Hoi weer Bert en Jacob Z,
Kort, omdat de reactie waar ik meer dan een uur aan werkte door Ziggo is weggegooid omdat ik opnieuw moest inloggen.
Een: De photo Ziggo-Ingress-20210615_cr.jpg in mijn vorige post toont zoals ik zei, hoe Ziggo de flat binnenkomt: via een kabelgoot langs de buitenmuur om ter hoogte van de woonkamer door de muur naar de woonkamer te gaan (flatgebouw van rond 1968, nog voor Casema/Ziggo.) Aan de binnenmuur zit de originele doos/splitter uit 1968 met coax voor tv en coax voor radio. Daarop de Ziggo goedgekeurd braun POA (zonder wit plastic kapje dus misschien oogt het oud) , klasse/class A, +10 dB, drie identieke (coax) aansluitingen. Deze POA was nodig voor interactief tv, met mijn oude was dat niet mogelijk. De oude coax radio aansluiting is leeg, natuurlijk, sinds Ziggo stopte met analoog.
Alle kabels in gebruik zijn van Ziggo.
Out 1: coax naar Mediabox XL, verder HDMI naar TV.
Out 2: coax naar TV met CI+ module.
Out 3: coax met speciale aansluiting voor de Technicolor internetmodem.
Het geheel is van +/- November 2020 toen ik upgradde naar de Mediabox en internet 250 Mb/s (nu 300 Mb/s).
Na aanvankelijke strubbelingen (o.a. die POA voor interactieve tv) werkte alles redelijk goed. Het kwam vaker voor, dat de Mediabox meldde dat internet 'traag' was terwijl er de volle 300 Mb door de muur naar binnen komt en de volle 30+ Mb naar buiten gaat (Speedtest.net). Geen terugkijken, geen pauseren tijdens een prgramma, geen films, geen opnames bekijken. 'Diagnostiek' geeft dan aan dat signaal goed is, maar snelheid traag. Afgelopen Dinsdag hielp een herstart ineens niet meer, en toen kwam ik op deze post van Donja.
Voordat ik verder ga, de tv met CI+ module valt onregelmatig maar zeker 10 keer per week (vaker weekend dan door de week is mijn indruk) weg met de melding "signaal gecodeerd, check CI module, kabels etc'. Ik zap naar een andere zender en terug en de zender is weer zichtbaar. Dit gaat al jaren zo, ook op mijn oude adres, maar Ziggo schuift het af op "wij zijn tot het signaal binnen komt". Ook elders in Delft, ook in Zwolle, op veel plaatsen. Gek, maar ik gaf lang geleden het idee op dat Ziggo hier iets aan zou doen.
Terug naar de Mediabox. Het wisselen van aansluitingen (zoals Mediabox op de poot waar PC internet als een tierelier draaide) helpt niet, en PC internet draait dan nog steeds als een zonnetje. Daar ben ik heel tevreden mee.
Mediabox direct op de aansluitpunt loste in November/December soortgelijke problemen niet op dus probeer ik het nu ook niet. Ik kan ook niet een dag zonder internet en telefoon in de hoop dat de Mediabox wel of niet vastloopt. Nogmaals, het heeft redelijk gewerkt, er is niets aan de (via Ziggo gekregen) kabels veranderd. Het enige dat gebeurt is af en toe een internet modem herstart, en natuurlijk die Mediabox als het nodig is.
Vraag het als ik iets vergeten ben. Weer bedankt voor de aandacht.