Lvdh

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mediabox XL geeft foutmelding err sp 0.1.6

Vandaag de Mediabox XL ontvangen en geinstalleerd met de bijbehorende kabels, maar krijg continue op de box in beeld "bijwerken", het rode icoontje en  err sp 0.1.6 en dat wisselt zich elke keer af.

Op dit forum zie ik deze error heel vaak tegenkomen met vele opties wat de oorzaak kan zijn, kabels, signaal, verdeelkastje, updaten software, inschakelen Ziggo monteur, Ziggo heeft de Mediabox nog niet geactiveerd, maar waar moet ik beginnen ?

Mijn oude Humax geen klachten mee, beeld is goed. Deze maar weer teruggezet.

Welke stappen doen ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Monteur is vrijdagmorgen langs gekomen en had snel het probleem gevonden. Van de  dikke groene kabel van buiten naar binnen, was bij de verdeeldoos van die kabel ca 1,5 cm de kabel bloot, dwz niet beschermd door de groene mantel. Heeft hij hersteld en daarna direct goed beeld. Ruis was verdwenen. In de huiskamer ook een nieuwe aansluitdoos (2×) ,alleen nog tv, immers radio analoog gaat vervallen. De kabels doorgemeten en geen storingen meer op. Mediabox XL werkt nu probleemloos. Heel tevreden met de monteur en jij nog bedankt voor meedenken en stapsgewijze instructies. Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

Bekijk in context

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

SP 0.1.6 ofwel CS1004 wordt veroorzaakt door het niet worden doorgelaten van het zogenaamde retoursignaal vanaf de Mediabox XL naar het Ziggo-netwerk. Vooral oude(re) splitters zoals de UMU-01/1006 laten dit signaal vaak niet door.

Bert was mij net voor met de benodigde vragen.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Postcode en huisnummer staan in mijn profiel, bijgaand 3 foto's20211018_205557[1].jpg20211018_205542[1].jpg20211018_205256[1].jpg

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bovenste foto is waar de groene coax van buiten naar binnen komt, onder aan het kastje. De witte kabel met groene rand, boven aan het kastje, gaat naar de verdeler, zie 2e foto, rechtse aansluiting. Bij de verdeler gaat de witte kabel met rode rand naar de Connect Box. de 3 linkse kabels zijn de kabels naar de 3 punten in mijn woning ( 2 in huiskamer en 1 in slaapkamer) . De derde, onderste foto is de normale standaard aansluiting in mijn woonkamer waar rechts de zwarte antennekabel naar de Mediabox XL gaat (links witte is radio)  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik vermoed dat de einddoos in de woonkamer niet retourgeschikt is en vervangen moet worden door een hedendaags exemplaar (btv 01-SET/UPC), daarmee vervalt de aansluiting voor analoge radio. Ziggo stopt dit jaar met de doorgave hiervan.

 

Verder wordt de aansluitwijze modem op versterker afgeraden. Er moet een splitter (POA-01-B of POA 01-UPC) geplaatst worden tussen AOP en versterker waarop het modem wordt aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik kom op bovenstaande terug: waarschijnlijk is de einddoos in de woonkamer, hoewel verouderd, wel retourgeschikt. Ik vermoed dat er daarom iets anders aan de hand is.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

ik heb de smartwifi app geïnstalleerd, het wifinetwerk geoptimaliseerd, maar kan nergens "links op een pagina"s tap 2 vinden. Wat doe ik niet goed ?

Lvdh_0-1634589741479.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Klik op 'Hulpmiddelen' en vervolgens op 'Netwerk status', dan verschijnen de tabbladen 'Downstream' en 'Upstream'.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

het zal wel aan mij liggen, maar ik zie ook geen tabblad hulpmiddelen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Als je op 'Geavanceerde instellingen' klikt, verschijnt de link naar de pagina 'Hulpmiddelen'.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

ik kan nergens een optie "geavanceerde instellingen" vinden, niet onderaan op  home , apparaten, wifispots of ondersteuning. ook niet via de 3 puntjes naast "mijn netwerk", of "mijn wifi-netwerken" of "je huidige wifi-netwerk". Blijkbaar ben ik dan niet in het modem ingelogd ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Ik begrijp al waarom het niet lukt, vanuit de SmartWifi app heb je geen toegang tot deze gegevens. Je moet deze instructies volgen om in te loggen op de 'volledige' interface van het modem.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

ok, dan moet ik de laptop rechtstreeks op de modem aansluiten. Dat ga ik nu niet meer doen. Morgenavond ga ik weer aan de slag. Bedankt tot zo ver.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Inloggen op interface modem kan ook via WiFi met telefoon/tablet, via ethernet is daarentegen wel aanbevolen.

 

Graag gedaan alvast, hopelijk komt er morgen meer duidelijkheid naar voren uit de gegevens.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Eindelijk, het lukte maar niet om in het modem te komen, ook niet via Ethernetkabel. Daarna harde reset modem, puntje achterop en toen lukte het wel. Bijgaand foto's Up en Down20211019_200143[1].jpg20211019_195441[1].jpg20211019_195415[1].jpg20211019_195354[1].jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het signaal is relatief zwak en er is tevens ruis aanwezig. Mogelijk is de signaalsterkte en/of -kwaliteit te slecht op de Mediabox XL.

 

Zou je het verzamelen van de DS/US-gegevens ook op de MBXL willen doen? Je kunt daar ook via ethernet mee verbinden en inloggen via 192.168.192.1. Beetje vervelend, maar zo kunnen we signaalproblemen daarop volledig uitsluiten.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ok, ga ik doen, maar wordt ws niet eerder dan dit weekend. Ik heb nu de oude Humax er op, moet dan eea weer omzetten, wordt vervolgd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Kun je de Mediabox XL eventueel op een andere aansluiting in huis zetten, aangezien er naast de woonkamer nog twee andere kabels zijn aangesloten op de versterker? Zo kun je in de woonkamer normaal TV blijven kijken via de Humax-decoder en elders de MBXL testen.

Lvdh
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

via de andere aansluiting20211019_212158[1].jpg20211019_212130[1].jpg

Uitgelicht topic