1
Vraag
2
Reageer en help mee
Kees dV

Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Mediabox XL: Geluid niet synchroon

Sinds gisteren een nieuwe mediabox XL en een nieuwe TV geïnstalleerd echter loopt het geluid via mijn geluidsinstallatie achter  op de TV. (ene programma meer dan andere, maar hinderlijk) Ik heb op forum al diverse berichten voorbij zien komen hierover; wieltje met instellingen, update etc etc echter nog niet iets wat mij kan helpen. Zelf heb ik al diverse dingen geprobeerd, van nieuwe HDMI kabels tot opnieuw naar fabrieksinstellingen en installeren echter tot nu toe niet geholpen. Ik hoor graag hoe ik dit kan verhelpen.

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Kees dV,

 

Goed nieuws! In de nieuwe update 4.38 zit een fix voor het niet synchroon lopen van beeld en geluid op de Mediabox XL. Je kunt daarvoor de nieuwe Multichannel PCM-instelling gebruiken mits je apparatuur dat ondersteunt. De uitrol van de update begint komende nacht in Noord-Brabant en Limburg en volgende week volgt de rest van Nederland. Je vindt er hier meer informatie over. 

 

Ik hoop dat dit voor jou de oplossing is, laat het vooral volgende week even weten!

60 Reacties 60
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Hoe is één en ander aan elkaar aangesloten in welke volgorde aan welke apparaten precies?

Graag merk en model TV en geluidsinstallatie.

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Philips 55OLED706

onkyoTX-NR838

coax kabel vanuit de muur naar mediaspeler.

van mediaspeler HDMI rechtstreeks naar TV

Van TV HDMI  naar Onkyo naar poort TV

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ik heb niet de apparaten die jij hebt en hoop dat er snel iemand langskomt die je hiermee kan helpen.

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Toch bedankt Bert!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Kees dV,

 

Goed nieuws! In de nieuwe update 4.38 zit een fix voor het niet synchroon lopen van beeld en geluid op de Mediabox XL. Je kunt daarvoor de nieuwe Multichannel PCM-instelling gebruiken mits je apparatuur dat ondersteunt. De uitrol van de update begint komende nacht in Noord-Brabant en Limburg en volgende week volgt de rest van Nederland. Je vindt er hier meer informatie over. 

 

Ik hoop dat dit voor jou de oplossing is, laat het vooral volgende week even weten!

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Bedankt voor je antwoord Alex en ik hoop ook dat dit gaat lukken. Ik heb de mediabox nu een paar dagen staan, maar tot nu toe valt hij tegen. Geluid loopt niet synchroon wat echt hinderlijk is en de mediabox maakt ook nog een brommend geluid wanneer hij uit staat. Tot nu toe spijt dat ik de overstap naar dit abonnement heb gemaakt  :(...., maar ik wacht nog even of de update gaat helpen. 



 

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Beste Alex, vandaag heb ik PCM aangezet echter valt het geluid dan uit. Ik neem aan dat mijn apparatuur het dan niet ondersteunt of doe ik iets verkeerd? Mocht ik niets verkeerd doen heb je dan nog een alternatief voor mij? Mijn TV is 3 weken oud en om nu ook een ander audiosysteem aan te schaffen gaat me wat te ver aangezien ik voor gebruik van de mediabox nooit last heb gehad van niet synchroon lopen beeld/geluid.  vr grt

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5784Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Kees dV

 

Ik durf het ook niet te zeggen, we herkennen dit in ieder geval niet.

Volgens Google, ondersteunt Onkyo verschillende audioformaten:
Ondersteunde audioformaten van deze unit:

2-kanaals lineaire PCM (32 ­­­-192 kHz, 16/20/24 bits)

Multichannel lineaire PCM (maximaal 7.1-kan, 32 ­­­-192 kHz, 16/20/24 bits)

 Bitstream (DSD, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD Hoge Resolutie Audio en DTS-HD Master Audio)

Wellicht kun je daarin nog iets aanpassen?

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

het is gelukt na 2x systeem uitzetten en opnieuw opstarten.  Bedankt Jamyla

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5784Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Dat klinkt goed @Kees dV

Fijn dat het nu weer werkt zoals het zou moeten. Maak er nog een mooie dag van 🙂

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb alles nu geïnstalleerd volgens jullie advies. Ook de update, echter heb ik nog steeds last van het feit dat geluid soms vertraagd is. is er iemand die voor mij een oplossing heeft?

RMB24

Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Kees dVIk heb sinds de eerdere update van 8 Mei 2021 hetzelfde probleem, en de laatste update (4.38) heeft ook bij mij het probleem NIET opgelost. Het is precies hetzelfde gebleven, welke instelling ik ook kies.

Bij de " oude" versie van de Horizon, kon ik elk uitgaand audio signaal vrij nauwkeurig instellen, maar sinds de update van Mei 2021 is het plezier in het kijken van films met geluid via de home cinemasysteem niet meer te doen wegens het "out-of-sync" lopen (en niet zo'n beetje ook...) van het geluid en beeld.

Bijna een jaar gewacht, en dan komt Ziggo met zo'n waardeloze "oplossing" die eigenlijk niets oplost.

Ik heb in elk geval geen enkele vertrouwen meer in de wil van Ziggo om dit probleem op te lossen, en wil kijken welke andere aanbieders er voor mij in de regio beschikbaar zijn.

Afschrijven van het abonnementsgeld verloopt overigens altijd zonder problemen. Misschien moeten ze die techneut er eens naar laten kijken, want die heeft wel programma's die goed en storingsvrij werken.

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. Ik ben sinds kort overgestapt naar Horizon maar ik heb nog wel de hoop dat het opgelost gaat worden en wacht ook in spanning op een oplossing of alternatief van de technische mensen van Ziggo.

RMB24

Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Nou  @Kees dV die hoop heb ik al opgegeven.

Ik heb gewoon niet het warme gevoel dat Ziggo het probleem serieus neemt, en er ALLES aan doet om tot een oplossing te komen, anders ben je wel benieuwd naar hoe de laatste update wordt ervaren, maar zelfs daar 0,0 reacties.

Ziggo is blijkbaar meer geïnteresseerd in de factuur dan in het oplossen van de door henzelf gecreëerde problemen. Want voor de update van Mei 2021 was het probleem er niet, en na bijna een jaar wordt er een "oplossing" gesuggereerd, die het probleem nog steeds niet oplost.

Wat een enorme teleurstelling deze in-, en inslechte service van Ziggo.

@Alex 

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Beste Alex, ik heb laten weten dat de oplossing niet werkt maar nu krijg ik van 'jullie"(Ziggo) geen reactie. Wel van anderen die dit probleem al veel langer herkennen en aangeven dat ze zich niet gehoord voelen. Wat is nu de stavaza nu blijkt dat je aangegeven oplossing niet (bij iedereen) werkt? 

 

Laat het vooral even weten!

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @Kees dV. De meest recente update had dit probleem op moeten lossen. Wat irritant dat dit probleem bij jou ondanks de update nog steeds speelt. Helaas zijn er op de Mediabox XL weinig andere mogelijkheden om een eventueel sync probleem op te lossen. Wat je nog wel kunt testen:

1. Gaat het wel goed als je Dolby uitschakelt? Dit kan via het menu -> tandwiel -> beeld en geluid. 
2. Gaat het wel goed als je de mediabox aansluit op de Onkyo versterker en vervolgens vanaf de Onkyo versterker weer de HDMI naar de televisie?

@RMB24, jammer om te lezen dat je het gevoel hebt dat wij het probleem niet serieus nemen. Dat is niet het geval namelijk. Ik realiseer mij goed dat dit probleem al lange tijd aanwezig is, maar dat betekent niet dat men op de achtergrond niet aan een oplossing werkt (en gewerkt heeft). Je gebruikt de Multichannel PCM instelling wel zie ik, maar ik zie verder geen informatie over hoe de apparatuur is aangesloten. Misschien dat je daar nog meer over kunt vertellen? Voor nu is het advies om de Mediabox XL direct aangesloten op de televisie (zonder externe audioapparatuur) te testen. We zijn benieuwd hoe dat gaat. 

Kees dV
Topicstarter
Level 4
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hallo Monica, 

@1. Dolby uitschakelen heb ik geprobeerd en is helaas niet de oplossing.

@2. Hij is nu zo aangesloten. 

 

Je geeft aan dat er op de Mediabox XL weinig andere mogelijkheden om een eventueel sync probleem op te lossen. Wat is dan wel een optie? De Mediabox next, of kent deze ook dit sync probleem? Heb je een alternatief voor mij of is deze er niet en blijf ik dit probleem vooralsnog bij Ziggo voorlopig houden?

 

Ik hoor graag!

RMB24

Level 10
  • 407Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

@Monicamet alle respect, maar waar zou ik uit moeten afleiden dat Ziggo er WEL alles aan doet, om een probleem dat voorheen niet bestond, en door een update is veroorzaakt, ASAP op te lossen.

 

En dan nu weer vragen hoe mijn apparatuur is aangesloten.

 

Als je mijn topic eens goed zou doorlezen, zou het je meteen duidelijk zijn WAT ik gebruik, en HOE het is aangesloten, hetgeen ik destijds ook al op verzoek van  Ziggo n.a.v. een script heb ingevuld, met alle typenummers en modellen erbij!

Dus NEE....ik ga dat niet nog eens voor de zoveelste keer herhalen!

En dan nu vragen hoe het komt dat ik geen vertrouwen in Ziggo heb, om een door henzelf gecreëerd probleem op te lossen?

(Mijn Topic: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Geluid-synchroniseren-na-update-MBXL/m-p/951618#M97314)

 

Alles wat ik heb voorgesteld om mij (tijdelijk) van dienst te zijn, zijn door Ziggo verworpen.

 

En nu tegen @Kees dV zeggen dat je het jammer vindt dat het bij HEM niet werkt?

Je moest eens weten bij wie het allemaal nog meer niet werkt, maar die hebben de moed al opgegeven om Ziggo tot rede te brengen.

 

Maar als je nu gaat vertellen dat er geen mogelijkheden (meer) zijn om het out-of-sync probleem bij de MBXL te verhelpen, terwijl het voorheen op alle uitgaande audiokanalen wel goed werkte (tot op de Milliseconde...) dan kun je me beter een door jullie getest exemplaar toesturen die wel werkt zoals het hoort! Want blijkbaar kunnen jullie onze problemen niet reproduceren.

Ik kan al bijna een jaar niet genieten van random geluid via de homecinema versterker vanwege die problemen die er nooit waren. Ik noem dat WANPRESTATIE!

Wat een enorm slechte prestatie van Ziggo, en wat een in-, en inslechte service.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hallo @RMB24, ik snap je wantrouwen. Het probleem speelt inderdaad bij sommige klanten al een hele tijd. Wij blijven dit actief aangeven bij de ontwikkelaars van de mediabox.

 

Het delen van informatie is voor ons noodzakelijk om tot een oplossing te komen, ik snap dat het erg irritant is als je het gevoel hebt dat je dit steeds moet herhalen. Er staat geen link naar jouw topic, hierdoor hebben wij deze informatie gemist. Dat je het topic nu deelt is top!  Wij hebben de hoop zeker niet  opgegeven. Er wordt nog aan gewerkt. Het vergt, zoals je al aangeeft wel heel veel geduld. 

 

@Kees dV Bedankt voor jouw terugkoppeling. Jammer dat beiden geen oplossing geboden hebben. We werken aan de oplossing voor de mediabox XL. Ik kan helaas niet toezeggen dat het met een mediabox Next beter gaat. Mocht je dit willen dan kun je  kosteloos switchen naar de next in combinatie met je tv Start pakket. Ik wil wel nogmaals aangeven dat ik niet kan garanderen dat dit het probleem oplost. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic