1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6548Posts
  • 240Oplossingen
  • 5119Likes

Mediabox XL: milieustraat of Marktplaats?

Wie een Mediabox XL onlangs heeft ingeruild voor een Mediabox Next of een Next Mini, wordt verteld dat de oude mediabox kan worden ingeleverd bij de milieustraat. Maar veel van deze oude mediaboxen halen de milieustraat niet en zie ik regelmatig op Marktplaats verschijnen.

Misschien wordt er wel gedacht dat een nieuwe eigenaar zo’n oude mediabox nog kan gebruiken, maar dat is niet zo. Elke mediabox moet door Ziggo geactiveerd worden en zonder een activatie is zo’n mediabox onbruikbaar.

Beste Marktplaats-verkopers als je zo’n ding al verkoopt, wees dan fair en vertel erbij dat het apparaat alleen bruikbaar is als verwarmd voetenbankje.

Oplossing

Zo stuur je apparatuur terug

Heb jij apparatuur van Ziggo in huis? Van retourdoos tot retouradres, hier lees je alles over het terugsturen van modems, mediaboxen en smartcards.

Apparaten terugsturen

34 Reacties 34
MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

ik denk dat je dit wel blijft zien er valt geld mee te verdienen dus ze zullen er uit goodwill niet mee stoppen

pas als ziggo actie gaat ondernemen door alles terug te vragen en indien niet terugstuurt een boete, dan pas gaan de mensen die ze doorverkopen het voelen/merken

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6548Posts
  • 240Oplossingen
  • 5119Likes

@MR_CHIP 

Ik denk niet dat Ziggo verantwoordelijk is voor oude mediaboxen die niet worden ingeleverd in de milieustraat. Dit topic ben ik ook niet gestart om Ziggo te waarschuwen, maar wèl de eventuele kopers van zo’n mediabox.

Die apparaten terugvragen kost Ziggo een bak onnodige kosten. Ik kom ook modems tegen die wèl teruggestuurd hadden moeten worden. Maar als een abonnee is verhuisd van het ene naar het andere adres, hoeveel moeite moet Ziggo dan doen om zo’n abonnee op te sporen en de spullen terug te krijgen? 😳

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

Dit topic ben ik ook niet gestart om Ziggo te waarschuwen, maar wèl de eventuele kopers van zo’n mediabox.

het nadeel van een normaal topic tav een sticky topic is dat dit topic steeds meer onderaan komt terwijl deze beter bovenaan zou kunnen blijven staan zodat zoveel mogelijk mensen dit lezen

Buurman

Level 15
  • 1068Posts
  • 56Oplossingen
  • 985Likes

Deze persoon probeert ook zakcentje te verdienen met andermans (Ziggo) spullen.

Er wordt gewoon brutaal een Next Mini te koop aangeboden 

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m1878972317-next-mini-ziggo

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6548Posts
  • 240Oplossingen
  • 5119Likes

@Buurman en bovendien wordt er beweerd dat-ie bij een Ziggo-abonnement gewoon zal werken. Er is maar één foto. Met een foto van de achterkant (met serienummer) zou Ziggo al snel bij de eigenaar uitkomen.
De ongelukkige kopers zullen zich hier wel melden.

VZWatcher

Level 12
  • 692Posts
  • 3Oplossingen
  • 583Likes

@Wim C.  schreef:

@MR_CHIP 

Ik denk niet dat Ziggo verantwoordelijk is voor oude mediaboxen die niet worden ingeleverd in de milieustraat. Die apparaten terugvragen kost Ziggo een bak onnodige kosten. 

Wat is dit nu weer voor kolder? Ziggo levert deze decoder in bruikleen. En ze moeten dan ook zorgen dat deze decoder teruggestuurd kan worden. En niet de abonnee opzadelen met afvoer naar de milieustraat. En dat dit kosten voor Ziggo met zich meebrengt dat is het probleem van Ziggo en niet voor de klant. In jouw optiek mag de klant dan wel onnodige kosten maken om het apparaat naar de milieustraat af te voeren.

Nu Mediabox XL voor Ziggo waardeloos is en geen economische restwaarde meer heeft, is plots de klant verantwoordelijk voor goede afvoer. Maar als je het abonnement opzegt en je stuurt Mediabox Next niet terig of je hebt het teruggestuurd maar je hebt daarvan geen bewijs dan komt er wel een factuur van een paar honderd euro op de deurmat.

En was het niet Ziggo die bij een omruil van XL naar Next/Next Mini 19,95 in rekening brengt voor kosten die gemaakt worden? Dus wel geld verdienen aan de omruil van een afgeschreven apparaat maar de verantwoordelijkheid voor de afvoer van dat afgeschreven apparaat bij de klant neerleggen? Apart dat mensen dit uiterst milieu onvriendelijke beleid kunnen waarderen en zelfs glashard kunnen verdedigen....oh, wacht...een kroontje.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

Gewoon lekker naar Ziggo sturen helemaal niet naar de milieustraat brengen.

Wat de insteek van dit topic betreft. Niet iedereen lijkt van het een en ander op de hoogte te zijn wat betreft het bruikleen principe. Ongeacht van welke provider de Box is behalve de HUMAX-ontvangers zal geen enkele box gekocht via marktplaats werken.

Het is ook een beetje onwil vanuit de providers want ze kunnen die boxen prima activeren en daar gewoon huur (kijkrecht) voor vragen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77368Posts
  • 5253Oplossingen
  • 22966Likes

"Apart dat mensen dit uiterst milieu onvriendelijke beleid kunnen waarderen en zelfs glashard kunnen verdedigen....oh, wacht...een kroontje."

Retour zenden is net zo milieu onvriendelijk en mogelijk nog meer.

Je moet het verpakken in een doos, naar PostNL afvoeren, dan het vervoer door PostNL naar Ziggo en Ziggo voert het af naar de recycling.

En dat kroontje heeft niets te maken met een mening van iemand, want reacties hoeven helemaal niet Ziggo vriendelijk te zijn, zelfs liever niet, onderbouwde kritiek wordt zeer gewaardeerd.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

Kortom Ziggo 

@Bert  schreef:

"Apart dat mensen dit uiterst milieu onvriendelijke beleid kunnen waarderen en zelfs glashard kunnen verdedigen....oh, wacht...een kroontje."

Retour zenden is net zo milieu onvriendelijk en mogelijk nog meer.

Je moet het verpakken in een doos, naar PostNL afvoeren, dan het vervoer door PostNL naar Ziggo en Ziggo voert het af naar de recycling.

Kortom Ziggo kan beter de apps verder ontwikkelen en vooral het achterliggende platform en helemaal van de mediaboxen afstappen. Dan zijn ze weer innovatief en milieuvriendelijker en scheelt een boel rompslomp.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Een koper kan de HDD er nog uithalen.

Maar zinvol?

Denk het niet, zo'n box is duurder dan een losse 500gb HDD...

Overigens mag terugsturen naar Ziggo wel, hij word dat milleuvriendelijk gerecycled.

VZWatcher

Level 12
  • 692Posts
  • 3Oplossingen
  • 583Likes

Natuurlijk mag de box terug naar Ziggo. Het bedrijf heeft namelijk een heel groot probleem als het een door hen gestuurde bruikleendecoder weigert om terug aan te nemen als een klant of een oud-klant het naar Ziggo stuurt. Ziggo kan verzoeken om bruikleenapparatuur die niet teruggestuurd hoeft te worden door een klant naar de milieustraat te brengen. Ik vind het dus echt onbegrijpelijk dat moderators op dit forum bij een omruil standaard zeggen dat je de box zelf naar de milieustraat moet brengen en ze niet de mogelijkheid erbij plaatsen dat de box ook naar Ziggo teruggestuurd kan worden. Ergens in die 19,95 zit echt wel de marge om dit te bekostigen.

En al die drogredenen die hier door de kroontjes worden aangedragen. Het slaat echt nergens op. Terugsturen nog onvriendelijker dan die box in een grijze bak gooien? Want daar verdwijnt die dus nu regelmatig in. Of het faciliteren van verkoop op Marktplaats wat wel heel dicht in de buurt komt van oplichting. Zelfs het argument dat een pakketje naar Ziggo terugsturen milieuonvriendelijke is. Echt laat me niet lachen. Als dit namelijk het geval is dan moet Ziggo zich dus ook ernstig op de hoofd krabbelen om de nieuwe decoder of andere bruikleenapparatuur per post op te sturen. Dan kan je dat beter doen via de eigen VZ winkels. Ach wacht, laat ik dit nu niet zo in het openbaar zeggen. Wellicht breng ik ze op ideeën. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77368Posts
  • 5253Oplossingen
  • 22966Likes

"Terugsturen nog onvriendelijker dan die box in een grijze bak gooien?"

"Zelfs het argument dat een pakketje naar Ziggo terugsturen milieuonvriendelijke is."

Een grijze bak?

Daar ging de discussie niet over, niemand heeft het gehad over de grijze bak, de milieustraat werd genoemd en daar was de vergelijking mee en dan is er mogelijk nog een locatie van Inleveren is terugkrijgen - Wecycle of een milieustraat dichterbij, dan een PostNL punt.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

De rest afvalbak is het dichtstbijzijnde dus zal het mij inderdaad niet  verbazen dat menig apparaat daar in verdwijnt.

PJD_

Level 10
  • 460Posts
  • 7Oplossingen
  • 357Likes

En dan @Wim C. , Als iemand het particulier via MP verkoopt aan een andere particulier is dit gewoon toegestaan als ziggo hem niet meer terug wil of een afkoopsom kan vragen, we gaan er vanuit dat verkoper er eerlijk aan is gekomen door hem via Ziggo te verkrijgen, geen heling of diefstal.

Degene die een item particulier koopt heeft weinig bescherming, alleen als je hard kan maken dat de verkoper weet dat die gestolen is of onbruikbaar is en er bij zegt dat die op de Ziggo aansluiting goed gaat werken heb je een zaak, maar die word niet makkelijk om je gelijk te krijgen, laat staan te halen.

En Ziggo, die is alleen maar partij als dit een gestolen item.is, bij huur/bruikleen kan men pas wat als de verkoper hem retour moet zenden en dit verzaakt.

VZWatcher

Level 12
  • 692Posts
  • 3Oplossingen
  • 583Likes

Het is inmiddels bekend dat je het altijd het laatste woord wil hebben @Bert Waarschijnlijk het aard van het beestje. Weet je waar de discussie echt over gaat? Dat Ziggo zelf de verantwoordelijkheid moet nemen om door hen gestuurde apparatuur terug te nemen, ook als deze geen economische waarde meer heeft. Wat denk jij wat Ziggo doet als ik vandaag mijn abonnement opzeg en de in bruikleen geleverde Next Mini bij zo'n Wecare punt afgeef met als argument dat dit milieuvriendelijker is dan terugsturen? Dan valt er een rekening van 300 euro op de mat en dan heeft Ziggo lak aan mijn argumenten en het milieu. Dus ga nu niet de milieukaart uitspelen alleen op het moment dat het Ziggo goed uitkomt. 

Nogmaals Ziggo mag vragen of een klant die XL zelf naar een milieustraat wil brengen. Maar een argument zoals door topicstarter werd gegeven dat terugsturen voor onnodige kosten voor Ziggo gaat zorgen die gaat dus echt niet op. Ziggo moet altijd de klant de mogelijkheid geven om de XL terug te sturen om deze in bulk milieuvriendelijk te laten verwerken. Dat wordt hier niet door moderators als mogelijkheid genoemd. Terwijl het officiële standpunt van VodafoneZiggo is dat dit wel tot de mogelijkheid behoort. Terecht want anders hebben ze een groot probleem. 

Maar goed, ik heb het al eens eerder tegen jou gezegd. Als Ziggo op jouw bord een flinke drol achterlaat dan ben jij nog in staat om het heerlijke pindakaas te noemen.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

Laten we het wel netjes en vriendelijk houden.

Ik moest wel meteen aan de verwijdering bijdrage denken ik zie die net geen 20 euro deels als verwijderingsbijdrage. De bezorgbusjes rijden evengoed wel het één is echt niet vriendelijker dan het ander. Bij de milieustraat worden wel meer apparaten in een keer vervoerd met minder zuinige grotere wagens.

En helaas wordt niet al het elektronisch apparatuur heel vriendelijk gerecycled veel gaat gewoon een shredder in en wordt met een beetje geluk het metaal terug gewonnen van de printplaat.

Het topic vooral de laatste regel, lijkt gericht te zijn aan de verkopers op marktplaats ik vraag mij af of die doelgroep hier wel langskomen. Net zo goed dat de argeloze kopers hier te laat langs zullen komen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

@RoWi.  schreef:

De rest afvalbak is het dichtstbijzijnde dus zal het mij inderdaad niet  verbazen dat menig apparaat daar in verdwijnt.

Precies!KPN verplicht mensen om apparatuur terug te sturen om deze reden.Ook oude apparatuur zoals bv. Experiabox V7 en VIP1963.Ziggo zou dat eigenlijk ook moeten doen.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Verwijderd account  schreef:

@RoWi.  schreef:

Precies!KPN verplicht mensen om apparatuur terug te sturen om deze reden.Ook oude apparatuur zoals bv. Experiabox V7 en VIP1963.Ziggo zou dat eigenlijk ook moeten doen.

En die rekenen geen kosten als er een andere box of modem gestuurd wordt. Niet dat die kosten per definitie verkeerd zijn, maar bedrijven die zich op de borst slaan op hun groene karakter mogen iets beter hun eigen verantwoordelijkheid nemen en dit niet afschuiven op de klanten.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6548Posts
  • 240Oplossingen
  • 5119Likes

@VZWatcher als je het niet erg vindt lees ik even mee en je schreef: “Weet je waar de discussie echt over gaat?” Ja dat weet ik wel; heb dit topic gestart.
Maar als je het vervelend vindt om naar een bouwmarkt of een milieustraat te fietsen om daar een apparaat achter te laten, dan kun je altijd je principes volgen, een pakketje in elkaar fröbelen en dat gratis bij een PostNL-punt achterlaten. 

En verder schreef je: “Maar goed, ik heb het al eens eerder tegen jou gezegd. Als Ziggo op jouw bord een flinke drol achterlaat dan ben jij nog in staat om het heerlijke pindakaas te noemen.

Misschien is het een idee om het hier een beetje zakelijk te houden en het niet persoonlijk te maken. Als je het ergens niet mee eens bent prima, maar houd het een beetje leuk of slik die drol gewoon door.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic