Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Mediabox XL: Opnames en tuners

In dit topic leggen we je uit hoe het nou precies zit met het aantal opnames en gaan we de diepte in over hoe de Mediabox XL dit voor elkaar krijgt. Ook leggen we uit waarom de Mediabox XL of de Extra Mediabox XL soms trager reageert.

4 opnames tegelijk, hoe werkt dat precies?
De Mediabox XL beschikt in totaal over 6 tuners. Een tuner is een onderdeel in de Mediabox XL wat het inkomende signaal omzet naar beeld. De Extra Mediabox XL maakt ook gebruik van een tuner. Van de 6 aanwezige tuners in de Mediabox XL zijn er altijd 2 gereserveerd voor tv-kijken en snel zappen op de hoofdbox. Dat betekent dat je 4 tuners overhoudt voor bijvoorbeeld opnames en de Extra Mediabox XL.

Waar worden tuners voor gebruikt?
De Mediabox XL gebruikt de tuners voor 4 onderdelen:
1. Picture-in-Picture (hiermee kijk je wat er op andere zenders te zien is zonder daadwerkelijk te zappen. Meer informatie vind je hier.
2. Snel zappen. Als je bijvoorbeeld in kanalen omhoog of omlaag zapt via de [Ch ˄/˅]-knop, dan reserveert de Mediabox XL alvast 1 tuner om de volgende zender in te laden. Op die manier gaat het zappen lekker snel.
3. Het maken van opnames.
4. De Extra Mediabox XL gebruikt, zodra deze aanstaat, ook 1 tuner. De Extra Mediabox XL maakt gebruik van de Mediabox XL. Er wordt gebruik gemaakt van zowel de menustructuur, de harde schijf en dus van de tuners.

Hoeveel opnames kan je tegelijk inplannen?
- Met 1 Extra Mediabox XL die aanstaat, kan je nog 4 opnames tegelijkertijd uitvoeren.
- Met 2 Extra Mediaboxen XL die aanstaan, kan je nog 3 opnames tegelijkertijd uitvoeren.
- Houd er rekening mee dat zodra je opnames inplant die overlap in tijd hebben dat dit een extra tuner in beslag neemt.
Voorbeeld: Als je op RTL 4 het nieuws van 19.30 opneemt en om 20.00 GTST, dan is er sprake van een overlap. De Mediabox XL neemt standaard 5 minuten voor aanvang van de opname al op en doet dit tot 10 minuten na het programma. Dat betekent dus dat de opname van het nieuws om 19.30 loopt van 19.25 tot 20.10. GTST wordt opgenomen van 19.55 tot 20.40. Er zit dus overlapping in en de Mediabox XL gebruikt vanaf 19.55 tot 20.10 tijdelijk 2 tuners.

Hoe zit het met het aantal digitale tv ontvangers?
In totaal kan je over 2 Extra Mediaboxen XL beschikken. In totaal geldt er een maximum van 5 digitale tv producten. Dit kunnen 5 smartcards zijn (voormalig Ziggo gebied), maar bijvoorbeeld ook 2 CI+ modules, een Mediabox XL en een Extra Mediabox XL en een standaard mediabox.
De digitale ontvangers die beschikbaar zijn voor de overgang van analoog naar digitaal tellen ook als digitaal tv product. Dus als je momenteel 4 digitale tv producten hebt, dan is er nog ruimte voor 1 digitale ontvanger. Meer informatie over de overgang van analoog naar digitaal vind je in dit topic.

Wat is de impact voor het functioneren van je mediabox bij meerdere opnames tegelijk? Mediabox XL en 1 Extra Mediabox XL


- 0, 1 of 2 opnames: Niks aan de hand. Op beide boxen blijft Picture-in-Picture (PiP) en snel zappen beschikbaar.
- 3 opnames: Er blijft 1 tuner beschikbaar voor PiP en snel zappen. Deze is beschikbaar voor de mediabox die als eerste aan wordt gezet. Wat betekent dit? 1 mediabox reageert trager bij het zappen.
- 4 opnames: PiP en snel zappen is niet beschikbaar. Wat betekent dit? Beide mediaboxen reageren trager bij het zappen.


Wat is de impact voor het functioneren van je mediabox bij meerdere opnames tegelijk? Mediabox XL en 2 Extra Mediaboxen XL


- 0 opnames: Geen impact, voor alle boxen blijft Picture-in-Picture (PiP) en snel zappen beschikbaar.
- 1 opnames: Er zijn nog 2 tuners beschikbaar voor PiP en snel zappen. Wat betekent dit? 1 willekeurige mediabox reageert trager bij het zappen.
- 2 opnames: Er blijft maar 1 tuner beschikbaar voor PiP en snel zappen. Wat betekent dit? 2 willekeurige mediaboxen reageren trager bij het zappen.
- 3 opnames: PiP en snel zappen is niet beschikbaar. Wat betekent dit? Alle mediaboxen reageren trager op de afstandsbediening.


Is er iets nog niet helemaal duidelijk? Laat het gerust weten :thumbsup_tone2:

Gerelateerde onderwerpen:
Geen info in de tv gids van de Mediabox XL?
Mediabox XL: veelgestelde vragen
14 Reacties 14
Verwijderd account
Niet van toepassing
Vandaag mediabox XL geïnstalleerd, binnen 5 minuten spelend en 5 minuten later als draadloos toegangspunt geïnstalleerd.
Werkt allemaal perfect.
Kan alleen bij de 2.4-band de kanalen niet vast zetten, blijft op AUTO staan, hoort dat zo?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
N.N. Gebruik jij hem ook als modem of als accespoint? Ik heb het WiFi kanaal in ieder geval wel vast kunnen zetten, maar gebruik de box als accespoint.

Misschien kun je mijn topic nog herinneren dat in de logs op de box te lezen is dat de verbinding via de 5GHz band telkens opnieuw gemaakt wordt, zie jij dat ook terug in jouw logs?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Evert96,
Ik gebruik een los modem, dus ik gebruik hem als draadloos toegangspunt.
Ik heb nog geen logs bekeken.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als je de Mediabox XL herstart, kun je daarna wel een vast kanaal kiezen?

Okee, ik ben benieuwd wat je gaat vinden in de logs. Zou je voor me willen kijken? 🙂
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Evert96,
Dat wordt morgen een keer, welterusten.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Geen probleem hoor! :thumbsup_tone2:
Welterusten! En alvast bedankt!
Verwijderd account
Niet van toepassing
HalloEvert96,
Er staan geen bijzonderheden in het log, heb de decoder herstart zonder resultaat en heb Michael Ziggo al een pm gestuurd.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Evert96Probleem opgelost, het was geen probleem, maar meer een issue waar ik even niet aan gedacht had.
Je kunt het vergelijken met een router in de WDS-stand (Wireless Distribution System) zetten, dan moeten modem en router hetzelfde Wi-Fi kanaal gebruiken om te kunnen communiceren.
In dit geval gaat het gelijk op met de decoder XL als draadloos toegangspunt en Ziggo modem, beide moeten een gelijk kanaal hebben om te communiceren en daarom kan binnen de decoder XL het kanaal in de 2.4-band niet gewijzigd worden.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
N.N. wrote:
HalloEvert96,
Er staan geen bijzonderheden in het log, heb de decoder herstart zonder resultaat en heb Michael Ziggo al een pm gestuurd.

Goeiemorgen N.N.,
Gelukkig dat jij er dan geen last van hebt! 🙂

N.N. wrote:
Hallo Evert96Probleem opgelost, het was geen probleem, maar meer een issue waar ik even niet aan gedacht had.
Je kunt het vergelijken met een router in de WDS-stand (Wireless Distribution System) zetten, dan moeten modem en router hetzelfde Wi-Fi kanaal gebruiken om te kunnen communiceren.
In dit geval gaat het gelijk op met de decoder XL als draadloos toegangspunt en Ziggo modem, beide moeten een gelijk kanaal hebben om te communiceren en daarom kan binnen de decoder XL het kanaal in de 2.4-band niet gewijzigd worden.

Ik snap hem, top dat het nu duidelijk is.
Veel plezier met de nieuwe Mediabox XL 🙂
Michael Z1
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
N.N. wrote:
Hallo Evert96Probleem opgelost, het was geen probleem, maar meer een issue waar ik even niet aan gedacht had.
Je kunt het vergelijken met een router in de WDS-stand (Wireless Distribution System) zetten, dan moeten modem en router hetzelfde Wi-Fi kanaal gebruiken om te kunnen communiceren.
In dit geval gaat het gelijk op met de decoder XL als draadloos toegangspunt en Ziggo modem, beide moeten een gelijk kanaal hebben om te communiceren en daarom kan binnen de decoder XL het kanaal in de 2.4-band niet gewijzigd worden.

Goed om te lezen dat het nu is opgelost is. Bedankt voor de terugkoppeling, want dit kan handig zijn voor iemand die hier ook tegenaan loopt :thumbsup_tone2:
KibbelBer

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Als ik het goed begrepen heb, worden er gehele streams opgenomen, i.p.v. 1 kanaal.
Dus als je 1 kanaal hebt opgenomen, kan je dan terug kijken naar een ander kanaal op dezelfde stream?
Als je weet welke kanalen in een bepaalde stream zit, kan je dan met 4 tuners, bijna alle kanalen opnemen?
Wie weet welk kanaal in welke stream zit?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi KibbelBer,

Waar heb je dit gehoord? 🙂 Voor zover ik weet is dit namelijk niet waar. NPO 1, 2 en 3 zitten in 1 stream, als ik daar een programma van opneem, dan worden de programma's van de andere 2 zenders niet tegelijkertijd opgenomen.
Wat wel kan, maar dat is met een Humax 5200C of 5400C, is dat je 2 programma's tegelijkertijd kunt opnemen (2 tuners) en dat je een derde kunt bekijken als die in dezelfde stream zit. Maar met de Mediabox XL heb ik dit nog nooit gezien of gehoord.

Groet,
Evert
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
KibbelBer wrote:
Wie weet welk kanaal in welke stream zit?


Dat kun je hier bekijken:
http://www.dtvmonitor.com
Er zijn nogal wat Ziggo regio's. De verschillen zitten hem in de gebruikte frequenties en de regionale zenders.
De indeling in streams is overal hetzelfde.

NB Regio 'Ziggo Den Haag' werkt op dit moment niet goed. Zoiets komt wel eens voor op deze Site. Als het je alleen om de indeling in streams te doen is, maakt dat niet uit. Bekijk daarvoor dan een andere Regio.

Gr Han
KibbelBer

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Evert96 wrote:
Hoi KibbelBer,

Waar heb je dit gehoord? 🙂 Voor zover ik weet is dit namelijk niet waar. NPO 1, 2 en 3 zitten in 1 stream, als ik daar een programma van opneem, dan worden de programma's van de andere 2 zenders niet tegelijkertijd opgenomen.
Wat wel kan, maar dat is met een Humax 5200C of 5400C, is dat je 2 programma's tegelijkertijd kunt opnemen (2 tuners) en dat je een derde kunt bekijken als die in dezelfde stream zit. Maar met de Mediabox XL heb ik dit nog nooit gezien of gehoord.

Groet,
Evert

We hebben idd een humax, daar kan je het 3e kanaal zien, zolang het in dezelfde stream zit.
ik denk dat het opnemen van een complete stream, bij Satelliet TV is. 🙂

Uitgelicht topic