1
Vraag
2
Reacties
Wybren1

Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Mediabox XL probleem (bij gebruik van DVI/HDMI converter)

Ik heb nu sinds een week of vier een Ziggo aansluiting. Internet werkt, maar de Mediabox XL is een grote frustratie. De eerste week na installatie werkte het allemaal prima, maar daarna werd het een drama. Na het opstarten via de afstandsbediening duurt het minuten voordat het scherm met het Ziggo embleem verschijnt. Soms verdwijnt dit scherm een tijdje om na een tijdje weer tevoorschijn te komen, maar soms ook niet. Pas na een minuut of vijf komt de TV tot leven op het laatst gekozen kanaal. Het display op de mediabox blijft dan op "Welkom" staan, maar soms ook op de tijd. Van kanaal wisselen kan wel, maar dat duurt dan weer minstens vijf minuten. Zo lang duurt het ook om het apparaat uit te schakelen via de afstandsbediening; de frontpaneelknop lijkt niet te werken, maar misschien heb ik daar niet genoeg geduld voor.

Vele malen geprobeerd opnieuw op te starten (knop uit, stekker eruit, minuut wachten, stekker erin, knop aan), maar het probleem blijft. Zelfs een keer een frontpanel reset uitgevoerd (riskant, ik weet het), maar ook dat mocht niet baten.

Het vervelende van het verhaal is dat het probleem zich heel af en toe opgelost lijkt te hebben en dan gaat het een aantal dagen goed. Wat dit tijdelijke herstel dan teweeg heeft gebracht weet ik overigens niet. Maar het zal duidelijk zijn dat ik niet veel plezier heb van mijn nieuwe Ziggo aansluiting en ik hoop dat iemand deze problemen herkent en een oplossing kan aandragen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Zo, de monteur is vanmiddag langs geweest en heeft werkelijk alles geprobeerd, tot het vervangen van de coax kabel toe. Alles leek gewoon goed te zijn en de kans om twee maal een defecte mediabox was toch wel erg klein, hoewel er heel even is overwogen om toch nog maar een andere aan te haken. Je gelooft het niet, er is zelfs gebeld met India, maar ik begrijp dat dit heel normaal is bij dit soort bedrijven (hmm... 🤔) . De opties leken uigeput, totdat iemand aan de andere kant van de lijn een heldere ingeving kreeg: probeer het eens zonder TV aan de mediabox te hangen. Wonder boven wonder bleek het apparaat nu foutloos op te starten, ook na resetten. Nu is TV kijken met een niet aangesloten TV erg saai, dus werd de TV weer aangekoppeld, met als resultaat de onmiddelijke terugkeer van het probleem. Duidelijk dus. 🤓

Wat was er nu aan de hand? Nou, de TV die ik heb is een oudje, maar hij werkt verder prima en ik kan heel goed leven met de 'antieke' resolutie. Toen ik hem kocht was hij heel modern en zelfs "HD Ready"; HDTV was toen nog niet uitgerold 😉  Het zal duidelijk zijn dat dit intrument niet is uitgerust met een HDMI ingang, maar wel met DVI; vandaar dat ik de connectie met de mediabox laat verlopen via een HDMI to DVI converter en uiteraard een losse audio kabel. Dat zou moeten werken; immers, een TV uitgang is een TV uitgang. Nou, dat was vroeger misschien wel zo, maar apparaten als de mediabox voeren een handshake uit met de TV. Voor het opstarten wordt er dus informatie uitgewisseld en daar loopt het spaak; we hebben hier kennelijk te maken met een generatiekloof 🙂  Als ik dus de mediabox opstart probeert hij te communiceren met de TV en herkent hem ook wel, maar ontvangt niet alle gewenste en benodigde informatie terug; daar blijft hij op wachten en bevriest als het ware in het startscherm. In principe is het raadsel opgelost, dus.

Toch maar andere TV dan? Dat kan, maar een andere praktische oplossing is om de mediabox op te starten met de HDMI kabel ontkoppeld en pas weer in te pluggen als de mediabox helemaal is opgestart (zender in het display). Tikkeltje omslachtig, dat snap ik, maar het werkt voor nu.

De monteur vond dit een heel leerzame exercitie, vandaar dat ik hier een beetje uitgebreid op de oplossing ben ingegaan. Misschien kunnen jullie hier ook je voordeel mee doen als er weer eens een gek probleem opdoemt.

Rest mij op dit moment iedereen die meegedacht en bijgedragen heeft hartelijk te bedanken voor de inzet.

Bekijk in context

52 Reacties 52
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee. overname punt) en splitter versterker

en van de achterkant van de mediabox xl

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt voor je snelle reactie. De foto's zal ik proberen te uploaden; als je ze ziet is dat dan dus gelukt  😉

Nu het volgende: voor het maken van de foto's heb ik de coax connecties even los moeten maken uiteraard en tot mijn stomme verbazing blijkt het apparaat het ineens goed te doen. Misschien toeval, want het ging af en toe wel vaker goed voor een paar dagen, maar als het probleem domweg een "wiebelige" coax connectie was, dat kon worden opgelost door de stekkers even goed aan te drukken, dan voel ik me wel een beetje onnozel  😞

Voor nu zal ik het even aanzien en kijken of het euvel inderdaad is opgelost. Zo niet, dan trek ik weer aan de bel en zo ja, dan zal ik jouw oplossing als zodanig markeren.

Nogmaals bedankt en cheers.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je het witte kapje van de splitter verwijderen daarna de splitter stevig in het aop duwen

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

 

de wandcontactdoos in de woonkamer is waarschijnlijk verouderd en niet geschikt voor de mediabox xl 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ja, dat witte kapje zou best het probleem kunnen zijn geweest, want ik merkte dat hij inderdaad beter aangedrukt kon worden. Wel is het zo dat ik dan eerder een gestoord signaal zou verwachten dan die gekke bovengenoemde problemen met de mediabox, maar ja, ik ben geen expert op dit gebied.

De wandcontactdoos is gloednieuw (Hirschmann EDC1000 E) en zou Ziggo compatible moeten zijn. Als jij anders denkt hoor ik dat graag.

Bedankt voor het meedenken. Hopelijk is het probleem definitief opgelost.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

de Hirschmann EDC1000 E is een prima wandcontactdoos

fijn weekend 

laat je over een paar dagen even weten hoe het met de mediabox gaat

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik had voor vandaag een 'reminder' gemaakt om je even te laten weten hoe het de afgelopen week is gegaan met de mediabox. Nou, probleemloos, maar alsof de duvel er mee speelt, vanavond was het probleem weer in volle glorie teruggekeerd. Toch nog maar een keer de POA extra aangedrukt en ook de andere coax stekers, maar geen verbetering, ook niet na opnieuw opstarten (knop, stekker, wachten, knop). Het lijkt erop dat de verbetering van vorige week louter toevallig was.

Probleem terug, frustratie terug. Wat kan ik nog meer proberen om de mediabox consistent aan de praat te houden?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

hoe staan de energie instellingen?

 

huisje, tandwiel, SYSTEEM, Opstarttijd mediabox (zou kunnen dat het anders heet)

 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

De mediabox staat op "snelle start" en dat is niet gewijzigd. Maar nu het gekke: sinds gisteravond doet'ie het plotseling weer zoals het behoort. Het lijkt wel alsof het apparaat elke keer tot leven komt zodra jij reageert op mijn post...... 😉

Hij doet het nu dus, maar voor hoe lang? Ik zou er toch vertrouwen in moeten hebben dat ik TV heb als ik daar zin in heb en dat is er domweg niet. Elke keer vraag ik me af "zou'ie het doen of niet?" en dat kan toch niet de bedoeling zijn.....

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Als het al een wat oudere Mediabox XL is, dan kan dit stekker onderdeel van de Mediabox XL een beetje uitgerekt zijn, waardoor er net wel / net geen verbinding is.

 

Neem dan een tang en knijp dat stekker onderdeel iets ovaal en stop de blauwe stekker er weer in.

Dat heeft hier en bij diverse buren een aanzienlijke verbetering opgeleverd in het verleden.

 

Bert_0-1628453372486.png

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Je hebt ook nog installatiegarantie binnen 8 weken na ontvangst van je apparatuur.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Tja, de mediabox XL kwam ogenschijnlijk gloednieuw uit de box, met de folie er nog omheen en ook de bijgeleverde coax kabel zag er nieuw uit en dat mag ik toch ook verwachten? Toch aan het frummelen geslagen door de connector wat te bewegen en losser te trekken, maar dit kon de mediabox niet verleiden om weer in de fout te springen. Zelfs met de coax kabel er helemaal uit bleef de mediabox normaal schakelen, zij het dan zonder signaal natuurlijk. Het lijkt mij dan ook niet zo heel erg waarschijnlijk dat het bovengenoemde probleem de coax aansluiting ten grondslag heeft. Desondanks dank voor de suggestie.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb mijn gegevens direct maar in mijn profiel geplaatst; ik snap dat dit zeker kan helpen.

Ja inderdaad, ik ben bekend met de installatiegarantie, maar het punt is dat het apparaat het soms in een keer weer een tijd goed doet en dan denk je "opgelost en weer verder", waarna het aanvankelijke probleem wegebt. Totdat de fout zich weer aandient, maar dan begint het proces weer opnieuw en dat kost tijd. Komt nog bij dat Ziggo bij problemen ook verwijst naar dit forum en ik hier inmiddels een draad heb lopen met een redelijk snelle en constructieve respons.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Wybren1 , wat bizar dat je toch weer tegen dit probleem aanloopt nadat het toch even weg was ... We kunnen zeker een installatiemonteur voor je inplannen hiervoor. Om spijkers met koppen te slaan, heb ik deze gelijk voor je ingepland. Je krijgt zo via de mail een bevestiging deze afspraak. Kun je niet op het gekozen moment? Geen probleem, log dan in je MijnZiggo account, ga naar "mijn afspraken" en verzet de afspraak naar een tijdstip dat je wel kunt. 

Zou je onze corona maatregelen met de monteur wel vooraf willen doornemen?

Het is verstandig om even een video te maken van de situatie zoals jij dit hierboven schetst. Mocht het gebeuren dat het probleem niet voorkomt wanneer onze monteur er is, dan kun je het in ieder geval laten zien op video. 

Laat je ons weten wat je ervaringen zijn? Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden! 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hallo Meindert, dank je voor de snelle actie. Voor alle duidelijkheid, sinds een paar dagen werkt alles weer naar behoren en ik vraag me af of de monteur nu iets kan uitrichten. Immers, hoe kun je een probleem oplossen wat er even niet is, laat staan er een video van te maken?

In eerste instantie laat ik de afspraak staan en wacht ik af of het probleem weer terugkeert. Zo niet, dan kan ik de afspraak verzetten of afzeggen en zo ja, dan hoop ik dat de monteur dit gekke probleem kan oplossen.

 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Wybren1 , wanneer je twijfelt verzet de afspraak dan naar volgende week of een ander later tijdstip. Dan kun je mooi rustig de situatie afwachten. Komt het niet meer voor, dan ben je vrij om de afspraak nog een keer te verzetten of te annuleren. Als het blijft werken, dan heeft de afspraak inderdaad weinig zin. 

Vergeet de afspraak niet op tijd te verzetten of te annuleren. Als de monteur voor een dichte deur staat, dan rekent de monteur wel voorrijkosten. Dat is zonde geld namelijk! 

Als je een video hebt, dan kan de monteur in ieder geval zien wat je hebt ervaren. Dat zegt vaak meer dan 1000 woorden. 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hallo Meindert, genoteerd en zodra het probleem terugkeert zal ik meteen een video ervan maken. Hartelijk bedankt.

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Inmiddels alweer twee weken geleden dat ik mijn laatste post heb geplaatst en je zou dus denken dat het probleem is opgelost. Nou, dat is niet helemaal het geval, maar de mediabox heeft wel naar behoren gefunctioneerd. Althans met dien verstande zolang het apparaat niet wordt uitgeschakeld. Ik kwam er namelijk achter dat het in de eerste post beschreven probleem meteen weer optreedt als het apparaat stroomloos wordt, dus ook na een reset (knop - stekker - wachten - stekker - knop). Maar na daarna een keer of twee, drie te resetten blijkt de mediabox toch weer in de lucht te komen en tot nu toe ook consistent.

Dit is werkbaar, maar het hoort m.i. natuurlijk niet zo te zijn. De afspraak met de monteur heb ik voorlopig geannuleerd, want ik vrees dat die hier weinig mee kan. Immers, het apparaat werkt en zo niet, dan wel weer na een aantal keren resetten; duidelijk dus niet een aansluitprobleem..... (?)

Ik ben heel benieuwd of deze extra informatie nieuwe suggesties oplevert, al is het maar dat het helemaal niet overdreven is om ook voor zo'n situatie een monteur langs te laten komen.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Ah wat ontzettend jammer dat het probleem nog niet is opgelost 😞 Aangezien we niks meer hadden gehoord, ging ik er vanuit dat het probleem was opgelost! Het werkt dus nu wel goed, maar als je de box stroomloos maakt, dan werkt het niet meer? Pas weer als je hem een aantal keer hebt gereset? Mag ik vragen waarom je hem stroomloos maakt? 

Wybren1
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ja inderdaad, waarom zou je het apparaat stroomloos maken als het goed werkt? Maar dat is in het kader van het uitzoeken waar het probleem nu eigenlijk zit. Aanvankelijk zochten we de oorzaak in de coax aansluitingen, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Gedurende die zoektocht is de mediabox natuurlijk diverse keren uit en aan geweest, met (meestal) terugkeren van het probleem. Maar omdat de oorzaak in eerste instantie buiten de mediabox werd gezocht ging er niet echt een belletje rinkelen. Echter, nu blijkt dat het probleem is op te roepen door de mediabox simpelweg te resetten en alle andere factoren onaangeroerd te laten. Met andere woorden, hij lijkt niet goed op te starten en blijkt dus pas tot rede te komen na een aantal keren successievelijk resetten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic