Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Mediabox XL: veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen over de Mediabox XL op een rij. Voor iedere vraag een ander topic.

1. Hoe moet ik de Extra Mediabox XL opnieuw installeren?
Het heeft soms wat voeten in de aarde. Daarom een speciaal topic over dit specifieke onderwerp.
< Installatie Extra Mediabox XL >

2. De afstandsbediening doet niets, wat nu?
Zonder afstandsbediening zijn we nergens maar het zou wel goed zijn voor de stappenteller.
< De Afstandsbediening >

3. Kan ik opnames overzetten?
Sommige opnames wil je voor het leven. Maar kan dat eigenlijk wel?
< Opnames overzetten >

4. Brandt het rode telefoonlampje altijd op de display?
Een veelvoorkomende vraag. Daarom hebben we alle situaties op een rijtje gezet.
< Rode telefoon op display >

5. Hoe luister ik radio via de mediabox?
Van Radio 1 tot QMusic en alles er tussenin. Luister er flink op los.
< Radio luisteren > 

6. Ik heb verkleurd beeld, wat is er aan de hand?
Als het tv-beeld verandert in een werk van Piet Mondriaan, is er werk aan de winkel.
< Beeldinstellingen >

7. Kan ik bepaalde inhoud blokkeren met een pincode?
Speciaal voor de kleintjes: kinderslot op de mediabox.
< Kinderslot >

8. Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
De Community denkt graag met je mee. Begin je eigen topic en stel je vraag. 
< Stel je vraag >

64 Reacties 64
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
martwoutnl

Je kunt sneller scrollen door op de CH knop te drukken met de pijltjes naar boven en beneden.
martwoutnl

Level 15
  • 1369Posts
  • 5Oplossingen
  • 550Likes
Bedankt. Dat is precies wat ik zocht. Het scrollt nu prettiger.
Herrn

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds de update lijkt de standby anders te werken. In het verleden ging de box na een tijdje op rood als ik deze uitschakelde. Het stroomverbruik is dan laag. Nu blijft de box geel zelfs na een lange tijd met extra stroomverbruik tot gevolg. Ik lees iets over de optie snachts maar hoe werkt dit dan precies en om welke tijden gaat dit? Wat moet ik precies instellen om de oude situatie na te bootsen?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Herrn,

Als het lampje geel blijft dan betekent dat dat de box of aan staat, of hij staat in standby maar met energieverbruik op hoog.

Om te kijken wanneer je box naar standby gaat, moet je gaan naar Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Automatisch naar standby. Hier kun je kiezen uit 'Aan' of 's Nachts'.
Deze kun je het beste op 's Nachts zetten.

Om te kijken welke energie stand de box heeft als hij in standby staat, moet je ook bij Menu > Opties > Voorkeursinstellingen zijn en als laatste bij Energieverbruik in Standby. Die staat als het goed is precies boven Automatisch naar standby.

Voor de beste werking is Hoog het beste, maar op Midden werkt hij bij mij ook goed. Het opstarten duurt alleen wat langer. En het lampje wordt dan weer rood als je de box op Midden zet.
Als je hem op Eco zet, loop je het risico dat ingestelde opnames niet opgenomen worden of dat de TV gids niet goed bijgewerkt wordt, dus Eco zou ik niet kiezen.

Groet,
Evert
Theotje

Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Bij mij staat de energyverbruikstand op Eco en Automatisch naar standby op aan.
Heb nog nooit het probleem ervaren dat de tvgids niet goed bijgewerkt wordt.
Na uitschakelen van de box gaat het Lampje op geel en na enkele minuten in zijn geheel uit.
Neem weliswaar nooit een ingesteld programma op. Ervaar zelf ook geen hinder dat het beeld pas na ongeveer 2 minuten te zien is na het inschakelen van de box.
Herrn

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Evert96,

Dank voor de reactie. Optie 's Nachts had ik al gekozen met standje Midden. Echter de box bleef een geel lampje houden. Nu heb ik de box eens van de stroom gehaald en na een minuutje weer opnieuw op laten starten en warempel nu werkt de optie 's Nachts met standje Midden weer als voorheen 🙂

Hoi Theotje,

Dank voor de reactie. Zoals je ziet werkt het nu weer. Eco werkt voor mij niet daar ik regelmatig programma's opneem. Toch bedankt.

Groet,
Herrn
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Herrn,

Super dat het weer werkt en dankjewel voor de update! 🙂
Is beter voor het milieu zo :deciduous_tree: :thumbsup_tone3:

Fijn weekend!
Wouter Duijndam

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De oplossing bij optie 4 geeft de bingo!
Ik had al contact gehad met de helpdesk van ziggo en die gaven inderdaad aan de HDMI kabel te vervangen en op de HDMI resolutie op 720p te zetten.
Dit gaf niet het gewenste resultaat, de RGB instelling wel en ik kan hem ook gewoon op 1080p laten staan zonder dat hij verkleurd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Wouter Duijndam

Als je een Full HD scherm hebt, moet je de mediabox ook eigenlijk @gewoon instellen op 1080P. Anders gaat de box de HD zenders eerst doownscalen, waarna de Tv deze weer gaat upscalen. Stappen die de weergave geen goed doen. Een 4K Tv moet er in dat geval nog meer beeldlijnen bij 'verzinnnen' ofwel een fikse upscaling uitvoeren en dat moet je niet willen.

Er zijn soms wel gevallen waarbij een resolutie van 720P betere resultaten geeft, maar vaak is dat in vergelijking met 1080I waarin bepaalde mediaboxen/ontvangers uitsturen. Maar de XL voert al een deinterlacing uit op het signaal en stuurt dus al een Progressief signaal uit. De Humax doet dat niet en stuurt het signaal Interlaced uit, ofwel in 1080I, waarin Ziggo ook de HD zenders uitstuurt.
LOUD

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
LOUD wrote:
Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.
Ik begrijp je vraag/opmerking. Voor die gene die problemen ondervinden. Echter ook heel veel gebruikers hebben ( uitgezonderd evt bugs die inderdaad aanwezig zijn eerlijk gezegd oa bij netwerk, teletekst , geen grote problemen ondervinden. Uiteraard zou het prettig zijn als iedereen kan genieten van een goed werkende box.

Echter ik denk dat bij 75% van de gevallen wij een oplossing hebben kunnen aandragen. Door evt kabel netwerk verbetering etc.

Ook heeft sommige tv merken/modellen een handshake propleem. Door enige aanpassing van de instellingen of gebruikmaken van een hdmi switch is ook hier vaak een oplossing gevonden.

En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waar wij forumleden weinig kunnen betekenen. Maar ook ik zou het mooi vinden dat iedereen een goedwerkende box zou hebben. Uiteraard lees je hoofdzakelijk de problemen hier. Maar inderdaad ziggo moet wel scherp blijven dat een en ander goed verloopt. Maar nogmaals het grotendeels van de problemen kan gezocht worden inz de aansluiting, en de box die dan is opgenomen in een netwerk. ( uitzonderingen nogmaals kan gebeuren, en erg vervelend)

Op naar een goed werkende box !
martwoutnl

Level 15
  • 1369Posts
  • 5Oplossingen
  • 550Likes
Ik ben een Horizonbox-gebruiker sinds december en op kleine puntjes (langzaam laden teletekst en soms te snel reageren op een cijfer; dan tik je 1 en krijg je 11) na ben ik er goed aan gewend. Opnemen op afstand werkt feilloos. En ik ben een type die figuurlijk weleens een apparaat door het raam wil gooien als het niet werkt. Hij staat er nog dus dat zegt genoeg. En ja, is geen topbox maar ook andere decoders hebben hun probleempjes hier en daar.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
LOUD wrote:
Serieus waarom gebruiken mensen überhaupt nog die inferieure mediabox.

Welkom op de Community! Ik ben het met robbo eens dat er voor veel probleem een oplossing te bieden is. Welke problemen ervaar je?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo allemaal en Thijs Ziggo,

De uitrol van 3.4.2 is er geweest, dus wordt dit topic nog aangepast.

Hier kan je wel wat vinden, maar ik vind het summier wat betreft
Wat is er nog meer verbeterd?
De stabiliteit en werking van de Mediabox XL zijn verbeterd.
We hebben de Youtube app en het kanaal waarop Netflix staat, verbeterd.
Diverse kleine verbeteringen qua gebruiksgemak.


Komt er ook nog informatie over de extra mediabox xl. We weten dat hij niet meer geleverd wordt, maar wat er voor de rest gebeurt vind ik onduidelijk.

Mvg, Beeblebrox
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Beeblebrox wrote:
Hallo allemaal en Thijs Ziggo,

De uitrol van 3.4.2 is er geweest, dus wordt dit topic nog aangepast.

Hier kan je wel wat vinden, maar ik vind het summier wat betreft
Wat is er nog meer verbeterd?
De stabiliteit en werking van de Mediabox XL zijn verbeterd.
We hebben de Youtube app en het kanaal waarop Netflix staat, verbeterd.
Diverse kleine verbeteringen qua gebruiksgemak.


Komt er ook nog informatie over de extra mediabox xl. We weten dat hij niet meer geleverd wordt, maar wat er voor de rest gebeurt vind ik onduidelijk.

Mvg, Beeblebrox

Goede vraag! Wat er op de site staat zijn inderdaad slechts enkele punten van de update. Dit is wat er in de update van 3.4.2 zat:

-Het On Demand menu is verbeterd
-Verbeterde Channel bar:

Bij het zappen geeft de informatiebalk onderin nu niet alleen het huidige programma weer maar ook het volgende programma
Je kunt met de pijltjestoetsen naar rechts, omhoog en naar beneden klikken om via de informatiebalk door de TV-gids te navigeren
Op zenders met Replay kun je ook naar links klikken om het voorgaande programma te starten met Replay
De informatiebalk is lager gepositioneerd zodat deze aanzienlijk minder van het beeld in beslag neemt
-Verbeterd hoofdmenu
-Het hoofdmenu bevat nu een optie om direct naar de Apps te gaan
-De menuoptie Opties is nu een tandwiel
-De menuoptie Zoeken is nu een vergrootglas

-Opnames:
Geplande opname menu geeft nu ook ingestelde opnames weer die nog niet (of niet meer) in de TV-gids staan
Bij het afspelen van een opname kun je nu direct de betreffende opname verwijderen via het context menu (door op OK te klikken)

Wat betreft de Extra Mediabox XL heb ik nog geen concrete informatie. Zodra die er wel is, dan horen jullie dat uiteraard van ons.
Ekmar

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wat een uitmuntende tip over het instellen van de ondertiteling: "Het is van belang om de automatische ondertiteltaal naar wens in te stellen. Doe je dat namelijk niet, dan moet je bij een On Demand film of serie telkens handmatig de ondertiteling aanzetten". Tot vandaag moesten we inderdaad elke keer de ondertiteling handmatig aanzetten. Waarom staat deze extra tip/instelling niet in de FAQ voor het instellen van de ondertiteling??????? Bedankt Thijs, scheelt ons een hoop werk!!!:clap:
monismeets

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn horizon mediabox gaat altijd op rood en de tijd verdwijnt ook als ik de box weer aan zet toon het beeld welkom en er komt altijd 1 balkje dat op en neer gaat in de mediabox voor dat ik 1 zender krijg. Wat is dit en ik heb de box al div keer naar fabrieksinstellingen gedaan.
Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Dan is de box toch gewoon aan het starten?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
monismeets Dan staat de Mediabox XL op een energiebesparende stand in standby. Wil je dit niet meer, zet dan de Energieverbruik in Standby op Hoog. (Menu > Opties > Voorkeursinstellingen > Energieverbruik in Standby)
Mol

Level 5
  • 102Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Hallo,
Ik heb heel lang meegedaan met een IPV6 test en nu moet ik volgende week weer mijn eigen mediabox XL gebruiken. geen probleem want die heeft tijden op de slaapkamer zijn dienst bewezen.
Nu heb ik Ziggo Go ook op de testaccount gedraaid.
Nu heb ik al eerder een keer MijnZiggo account gekoppeld aan Vodafone. en nu kan ik mijn Mediabox XL niet meer vinden in mijn eigen inlog op de ZiggoGo omgeving.
Ik heb net gebeld met de helpdesk en die hebben mijn account en de mediabox gecontroleerd. Alles is geregistreerd en zichtbaar voor de medewerker.
Echter krijg in hem niet te zien in mijn ZIggoGo omgeving.
Voorheen had ik een andere inlog voor ZiggoGo, echter sinds de samenvoeging met Vodafone heb ik nu een andere inlognaam en nu heb ik dus dit probleem.

HELP!!!

Uitgelicht topic