Gertjan Woudenb

Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Meer HD zenders - Wanneer wordt HD de standaard?

Op het Chelloo forum zag ik een mooi overzicht waaruit duidelijk blijkt hoe groot de achterstand van Ziggo inmiddels is op KPN met betrekking tot het aantal HD zenders. Het liefst zou ik overstappen maar omdat ik geen aansluiting voor KPN in mijn woonkamer heb gaat dat niet makkelijk. Wanneer gaat Ziggo hier eens iets aan doen?

Screenshot_20210624-161453_Drive.jpg

Uitgelicht
rick70

Level 10
  • 449Reacties
  • 19Oplossingen
  • 212Likes

De tv zenders WDR, NDR, RTL, CNBC Europe, TV538, TV Oranje en Stingray DJAZZ zijn sinds vandaag in HD kwaliteit te ontvangen bij Ziggo. 👍

 

Zie ook: Ziggo breidt uit met zeven HD-zenders | Totaal TV 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

@reneotten10  schreef:

Ik ben al jaren trouwe klant bij Ziggo, maar het tv-aanbod wordt alleen maar slechter. Het enige wat Ziggo doet is, alles afwimpelen onder de noemer van beschikbaarheid op de kabel...geen mogelijkheden om zender op te waarderen naar HD. Dat betekent dus een falend beleid in de afgelopen jaren en klanten wel laten betalen omdat iedereen zogenaamd vraagt om een hogere snelheid van het internet. Wat een onzin


Jammer om te lezen dat je overweegt over te stappen, @reneotten10 . Ik begrijp in ieder geval dat je valt over enkele kanalen die nog in SD worden uitgezonden. Als dat veelbekeken zenders zijn, kan ik me de teleurstelling heel goed voorstellen.

 

 

Ik wil wel benadrukken dat we op TV-gebied verre van stilstaan, zoals nu het laatste bericht van @Gertjan Woudenb suggereert. We breiden constant ons On Demand-aanbod uit met nieuwe films en series in hoge kwaliteit, en hebben we recent onze terugkijk-opties flink uitgebreid. Niet alleen voor veel meer zenders, maar ook met TV Start kun je hier nu gebruik van maken. Niet te vergeten onze UHD/4K-mogelijkheden die er in rap tempo bij komen; EK, Wimbledon, Olympische Spelen en straks ESPN.

 

Constant ontwikkelen doen we dus absoluut, alleen het is zo te lezen niet waar jullie op hoopten @Gertjan Woudenb en @reneotten10 .Dat kan ik helaas ook niet mooier maken dan het is. Concreet hebben we over de genoemde zenders geen nieuws of planning en herhaal ik wat Jamyla ook aangeeft; zodra daar meer nieuws over is, dan lees je dat op onze website en Community.

1.656 Reacties 1.656
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

In vermoed dat, als analoog is afgeschakeld dit jaar en Docsis 3.1 overal mogelijk is, er een herindeling komt van alle frequenties komt en dat dat er dan de mogelijkheid is om in 1 klap veel meer met HD en 4K door te kunnen geven en een hogere internet download en upload.

rick70

Level 10
  • 449Posts
  • 19Oplossingen
  • 212Likes

Op mijn adres kan ik ook overstappen naar KPN (max. 200/62 MB) en er wordt glasvezel aangelegd. Toch wacht ik nog steeds op wat Ziggo gaat doen met het tv aanbod nu analoog overal is uitgeschakeld. Ik ken Casema al sinds 1983 en nooit een andere provider gehad. Zelf abonnee sinds 1998.

 

De vraag is wanneer gaat Ziggo nou eindelijk eens iets doen aan het opwaarderen van SD zenders naar HD kwaliteit? De bekende voorbeelden zijn CNN, BBC World News, ARTE enz. Er zijn nog veel meer zenders die een HD variant hebben. Kom niet aan met de tv apps via de Next want die hebben veel klanten niet.

 

Ik val helaas in herhaling maar het is al weer sinds 01-12-2019 dat er een nieuwe tv zender is bijgekomen. 🙄 Dit was dan ook nog eens een shopping zender, Tommy TV. 

Gertjan Woudenb
Topicstarter
Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Ziggo kraamt weer een hoop onzin uit:

“Ziggo biedt klanten toegang tot de beste content waarbij gemak en de beste kijkervaring voorop staan. " "bieden wij meer functionaliteiten dan alleen de beste beeldkwaliteit." Wat een onzin, daarom zit ik nog steeds naar CNN in SD te kijken terwijl deze zender in superstrak HD beschikbaar is!

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Er is al een herindeling geweest met de frequenties van de digitale TV zenders. Dat is gebeurd per regio, 3 weken nadat analoge TV uitgeschakeld werd. Dit is nu half april landelijk voltooid en tot op heden gebeurd er niks. Helaas helemaal niks.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@sebas14 Analoge radio is nog niet overal uitgeschakeld.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als ziggo eerst alle dubbele SD kanalen opdoekt is er ineens een boel extra ruimte.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. Daar zijn ze nu mee bezig, BBC verdwijnt al met het digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

@RoWi. Daar zijn ze nu mee bezig, BBC verdwijnt al met het digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.


Duh, dat is puur noodgedwongen omdat BBC zelf stopt met doorgifte hiervan via de sateliet, Ziggo had al veel eerder dit besluit kunnen nemen, en de KabelTV klanten meer HD zenders gunnen.

Gertjan Woudenb
Topicstarter
Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

Zo noodgedwongen is het volgens mij niet. Ik zie Ziggo ervoor aan een HD zender naar SD om te zetten voordat ze de zender doorgeven. Volgens mij gebeurt dat al bij CNBC bijvoorbeeld. Het is toch belachelijk dat ik TV Rijnmond gratis via YouTube wel in HD kan bekijken en via de provider waar ik maandelijks ruim € 80 aan betaal alleen in SD kan kijken. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is mogelijk, echter in dit geval stopt de bron er zelf mee.  Wat CNBC betreft dat zou kunnen, echter met welk doel zou Ziggo dit doen, anders dan bandbreedte/frequentie ruimte voor DVB besparen?

Ik weet even niet meer hoe het exact in elkaar zit het kan heel goed zo zijn dat Rijnmond om welke reden dan ook geen HD stream levert aan Ziggo omdat Ziggo teveel vraagt voor de distributie, voor de goede orde bedoel je met SD 576i en kanaal nummer 710?

Gevonden pure centen kwestie deze bal ligt deels VodafoneZiggo.

https://nederlandsmedianieuws.nl/TV-en-Video/tv-en-video-nieuws/Lokale-omroepen-dienen-handhavingsve...

 

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Dat klopt @Bert , maar 3 weken na het uitschakelen van analoge TV zitten de digitale tv zenders precies tussen de 266Mhz en de 538Mhz. Voor de wijziging zaten er ook zenders onder de 266Mhz en boven de 538Mhz. En als ik jouw mooie plaatje tevoorschijn haal dan gaan ze niet nog een keer de digitale tv zenders veranderen van frequentie en wordt ook zoals aangegeven de ruimte van analoge radio gebruikt voor de uploadsnelheid van het internet.

1111 (2).png

Ik kan er dus uithalen (of ik ben echt gek en dat mag je zeggen hoor 😊) dat er allang vooruitgang geboekt kan worden met het aanbod van de TV zenders. Je kan niet 2 jaar lang stil staan en niks doen naar de klant toe. Er is ruimte genoeg om wijzigingen door te voeren. Dit noem ik gewoon continue investeren in al je aanbiedende producten en niet alleen het GigaNet. Dat ontbreekt nu bij Ziggo. Dat is jammer. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@sebas14  voor kanaal 999 in mux 53 transport stream 2103 zijn er andere kanalen naar een andere mux/transport stream verplaatst. Dat staat weer los van de frequenties in dat plaatje. In eerste instantie zat dat DVB uhd kanaal in een andere mux zover ik weet. 

Met andere woorden worden blijkbaar geregeld de frequenties gewijzigd zonder dat we dit door hebben.

Gertjan Woudenb
Topicstarter
Level 9
  • 251Posts
  • 1Oplossingen
  • 104Likes

"Voor de goede orde bedoel je met SD 576i en kanaal nummer 710?". Ik bedoel inderdaad 710 en bij zit die op 30. TV Rijnmond in matige SD kwaliteit terwijl deze zender in HD beschikbaar is. Daarom kijk ik vaak maar via YouTube.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat de kanalen vanaf 700 SD zijn klopt op kanaal 30 verbaasd het mij.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Voor de herindeling van de digitale TV & Radio zenders in april j.l hier in de regio zat de mux waarin Ziggo Sport UHD (UHD DVB) zit en nu ook NPO 1 UHD (UHD2 DVB) op frequentie 698 Mhz en na de herindeling zit deze op de 522Mhz.

De zenders RTV-7 en Secret Circle zijn verplaatst naar de 498Mhz, Ziggo TV is verplaatst naar de 346Mhz en NPO2 Soul & Jazz is verplaatst naar de 506Mhz.

De TV & Radio zenders op de frequenties 546, 578, 586, 698, 722, 770, 778, 786, 802, 810, 818, 826, 834, 842, 858 zijn na de herindeling verplaatst naar een nieuwe frequentie tussen de 266 en de 538 Mhz. Boven de 538 Mhz zit dus helemaal niks meer wat overeen komt met de nieuwe indeling. Dus er kan gewoon gestart worden met de uitbreidingen en opwaarderingen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi. kanaal 30 is de regionale zender van de regio, dus hier is dat Omroep Brabant.

En boven de 40 zijn het de lokale zenders.

Laag of hoog kan allemaal SD, HD of 4K zijn.

Omroep Brabant is ook nog steeds SD, terwijl die ook HD uitzenden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

@RoWi. kanaal 30 is de regionale zender van de regio, dus hier is dat Omroep Brabant.

En boven de 40 zijn het de lokale zenders.

Laag of hoog kan allemaal SD, HD of 4K zijn.

Omroep Brabant is ook nog steeds SD, terwijl die ook HD uitzenden.


 Dat 30  regionaal 40 lokaal  zijn is mij bekend, we mogen zelfs blij zijn dat we alle regionale omroepen nog mogen zien vanaf 700.

Dat Ziggo dit in echte SD doorgeeft is puur een centenkwestie. Alle regionale omroepen zijn ook via een gezamenlijke app te zien in HD kortom daar hebben we Ziggo niet echt voor nodig.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de eigen regionale omroep op 30 wel in HD zou worden doorgegeven dat de rest vanaf 700 sd is maakt niet zoveel uit.

 

Ik begrijp de opmerking van @Gertjan Woudenb  prima de abonnementen zijn duur genoeg ook het KabelTV abonnement, het is eigenlijk onverkoopbaar dat die kanalen niet allemaal zover beschikbaar gewoon HD zijn.

 

Een opmerking wel we betalen voor het totaal aanbod niet voor 1 enkel kanaal, hoewel hier ook maximaal 5 kanalen van de ruim 100 beschikbare worden gekeken. Op ons komt het soms ook zo over dat wij € 11,95 extra betalen voor een SD kanaal die nu bij de concurrent en HD is en in het basispakket zit.

 

Maar goed er lijkt verbetering aan te komen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/hd-bij-kpn-de-basis-ziggo-hint-op-beterschap/

 

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Laten we hopen dat Ziggo wel op korte termijn met verbeteringen gaat komen.

 

Zeker als ik het Movies & Series XL pakket eens bekijk en Ziggo aangeeft op de website dat er 40+ zenders in zitten.

Dat zijn er dus nu welgeteld 41. 1 hele zender meer.

Dat waren 3 jaar geleden 55 zenders. Tot aan de dag van vandaag is er geen zender bijgekomen en zijn alle, indien mogelijke zenders nog niet in HD. 

 

Als dit een vermoedelijke centenkwestie is vraag ik me dan wel af waar mijn centen nu dan heen gaan.

 

Die 11,95 was dus 3 jaar geleden zichtbaar meer waard dan nu. Iets om even over na te denken de komende tijd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan ben ik reuze benieuwd waar die andere 14 kanalen zijn gebleven, die zijn echt niet allemaal zelf gestopt de afgelopen 3 jaar.

 

Het is altijd een centenkwestie. Ofwel Ziggo wil de leverancier niet betalen voor de HD stream, ofwel Ziggo rekent zelf een extra bedrag die voor de leverancier te hoog is, dat lijkt het geval te zijn met de regionale kanalen zie het artikel.

 

Onze centen lijken hoofdzakelijk voor het Giganet te zijn gebruikt. Op zich niet erg, voor de klant veel minder merkbaar dan het verlies van analoge TV en FM radio via de kabel.

 

Uitgelicht topic