1
Vraag
2
Reacties
Koodzjek

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox XL problemen: beeld en geluid

Wij hebben inmiddels onze derde Mediabox in gebruik en ik word niet goed van het kwaliteitsniveau van het beeld en geluid. Inmiddels zijn er al 2 monteurs bij ons geweest die hebben geconstateerd dat er binnen onze woning niets op of aan te merken valt. Vorig jaar hebben wij als laatste optie een signaalversterker toegestuurd gekregen, maar ook die baat niet. Het beeld staat regelmatig even stil, vloeiende beelden zijn gewoon schokkerig en regelmatig klinkt een vreselijke pieptoon via ons surround systeem. We hebben dure en hoogwaardige Hirschmannkabels gebruikt voor het signaal, een up-to-date S-UHD tv van Samsung en een fatsoenlijke versterker voor het surroundsysteem. Alles wat we konden doen voor een mooie TV-belevenis hebben we gedaan, maar het is één grote teleurstelling. Ik sta op het punt de Mediabox te retourneren en een Humax aan te schaffen, die wel altijd fatsoenlijk werkt en perfect beeld geeft (op slaapkamer). Wat kan Ziggo nog voor mij betekenen? En in het andere geval ga ik op zoek naar een andere provider, want sinds wij op dit adres wonen is het tv-signaal nog nooit perfect geweest.

Ik hoor het graag even.

Groet,

Raymond
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Goede middag,
Ik heb inmiddels de door Ziggo geleverde versterker er tussenuit gehaald en de destijds door mij aangeschafte Hirschmann verdeler er tussen gezet. Het signaal is nu weer “goed” en vooralsnog ziet het beeld er een stuk beter uit. Ik weet alleen niet of de aansluiting voor het modem gewoon aangesloten kan worden op de manier zoals op de foto te zien is. Ik heb in ieder geval wel gewoon wifi signaal en kan ook gewoon ontvangen en verzenden. Vanavond zullen we beter in de gelegenheid zijn het beeld te beoordelen, maar het lijkt er zelfs op dat de tv beelden scherper zijn dan voorheen.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Beste Raymond welkom op de Community.

Vervelend dat de Media Box XL tegen valt en dat je er niet van kan genieten. We zijn een Klant helpt Klant forum en hier kunnen we je advies geven over dit geval de Media Box XL.

Als eerste:

Zet je Media Box XL op NPO1
Ga dan naar Menu > Opties (tandwiel) dan Diagnostiek

Scroll iets naar beneden en dan zie je 2 Signaal kwaliteiten.
Staat de bovenste half op Goed > dan is er een ander probleem.

2e vraag: Hangen achter je media box, Splitters, andere verbindingen, en hoe is de versterker ingedeeld. Zou je hier foto van kunnen plaatsen, dan kijken we met je mee.
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik zal hier dit weekend even op terug komen.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Is goed, we zien je bericht graag tegemoet.
SPR

Level 1
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Koodzjek wrote:

Het beeld staat regelmatig even stil, vloeiende beelden zijn gewoon schokkerig en regelmatig klinkt een vreselijke pieptoon via ons surround systeem. We hebben dure en hoogwaardige Hirschmannkabels gebruikt voor het signaal, een up-to-date S-UHD tv van Samsung en een fatsoenlijke versterker voor het surroundsysteem. Alles wat we konden doen voor een mooie TV-belevenis hebben we gedaan, maar het is één grote teleurstelling.

Het klinkt misschien heel basic maar wat als je de mediabox met een HDMI kabel op de tv aansluit zonder andere apparatuur, heb je dan ook deze problemen?
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Moet volgens mij echt iets met het signaal zijn! Een foto van je aansluiting(en) doet wel eens wonderen. dus effe posten.
Moet echt wel goed kunnen.

gr Teun
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Als er een te sterk signaal is, dan kun je ook deze problemen ervaren, zeker met een versterker.
Vandaar de vragen over het signaal.
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Inmiddels heb ik gedaan wat gevraagd is. De foto's van de beide situaties (status signaalsterkte en plaatsing versterker) zal ik posten. Verder loopt het signaal van de versterker via HDMI, komt binnen op HDMI1 op de TV. De versterker is precies aangesloten volgens de beschrijving, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen. Zeker als je de nieuwe signaalsterkte bekijkt.

De pieptoon die via de surroundset klinkt is echt verschrikkelijk en killing voor onze speakers. En zoals gezegd: het schokkende beeld is helemaal erg. Vooral als we tijdens een uitzending vanaf het begin willen kijken.
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat ik daar de problemen mee op kan lossen, ik heb de helpdesk al 2x gebeld, maar zij geven aan bezig te zijn met een nieuwe Mediabox, welke loop van dit jaar beschikbaar zou moeten komen. Ik heb begrepen dat deze er al zou moeten zijn, maar door technische problemen vertraagd zou zijn.

Vandaar dat ik de Humax overweeg, daar heb ik de beschreven problemen echt NOOIT mee ervaren.

Dus mijn hoop is nu op jullie gevestigd.

Heb ik dit weekend weer wat te doen.

😉

Raymond
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Duidelijk is nu wel dat je signaal te sterk is! Als de kabel met de dikke metalen plug de aansluiting van de kamer is, wat ik denk, zou ik deze eens aansluiten op de eerste poort of eens testen door hem rechtstreeks aan te sluiten zonder versterker en dan weer kijken bij diagnostiek om te zien waar de balk met signaalsterkte nu staat. Moet als het kan ergens in het midden van de 3 vakken staan. Probeer maar eens. Denk dat je probleem opgelost is als de signaalsterkte naar beneden gaat.
Succes en alvast een prettig weekend.

Teun
SPR

Level 1
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Koodzjek wrote:


Vandaar dat ik de Humax overweeg, daar heb ik de beschreven problemen echt NOOIT mee ervaren.


Het is eigenlijk niet zo moeilijk.
Een Humax heeft gewoon meer "ruimte " in het signaal wat hij aankan.
Je kunt die rustig achter een versterker zitten die + 8 Db geeft maar een Mediabox XL heeft minder "ruimte".
Dus te weinig signaal en teveel signaal geven beiden dezelfde storing, blokjes .

Je zou ook eens kunnen kijken of je de signalen naar beneden krijgt door een eenvoudige splitter op de versterker te zetten en dan op die splitter de aansluiting naar de woonkamer.
Scheelt je al snel ongeveer 3Db aan signaal.


Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Goede morgen, bedankt voor de reacties, maar ik begrijp het nu even niet meer: de versterker heb ik juist van Ziggo gekregen omdat het beeld zónder versterker ook niet goed was. Met de gratis ter beschikking gestelde versterker zou het goed moeten zijn, maar dat is het dus niet. Ik heb ook geen blokjes in beeld, maar het beeld is gewoon schokkerig, niet vloeiend. Als ik de versterker er nu tussenuit zou halen ben ik weer terug in de oude situatie. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat bedoel ik met schokkerig: als er een rijdende auto vanuit de lucht gefilmd is dan rijdt hij niet soepel door het beeld maar staat af en toe een fractie van een seconde stil. En met Replay is het nog veel erger, dan staat het beeld soms wel meer dan een seconde stil. Het is gewoon super irritant aan het worden.
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
En dan komt daar het verschrikkelijke piepgeluid bij. Heb ik boven op de slaapkamer nooit, zelfde soort versterker en ook een surroundset. Maar daar gaat alles perfect, alleen zoals gezegd met een Humax.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Koodzjek
De Mediabox XL heeft een zekere versterking nodig om een juist signaal te hebben.
Als die versterking te hoog is wordt de Mediabox XL overstuurt.

Lees vooral dit topic hierover: Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.
Koodzjek
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Goede middag,
Ik heb inmiddels de door Ziggo geleverde versterker er tussenuit gehaald en de destijds door mij aangeschafte Hirschmann verdeler er tussen gezet. Het signaal is nu weer “goed” en vooralsnog ziet het beeld er een stuk beter uit. Ik weet alleen niet of de aansluiting voor het modem gewoon aangesloten kan worden op de manier zoals op de foto te zien is. Ik heb in ieder geval wel gewoon wifi signaal en kan ook gewoon ontvangen en verzenden. Vanavond zullen we beter in de gelegenheid zijn het beeld te beoordelen, maar het lijkt er zelfs op dat de tv beelden scherper zijn dan voorheen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
TOP, ik duim voor je mee dat het in orde is nu.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic