1
Vraag
2
Reacties
Karelka

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Mediabox XL vervangen door Humax IRHD 5300C

Ik heb een Ziggo Internet en TV compleet pakket en wil mijn huidige Mediabox XL vervangen door een Humax 5300C i.v.m. wijzigen abonnement. De Humax box geeft i.t.t. de Mediabox een blokkerig beeld. Echter als ik in de meterkast de coax kabel (van splitter naar de box) rechtstreeks in de hoofdaansluiting steek (geen splitter), dan is het beeld op de Humax goed maar heb ik natuurlijk geen internet. Ook heb ik de TV en Humax naar de meterkast verplaatst en met een korte coax kabel op de splitter aangesloten ook dat geeft blokkerig beeld en rechtstreeks op de hoofdaansluiting weer goed beeld. Alle gebruikte kabels zijn Ziggo gecertificeerd. De lengte van de coax kabel lijkt dus niet het probleem. 

 

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Versterkt de Mediabox XL het TV signaal? Heb ik een slechte Humax box? 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het ontkoppelen van het modem verandert niets aan de signaalsterkte, de demping van de splitter blijft ~4 dB. De uitkomst van deze test lijkt te bevestigen dat de tuner van de Humax-decoder interferentie ondervindt door het sterke upstream-signaal vanuit het modem. Het plaatsen van het eerder genoemde filter (HPFX-258-IECFM) zou dit probleem moeten oplossen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit filter toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Wens je hiervan gebruik te maken, vul dan s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

Andere oplossing is het vervangen van de ESX-02 door een POA-254. Dit is een splitter met ingebouwd filter met dezelfde eigenschappen als de HPFX-258-IECFM. De POA kun je direct op het AOP drukken, de huidige kabel tussen AOP en ESX-02 kan dus komen te vervallen, alsook de F/IEC-verloopstekker op de TV-kabel.

 

De POA-254 wordt niet direct aan klanten geleverd door Ziggo (alleen via monteur), maar is wel verkrijgbaar bij Cable Home.

 

Voor het niet-optimale downstream- en upstream-vermogen blijft een monteursafspraak wenselijk.

Bekijk in context

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb het filter geplaatst en het beeld is goed!

 

Bedankt voor jullie hulp. 

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het klinkt alsof het signaal achter de splitter te zwak is voor de Humax-decoder maar net voldoende voor de Mediabox XL. De splitter zorgt voor een demping van ~4 dB.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van de Mediabox XL of het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dag tobiastheebe, dank voor je reactie. Als bijlage de downstream/upstream-gegevens van de kabel modem type Technicolor. De Mediabox XL is niet in mijn netwerk opgenomen en slechts verbonden met de coax kabel. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het downstream-vermogen is (te) laag en en het upstream-vermogen is te hoog, m.a.w. er is teveel demping aanwezig op het signaal. Verder is in de downstream een vrij grote 'slope' (spreiding) in vermogen zichtbaar (6 dBmV). In principe is hiervoor een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Overigens zou het signaal sterk genoeg moeten zijn voor de Humax-decoder, ook gezien DVB-C op lagere frequenties actief is dan DOCSIS en het signaal sterker wordt naarmate de frequentie afneemt.

 

Komt de blokvorming op de decoder op alle of specifieke zenders voor? Kun je een foto plaatsen van het scherm Signaaldetectie (te vinden onder Menu, Instellingen, Systeem)?

 

Overigens is het ook mogelijk dat de upstream (uitgaand signaal) vanuit het modem het signaal verstoort, zeker gezien het modem op hoog vermogen zendt. Een high-pass-/retourbandfilter (HPFX-258-IECFM) biedt mogelijk uitkomst, dit filter kan kosteloos worden toegestuurd.

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Blokvorming op alle kanalen. In bijlage screenshot van de signaaldetectie. De TV waarop ik de Humax wil gebruiken (woonkamer) heeft geen ingebouwde DVB-C tuner. Ik heb nog een andere TV met een ingebouwde DVB-C tuner en die geeft in de woonkamer goed beeld zonder Humax of Mediabox XL.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De signaalsterkte zou voldoende moeten zijn, ik vermoed dus interferentie vanuit het modem.

 

Als je de Humax-decoder aangesloten laat in de woonkamer (dus via de splitter) en het modem ontkoppelt, is de blokvorming dan opgelost?

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Als ik de modem ontkoppel dan is het beeld via de Humax decoder goed! 

 

Krijgt de Humax decoder dan weer de volle signaalsterkte of blijft het signaal via de splitter altijd minus 4dB? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Het ontkoppelen van het modem verandert niets aan de signaalsterkte, de demping van de splitter blijft ~4 dB. De uitkomst van deze test lijkt te bevestigen dat de tuner van de Humax-decoder interferentie ondervindt door het sterke upstream-signaal vanuit het modem. Het plaatsen van het eerder genoemde filter (HPFX-258-IECFM) zou dit probleem moeten oplossen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit filter toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Wens je hiervan gebruik te maken, vul dan s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

Andere oplossing is het vervangen van de ESX-02 door een POA-254. Dit is een splitter met ingebouwd filter met dezelfde eigenschappen als de HPFX-258-IECFM. De POA kun je direct op het AOP drukken, de huidige kabel tussen AOP en ESX-02 kan dus komen te vervallen, alsook de F/IEC-verloopstekker op de TV-kabel.

 

De POA-254 wordt niet direct aan klanten geleverd door Ziggo (alleen via monteur), maar is wel verkrijgbaar bij Cable Home.

 

Voor het niet-optimale downstream- en upstream-vermogen blijft een monteursafspraak wenselijk.

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dag Tobias,

Heel erg bedankt voor je support!

Waar plaats ik zo'n HPFX-258-IECFM filter?

De link die je hebt toegevoegd brengt me in "Mijn instellingen" lijkt me niet de plek om zo'n filter te bestellen. 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Tussen de (F/IEC-verloopstekker op de) splitter en TV-kabel:

 

20220711-02.JPG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Ik zie dat je jouw laatste reactie nog had bijgewerkt. Je kunt het filter niet zelf bij Ziggo bestellen. D.m.v. jouw adresgegevens kan een moderator het filter toesturen.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Karelka, ik lees dat je een filter nodig hebt! Deze stuur ik naar je op en heb je binnen 2-3 dagen in huis. Laat je weten of dit het probleem oplost? 

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dag Lotte, dank voor je snelle reactie. Ik meld me zodra ik de filter heb ontvangen.

Karelka
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb het filter geplaatst en het beeld is goed!

 

Bedankt voor jullie hulp. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Top, fijn om te lezen!

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Karelka Super! Ik wens je een hele fijne dag. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic