Grijsje

Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Mediabox XL is een stroomvreter of slow starter

Sinds eind augustus heb ik een Ziggo Horizon box ter vervanging van een problematische Samsung mediabox. De Horizon is op zich een aardig apparaat. Omdat ik maandelijks mijn verbruik controleer, kwam ik er begin oktober achter dat de Ziggo Horizon een enorme verbruiker is (meer dan 50 W in normale 'stand by') of een slow starter (zo'n 2 minuten in 'ECO'-stand en soms start ie helemaal niet). 'Helaas gaat hier in de toekomst niets aan veranderen.' Terugdraaien van mijn abonnement wil Ziggo niet ('de wettelijke termijn van 2 weken is verstreken') en mijn Ziggo Horizon box wil Ziggo slechts omruilen voor een 'standaard Mediabox .... zonder opnamemogelijkheid'.

Ze zijn bij Ziggo werkelijk 'van de pot gerukt'. Ik bezit een PC die in actieve toestand 15 W verbruikt; in 'stand by' minder dan 0,5 W en is dan in enkele seconden wakker.

Ik ben benieuwd wat milieuorganisaties en de overheid er van vinden. En uiteindelijk of Ziggo tot inkeer komt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
(Het vermogen van mijn i7 pc ligt ligt tussen de 50 W en 60 W, zojuist met een Voltcraft Energy Check 3000 gemeten, terwijl ik een blu-ray film afspeel. Overigens ben ik experimenteel fysicus en ik heb dus ook wel enige kennis op dit gebied.)

Mijn Ziggo-modem van Ubee heeft een vermogen van iets meer dan 10 W. Over een Horizon met een vermogen van 10 W of desnoods 15 W in normale 'normale Standby met actief modem' zou je mij niet horen klagen.

level4 bevestigt mijn punt: De Horizon box is in 'normale Standby' een stroomvreter en in ECO-stand een slow-starter (als ie al start).

Bekijk in context

96 Reacties 96
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Daar hebben we het al over gehad. Dat stroomvreten valt erg mee, zeker als je de box ook als modem gebruikt. Ik weet niet precies waar het staat, maar heb hier niet lang terug een berekening van geplaatst. Het kan zuiniger, oké, maar zeker als je alle opties/functies benut valt het mij niet tegen.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Een PC die 15 Watt verbruikt... Dan hebben we het niet over een desktop. En de vergelijking gaat een beetje mank.

En ik denk dat het noemen van de overheid niet zo zinvol is. Die willen graag dat we niets verbruiken, maar wel overal voor betalen. Dat is bij de aanbieders net zo. We verbruiken steeds minder, maar gaan echt niet minder betalen. Daar zorgt men wel voor. Die bekkies daar aan de top moeten immers goed gevuld blijven.

En ik denk ook zoveel mogelijk om het millieu, maar als ik dan naar veel andere landen kijk is mijn bijdrage een druppel in de zee.

De wereld gaat helaas toch wel naar de bliksem:(
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
(Je loopt achter. Een desktop PC met een Asrock N3150-ITX moederbord doet maar 15 W. Als ik in de ondersteuning van een mediabox werkzaam was, zou ik ook zeggen dat het wel meevalt.)

Maar voor een gewone gebruiker, in het oude Ziggo-gebied, dus met ook nog een apart modem, blijft MEER DAN 50W IN STANDBY in 2016 natuurlijk een groot schandaal. Niks valt wel mee. Het moet natuurlijk veel zuiniger! Maar met maar 1 concurrent loopt Ziggo natuurlijk niet hard.
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
In september is mijn verbruik met pak-hem-beet 200 KWh toegenomen. Dat is niet 7x24h 50 W maar ruim 5x zo veel. Te veel voor een Horizon, maar wat het dan wel zou zijn? Ik ben benieuwd hoe het verbruik in oktober is, met die Horizon op rantsoen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als je de Horizonbox niet als modem gebruikt kun je de box in de eco-stand zetten en verbruikt deze zo goed als niets meer in de standbystand, alleen het opstarten duurt iets langer.
Gebruik je de Horizon wel als modem dan kun je de box in de middelste standbystand zetten om je modemfuncties te behouden als de box uit staat. Alleen als je een extra Horizonbox gebruikt moet de box in de maximale standbystand staan met het hoogste verbruik.
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Over ECO en poeptraagheid schreef ik al. Zie ook de titel.

Maar 'zo goed als niets' is echt NIET zo goed als niets. Wat ik nog niet schreef is dat de programmagids van de Horizon box in ECO-stand niet wordt bijgewerkt.

Anno 2016 moet je wel concluderen dat Ziggo een product met grote gebreken levert.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De meeste desktops krijgen juist een steeds zwaardere voeding, want de eisen van de gebruikers nemen vaak alleen maar toe. Maar goed, laten we dit nu maar even buiten beschouwing laten.

Echter heeft het natuurlijk niets met mijn ondersteuning aan Humax van doen, dat ik er zo over denk. Maar ook als je de Humax uit de energiespaarstand haalt, verbruikt deze een stuk meer. Bijna net zoveel als in gebruik.

En daar wordt vaak toch een denkfout gemaakt, of wordt men wellicht ook wat misleid, want men noemt het dan wel stand-by, maar in feite staat z'n apparaat dan gewoon ingeschakeld en is vaak alleen het display maar uitgeschakeld, en dus lijkt het apparaat in stad-by te staan, maar niets is minder waar.

Ik heb mijn Humax PVR's sinds een tijdje weer in de energiespaarstand staan, en dan is het stand-by verbruik van de 5400 minder dan 1 Watt, terwijl dit anders zo'n 22 Watt is. Dat scheelt dus behoorlijk, alleen moet je het dan voor lief nemen, dat het opstarten wat langer duurt. Maar ik moet zeggen dat dit snel went, terwijl ik toch vaak aanraad de Humax uit de energiespaarstand te halen, al is dat soms ook nodig. Maar vaak wil men ook niet wachten op et opstarten. da duurt ze veel te lang, terwijl het in dit geval nog geen minuut duurt.

Het moet allemaal steeds sneller, en dan neemt men vaak toch voor lief dat het verbrui dan toeneemt.

Mvg. Willem
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
(Game-pc's gebruiken steeds meer. Andere pc's steeds minder).

Jouw term misleiding (door Ziggo, de leverancier) lijkt me juist.

Je kijkt toch echt door de bril van de ondersteuner: wij van WC eend...

In de door Ziggo aangeleverde stand verbruikt de BOX € 100 stroom per jaar. Het lijkt me sterk dat iemand dat 'voor lief neemt'.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Grijsje wrote:
(Game-pc's gebruiken steeds meer. Andere pc's steeds minder).

Jouw term misleiding (door Ziggo, de leverancier) lijkt me juist.

Je kijkt toch echt door de bril van de ondersteuner: wij van WC eend...

In de door Ziggo aangeleverde stand verbruikt de BOX € 100 stroom per jaar. Het lijkt me sterk dat iemand dat 'voor lief neemt'.


Sorry, maar ik verleen ondersteuning voor Humax, niet voor de Horizon.
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Willem-A: ik lees wel wat jij schrijft. Nu nog andersom.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Grijsje wrote:
Willem-A: ik lees wel wat jij schrijft. Nu nog andersom.


Dacht je nou echt dat ik niet goed lees? dan vergis je jezelf toch echt hoor. Maar ik ben niet in staat deze situatie te veranderen. Wat wil je dat wij hieraan gaan doen? Ik kan niet meer doen als uitleggen hoe het in elkaar zit, maar daar ben je kennelijk niet tevreden mee, en dan houdt het op.

Ik heb door de jaren heen al zeer veel mensen geholpen, maar kan het helaas net iedereen naar de zin maken. Woon je in fZiggo gebied, heb je nog een keuze. dan kun je afzien van de Horizon, en b.v. voor een Humax of andere decoder/PVR kiezen.

Ik kan er helaas niet voor zorgen dat het verbruik van de Horizon wordt verlaagd.

Wat dat betreft is dit helaas dan ook een oneindige discussie. Maar je moet niets! Staat iets je niet aan, praat er dan over, met in dit geval, Ziggo, en kom je daar niet uit, kies dan dus voor een andere optie, of een andere provider.

Ik heb dus zeker alles gelezen, maar kan hier gewoonweg niets aan doen.

mvg. Willem
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Grijsje wrote:
(Je loopt achter. Een desktop PC met een Asrock N3150-ITX moederbord doet maar 15 W. .


Als hij uit staat waarschijnlijk. Een gemiddelde desktop (dus nog niet eens een game pc) gebruikt al snel 200 watt of meer (voorbeeldje: alleen al je harddisk gebruikt tussen de 4 en 8 Watt) en dan komen de rest van de onderdelen nog. Videokaart (Geen high end gamekaart) ligt bij "idle" gebruik al snel rond de 30-50 Watt, dus tel maar verder. Een "echte" game PC kan al snel 0,5 Kwh trekken.

Niet voor niets zit er in een standaard desktop al vaak minimaal een 350 Watt voeding, maar vaak al hoger.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat de vergelijking mank gaat. De Horizon is zowel media PC( dus met gewoon moederbord) als ook modem, dualband WiFi systeem en harddisk recorder.

Even wat zitten zoeken en rekenen voor je:
De horizon gebruikt in Medium stand iets van 38 Watt en in Hoog iets van 56 Watt. Daarvoor heb je dan normaal gesproken dus telefoon/internet modem, dualband WiFi, Mediacenter (netwerk) en harddiskrecorder plus 6 digitale tuners.

Cisco 3925 modem gebruikt al 17 Watt en dan heb je alleen een telefoonmodem en single-band WiFi. Gebruik wordt hoger bij meer aangesloten (wifi) apparaten. Heb je daar nog een eigen dualband router achter hangen dan komt er al snel 6-12 Watt bij.

De cisco 8485dvb mediabox gebruikt in standby 16,6 wat en in gebruik 22,8.

Er vanuit gaande dat je modem altijd aan moet staan en dus geen standby heeft, gebruik je bij modem plus cisco dvb in standby 33,6 Watt. Daarin heb je dan alleen telefoon en internet maar geen opnames.

Als de cisco dvb aan staat dan zit je dus aan bijna 40 Watt, maar heb je veel minder mogelijkheden dan de Horizon.

Netto gaat het dus om een verschil van 16 Watt. Maar daarvoor heb je dan wel weer meer mogelijkheden.

Ik denk dan ook dat een dermate verhoogd stroomverbruik eerder komt door langer gebruik van de PC dan door de Horizon.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Als hij uit staat waarschijnlijk. Een gemiddelde desktop (dus nog niet eens een game pc) gebruikt al snel 200 watt of meer (voorbeeldje: alleen al je harddisk gebruikt tussen de 4 en 8 Watt) en dan komen de rest van de onderdelen nog. Videokaart (Geen high end gamekaart) ligt bij "idle" gebruik al snel rond de 30-50 Watt, dus tel maar verder. Een "echte" game PC kan al snel 0,5 Kwh trekken.

Niet voor niets zit er in een standaard desktop al vaak minimaal een 350 Watt voeding, maar vaak al hoger".

Tja, ik zie dit ook, maar daar zal Grijsje het net mee eens zijn. Maar een desktop die 15 Wat verbruikt... Ik geloof daar niet in. Maar daar het hier niet over desktops gaat, wilde ik hier niet verder op ingaan, en gezien ik blijkbaar ook niet kan lezen, wil ik eigenlijk helemaal geen tijd meer besteden aan deze discussie. Ik lees het echt wel, maar wat moet ik ermee? Of beter, wat kan ik ermee? Niets helaas.

Maar je bent niet verplicht de Horizon te gebruiken...

Mvg. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Ik denk dan ook dat een dermate verhoogd stroomverbruik eerder komt door langer gebruik van de PC dan door de Horizon".

Dan moet je nog flink je best doen...
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Willem-A wrote:
"
Tja, ik zie dit ook, maar daar zal Grijsje het net mee eens zijn. Maar een desktop die 15 Wat verbruikt... Ik geloof daar niet in. Maar daar het hier niet over desktops gaat, wilde ik hier niet verder op ingaan, en gezien ik blijkbaar ook niet kan lezen, wil ik eigenlijk helemaal geen tijd meer besteden aan deze discussie. Ik lees het echt wel, maar wat moet ik ermee? Of beter, wat kan ik ermee? Niets helaas.


Ik heb in ieder geval even ter vergelijking het verbruik van de epc3925 en de cisco mediabox opgezocht en zoals je ziet valt het verschil mee. Misschien een tip voor de mods om een keer een sticky maken waar alle stroomverbruik van de verschillende apparaten naast elkaar staat zodat mensen zelf kunnen rekenen/kijken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nick999 wrote:
Willem-A wrote:
"
Tja, ik zie dit ook, maar daar zal Grijsje het net mee eens zijn. Maar een desktop die 15 Wat verbruikt... Ik geloof daar niet in. Maar daar het hier niet over desktops gaat, wilde ik hier niet verder op ingaan, en gezien ik blijkbaar ook niet kan lezen, wil ik eigenlijk helemaal geen tijd meer besteden aan deze discussie. Ik lees het echt wel, maar wat moet ik ermee? Of beter, wat kan ik ermee? Niets helaas.


Ik heb in ieder geval even ter vergelijking het verbruik van de epc3925 en de cisco mediabox opgezocht en zoals je ziet valt het verschil mee. Misschien een tip voor de mods om een keer een sticky maken waar alle stroomverbruik van de verschillende apparaten naast elkaar staat zodat mensen zelf kunnen rekenen/kijken.


Dat is misschien wel wat inderdaad. Overigens doen de Humax modellen vanaf de 5200 het niet zo verkeerd: nog geen Watt in stand-by, mits in de energiespaarstand gezet. De 5100 schakelde dan nog niet in stand-by als deze een paar uur niet wordt bediend, maar de andere modellen zijn ook daarin voorzien. Maar vaak schakelt men de energiespaarstand uit, en dan gaat het stand-by verbruik fors omhoog. Laatst gemeten bij de Humax 5400: 21/22 Watt. Dat is dus heel wat anders, maar de PVR staat dan in feite ook nagenoeg geheel ingeschakeld.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Trouwens net eens gekeken naar de voeding van mijn nieuwe notebook: 0,5 Ampère primair. Dat is dus wel iets meer dan 15 Watt...
Grijsje
Topicstarter
Level 2
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
(Nee, ik ben het inderdaad niet eens: het door jullie vermelde verbruik klopt simpelweg niet voor moderne zuinige onderdelen. Lees jezelf maar eens bij op Tweakers.net of Hardware.info. Ik heb het vermelde gebruik van 15 W gemeten voor mijn Quad core CPU-tje, SSD, HDD en 4GB geheugen. Jullie hebben het over ouderwetsche systemen. Maar mijn i7 PC blijft ook dik en dik onder de 200 W. Suggereert Willem-A met zijn 0,5 A primair dat zijn laptop meer dan 100 W verbruikt? Haha, dan is zijn batterij binnen een half uur leeg.)

Op Europees niveau wordt van computers een stand-by vermogen onder de 0,5 W gevraagd. De Humax 5200 heeft dus in spaarstand een vermogen dat voor een computer acceptabel is. Maar die computer is in een paar seconden wakker.

Mijn punt is, dat de Horizon ingesteld afgeleverd wordt op een verbruik van meer dan 50 W, ook als ie 'uit' staat en ook in fZiggo gebied. In ECO stand daalt dat vermogen weliswaar naar een acceptabel niveau, maar duurt het 2 minuten tot ie wakker is. Als ie al wakker wordt, want soms blijft ie bij mij slapen. Anno 2016 onacceptabel in mijn ogen (en volgens mij van vele anderen als ze op de hoogte zouden zijn). En tegen de tijd dat je daar achter komt, zegt Ziggo "wettelijke termijn van 2 weken voorbij".

(Je kunt natuurlijk twisten over wat bij gebruik een redelijk vermogen is. Mijn 5.1 installatie zit bij normaal volume aan 60 W, mijn TV aan 100 W en mijn HTPC rond de 40 W. In dat licht lijkt 50 W in gebruik niet onredelijk hoog, maar ook niet 'zuinig'.)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Suggereert Willem-A met zijn 0,5 A primair dat zijn laptop meer dan 100 W verbruikt? Haha, dan is zijn batterij binnen een half uur leeg.)"

Ik suggereer niets, en zeg ook niet dat dit het verbruik van de notebook is, maar de voeding trekt 0,5A primair. En ik heb het ook niet over ouderwetse systemen. Ik heb een technische opleiding gehad, en ben daar nog altijd mee bezig, maar ik denk dat we het desondanks niet eens gaan worden. Maar mijn 7.1 receiver red het echt niet met 60 Watt, mijn Tv niet met 100, maar dit betreft een Plasma die gemiddeld op zo'n 160 Watt zit, en mijn PC heb ik ooit gemeten, maar daarvan weet ik het verbruik zo niet meer.

Mijn 4 subwoofers, klasse A, waarvan er 2 zijn ondergebracht in de frontzuilen, verbruiken samen in stand-by zo'n 35 Watt, maar die gaan vaak helemaal uit. En uiteraard is het verdere verbruik wisselend. Maar daarnaast gebruik ik nog een stereo versterker, CD speler, CD recorder, etc. waarvan bepaalde apparaten niet echt uitgeschakeld worden en in stand-by blijven staan.

Dan is er nog een Koivijver met de nodige pompen etc. maar toch verbruik ik niet overmatig veel stroom. Wel meer dan de meeste 1 persoonshuishoudens, maar ik wil ook normaal kunnen leven, en geef gewoon minder uit aan andere dingen. Ik probeer er wel zoveel mogelijk om te denken, maar zou me echt niet zo druk maken om het verbruik van de Horizon.

Maar ik zei al, we komen hier vast niet uit. Ik kan het ook niet iedereen naar de zin maken...

Uitgelicht topic