Mijn schoonmoeder heeft last van iets waar ik hier meer over gelezen heb: de Mediabox XL is met enige regelmaat offline of klaagt dat 'internet traag' is waardoor er geen streaming mogelijk is. Het advies is dan om op andere systemen te stoppen met streamen, maar dat doet ze helemaal niet. Internet loopt sowieso niet via de Mediabox maar via een Ziggo modem en daar lijken geen problemen mee.
Dit probleem speelde een paar maanden geleden en toen ik contact opnam met de klantenservice leverde dat al vrij snel de conclusie op dat er een nieuwe Mediabox nodig was. Die is inderdaad aangekomen en toen leek het probleem weg. Maar gaanderweg krijgt ze er toch weer last van. Afgelopen zaterdag was ik er en de Mediabox XL (model SMT-G7401/XEN of _VXEN) leek het gewoon te doen, maar de diagnose pagina gaf wel aan dat internet "middel" was. Maar na een paar minuten was het opeens "traag" - zonder dat iemand wat gedaan had. Ik heb wat rond gezocht en kwam een topic op dit forum tegen waar onder andere @Bert wat interessante adviezen gaf. Zoals screenshots van de down- en upstream statistieken delen:
upstream
downstream
Dit is van het moment waarop het internet TRAAG was. De huisinstallatie ziet er zo uit:
1) Er is geen AOP, de (in de meterkast) binnenkomende groene kabel gaat gelijk een splitter in (sorry voor de slechte foto, het gaat om een ES-02+/N) en daar zit de witte (herkenbare) kabel op die naar het modem gaat.

De grijze kabel vertrekt naar de woonkamer.
2) In de woonkamer zit vervolgens een Tratec TRAS 141 als wcd, die er zo uit ziet
en van binnen zo 
3) Van daaruit gaat een, naar ik zo kan zien, nette coaxkabel naar de mediabox. Alle connectoren zijn gecheckt en zitten goed.
Na het dichtschroeven en weer aansluiten van alles startte de Mediabox op met internet HOOG... waardoor ik gok dat het toch ergens in de binnenhuis installatie zit. Maar ik laat me graag adviseren wat ik bij een volgend bezoekje kan doen... Alvast dank
Frank