"Er zit ook een glasvezelaansluiting in de meterkast. Kan hiermee iets?"
De glasvezel is van KPN, daar kan Ziggo helemaal niets mee.
Gezien het totaal aantal meters coax kabel in je huis en wat er tussen het AOP ( Abonnee Overname Punt = de eerste wandcontactdoos in huis) en de mediabox XL zit, zijnde een 2 weg splitter, een 4 weg splitter en een wandcontactdoos, is er vrijwel zeker, veel te weinig signaal op je Mediabox XL door een te hoge signaalverdeling en de steeds hogere weerstand die 2 splitters en een wandcontactdoos opgeteld opleveren.
Ik vermoed dat het modem van de mediabox XL de Ziggo servers niet kunnen bereiken, door deze hoge weerstand, voor zijn eigen modem / internetverbinding die gebruikt wordt voor alles wat geen live TV is, b.v. opnames, replay, movies en series, apps en de radio.
Ziggo heeft / garandeert een signaal op het AOP wat minstens 1 splitter, een modem en 10 meter coax kan voeden.
Vaak kan er meer, maar geen garantie.
Ziggo kan niet verantwoordelijk zijn voor een eigen uitgebreid coax systeem in huis.
Op dat moment is een coax versterker nodig om het signaal overal goed te krijgen.
Ook bij mij, met meer dan 50 meter coax kabel en 5 plekken om mediaboxen aan te sluiten, was een coax versterker noodzakelijk.
Je kunt die versterker zelf aansluiten of een monteur dit laten doen, maar de kosten zijn vrijwel altijd voor jezelf.
Ziggo heeft een webshop voor klanten tegen kostprijs: Coax signaalversterker | Ziggo
en voor meer materialen: Ziggo Randapparatuur | Ziggo