S_am

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox XL gaat niet meer aan

Hallo, sinds de software update van de Mediabox XL krijg ik de box niet meer ingeschakeld met de afstandbediening of touchknop op box als de box een aantal uur uit is geweest. De enige mogelijkheid om de box aan te krijgen is door de box van de stroom af te halen. Uiteraard kan dit niet de bedoeling zijn.

Voor de software update werkte alles uitstekend. Onderstaand de probleemomschrijving en acties.

 

's Ochtends de software update gedaan en na de update werkte alles (incl. afstandbediening) en box uitgezet met afstandbediening. In de namiddag wilde ik de box weer aanzetten, maar dit lukte niet. Uiteindelijke de aan-uitknop op de achterkant omgezet en netsnoer uitgetrokken. Vervolgens weer ingestoken waarna box opstart en aangaat. Hierna werkt ook alles. Ook als ik de box uitzet en dan meteen weer aanzet gaat dit gewoon.

 

Inmiddels al een aantal keer contact gehad met de klantservice. In eerste instantie werd het afgedaan als een overduidelijk signaalprobleem. Nieuwe kabels geprobeerd en reset naar fabrieksinstellingen, maar zonder resultaat. Weer contact gehad met de klantservice waarna een nieuwe Mediabox XL is opgestuurd. Deze is geïnstalleerd en op eerste oog lijkt alles te werken totdat box aantal uur is uit geweest en niet meer aangaat. Weer contact gehad met de klantservice en volgens hen is een andere oorzaak dan defecte box niet mogelijk. Dus weer een nieuwe box gekregen. Helaas ook weer met hetzelfde resultaat. Inmiddels zijn we 1,5 week verder en moet ik de box van de stroom afhalen wil ik tv kunnen kijken. Weet iemand van jullie wat het probleem kan zijn? Of nog beter hebben jullie een oplossing?

 

Nog goed om te weten is dat de tijd op de box wordt getoond als ik deze wil aanzetten. Ik heb een foto bijgevoegd van de diagnostiek. Verder zijn onderstaande instellingen gekozen:

  • Wanneer in standby? --> 24 uur
  • Opstarttijd mediabox --> Snelle start
14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic, mogelijk vandaag al.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

 

 

Dit fenomeen ben ik nog niet tegengekomen op de Ziggo community.

Ik leg je probleem daarom bij een Ziggo moderator weg, zij kunnen diep in het systeem kijken en mogelijk zien wat er fout gaat en/of de juiste mensen bereiken die er nog dieper in kunnen duiken.

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie! Ik heb mijn postcode en huisnummer toegevoegd. De klantservice heeft ook meerdere malen geprobeerd de Mediabox uit te lezen op afstand, maar dit lukte niet. Ik hoop dat een Ziggo moderator ons verder kan helpen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is op zich ook al vreemd:

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?


En eventueel ook een foto van een andere wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bijgaand de foto's van hoofdaansluiting, versterker (met Ziggo 'keurmerk'), Ubee modem en wandcontactdoos.

 

Een heel vreemd probleem na de software update. De klantservice heeft aangegeven dat de Mediabox XL na de software update een ander (denk beter/sterker) signaal nodig heeft. Als zij de box niet kunnen benaderen zou je denken aan signaalprobleem. Maar als de box eenmaal aan is door deze van stroom te halen werkt alles: geen haperingen of verstoringen in live beeld, opnemen en opnames bekijken lukt. Hierdoor twijfel ik dan weer of het aan signaal ligt, omdat het allemaal 'gewoon' werkt naar behoren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik vermoed dat deze oude wandcontactdoos een flinke rol kan meespelen.

 

1111.png

 

Maar ook de versterker kan een rol spelen, te sterk signaal kan ook voor flink wat problemen kunnen zorgen.

Dus zowel een te laag als te hoog signaal kan dit veroorzaken.

 

Op welke zit de Mediabox XL aangesloten?

 

2222.png

 

 

is de Mediabox XL met een netwerkkabel aangesloten op het modem?

Zo nee, ook niet doen.

Zo ja, laat het hier weten, want dat kan ook de problemen veroorzaken.

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hmm oké... Zo te horen luistert de randapparatuur en kabels heel nauw.

 

De Mediabox XL is op nummer 1 aangesloten van de versterker.

En de Mediabox XL is niet aangesloten met een netwerkkabel op het modem of onze losse router. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Omdat je binnenkomend signaal goed is op je Mediabox XL, vermoed ik dat het retoursignaal te veel weerstand ondervindt van de oude wandcontactdoos waar hij in zit.

 

Een Ziggo moderator kan kijken wat nu de beste stap is na 3 mediaboxen met hetzelfde probleem.

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reacties en hulp tot nu! Ik wacht de reactie van de Ziggo moderator komende week af.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @S_am, welkom op de Ziggo Community!

 

Laat ik met de deur in huis vallen: Wat een ontzettend gek probleem! Je bent al ontzettend goed bezig geweest om alles op een rij te zetten en het één en ander uit te sluiten, maar nog zonder resultaat. Zelfs drie verschillende boxen met hetzelfde probleem begrijp ik. Ik tast ook nog even in het duister, dus loop eerst maar even alles stapsgewijs bij langs:

 

Het signaal vind ik lastig: Zelfs zónder signaal, zou de Mediabox XL wel gewoon aan moeten gaan. Dat zou zelfs een goede test zijn (zonder coaxkabel) om te checken of hij dan wel gaat. Bij signaal(schommelingen) verwacht je andere problemen dan wat je nu ervaart. Dus die laat ik nog heel even terzijde. Je hebt ook al 3 boxen gehad, dus een 4e lijkt me ook nog niet zo zinvol. 

 

Verder zijn er dan maar 2 zaken die we dan nog niet hebben besproken. De HDMI-aansluiting + TV, maar hier verwacht ik geen wonderen. Je zou eens als test een andere HDMI-kabel en ingang kunnen proberen. En ik ben benieuwd of je ook bij elke nieuwe Mediabox nieuwe stroomtoevoer hebt gekregen en gebruikt?

 

We hebben toevallig een soortgelijke melding binnengekregen, ik ga beide jullie situaties bundelen en doorzetten. Mocht je zelf nog iets ontdekken, laat het me weten!

 

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bovenstaande suggesties bieden helaas ook geen oplossing. 

 

Inmiddels ben ik inderdaad 3 boxen verder en gaat weer een nieuwe ook niet helpen. Ik heb bij alle boxen steeds de nieuwe coaxkabel en stroomadapter gebruikt.

Tot een aantal jaren terug waren er verschillende boxen (van o.a. het merk Humax en Samsung). Dan was het proberen van een ander merkbox een optie. Al is de kans klein dat dit zou helpen. Tegenwoordig is het de Mediabox XL (wat ik heb) of bij het duurdere abonnement de Mediabox Next. 

 

Een software probleem (bug) zal het niet zijn, want dan hadden veel meer Ziggo-abonnees er last van gehad. 

 

Fijn dat beide situaties worden doorgezet! Op welk termijn verwachten jullie meer informatie te kunnen geven? Mocht dit enige tijd kunnen duren, is het wellicht toch beter dat ik systematisch de randapparatuur ga vervangen. Te starten bij het vervangen van de wandcontactdoos.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zou het niet eventueel aan een piekspanning kunnen liggen in je elektriciteits netwerk welke ervoor zorgt dat de box het niet meer doet 

S_am
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@MR_CHIP wellicht kan dit een oorzaak zijn. Dan moet het wel door de software update komen waardoor iets is veranderd in de benodigde stroom, want voor de update nooit last gehad. Ik heb vorige week wel al eens van stopcontact gewisseld om dit als boosdoener uit te sluiten, maar zonder succes. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je de boxen ook wel eens aangesloten op een geheel andere groep ?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

S_am, zwaar balen dat het probleem nog steeds speelt en nog niet is opgelost. Kun je de mediabox eens helemaal rechtstreeks aansluiten voor 24 uur. Je kunt hem dan rechtstreeks aansluiten op de hoofdaansluiting (punt waar Ziggo je woning binnenkomt). Kun je dan eens testen of hij nog steeds uit blijft bij het aanzetten na een tijd in stand-by te hebben gestaan?

Uitgelicht topic