Ik lees op de community dat er de afgelopen 2-3 jaar veel mensen zijn geweest die graag de TV niet uitgeschakeld willen hebben als er op de standby knop van de Mediabox afstandbediening gedrukt werd. Voorheen kon je dat onder menu "Beeld en geluid" regelen met de instelling "alles met 1 knop uit en aan zetten" of zoiets.
Nu wil ik juist WEL alles met 1 knop (de rode power knop op afstandbediening) uitschakelen, echter de instelling is verdwenen uit het menu. Volgens mij is dat gewoon puur het commando via HDMI-CEC (staat aan op TV) dat dan wel of niet meegestuurd wordt wanneer je op die rode knop ramt. Hoe kan ik dat nu voor elkaar krijgen? En secundair, waarom is die optie nu ineens verdwenen? Heb de afstandbediening uiteraard keurig gekoppeld met de TV met die nieuwe menu optie). Voor de meesten een onbelangrijke zaak, 1 of 2 knoppen maar voor mijn half-blinde buurman een issue.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bij de Next werkt het bij mij ideaal. Alles aan en uit via de rode knop op de Next AB.
TV, receiver en Next gaan aan en schakelen zo dat je op TV de Next ziet via de receiver. Uit idem. Alles weer uit.
Ik heb begrepen dat zo'n functie niet via de hdmi van de XL kan. Die optie had daarom niet in het menu moeten zitten.
Op de Next was in het begin gedoe met de hdmi-cec en kon je die functie betre blokkeren dan gebruiken. Door de cec-killer te gebruiken kon je nog wel alles aan/uit optie gebruiken. Dan schakelde de Next de TV en Receiver in via infraRood. Een paar software versie geleden heb ik gemerkt dat de IR signalen niet meer verstuurd worden tijden de alles aan/uit functie. Dat bedoelde ik met het zou nog wel kunnen op de XL via IR maar blijkbaar is die aansturing lastiger dan via hdmi-cec. Waarbij je niet hoeft te weten welke ingang er op de receiver gebruikt wordt en de TV. Dat regelt de hdmi functie zelf.
Je kunt nu, als je een All in1 Complete TV pakket hebt, om naar de hetzelfde pakket maar dan met Next.
Kost je 5,- per maand meer dacht ik.
Ik heb de Next geinstalleerd en inderdaad, hij heeft keurig de optie om met 1 knop aan of uit te zetten. Het werkt nu als een trein. Hartelijk dank nog!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Die functie gaat niet werken op de nieuwe XL. Dan is het logisch dat die optie ook niet zichtbaar is.
hdmi-cec werkt niet of niet goed genoeg om te gebruiken. Besturing via IR is daarmee ook geschrapt lijkt het. Dat had volgens mij wel kunnen werken maar niet zo vriendelijk als via hdmi-cec.
Dank voor je antwoord, daar was ik al een beetje bang voor. Kan het zijn dat dit bij de Mediabox Next wel werkt? Mijn overbuurman heeft dacht ik dat kleine kastje en als hij daar op de rode knop ramt gaat wel alles naar standby.
Bij de Next werkt het bij mij ideaal. Alles aan en uit via de rode knop op de Next AB.
TV, receiver en Next gaan aan en schakelen zo dat je op TV de Next ziet via de receiver. Uit idem. Alles weer uit.
Ik heb begrepen dat zo'n functie niet via de hdmi van de XL kan. Die optie had daarom niet in het menu moeten zitten.
Op de Next was in het begin gedoe met de hdmi-cec en kon je die functie betre blokkeren dan gebruiken. Door de cec-killer te gebruiken kon je nog wel alles aan/uit optie gebruiken. Dan schakelde de Next de TV en Receiver in via infraRood. Een paar software versie geleden heb ik gemerkt dat de IR signalen niet meer verstuurd worden tijden de alles aan/uit functie. Dat bedoelde ik met het zou nog wel kunnen op de XL via IR maar blijkbaar is die aansturing lastiger dan via hdmi-cec. Waarbij je niet hoeft te weten welke ingang er op de receiver gebruikt wordt en de TV. Dat regelt de hdmi functie zelf.
Je kunt nu, als je een All in1 Complete TV pakket hebt, om naar de hetzelfde pakket maar dan met Next.
Kost je 5,- per maand meer dacht ik.
Duidelijk, dus jouw Next kastje doet nu alles via HDMI-CEC... ik zag idd dat het rond 2019/2020 nog problematisch was waardoor mensen die CEC killer er tussen hadden, maar nu het wel goed werkt en de IR sowieso niet meer, is de killer ook niet meer nodig.
Het frappante is trouwens dat buurman in kwestie nog wel een 'oude' Mediabox XL (met oude remote) had staan die tot een maand terug nog geen nieuwe software. Na een major update op dat ding werkte hdmi-cec met de soundbar niet lekker, nieuwe kast met nieuwe remote ontvangen en nu gaat dat wel goed met de soundbar. Alleen dat puntje TV....
Ik neem aan dat Ziggo geen Next kastje omruilt voor de Mediabox XL?
Omruilen niet echt. Wel als je je abonnement aanpast van Complete met XL naar Complete met Next.
Dat zou sinds deze maand moeten kunnen. Kost volgens mij 50cent meer per maand. Dat is te overzien.
Zou alleen voor nieuwe klanten gelden. Maar ik denk dat via "retention" afdeling er wel een mouw aan te passen is.
Correct, buurman had ook al uitgebreid pakket en ging idd 50 cent per maand meer betalen. Het kastje is onderweg, ik laat het weten als ie er tussen hangt en of de eenknopsbediening dan ook hier werkt! 🙂
De Next heeft ook z'n issues maar daar heeft niet iedereen last van. Als de Next je aangesloten apparatuur goed detecteert en de apparatuur ondersteund hdmi-cec of hoe het ook heet dan is de kans groot dat je geen problemen ondervindt. Uitzonderingen zijn er altijd.
Het komt zelfs voor dat een issue met de Next opgelost wordt door een update van de TV.
Veel plezier gewenst. Ik denk dat je snel gewend raakt aan de Next. Ik wel in ieder geval.
Ik heb de Next geinstalleerd en inderdaad, hij heeft keurig de optie om met 1 knop aan of uit te zetten. Het werkt nu als een trein. Hartelijk dank nog!
Kijk aan! @Klusser76
Wat fijn om te lezen dat het na de installatie van de Next wel probleemloos werkt. Wij hopen dat je veel plezier met de Next box gaat beleven en ongestoord thuis kan genieten.
Fijne avond 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.