Hoi,
Ik heb het volgende probleem. Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer ff zo volledig mogelijk te zijn.
Zodra ik bij de Mediabox XL de instelling "Dolby Digital" inschakel, dan is de dialoog bij films niet te horen.
Het lijkt wel alsof alleen de surround geluiden / omgevingsgeluiden worden doorgegeven maar niet de dialoog. Dit is zowel bij films op RTL7 als bij films op kanalen 101-104.
Voorbeelden 17-2-2022:
RTL 7: Bus 657
Kanaal 102: John Wick
Op NPO1 het NOS journaal van 20:00 of Zembla S31 Afl 3, kan je de dialoog prima horen, met Dolby Digital ingeschakeld. Het is dus alleen bij films.
Ik heb het volgende artikel gevonden: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Film1-wel-geluid-geen-dialoog-NEXT-box/m-p/919992
Dit is bij mij ook van toepassing bij kanaal 105, ongeacht welke instelling. Zo kwam ik er ook achter.
Quickfix:
Als ik Dolby Digital uitschakel hoor ik wel normaal de dialoog, behalve dan bij kanaal 105 Film1 On Demand. Maar dat heeft dan waarschijnlijk te maken met bovenstaand probleem.
Maar ja, ik wil natuurlijk wel 5.1 geluid, dus dat is een Quickfix, maar geen oplossing.
Manier van aansluiten:
Ik heb de Mediabox aangesloten met HDMI naar de HT-D5500 en dan naar de Samsung TV UE40D6500.
3 verschillende HDMI kabels ondertussen geprobeerd, geen verschil.
Ik heb ook getest met de XL rechtstreeks op de TV aansluiten en de audio vanuit de Mediabox XL via een gloednieuwe SPDIF optische kabel direct op de HT-D5500. Dan heb ik precies hetzelfde als met HDMI.
Ik heb geen idee of dit vroeger wel werkte, ik weet namelijk niet waarop voorheen mijn instellingen stonden maar het stond op Dolby Digital uitgeschakeld sinds de vernieuwde menuomgeving van de Mediabox XL.
Volgens mij vroeger toen je voor elke film nog dolby digital moest kiezen, werkte het gewoon.
In de handleiding van de HT-D5500 staat bij de optische digitale ingang:
Nu denk ik dus, dat de HT-D5500 heel veel Dolby Digital varianten ondersteunt als deze op een BluerayDisc staan zoals te zien is op pagina 8 (PDF 86), maar niet als doorgaande invoer via Optisch. Overigens staat er bij HDMI niets over welke audio-formaten in de handleiding.
Het grappige
Nu zit er een optie 3D Sound op de HT-D5500, zie pag 54 (PDF 132) in de handleiding.
3D Sound
en levendiger surroundgeluid met extra volle geluidstonen.
Nu is dit niet volledig, in de Engelse staat: You can enjoy much natural and vivid surround sound with enriched tones of sound. You can adjust the depth of sound using the level options.
Als ik die op Hoog zet, dan hoor ik wel stemgeluid bij John Wick en Bus 657, echter alleen vanuit de achterboxen. Dus ergens ontvangt de HT-D5500 wel iets, maar zend hij het standaard niet uit. Ik heb het idee dat de 3D sound modus alle geluiden van de kanalen enigzins uitzend op de achterboxen, om 3D sound te simuleren.
Mijn vragen:
1) Als ik Dolby Digital niet inschakel, hoeveel kanalen stuurt de Mediabox XL dan door?
2) Stuurt de Mediabox XL tegenwoordig "Dolby Digital" uit, of "Dolby Digital Plus"
Dit naar aanleiding van artikel: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Mediabox-Next-firmware-update-4-15-sprint-60-gt-Geen-Dolby/td-...
en vele andere artikelen die aangeven dat je je versterker op DD+ moet zetten.
Dit is in de HT-D5500 nergens in te stellen. (wel als je HDMI-audio aan zet, en dus wil doorsturen, maar dat springt meteen weer uit, zodra deze contact maakt met de TV omdat die natuurlijk alleen stereo ondersteund)
3) Komt er in de toekomst nog de mogelijkheid om te kiezen tussen Stereo / Dolby Digital / Dolby Digital Plus
Link naar handleiding HT-D5500: https://www.samsung.com/nl/support/model/HT-D5500/XN/#link
Opgelost! Ga naar oplossing.
Wat is er aangepast in 4.38?
Nieuwe audio-instelling: Multichannel PCM
Wanneer deze optie is ingeschakeld stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1 (mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt). Deze instelling vind je via Menu > tandwiel > Beeld en Geluid > Dolby. Misschien zou je dit kunnen proberen.
Hi @Spaarpott, bedankt voor je topic.Je hebt zelf al veel uitgezocht en je krijgt goed bedoelde hulp van turbosneeuw. Let wel de informatie komt uit de besloten testgroep en de genoemde feature wordt momenteel nog getest. Heb je interesse om de nieuwe software te testen op je Mediabox XL? Geef je nu op via het volgende topic.
@Spaarpott schreef:
Mijn vragen:
1) Als ik Dolby Digital niet inschakel, hoeveel kanalen stuurt de Mediabox XL dan door?
2) Stuurt de Mediabox XL tegenwoordig "Dolby Digital" uit, of "Dolby Digital Plus"
Dit naar aanleiding van artikel: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Mediabox-Next-firmware-update-4-15-sprint-60-gt-Geen-Dolby/td-p/166614
Dit is in de HT-D5500 nergens in te stellen. (wel als je HDMI-audio aan zet, en dus wil doorsturen, maar dat springt meteen weer uit, zodra deze contact maakt met de TV omdat die natuurlijk alleen stereo ondersteund)
3) Komt er in de toekomst nog de mogelijkheid om te kiezen tussen Stereo / Dolby Digital / Dolby Digital Plus
Link naar handleiding HT-D5500: https://www.samsung.com/nl/support/model/HT-D5500/XN/#link
1. Als je Dolby uitzet stuurt de Mediabox XL 2 geluidskanalen door. Je TV of geluidsversterker kan daar alsnog ruimtelijk geluidvan maken.
2. De Mediabox XL stuurt enkel Dolby Digital uit , niet Dobly Digital Plus
3. Antwoord op deze vraag heb je hierboven al geschreven.
@turbosneeuw1 Eerlijk is eerlijk, je schendt hier de geheimhouding van het klantpanel door informatie uit de test in een openbaar te delen. Dit is niet zonder gevolgen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Wat is er aangepast in 4.38?
Nieuwe audio-instelling: Multichannel PCM
Wanneer deze optie is ingeschakeld stuurt de mediabox alle audio uit als Multichannel PCM 5.1 (mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt). Deze instelling vind je via Menu > tandwiel > Beeld en Geluid > Dolby. Misschien zou je dit kunnen proberen.
Dan zal ik even geduld moeten hebben, hij draait nog 4.37 en daar heb ik alleen ingeschakeld of uitgeschakeld bij dolby audio 😁
Maar bedoel je dus, dat er in versie 4.38 straks wel 3 opties zijn?
Dus uitgeschakeld / Multichannel PCM 5.1 / Dolby Audio
Ja dat klopt even geduld dan nog
Hi @Spaarpott, bedankt voor je topic.Je hebt zelf al veel uitgezocht en je krijgt goed bedoelde hulp van turbosneeuw. Let wel de informatie komt uit de besloten testgroep en de genoemde feature wordt momenteel nog getest. Heb je interesse om de nieuwe software te testen op je Mediabox XL? Geef je nu op via het volgende topic.
@Spaarpott schreef:
Mijn vragen:
Dit naar aanleiding van artikel: https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Mediabox-Next-firmware-update-4-15-sprint-60-gt-Geen-Dolby/td-...
1. Als je Dolby uitzet stuurt de Mediabox XL 2 geluidskanalen door. Je TV of geluidsversterker kan daar alsnog ruimtelijk geluidvan maken.
2. De Mediabox XL stuurt enkel Dolby Digital uit , niet Dobly Digital Plus
3. Antwoord op deze vraag heb je hierboven al geschreven.
@turbosneeuw1 Eerlijk is eerlijk, je schendt hier de geheimhouding van het klantpanel door informatie uit de test in een openbaar te delen. Dit is niet zonder gevolgen.
Hallo Folkert
Hoe kan ik dat nu weten dat op deze community iedereen hier op een probleem kan plaatsen. Zo er in het vervolg op letten.
Bedankt voor je uitleg
Gr
De update naar 4.38 gehad en meteen het geluid op "Multichannel PCM" ingesteld.
Met 2 films getest, en een film1 film via Movies & Series --> Aanbieders --> Film1 gekeken.
Prima!
Toppie. Hou deze keuze er voortaan in!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.