Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Meer HD zenders - Wanneer wordt HD de standaard?

Op het Chelloo forum zag ik een mooi overzicht waaruit duidelijk blijkt hoe groot de achterstand van Ziggo inmiddels is op KPN met betrekking tot het aantal HD zenders. Het liefst zou ik overstappen maar omdat ik geen aansluiting voor KPN in mijn woonkamer heb gaat dat niet makkelijk. Wanneer gaat Ziggo hier eens iets aan doen?

Screenshot_20210624-161453_Drive.jpg

Uitgelicht
rick70

Level 10
  • 449Reacties
  • 19Oplossingen
  • 212Likes

De tv zenders WDR, NDR, RTL, CNBC Europe, TV538, TV Oranje en Stingray DJAZZ zijn sinds vandaag in HD kwaliteit te ontvangen bij Ziggo. 👍

 

Zie ook: Ziggo breidt uit met zeven HD-zenders | Totaal TV 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

@reneotten10  schreef:

Ik ben al jaren trouwe klant bij Ziggo, maar het tv-aanbod wordt alleen maar slechter. Het enige wat Ziggo doet is, alles afwimpelen onder de noemer van beschikbaarheid op de kabel...geen mogelijkheden om zender op te waarderen naar HD. Dat betekent dus een falend beleid in de afgelopen jaren en klanten wel laten betalen omdat iedereen zogenaamd vraagt om een hogere snelheid van het internet. Wat een onzin


Jammer om te lezen dat je overweegt over te stappen, @reneotten10 . Ik begrijp in ieder geval dat je valt over enkele kanalen die nog in SD worden uitgezonden. Als dat veelbekeken zenders zijn, kan ik me de teleurstelling heel goed voorstellen.

 

 

Ik wil wel benadrukken dat we op TV-gebied verre van stilstaan, zoals nu het laatste bericht van @Gertjan Woudenb suggereert. We breiden constant ons On Demand-aanbod uit met nieuwe films en series in hoge kwaliteit, en hebben we recent onze terugkijk-opties flink uitgebreid. Niet alleen voor veel meer zenders, maar ook met TV Start kun je hier nu gebruik van maken. Niet te vergeten onze UHD/4K-mogelijkheden die er in rap tempo bij komen; EK, Wimbledon, Olympische Spelen en straks ESPN.

 

Constant ontwikkelen doen we dus absoluut, alleen het is zo te lezen niet waar jullie op hoopten @Gertjan Woudenb en @reneotten10 .Dat kan ik helaas ook niet mooier maken dan het is. Concreet hebben we over de genoemde zenders geen nieuws of planning en herhaal ik wat Jamyla ook aangeeft; zodra daar meer nieuws over is, dan lees je dat op onze website en Community.

1.656 Reacties 1.656
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Erik50 dat is omdat Ziggo dan zelf die kanalen weer dubbel op de kabel moet zetten. Dus noem het gemakzucht. BBC is zelf ook met SD of mpeg2 via de sateliet gestopt.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Door dit soort problemen weet ik gelijk waar ik sta als klant bij Ziggo. @Erik50 

De moderators kunnen hier niks aan doen, maar hogerop zit er toch ergens een knik in de glasvezel/coax kabel.

 

Op naar 12 januari! 

 

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@RoWi.Ik wist niet eens dat Ziggo zulke ontvangers voor TV heeft gehad. Heb het even opgezocht en inderdaad kon je in regio's waar analoog werd uitgeschakeld gratis 1 Humax 5500C krijgen.

 

Ik heb altijd in voormalig Ziggo gebied gewoond en daar was het, zoals ik al in mijn vorige post zei, op enkele zenders na tot 2015 digitaal dichtgetimmerd. Wij voormalig Ziggo gebied klanten hebben dus altijd ontvangers met smartcards gehad. We konden wel alle apparatuur en benodigdheden kopen en tot 5 smartcards activeren en hoefden daarvoor niet maandelijks extra te betalen. Ik ben jarenlang op die manier Ziggo klant geweest met geactiveerde 4 smartcards, een Digitaal Totaal abonnement en Film1Sport1. Ik heb zelfs nog kort Eredivisie gehad (aanbieding) maar dat was meer mijn huisgenoot en die vond het uiteindelijk ook te duur worden dus op het laatst DigitaalTotaal+Film1Sport1.

 

Zou het niet mogelijk zijn de Humax 5500C middels firmware update te voorzien van een digitale smartcard met softcam? Ik weet niet wat de Humax 5500C allemaal kan, maar ik weet wel dat steeds meer providers overstappen op apparatuur met het hele encryptie gebeuren ingebouwd zodat er niet meer gesjoemeld kan worden met smartcards en apparatuur die creatief met de decodering kan omgaan.

 

Ik vind het sowieso dom dat er nog ontvangers en TV's gemaakt worden zonder CI(+) interface of softcam mogelijkheden. In de meeste landen werken de meeste TV providers in ieder geval voor de duurdere pakketten met encryptie waarvoor je dus een smartcard met ingebouwde softcam of een aparte CAM voor in een CI(+) interface om naar deze zenders te kunnen kijken. Maar het zal wel weer een centenkwestie zijn. Zo'n CI(+) interface kost waarschijnlijk een paar Euro per ontvanger en dat is dan weer te duur.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Ach en zo raakt Ziggo klanten kwijt. Ik was tevreden Ziggo klant. Ik heb jarenlang in een buitengebied gewoond waar geen kabelTV was en toen ik weer terug naar de stad ging was dit nieuwe UPC huurmodel er al. Verschillende mensen die ik ken zijn indertijd toen DigitaalTotaal werd omgezet naar TVPlus en TVExtra met alle interessante zenders in TVExtra overgestapt naar KPN. Ik was inmiddels gewend aan gratis TV kijken (Digitenne NPO en vrij te ontvangen satelliet) en voor die paar keer dat ik RTL/SBS kijk heb ik NLZiet.

 

De enigen die nog kijken zijn degenen die persé met één afstandsbediening willen kijken of ze zijn oud Ziggo klant met geactiveerde smartcards en overal coax wat overstappen naar een andere provider onaantrekkelijk maakt. Als ik nooit in een buitengebied was gaan wonen, dan had ik mogelijk nog Ziggo gehad. Als iemand een manier weet om alsnog 5 Ziggo smartcards zonder maandelijkse huur geactiveerd te krijgen, dan ben ik één en al oor. In theorie zou het moeten kunnen. Een backdoor in de Ziggo smartcard keys database?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Zou het niet mogelijk zijn de Humax 5500C middels firmware update te voorzien van een digitale smartcard met softcam? Ik weet niet wat de Humax 5500C allemaal kan, maar ik weet wel dat steeds meer providers overstappen op apparatuur met het hele encryptie gebeuren ingebouwd zodat er niet meer gesjoemeld kan worden met smartcards en apparatuur die creatief met de decodering kan omgaan".

De Humax 5500c wordt niet meer uitgegeven. Daar is nooit software voor geweest, alleen meteen even een keer na uitgifte, en die software komt ook niet meer. De 5550c is exact identiek, maar dan zonder het Ziggo logo en bedoeld voor de retail. Delta heeft deze bv. ook. Maar ook deze box is uitlopend. De Humax 5500c/5550 is een van de eenvoudigste Humax decoders ooit, en kan alleen de ongecodeerde kanalen weergeven. Heeft scart (verloopkabel) HDMI en optisch uit, maar voorts geen mogelijkheden. Dat gaat dus ook niet meer gebeuren, maar daar is het apparaat ook niet voor in de markt gezet. Overigens komen er ook helemaal geen nieuwe Humax modellen meer uit. Er is wel een nieuwe Next van Humax, maar dat loopt buiten Humax Nederland om. 

Wat betreft Humax Nederland ziet het er al langere tijd naar uit dat daar straks het licht zal uitgaan. Er komt nergens een opvolger meer voor terug en als straks ook de 5300c en 5300c PVR Limited edition zijn verdwenen is het over. Ziggo levert overigens ook die 5300c al niet meer, of het moet gaan om een omruil bij een defect, zoals bij de 5500c. Software voor de Humax modellen werd al langere tijd niet meer op de kabel gezet. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Waar zou dat mee temaken hebben?

- Het feit dat inmiddels vrijwel elke TV een geschikte ingebouwde DVB-C ontvanger heeft, het merendeel ook een CI+ interface en de mogelijkheid om op een USB stick op te nemen?

- Of de trend naar On Demand en Cloud opnames die de behoefte aan PVR ten gevolge verminderd?

-Zitten content aanbieders dwars omdat ze niet willen dat je programma's opneemt uit angst dat reclames massaal worden doorgespoeld?

 

Overigens is die cloud behoefte behoorlijk kunstmatig omdat er nooit goede universele manieren zijn ontwikkeld om op meerdere apparaten van verschillende merken videocontent te delen. Vermoedelijk dus om illegale distributie en doorspoelen van reclames te vermijden.

 

Hoe zit het eigenlijk  met amerikaanse TiVo? Ik kan mij herinneren dat je hiermee ook alles kon wat je maar wilde en er in sommige landen (Japan) zelfs wettelijke restricties op het doorspoelen van reclame wilden opleggen en apparaten die dit niet zouden implementeren zouden geband worden op de Japanse markt. Ik weet niet of dit ooit is geimplementeerd maar reclames doorspoelen is al sinds de introductie van de videorecorder een doorn in het oog van de commerciele televisie.

 

Ik en al mijn leeftijdsgenoten namen vroeger (20 jaar geleden) best veel op videobanden op.Deels om reclames door te spoelen maar deels ook omdat we wel wat anders te doen hadden dan de hele avond TV kijken. Eerst huiswerk en later echt werk (je weet wel, die inspanningsverlichting in ruil voor geld). Maar ik herinner mij dat 15 jaar geleden dit al verschoof naar "alternatieve distributiemethoden". Mijn buurman was volgens mij de enige die ik kende met zo'n DVD PVR. Hij werkte onregelmatige diensten en gebruikte die om TV programma's op te nemen. Verder had hij echt een hekel aan reclame en als hij geen mogelijkheid om het door te spoelen, dan keek hij het gewoon niet en zocht ook hij zijn heil in de "alternatieve distributiemethoden". Dit geld overigens voor velen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Er zijn inderdaad veel Tv's met een CI module, maar de 5500c/5550c werd voornamelijk uitgegeven om de overgang van analoog naar digitaal op te vangen. Want niet iedereen heeft een Tv met digitale tuner. Er werd dus klaarblijkelijk nog veel analoog gekeken. Maar daarnaast heeft Ziggo de eigen mediaboxen zoals de XL en Next. En de vraag naar de 5550c word ook minder nu de overschakeling zo goed als afgerond is. Ziggo geeft de 5500c dus niet meer uit, en zij maakten alleen gebruik van dit type. Eigenlijk is dat de 5550c, maar nu met het Ziggo logo. 

Met een Tv opnemen is niet altijd een  succes. Daaraan zitten toch wel wat haken en ogen. Opnemen gebeurt dan trouwens doorgaans op een harde schijf, maar die kan dan alleen op diezelfde Tv worden gebruikt. Op een andere, exact identieke Tv is uitwisselbaarheid zelfs niet mogelijk. En je kan doorgaans alleen dat opnemen wat je bekijkt. Daarnaast is er nog wat nadeligs aan de hand; een opname kan niet altijd meer worden bekeken nadat een bepaalde periode is verstreken. Denk dus niet dat je een programma een paar weken/maanden na opname nog kan afspelen. 

Naar mijn idee heeft men vaak nog graag een PVR. Daarop kunnen de opnames lang worden bewaard, en afgespeeld wanneer je dat wenst, en de PVR's van Humax zijn ook best wel in trek. Maar helaas qua opties wel verouderd. En omdat er niet genoeg vraag meer naar is, zeker ook omdat Ziggo de grootste afnemer was van de Humax, en daarmee is gestopt, loopt dus de totale afname terug. Voorheen kocht men ook vaak zelf een Humax of andere box, en kocht tevens een smartcard van Ziggo, via bv. de eigen dealer. Nu ook dat niet meer kan, ontstaat er een situatie waardoor het vaak niet meer haalbaar is dergelijke boxen te bouwen. Maar men wil inderdaad ook van het opnemen af. Een Humax is op te nemen in je netwerk en zo zijn bestanden te delen. En dat wil men niet meer. Eerst maakt men het op allerlei manieren mogelijk steeds mooiere opnames te maken, qua beeld en geluid, om dan weer flink op de rem te trappen. 

Maar wat je al zegt: ook reclames leveren geld op, en men wil niet dat je die kan doorspoelen, of zelfs kan verwijderen. Alles veranderd, en we moeten (helaas) mee. Niet iedereen wil dat hoor. De term, 'stilstand is achteruitgang' word nu wellicht weer wat overdreven. Alles gaat ineens razendsnel, en dat betekent ook een enorme afvalberg...

 

Hoe het zit Met TiVo weet ik niet. Ik zoek ook niet alles op, want wil ook nog wat tijd en energie overhouden voor andere zaken. Maar ik weet wel dat ik best veel mensen heb gezien met een DVD recorder. Heb er hier een paar jaar terug nog een topic voor aangemaakt, omdat men deze nu niet meer kon gebruiken, althans niet zoals men dat gewend was. Heb er zelf ook nog een liggen, maar doe er eigenlijk niets meer mee. Ik zette nog weleens opnames over op DVD, maar als je dan amper tijd hebt om te kijken, terwijl de stapel aanvult, is dat ook redelijk zinloos. Je komt er op een gegeven moment in om en weet niet eens meer wat je hebt.

 

Daarnaast is ook DVD alweer achterhaald, en dat gaat ook alweer die kant op met de Blu-ray. Want 1080P is ook alweer achterhaald. Als het al echt 1080P is, want vaak is het opgeschaalde oude meuk... Eerst op Video, dan op DVD, vervolgens op Blu-ray en dan weer op Blu-ray 4K... En dan is er ineens ok weer de 8K Tv. Nog scherper, nog beter... Iets waar ze in de fotografie allang van terug zijn gekomen. 

Ik ben nog wel van het tastbare, maar streaming is natuurlijk helemaal in. Voor zolang dat nog duurt, want de prijzen moeten omhoog. Gaan we dan toch weer terug naar het oude vertrouwde? Wie weet. Ik hou er nog wel van een LP op te zetten, een CD, een SACD, DVD, Blu-ray, en zelfs nog minidisc. En ik maak nog gebruik van de befaamde CD recorders van Marantz. En wat me opvalt, is dat daar nu ineens best wel wat voor wordt geboden, en ook de minidisc is nog steeds in trek. SACD ook nog wel, maar de prijzen van popmuziek rijzen dan nogal eens de pan uit. Aan die gekte doe ik dan niet zo mee, en probeer nog 'koopjes' te scoren. En alhoewel de SACD geen succes is geworden, maken veel merken er toch nog spelers voor. En dan gaat het lang niet altijd om goedkope spelers. Daar koopt een ander een hele leuke auto van...

<Einde>

(Zulke lappen teksten schrijven doe ik niet elke keer hoor... )

 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Willem-A1 inderdaad  een lang maar interessant verhaal, maar ook zwaar off topic. 😊

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Daarom schreef ik ook dat ik dit niet elke keer doet en daarvoor al: <einde>

Maar fijn dat je het wel interessant vindt @Hatolex haha


robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@Willem-A1Inderdaad mooi verhaal.

 

Je zei over die TV's met opnamefuncties:

"Een opname kan niet altijd meer worden bekeken nadat een bepaalde periode is verstreken"

 

Ja, dat is DVB-CPCM (DVB Content Protection & Copy Management) waarbij contentaanbieders de mogelijkheid hebben om het opnemen van bepaalde programma's te beperken of blokkeren. Het bestaat al een tijdje, maar blijkbaar hebben providers en contentaanbieders het nu dan ook echt volledig geimplementeerd. Bij alle nieuwe apparaten zal dit waarschijnlijk het geval zijn, ook bij ontvangers met DVB-C tuners en zelfs als je een HD-PVR aansluit via HDMI omdat deze DRM restricties gewoon meegestuurd kunnen worden via HDCP. De enige manier om dit legaal te omzeilen via zoals dat heet: "the Analoge hole" (Nederlands: Het analoge gat) waarbij je het signaal omzet naar een analoog signaal dat geen DRM ondersteunt en dus op die manier de beveiliging omzeilt.


Minder legale manieren zijn er ook door bijvoorbeeld de firmware van het apparaat te flashen met ééntje die alle DRM negeert. Of dit echt illegaal is weet ik niet. Zolang het binnen huiselijke kringen blijft waarschijnlijk niet. Je mag binnenshuis ook alles kopieëren wat je maar wilt. Ook zijn er HDCP strippers waarmee je een HDMI signaal kunt ontdoen van copy protection flags zodat er daarna met de content vrij gedaan kan worden wat men maar wil.


Zoals ik al eerder zei zijn ze hier al heel lang mee bezig. Deze pogingen om de kijker onder controle te houden gaan terug naar de jaren 90 waar Macrovision de poging was om door middel van rare pulsen in het videosignaal VHS-/DVD-recorders in de war te brengen zodat je een bagger beeld krijgt. En sommige recorders herkennen dergelijke signalen en weigeren simpelweg op te nemen. Dat had ongewenste effecten op sommige televisies en daarom is het nooit bij uitzendingen gebruikt.


Ik denk niet dat we terug gaan naar het oude vertrouwde. Mensen met oude apparatuur zullen deze gewoon zo lang mogelijk gebruiken en eventueel reserve spul op de plank leggen.


Er zal een tweesplitsing ontstaan tussen:
- De legale content wereld waar alles duur en bijna onbetaalbaar wordt vanwege de krampachtige pogingen die gedaan worden om potentiele zwartkijkers onder controle te houden. Dat is nu al zo. Met een uitgebreid TV abonnement op meerdere TV's gaat het al snel richting de €100/maand voor al die extra mediaboxen en CI+ modules die je moet huren die bovenop de bestaande abonnementsprijzen komt.
- De illegale content wereld. Hierbij moet je denken aan cardsharing technieken, illegale distributie via IPTV, illegaal distribueren via netwerken als BitTorrent, Creatief gebruik (openbaar delen) van streamingaccounts en natuurlijk gewoon DVD's/bluray's kopieëren/rippen. Ik kan mij herinneren dat toen ik nog op school zat het merendeel van schoolgenoten/studenten gebruik maakte van "alternatieve distributiemethoden" simpelweg omdat de meesten geen geld hadden voor de dure legale methoden.


Eenzelfde ontwikkeling zie je in de zorg en met verzekeringen. Het liefst willen ze alles gaan controleren en beheersen zodat we alleen maar gezond eten en leven, netjes rijden, geen risicovol gedrag vertonen en ons dubbel-en-dwars verzekeren. Het liefst gaan ze de momenten waarop we iets doen ook reguleren zodat we de wegen/winkels/systemen niet overbelasten zodat hun rendamenten maximaal blijven en de kosten laag. Waarom denk je dat de elektrische auto zo gepromoot wordt? Wat is er handiger dan iedereen afhankelijk te maken van een smart grid? Als je wilt dat iedereen minder auto gaat rijden, dan gooi je de prijs van de stroom omhoog. Elektriciteit opslaan is een stuk duurder dan benzine/diesel opslaan, dus het is de perfecte manier om iedereen afhankelijk te maken.


Op zich is er allemaal financieel gezien veel voor te zeggen, maar als we allemaal volgens gebaande paden moeten gaan leven en deze paden ook nog eens veel geld kosten, dan vraag ik mij af in hoeverre je nog kunt spreken van leven. Ik vind het dan meer een financieel gedreven slavernij. Mensen willen niet in een keurslijf maar de vrijheid hebben zelf te doen en laten wat ze willen. En niet voor elke poep of scheet hoeven betalen. Vaak zijn dat dingen die eigenlijk niet de bedoeling zijn en soms zelfs dingen die niet mogen.

 

Als je mensen die vrijheid niet geeft dan krijg je van die taferelen die je tot 1989 in de voormalige Soviet Unie zag. Een zwaar ongemotiveerde bevolking en corruptie. Zelfs in een land als Noord-Korea, waar de doodstraf staat op het bekijken van Amerikaanse en Zuid-Koreaanse content (is echt zo, zoek maar op) is een levendige handel van illegale videocontent. Nou als dat niet bewijst dat mensen gewoon doen en laten waar ze zin in hebben, dan weet ik het ook niet meer.

 

Het is een illusie dat contentaanbieders kunnen bepalen hoe hun materiaal geconsumeerd wordt. Desnoods gaat men massaal camera's op bioscoopschermen en HDTV"s richten in een poging om de kopieëer beveiligingen te omzeilen. AACS, de beveiliging van bluray's was binnen no-time gekraakt! De HDCP beveiliging van HDMI ook! AACS 2.0, de beveiliging van bluray Ultra HD was in 2017 ook al gekraakt. Nog voor er 4k uitzendingen waren! Het enige wat ze met die beperkingen bereiken is dat trouwe kijkers op een gegeven moment afhaken omdat ze het te duur en/of te beperkend vinden. Ziggo, medeproviders en content-cornuiten zijn hard op weg met hun alsmaar verhogende abonnementsprijzen en belachelijke verhuurmodellen en belachelijke beperkingen als alleen HD als je extra betaalt en op maximaal 4 televisies.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Alles gelezen, maar zoals al gezegd wil ik niet elke keer een haf boek schrijven 😉 Het moet toch ook nog een beetje on topic, en duidelijk blijven, maar ook overzichtelijk en aantrekkelijk voor andere personen om het te blijven lezen. Ik doe dat vaak wel als ik het interessant vind, maar niet iedereen voelt zich daartoe geroepen, dus wil ik er nu ook om denken dat ik niet te veel van het onderwerp ga afwijken, en dat is de vraag wanneer er meer HD zenders komen. En die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. 

Kees Giesbers

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Na de opwaardering van 3 zenders naar HD 2 maanden geleden had ik de hoop dat Ziggo verder zou gaan met stappen naar het opwaarderen van SD zenders naar HD kwaliteit. Maar helaas blijft het sindsdien weer verdacht stil. Er zijn echter nog genoeg zenders die bij andere providers wel in HD kwaliteit beschikbaar zijn maar bij Ziggo niet. Denk aan de Duitse zenders WDR, NDR, Arte, Sat1 en RTL. Maar ook TV5 en de internationale nieuwszenders zijn in HD kwaliteit beschikbaar voor Ziggo. Wanneer gaat Ziggo weer verder met het opwaarderen van zenders naar HD kwaliteit?

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik deel de wens, maar ik vermoed dat Ziggo momenteel zijn handen vol heeft aan het voldoen aan de eisen van de ACM. Daar schoort het momenteel op een aantal punten behoorlijk aan. 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Dat mag ik toch hopen van niet.

 

Ze zijn al met de voorbereidingen bezig met Eurosport 4K, morgen krijgen we Sunlite radio erbij dus ook even doorpakken met meer HD.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Van Duitsland is bekend dat voor HD (meer) betaald moet worden. De Duitsers kunnen "vrij" naar de SD kanalen kijken via de satelliet maar voor de HD versies heb je een smartcard nodig. Vrij is relatief want de Duitsers betalen nog kijk-en-luistergeld (rundfunkbeitrag) waar met €18,36/maand niet meer echt sprake is van een "symbolisch bedrag". Tien jaar geleden was het nog maar €10/maand dus ook daar zijn de prijzen behoorlijk omhoog gegaan.

 

De vraag is of de kosten in verhouding staan met het aantal kijkers dat interesse heeft in Duits aanbod in HD kwaliteit. Het alternatief zou zijn een apart Duits HD pakket. Waarom andere aanbieders het dan wel hebben is eenvoudig te beantwoorden. Bij IPTV kan de provider zien hoeveel er gekeken wordt naar een bepaalde zender en mogelijk kan de financiele afdracht daardoor ook beter bepaald worden. Bij kabelTV via DVB-C is dit niet zondermeer mogelijk. Via een mediabox of interactieve CI+ zou het wel mogelijk moeten zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

We moeten bij Ziggo niet voor niks extra betalen als we op de eerste of extra TV's in HD willen kijken.

Ook hier in Nederland betaalt iedereen die werkt via de belastingsdienst kijk en luistergeld.

Voor de publieke omroepen die we vrij kunnen ontvangen met een DVB-T2 tuner.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl  schreef:

Ik deel de wens, maar ik vermoed dat Ziggo momenteel zijn handen vol heeft aan het voldoen aan de eisen van de ACM. Daar schoort het momenteel op een aantal punten behoorlijk aan. 


Ik verwacht niet dat alle 8000 personeelsleden van Ziggo met de ACM bezig zijn.🙂

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Zo is dat. En van die 8000 medewerkers kan er heus wel 1 of 2 even aan die TV zenders rommelen. Ze moeten zoiezo aanpassingen doen morgen, dus ik ben benieuwd 😊

dinandus

Level 9
  • 297Posts
  • 0Oplossingen
  • 184Likes

@robinhey  je betaald in Duitsland alleen voor de commerciële zenders in HD via de schotel, via HD+. De publieke en regionale zenders zijn alle free to air via de schotel. 

Jammer, wel weer een radio zender erbij, zie toch echt liever eerst alles wat beschikbaar baar is in HD op de kabel. 

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Ja dat klopt, Duitse publieke en regionale omroepen zijn indien in HD beschikbaar gewoon FTA te ontvangen via de satelliet. Maar misschien is dit meer een bandbreedte kwestie. Een HD kanaal kost nu eenmaal 2-3x zoveel bandbreedte als een SD kanaal. En ze gaan er niet meer op verdienen als ze Duitse regionale omroepen in HD gaan doorgeven tenzij het dus om een apart extra pakket zou gaan.

 

En de andere kwestie die al benoemd is zijn de rechten. FTA beschikbaar via satelliet betekent niet automatisch vrij te distribueren. De Engelse BBC en ITV zenders zijn ook FTA beschikbaar, maar toch moeten providers hiervoor distributiegelden afdragen. Het is dus niet alleen een kwestie van een DVB-S2 HD ontvanger en DVB-C HD modulator aanschaffen. Er was indertijd ook heel veel gezeik over de BBC rechten bij Digitenne. De kabelproviders proviteerden van oude regels/contracten waardoor zei in feite BBC konden blijven distribueren voor onbepaalde tijd onder dezelfde omstandigheden. Bij het distribueren van BBC via de lucht middels DVB-T was sprake van nieuwe omstandigheden.

 

En ik denk dat het tegenwoordig een relatief kleine groep Nederlanders is dat via de kabel naar Duitse regionale omroepen wil kijken, en een nog kleinere groep die er echt belang bij heeft dat deze in HD doorgegeven gaan worden. Maar dat is mijn mening en die is in dit geval op geen enkel feit gebaseerd.

Uitgelicht topic