  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

ziggo gebruikt een glas naar coax converter in de woningen waarin ze tot in de meterkast tot glas leveren


Oh OK, heb nog nooit hiervan gehoord, zal wat meer info opzoeken hierover. 😉


Leest u dit eens : Ziggo gaat nu toch glasvezelverbindingen aanbieden. Het is al een oud draadje, maar zoveel glasvezel zal Ziggo in de tussentijd niet aan hebben aangelegd.

U kan dat Ziggo-glasvezel-verhaal beter bekijken als een enkele en unieke uitzondering.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Ben het compleet met je eens, het onderscheidend vermogen t.o.v. andere providers als Ziggo overstapt op iptv is dan weg, dan heeft het geen nut meer om voor Ziggo te kiezen.

De rede om bij Ziggo te blijven is het zeer stabiele netwerk nu en het betere tv signaal via coax. Hier in Culemborg hoor ik nogal eens in de buurtapp wat qua verstoringen van het kpn netwerk, geen aantrekkelijke gedachte dus om nu over te stappen.

Met de beperkte upload (40 Mbit) hebben wij nu ook geen probleem (gezin van 5 met 3 volwassen kinderen), dus ook daarvoor geen overstap nodig.

Verwacht ook het einde van Ziggo als ze overgaan op iptv, ivm vele overstappers die er dan gaan volgen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ze zijn al over aan het gaan op iptv met de steeds bredere inzet van de mediabox next mini zeg maar gedag tegen die oude coax voor tv binnen 5 jaar is mijn prognose 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

KPN weet zich ook te onderscheiden met een goed iptv product dus dat moet Ziggo ook kunnen.

TABEE, DVB-C !!!! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

"En om terug te komen op het onderwerp, ik begrijp nog steeds niet waarom Ziggo weigert de RTL en Talpa kanalen ongecodeerd in HD kwaliteit aan te bieden, zijn ze nou echt zo zielig dat ze je willen dwingen een mediabox te huren? ".

 

@Navin2000. Dat is puur een centenkwestie. Wie bij  Ziggo "Internet Only"  afneemt krijgt die 50 TV kanalen kado, dan ga je de Nederlandse commerciële kanalen toch niet in HD doorgegeven. De Ziggo klanten die voor deze zelfde zenders € 22,95 betalen die hebben wel genoeg reden tot mopperen. 

 

Uiteraard gun ik iedereen de beste kijkbeleving zakelijk gezien begrijp ik deze keuze wel.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

"KPN weet zich ook te onderscheiden met een goed iptv product dus dat moet Ziggo ook kunnen."

@wewanl Maar als Ziggo naar iptv overgaat is ook KPN zijn onderscheid toch kwijt?

Dus eenheidsworst, iets wat we toch eigenlijk niet willen?

En zoals eerder al gezegd storingsgevoeliger, en een internetstoring houdt ook meteen in dat er geen tv is.

Uitgelicht topic