1
Vraag
2
Reacties
Janvan

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox xl aansluiten op 1e verdieping

Op de begane grond kijk ik via de Next mini. Op de 1e verdieping kijk ik met mijn mediabox XL. Het signaal is goed, maar niet uitstekend.

ik heb begrepen dat ik een uitstekend signaal moet hebben om de interactieve diensten op de mediabox te kunnen gebruiken.

Nu heb ik een oude signaalversterker, een Tratec FRA752/N, aangesloten. Dat werkt dus niet goed.

Zou het aansluiten van een nieuwe signaalversterker, bijv FRA752X, hierin verbetering kunnen brengen, zodat ik wel van de interactieve diensten gebruik kan maken?

Graag krijg ik hier een antwoord op 😊

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ts heeft een mini genomen ipv zijn xl, dus een next krijgen is niet mogelijk (deze kan alleen worden geleverd als hoofdbox en niet als extra box). voor boven kun je dus inderdaad een mini nemen mits je goed internet hebt daar.

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De FRA-752N voldoet nog prima voor TV, ik verwacht niet dat de FRA-752X hierin voor verbetering zorgt. De signaalsterkte zou rond 50% moeten aangeven, de signaalkwaliteit moet altijd 100% zijn. Welke van de twee bedoel je?

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing? Kun je ook een foto plaatsen van de contactdoos waarop de Mediabox XL aangesloten is?

 

Heb je de mogelijkheid om een PC via ethernet (bekabeld) aan te sluiten op de Mediabox XL? Dit om de downstream- en upstream-waarden op te halen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, 
Welkom op dit klanten helpen klanten forum van Ziggo.

 

Een nieuwe signaalversterker is altijd goed en deze voldoet aan de eisen.

Maar wat ook belangrijk is dat de kabels en eventuele verdelers ook in orde zijn , misschien kan je een paar foto's plaatsen om er een beeld van te krijgen.

DE Next moet idd een goed coax signaal hebben en dat kan je nazien in de diagnostiek omgeving van de next , ziet er zo goed als hetzelfde uit wat je in de mini ook ziet er zal alleen een regel extra te zien zijn betreft het coax signaal.

De next moet je ook op internet aansluiten een en en situatie en dan nog het liefst met een UTP kabel ipv wifi

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je antwoord.

Ik heb softwareversie 4.42 op de mediabox xl, die geeft geen percentages voor signaalsterkte en signaalkwaliteit, alleen “goed”. Zie bijgevoegde foto.

Verder doe ik foto’s bij van de AOP, kabels en signaalversterker.

De kabels zijn van Hirschmann: Koka 9 Eca Kabel Keur Certified HIRSCHMANN MULTIMEDIA RoHS CE Euro-class Eca 2300-012 0218

F8E5025B-11FE-4E41-9057-7418506FA5FA.jpegAE3D5548-BCEE-448C-8756-584B6322BB99.jpeg9D48375C-3D6D-4827-B166-58620D3A910E.jpegE3B57B62-7D33-46BF-9FCC-6B1E552F23EE.jpegE4BD8FB3-94C5-4654-A256-30DBAFB1EDC4.jpeg225A5412-B96D-492B-8576-A3C86DC00DB2.jpegWat zou er beter kunnen?

Alvast dank voor je antwoord.

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Moet het misschien een Hirschmann Telenet-Interkabel 00011275 43/20 zijn?

Die heb ik nl. ook nog (moet ik m wel nog ff naar boven trekken 😬).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je hebt gelijk, de Mediabox XL toont met de nieuwe software inderdaad geen signaalsterkte meer.

 

De installatie ziet er vrij goed uit, de kabels, contactdoos en splitter zijn up-to-date, wel zou de afwerking van de kabels op de stekkers beter kunnen. Je kunt het beste het kapje van de splitter verwijderen.

 

De Mediabox XL kan geen uitgaande verbinding opbouwen door het high-pass-/retourbandfilter (HPF-85) op de ingang van de versterker. Als je dit filter verwijdert, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

 

Kun je ook een foto plaatsen van het AOP, waarop de kabel op de ingang van de versterker aangesloten is?

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nadat ik het HPF-85 filter had verwijderd kreeg ik een andere melding (na opnieuw opstarten van de mediabox): “Je mediabox is niet online”

De AOP waarop de versterker is aangesloten is die op de foto die ik al gestuurd had. Er zit een kabel van ca. 4 meter tussen, want de versterker hangt op de 1e verdieping.

Waarom zou je het kapje van de splitter, die is aangesloten op de AOP, het beste kunnen verwijderen?

Dank voor je snelle antwoorden 👍🏻

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tobiastheebe  schreef:

Je hebt gelijk, de Mediabox XL toont met de nieuwe software inderdaad geen signaalsterkte meer.

 

 

De Mediabox XL kan geen uitgaande verbinding opbouwen door het high-pass-/retourbandfilter (HPF-85) op de ingang van de versterker. Als je dit filter verwijdert, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Helemaal mee eens

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De AOP waarop de versterker is aangesloten is die op de foto die ik al gestuurd had.

Helder, ik dacht dat dit de contactdoos was op een van de uitgangen van de versterker. Niet goed gekeken, de groene huisaansluitkabel is zichtbaar onder de contactdoos.

 


Waarom zou je het kapje van de splitter, die is aangesloten op de AOP, het beste kunnen verwijderen?

Het kapje van de POA 01-UPC heeft een ontwerpfout die ervoor kan zorgen dat de splitter te diep in het kapje valt en daardoor contactproblemen tussen AOP en splitter veroorzaakt.

 

Worden op de pagina Producten, Televisie in Mijn Ziggo zowel de Next Mini als de Mediabox XL getoond?

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat van het kapje is duidelijk 😊

De mediabox xl is inderdaad vervangen door de Next mini op de productenpagina van Mijn Ziggo.

Dat houdt in dat je de mediabox niet meer interactief kunt gebruiken zeker, behalve als je hem op laat nemen als extra media box? 😬

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De Mediabox XL kan dan alleen nog voor DVB-C (lineaire TV) worden gebruikt en zou opnieuw geactiveerd moeten worden als je hierop weer interactieve diensten zoals Replay TV wenst te gebruiken. Beter kun je de Mediabox XL echter vervangen door een Mediabox Next. Deze is kleiner, sneller en veel zuiniger met energie.

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik begrijp het 😊

Maar dan is het nog makkelijker om een Extra Next mini erbij te huren, dan heb ik boven dezelfde faciliteiten als beneden 😬

 

Dank voor het meedenken, de informatie en de snelle antwoorden 👍🏻

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is zeker ook een optie, wel moet je dan beschikking hebben over een UTP-kabel of RJ45-contactdoos op de eerste verdieping of een stabiele Wi-Fi-verbinding. Verbinden via ethernet verdient altijd de voorkeur.

 

Je kunt de HPF-85 weer terugplaatsen op de ingang van de versterker, gezien de Mediabox XL niet meer geactiveerd is.

Janvan
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is in dat geval de functie van de HPF-85?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Deze voorkomt wederzijdse verstoring tussen de binnenhuisinstallatie (dus de versterker en daarachter aangesloten TV's en decoders) en het modem + wijknet (Ziggo-infrastructuur).

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ts heeft een mini genomen ipv zijn xl, dus een next krijgen is niet mogelijk (deze kan alleen worden geleverd als hoofdbox en niet als extra box). voor boven kun je dus inderdaad een mini nemen mits je goed internet hebt daar.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@Gio2903,

Ergens op de website staat dat een extra next 5 euro kost, en een extra mini 4 euro.

Is dat een fout of is het toch wel mogelijk maar dan voor 1 euro extra?

Harold

Level 9
  • 299Posts
  • 20Oplossingen
  • 58Likes

Als extra mediabox wordt alleen de Next mini geleverd. De kosten van een extra Next mini zijn 4 euro. Wat nog op de website staat over extra Next voor 5 euro zal dan verouderde info zijn die gemist is om te verwijderen

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

Voorheen kon t wel, sinds uitrol van de mini niet meer. Een extra box is altijd een mini of ci+ module..

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic