1
Vraag
2
Reacties
Wybren1

Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Mediabox XL probleem (bij gebruik van DVI/HDMI converter)

Ik heb nu sinds een week of vier een Ziggo aansluiting. Internet werkt, maar de Mediabox XL is een grote frustratie. De eerste week na installatie werkte het allemaal prima, maar daarna werd het een drama. Na het opstarten via de afstandsbediening duurt het minuten voordat het scherm met het Ziggo embleem verschijnt. Soms verdwijnt dit scherm een tijdje om na een tijdje weer tevoorschijn te komen, maar soms ook niet. Pas na een minuut of vijf komt de TV tot leven op het laatst gekozen kanaal. Het display op de mediabox blijft dan op "Welkom" staan, maar soms ook op de tijd. Van kanaal wisselen kan wel, maar dat duurt dan weer minstens vijf minuten. Zo lang duurt het ook om het apparaat uit te schakelen via de afstandsbediening; de frontpaneelknop lijkt niet te werken, maar misschien heb ik daar niet genoeg geduld voor.

Vele malen geprobeerd opnieuw op te starten (knop uit, stekker eruit, minuut wachten, stekker erin, knop aan), maar het probleem blijft. Zelfs een keer een frontpanel reset uitgevoerd (riskant, ik weet het), maar ook dat mocht niet baten.

Het vervelende van het verhaal is dat het probleem zich heel af en toe opgelost lijkt te hebben en dan gaat het een aantal dagen goed. Wat dit tijdelijke herstel dan teweeg heeft gebracht weet ik overigens niet. Maar het zal duidelijk zijn dat ik niet veel plezier heb van mijn nieuwe Ziggo aansluiting en ik hoop dat iemand deze problemen herkent en een oplossing kan aandragen.

52 Reacties 52
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Wybren1 Ik zie een flink hoge upstream, bijna maximaal en ik vermoed dat de mediabox XL daar ook last van heeft.

 

Een Ziggo moderator kan mogelijk meer zien in de achtergrond.

Zij komen morgen hier in dit topic.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Goedemorgen @Wybren1

Ik ben het met @Bert eens dat het signaal wel hard binnenkom en op de rand van maximaal balanceert. Het ene moment valt hij binnen de gestelde normen, het volgende moment gaat hij er overheen.

Ik zie dat je in het verleden al eens foto's hebt gestuurd. Is dit nog steeds hoe de huidige situatie is? Zo niet, wil je dan eens nieuwe foto's sturen van waar het signaal binnen komt en hoe dit vervolgens naar het modem en de mediabox loopt?
Je hebt bijvoorbeeld geen signaalversterker aangesloten? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Aanvulling:  Opvallend zijn hier de vele SYNC failure meldingen. Het modem ontvangt niet de iedere 20 ms  door de CMTS verzonden puls, waardoor het modem volledig "buiten dienst" is.

Verder is opvallend de ruis op de downstream kanalen 1 en 24, terwijl de upstream eveneens problemen heeft met bereiken van de CMTS (afwijkende frequentie).

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Jiri, de situatie is nog steeds zoals dat op de foto's staat. De coax kabel die naar de mediabox gaat hangt direct aan een uitgang van de POA. Er zit geen signaalversterker tussen. Weliswaar mat de monteur ook een hoog signaal op de coax aansluiting van de WCD, maar hij dacht niet dat dit het abnormale gedrag van de mediabox zou verklaren.....

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@KBX458, Tja, denk je dan in de richting van een niet goed functionerend modem en zo ja, hoe zou dit dan de mediabox kunnen beinvloeden? Immers, die hangt aan een andere POA uitgang dan het modem. De POA heb ik ook vervangen voor een nieuwe (kwam met de nieuwe mediabox mee), dus het is niet zo waarschijnlijk dat die POA defect is......?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik denk aan een probleem in het coaxsegment tussen AOP en straat/wijkkast of verder, waardoor zowel modem, als mediabox worden beïnvloed.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Oh, hmpffff...... en wat nu....?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Wachten op een reactie vanuit het moderator-team voor de vervolgstap.  

Ik heb hen al een seintje gegeven.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw seintje, @KBX458


@Wybren1 Ik verwacht ook dat het probleem niet binnenhuis, maar buitenshuis zit. Het signaal komt standaard al te hard bij je binnen. Ik heb hiervoor een monteur ingepland voor 23-09 tussen 12.00 & 18.00 uur. Deze komt alles nogmaals controleren en vervolgens ook oplossen.

Laat je donderdag of vrijdag even weten hoe het gegaan is?

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Jiri en @KBX458, thx. En ik zal zeker terug rapporteren.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Zo, de monteur is vanmiddag langs geweest en heeft werkelijk alles geprobeerd, tot het vervangen van de coax kabel toe. Alles leek gewoon goed te zijn en de kans om twee maal een defecte mediabox was toch wel erg klein, hoewel er heel even is overwogen om toch nog maar een andere aan te haken. Je gelooft het niet, er is zelfs gebeld met India, maar ik begrijp dat dit heel normaal is bij dit soort bedrijven (hmm... 🤔) . De opties leken uigeput, totdat iemand aan de andere kant van de lijn een heldere ingeving kreeg: probeer het eens zonder TV aan de mediabox te hangen. Wonder boven wonder bleek het apparaat nu foutloos op te starten, ook na resetten. Nu is TV kijken met een niet aangesloten TV erg saai, dus werd de TV weer aangekoppeld, met als resultaat de onmiddelijke terugkeer van het probleem. Duidelijk dus. 🤓

Wat was er nu aan de hand? Nou, de TV die ik heb is een oudje, maar hij werkt verder prima en ik kan heel goed leven met de 'antieke' resolutie. Toen ik hem kocht was hij heel modern en zelfs "HD Ready"; HDTV was toen nog niet uitgerold 😉  Het zal duidelijk zijn dat dit intrument niet is uitgerust met een HDMI ingang, maar wel met DVI; vandaar dat ik de connectie met de mediabox laat verlopen via een HDMI to DVI converter en uiteraard een losse audio kabel. Dat zou moeten werken; immers, een TV uitgang is een TV uitgang. Nou, dat was vroeger misschien wel zo, maar apparaten als de mediabox voeren een handshake uit met de TV. Voor het opstarten wordt er dus informatie uitgewisseld en daar loopt het spaak; we hebben hier kennelijk te maken met een generatiekloof 🙂  Als ik dus de mediabox opstart probeert hij te communiceren met de TV en herkent hem ook wel, maar ontvangt niet alle gewenste en benodigde informatie terug; daar blijft hij op wachten en bevriest als het ware in het startscherm. In principe is het raadsel opgelost, dus.

Toch maar andere TV dan? Dat kan, maar een andere praktische oplossing is om de mediabox op te starten met de HDMI kabel ontkoppeld en pas weer in te pluggen als de mediabox helemaal is opgestart (zender in het display). Tikkeltje omslachtig, dat snap ik, maar het werkt voor nu.

De monteur vond dit een heel leerzame exercitie, vandaar dat ik hier een beetje uitgebreid op de oplossing ben ingegaan. Misschien kunnen jullie hier ook je voordeel mee doen als er weer eens een gek probleem opdoemt.

Rest mij op dit moment iedereen die meegedacht en bijgedragen heeft hartelijk te bedanken voor de inzet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Wybren1 Dank voor je uitgebreide update, dat kan anderen ook weer op weg helpen.🙂

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @Wybren1! Dank voor jouw uitgebreide omschrijving van de oplossing, daar hebben anderen zeker iets aan. Zo te lezen was het voor iedereen even zoeken maar hebben jullie het uiteindelijk kunnen vinden. Zo zie je maar weer, ook techniek heeft dus last van een generatiekloof. 😄 In ieder geval super fijn dat je nu weer ongestoord televisie kunt kijken! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic