1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bazje

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox XL start niet meer op, opnames terugkijken werkt niet meer en besturing AB hapert

Omdat ik wat storingen had bij terugkijken of kijken vanaf het begin (zie onder) dacht ik dat een reset naar fabrieksinstellingen wel eens zou kunnen helpen op onze mediabox.

Helaas was dat het begin van het einde.

Reden van deze actie was dat sinds een paar dagen het terugkijken van een opgenomen programma of het kijken vanaf het begin niet meer goed werkte. Vaak bleef het scherm zwart of grijs, soms starte het programma, maar dan alleen met geluid en zonder bewegend beeld. Altijd blijft bovenin het beeld staan:

 

JE KIJKT NU:                    Mijn opnames: [programmanaam]                         [tijd]

 

Besturing is niet meer mogelijk. Doorspoelen, stoppen, terug naar live TV gaat niet meer. De enige oplossing is de mediabox uitzetten met de afstandsbediening en opnieuw aanzetten.

 

Sinds gisteren komt er het probleem bij dat de mediabox niet meer opstart. Hij is overgegaan naar de "knigt-rider' optie. (op en neer gaande blokjes ala 'pong' in het scherm)

 

Stekker eruit en fabrieksinstellingen beide geprobeerd, maar lost geen van de problemen op.

Ook een reset met 10sec. de standby knop inhouden geeft geen resultaat. Althans, Gisteren konden we na zo'n drie kwartier weer tv kijken, maar toen we hem uitschakelde ging hij weer 'pong' spelen 🙂

 

Het probleem is hetzelfde als in deze topics:

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Mediabox-XL-blijft-hangen/td-p/791585

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Terugkijken-opnames-werkt-niet-meer-goed-na-4-32-update/m-p/7...

 

De oplossing die ik daar lees zijn het vervangen van de Mediabox XL.

Zal ik dat dan maar meteen aanvragen?

Of is onderzoek naar het signaal of retour-signaal nog een optie.

 

IMG_2485.jpg

De mediabox zit rechtstreeks aangesloten op het toegangspunt met tweede stekkertje van rechts. 

Dit is een 'niet zelf geknutselde' kabel, om zeker te zijn van een goede verbinding. Afstand tot mediabox is ongeveer 2 meter.

het heeft allemaal prima én naar tevredenheid gewerkt, tot een week of twee terug.

 

Help!

33 Reacties 33
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Verwijder eerst deze eens.

Steefb_0-1624268469150.png

Deze aansluitingen en meestal ook verouderde kabels zijn zeer gevoelig voor instraling.

 

En dit is niet het eerste toegangspunt, dit is een versterker.

Je  eerste toegangspunt is waarschijnlijk de plek waar de kabel op ''ingang'' begint.

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het stekkertje verwijderd, maar geen resultaat, ook niet na 10 minuten de stroom en de coax uit de Mediabox. Weer zie ik de blokjes op en neer gaan in het scherm (sinds 14 uur)

De voetbalwedstrijd van vanavond zal gestreamed moeten worden vrees ik...

 

Ow ja,

dit is het aansluitpunt, direct onder de versterker.

 

IMG_2486.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Op 2 meter van de versterker op bijna de sterkste versterking, dat is voor 95% kans op oversturing van het signaal.

Te sterk signaal geeft dezelfde problemen als te zwak signaal.

Probeer eens een lagere versterking.

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wel een beetje te verwachten reactie. Maar waarom functioneerde het voorheen wel allemaal en nu niet meer? De situatie is onveranderd. 

Hoe kan ik het signaal minder versterken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Het signaal vanuit buiten kan anders worden na werkzaamheden, hier is het ook een stuk hoger geworden.

Je hebt 4 aansluitingen met verschillende versterkingen, geschikt voor diverse kabellengtes.

Versterking:
0 dB (kabelmodem)
2 dB (0 - 10 meter kabel)
4 dB (0 - 15 meter kabel)
8 dB (0 - 20 meter kabel)

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Bazje, welkom hier! 
 

Wat ontzettend frustrerend dat het nu is gedaan met de Mediabox XL! Ineens doet deze niet meer wat het hoort te doen en het is dan ook mooi om te zien dat je de Community hebt gevonden om advies te vragen! 

 

Heb je de aanpassingen al aan de aansluitingen kunnen doen, zoals @Steefb en @Bert je hebben geadviseerd? Zo ja, hoe werkt het nu? 🙂

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Marije en @Steefb en @Bert :

Allereerst: Dank voor jullie ondersteuning.

Ik heb nu alles aangesloten zoals onder op de foto, maar.....

Helaas geen verbetering.

Zijn er nog meer opties die ik zou kunnen proberen?

IMG_2487.jpg

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Sinds 4 dagen geen reactie meer. Is het nu de bedoeling dat ik telefonisch contact ga zoeken met ziggo?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Bazje Waar zit nu de mediabox XL op aangesloten?

 

1111.png

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Andere klanten komen weer langs als zij geen andere prioriteiten hebben.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden door de Ziggo moderators.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op nummer 1. 
ook nummer 2 geprobeerd, maar ook daar geen resultaat. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Kun je de Mediabox XL rechtstreeks aansluiten op de wandcontactdoos en kijken wat hij doet?

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Ben je al in de gelegenheid geweest om de box rechstreeks aan te sluiten @Bazje? We horen graag : )

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Allemaal,

 

Het was nogal een dingetje om een geschikt moment te vinden om de mediabox rechtstreeks op het eerste toegangspunt aan te sluiten. Daarmee verdwijnt ook het internetsignaal en da's niet handig met een thuiswerkplek.

Toch is het gelukt en bijna meteen waren alle problemen voorbij.

Daarna weer aangesloten op dezelfde manier als de laatste foto.

Meestal werkt het nu goed, maar er zijn ook momenten waarbij dezelfde problemen optreden als beschreven in het eerste bericht. (een opgenomen programma of het kijken vanaf het begin werkt niet meer goed. Het scherm blijft op zwart of grijs, soms start het programma, maar dan alleen met geluid en zonder bewegend beeld. Altijd blijft bovenin het beeld staan:

 

JE KIJKT NU:                    Mijn opnames: [programmanaam]                         [tijd]

 

Besturing is niet meer mogelijk. Doorspoelen, stoppen, terug naar live TV gaat niet meer. De enige oplossing is de mediabox uitzetten met de afstandsbediening en opnieuw aanzetten.

Na het van de stroom afhalen en opnieuw aanzetten functioneert het dan weer wel, maar dit is volgens mij toch niet de bedoeling?

Welke opties zijn er nu nog?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik begin toch het vermoeden te hebben dat je versterker toch enig roet in het eten gooit.

Op deze versterkers staat vaak toch wat versterking op de 1 0dB, ook hier ervaren.

Gevalletje oversturing.

 

Mogelijk kan Ziggo je een splitter POA-01 kan sturen die je op de wandcontactdoos kan doen en dan daar ook de Mediabox XL op aansluiten in plaats van op de versterker.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Bazje! Ik snap heel goed dat je daar even een geschikt moment voor moest zoeken. Fijn dat je het toch even hebt kunnen testen en ook goed om te horen dat het dan wél probleemloos werkt. Dat betekent dat het signaal in ieder geval goed je woning binnenkomt en tevens is het een bevestiging dat we de oplossing moeten zoeken in het signaal.

 

Het voorstel van @Bert lijkt me een goede om te proberen. Je kunt de nieuwe splitter dan monteren op je wandcontactdoos en de coaxkabel die naar de Mediabox XL loopt direct aansluiten op de splitter in plaats van de versterker. Hopelijk lossen we het probleem daarmee op. De splitter komt je kant op! 🙂

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zo,

De splitter gemonteerd, mediabox wat dichterbij gehaald om bijgeleverde kabel te kunnen gebruiken (alles uitsluiten he!)

Maar helaas....

Opstarten is nu het probleem niet meer, maar 

een opgenomen programma of het kijken vanaf het begin werkt niet meer goed. Het scherm blijft op zwart of grijs, soms start het programma, maar dan alleen met geluid en zonder bewegend beeld. Altijd blijft bovenin het beeld staan:

 

JE KIJKT NU:                    Mijn opnames: [programmanaam]                         [tijd]

 

Besturing is niet meer mogelijk. Doorspoelen, stoppen, terug naar live TV gaat niet meer. De enige oplossing is de mediabox uitzetten met de afstandsbediening en opnieuw aanzetten.

Na het van de stroom afhalen en opnieuw aanzetten functioneert het dan weer wel allemaal

 

We blijven het proberen en hebben gelukkig de EK wedstrijden kunnen kijken met de coax kabel direct op de televisie(tuner) aangesloten, dus helemaal wanhopig zijn we nog niet.

 

Iemand een idee ten aanzien van de volgende stap naar een oplossing?

Wederom alvast bedankt voor jullie bijdragen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zoals ik het nu zo'n beetje lees zou mijn advies zijn laat de mediabox vervangen

Bazje
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Helaas na een dag van veel klachten van de andere gezinsleden de mediabox weer moeten ontkoppelen. Nadat hij weigerde op te starten hielp het voor een paar dagen om 5 minuten van de stroom te halen. Hij starte dan weer goed op. Maar nu helpt dit helaas ook niet meer en het vorige gemis van functionaliteit was er ook nog steeds. (Terugkijken, ook vanaf begin en opnames). 
@Erik S : zijn er nog mogelijkheden? Of is een belletje naar de helpdesk onvermijdelijk geworden? @Erik P  @Marije ?

 

G.I. Jane

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ik heb hetzelfde probleem met onze Mediabox XL. Sinds 1 of misschien zelfs al 2 weken krijgen wij tijdens het opstarten elke keer wisselende foutcodes. Programma vanaf begin kijken werkt dan niet, pas als je de XL opnieuw opstart door de box uit te zetten dan werkt het vaak wel maar soms moeten wij de XL 2x starten om iets terug te kunnen kijken of opgenomen programma's af te spelen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic