Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Esmar
Level 2

Mediabox XL CS9097 en ERR SP 0.1.6

Sinds 1 week hebben we problemen met de Mediabox XL:

 - vorige week zaterdag (30-10) konden we geen Netflix kijken via de Mediabox.  Code CS9097. En rode lampje Offline.  Verder nergens zover we weten veranderingen of aanpassingen gehad (niet qua hardware of software). Geen storingen bekend op ons adres. MXL staat wel in eco-stand maar stond al een paar uur aan. Herstarten (met minstens 10sec uit) hielp niet. Daarna herstarten met mintoets ingedrukt resulteerde wel in scannen (x% scanning, loading en installing) maar daarna code ERR SP 0.1.6 op het display.

   op basis van wat ik in de community las, de Mediabox rechtstreeks op het AOP aangesloten en toen begon hij opnieuw software te laden en startte hij correct op.

Daarna de MXL weer aangesloten op de gebruikelijke plek (bij de TV) en hij heeft een aantal dagen prima gefunctioneerd, inclusief Netflix kijken en volgens mij ook opnemen / opnames terugkijken en/of later terugkijken van programma's.

 

Vrijdag (5-11) konden we weer een programma niet uitgesteld kijken, bleek lampje Offline weer aan te staan. En kregen we dus ook weer code CS9097. Vandaag de mediabox herstart (na 10 seconden uitgezet), zonder soelaas. Daarna het scannen van X% weer, en code ERR SP 0.1.6 in beeld.

 

Onze situatie: Mediabox XL met Connectbox. Mediabox alleen voor televisie, internet etc via Connectbox. Mediabox is niet bekabeld aangesloten op de connectbox.

AOP in de meterkast (a)- Splitter POA-1B (b) - coax-in-de-muur  (c) - Wandcontactdoos inde woonkamer (d) - Splitter POA-1IEC-NL (e) - Coaxkabel naar Mediabox (f). Zie bijgesloten foto's voor de situatie.

 

Na code ERR SP 0.1.6:  de Splitter in de wandcontactdoos in de woonkamer eruit geschroefd en de coaxkabel rechtstreeks in de wandcontactdoos gedaan. (m.a.w.: onderdeel (e) ertussenuit gehaald). Dit leverde geen verschil op. Daarna MXL aangesloten in meterkast (dus: onderdeel (a), (b) en dan een andere coaxkabel direct in de MXL. Toen begon hij software te laden.

Daarna weer op zijn gewone plek bij de televisie neergezet, en nu functioneert hij prima, zonder lampje offline. (situatie nu: (a), (b), (c), (d), (f) -  de splitter in de woonkamer ertussenuit gelaten omdat er toch geen coax voor radio meer nodig is.

 

Onze vraag:  -hoe kan het dat de code CS9097 iedere keer terugkomt?

                       -wat is de oorzaak van deze storing:

                              normaal gesproken zou ik denken aan een hardwarestoring (mogelijkerwijs de coaxkabel van de wandcontactdoos naar de MXL, of de coaxkabel die in de muur loopt), maar dat verklaart niet dat de MXL na het laden van de software direct bij de meterkast wel weer gewoon functioneert, in dezelfde opstelling met diezelfde coaxkabels waarbij eerder 2x het probleem zich heeft voorgedaan, en we gewoon kunnen netflixen of uitgesteld kijken. Als het echt een hardwarestoring zou zijn van 1 van de kabels, dan zou hij toch het helemaal niet meer moeten doen? (de coaxkabel van de muur naar de MXL kan ik nu niet meer uit de opstelling halen om die te testen, omdat alles nu weer functioneert).

                    - alvast bedankt voor alle hulp

                       

In bijlage nog foto's van onze aansluitingen.

 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Dus het lijkt me dat dat op zich wel in orde is, en dat niet goed gemonteerd zijn of corroderen geen issue is."

Ga er nooit van uit dat iets goed is, zaken kunnen na een paar dagen / weken / maanden al misgaan.

 

Mogelijke oorzaken:

Check / dubbelcheck altijd, hier was na 0,5 jaar het schroefje van de kern los in de wandcontactdoos en die kon niet meer vast want was dolgedraaid. (Nieuwe wandcontactdoos en het probleem was weg.)

Ook kan er net een manteldraadje over het hoofd gezien zijn wat net de kern raakt of een afgebroken kern door een net te sterke trekkracht van de kabel in zijn klem of iets dergelijks in de kabel tussen de wandcontactdoos en de Mediabox XL en dat zijn allemaal dingen die ik met regelmaat tegengekomen ben in 10 jaar ICT troubleshooting op locatie.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

CS9097 is een signaalprobleem, mogelijk is er iets met de wandcontactdoos waar hij op aangesloten zit?

Zit de kabel er binnenin goed in?

0 Kudos
Esmar
Level 2
Topicstarter

Hallo Bert, weet niet precies waar je bedoelt dat de kabel er niet goed in zou zitten.  We hebben uiteraard alle kabels /aansluitingen goed aangedrukt.  Maar ook dat verklaart niet waarom het niet werkt  en dan een paar dagen in dezelfde opstelling wel, en dan weer niet etc 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

De wandcontactdoos in meterkast werkt wel en de wandcontactdoos in de woonkamer werkt niet.

 

Dan lijkt er met de laatste wandcontactdoos een probleem.

Mogelijk is het de kabel in de wandcontactdoos zelf, ik bedoel de interne kabel die in de wandcontactdoos aangesloten is vanuit de meterkast.

 

Bert_0-1636281271962.png

0 Kudos
Esmar
Level 2
Topicstarter

Hallo Bert, dank voor je verduidelijking.  Dit idee als mogelijke oorzaak had ik ook: zie tekst uit de originele post: "normaal gesproken zou ik denken aan een hardwarestoring (mogelijkerwijs de coaxkabel van de wandcontactdoos naar de MXL, of de coaxkabel die in de muur loopt), maar dat verklaart niet dat de MXL na het laden van de software direct bij de meterkast wel weer gewoon functioneert, in dezelfde opstelling met diezelfde coaxkabels waarbij eerder 2x het probleem zich heeft voorgedaan, en we gewoon kunnen netflixen of uitgesteld kijken."  En omdat alles nu weer gewoon functioneert kan ik nu ook niet verder zaken uitsluiten. (Daarmee bedoel ik, de gehele opstelling zoals die is en alleen de kabel vanaf de wandcontactdoos naar de MXL vervangen. Maar die is volgens mij al relatief recent vervangen en zou goed moeten zijn. De kabel in de muur is al van 1993 dus een logischer 'suspect'. Maar natuurlijk niet gemakkelijk te vervangen - want in de muur. En dan wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt. En dat is nu lastig omdat het na herladen van de software/opstarten bij het AOP in de originele opstelling, inclusief de 'verdachte' kabels allemaal prima functioneert. Ik zoek dus naar een verklaring waarom dit zo is of kan zijn. Een specialist van Ziggo?

Daarnaast ook mijn vraag: hoe zit het nu precies met signaal via de coax en via het internet netwerk voor de functies van uitgesteld kijken etc. Waar loopt dat overheen? Kan het zijn dat ik het verkeerde onderdeel aan het troubleshooten ben?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

De Mediabox XL heeft zijn eigen modem voor alle functies behalve live.

(Sluit daarom geen netwerkkabel aan tussen het modem en de Mediabox XL, want dan heb je 2 modem/routers op 1 netwerk en dat maakt ruzie met allerlei problemen met internet en de Mediabox XL.)

 

Wat betreft de wandcontactdoos, gaat het mij niet om een nieuwe kabel in de muur, die kan prima in orde zijn, maar de aansluiting van die kabel in de wandcontactdoos, dat wil wel eens los gaan zitten na een aantal jaren of corroderen, opnieuw op de juiste inwendig opnieuw vastmaken, geeft heel vaak een stuk verbetering.

 

"maar dat verklaart niet dat de MXL na het laden van de software direct bij de meterkast wel weer gewoon functioneert,"

Als in de meterkast het wel functioneert en achter de wandcontactdoos in de kamer af en toe niet, dan lijkt me dat de eerste plaats om uit te sluiten.

0 Kudos
Esmar
Level 2
Topicstarter

Hallo Bert, dank voor de verduidelijking.  Mbt "de aansluiting van die kabel in de wandcontactdoos, dat wil wel eens los gaan zitten na een aantal jaren of corroderen, opnieuw op de juiste inwendig opnieuw vastmaken, geeft heel vaak een stuk verbetering." :

een paar jaar geleden (ongeveer 2 jaar?)  is vanwege storingen in de ontvangst, door een monteur de hele wandcontactdoos al vervangen. Toen is ook de POA-1IEC-nl erop gekomen. (voordien een doos waar 2 uitgangen op zaten). Dus het lijkt me dat dat op zich wel in orde is, en dat niet goed gemonteerd zijn of corroderen geen issue is. Maar uitsluiten is natuurlijk altijd beter.

Voor nu is het dus afwachten wanneer de verbinding weer wegvalt.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Dus het lijkt me dat dat op zich wel in orde is, en dat niet goed gemonteerd zijn of corroderen geen issue is."

Ga er nooit van uit dat iets goed is, zaken kunnen na een paar dagen / weken / maanden al misgaan.

 

Mogelijke oorzaken:

Check / dubbelcheck altijd, hier was na 0,5 jaar het schroefje van de kern los in de wandcontactdoos en die kon niet meer vast want was dolgedraaid. (Nieuwe wandcontactdoos en het probleem was weg.)

Ook kan er net een manteldraadje over het hoofd gezien zijn wat net de kern raakt of een afgebroken kern door een net te sterke trekkracht van de kabel in zijn klem of iets dergelijks in de kabel tussen de wandcontactdoos en de Mediabox XL en dat zijn allemaal dingen die ik met regelmaat tegengekomen ben in 10 jaar ICT troubleshooting op locatie.

0 Kudos
Ga naar reactie