1
Vraag
2
Reacties
Donja

Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Mediabox XL, CS3300 - Internetsnelheid TRAAG

Sinds enkele maanden hebben we een Mediabox XL. Regelmatig geeft diagnostiek aan dat de internetsnelheid TRAAG! is. Met als gevolg de foutcode CS3300 bij het afspelen van opnames of terugkijken programma's. 

Het vreemde is dat zich niet constant voordoet. Enkele dagen is de internetsnelheid HOOG!, dan weer TRAAG!

Ook verschilt het per dag. Overdag okay, in de avond zo van 20.00 tot 23.00 uur TRAAG!, daarna weer HOOG. Gekmakend. We kijken vaak programma' s terug en het is elke keer weer een verrassing of het mogelijk is of niet

De conclusie die ik maak is dat de kwaliteit van het signaal van Ziggo afneemt naarmate er meer TV wordt gekeken door andere abonnees.

Iemand een oplossing? Zou fijn zijn omdat ik twijfels begin te krijgen over de betrouwbaarheid van de dienstverlening van ZIggo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Donja
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Het werkt. APO vervangen en versterker geplaatst. Internet snelheid is nu weer okay en kwaliteit van de verbinding ook. Bedankt voor meekijken.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Meer kijkers maakt niet uit in het coax Docsis systeem.

 

Het lijkt sterk op een signaalprobleem.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?


En eventueel ook een foto van een andere wandcontactdoos waar de Mediabox XL op aangesloten zit?

Donja
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Achtereenvolgens:

- Waar ZIggo het huis binnenkomt, Braun UPC 03-UPC splitter. Groene coax kabel gaat naar de woonkamer

- Een wandcontactdoos in de muur. Groene coax kabel inkomend, doorverbonden met grijze coax uitgaand.

- de grijze coax kabel loopt verder naar wandmeubel waar een een Braun POA -01-UPC splitter zit. Eén uitgang met korte coax kabel verbonden met de Mediabox XL, één  uitgang verbonden met een oude Humax. (Heb ik geen foto van)

 

20210612_164933.jpg

kabel 

20210607_112707-2.jpg

 

 

Vagabond01

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Zelfde probleem hier, dus twijfels. Mediabox XL, signaal komt in woonkamer binnen, direct een identieke braun POA 03-UPC splitter als die van Donja. Werkte halfjaar goed, niets veranderd, geen kabel aangeraakt,  en nu dit.

Internet zelf (Speedtest op de PC) heel stabiel 300+ Mb/s up en 30+ Mb/s down.

Bij "terugkijken" via Mediabox de melding 'verbinding traag', soms zelfs ''je wifi netwerk is druk...' en iets in de trant van sluit apparaten af'! Wifi!? CS2505, CS2517.

Diagnostiek op de Mediabox geeft soms Hoog, soms Gemiddeld, en nu vaak 'Traag' internet. Gaf tot voor kort altijd Hoog als ik keek.

Ethernet kabel direct van TC7210 modem naar TV geeft bijvoorbeeld Netflix 4K HDR (niet mogelijk met Mediabox XL) zonder hapering of buffering na de start goed weer. Gebruikte kabels voor de Mediabox allemaal net zes of seven maanden oud, origineel Ziggo met de Mediabox ontvangen. Splitter in de muur waar kabel binnenkomt (van buiten de flat langs de gevel naar 2e verdieping), Mediabox en Technicolor nog geen meter daar vandaan, TV HDMI-ingang op 1.5 meter.

Volgens de site zijn er geen storingen bij Ziggo zelf.

Is het de Mediabox XL? Is het de Ziggo signaal? Kabels, splitter enz, zoals gezegd, niets veranderd t.o.v. toen het werkte.

Bedankt voor uw aandacht Ziggo, en succes, Donja.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Vagabond01 Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Vagabond01

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hello Bert, bedankt voor de aandacht.

Ik ben er van uitgegaan dat de Event Log van mijn Technicolor modem de gevraagde 'Netwerk historie' is.

De "Ingress" afbeelding is hoe de kabel de woning binnenkomt, via de kabelgoot op  de buitengevel dus niet in de meterkast. Begane grond t/m 2e verdieping door die goot.

vr. gr.

 

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Donja en @Vagabond01, zuur dat er kuren zijn. Aangezien de genoemde problemen vrijwel identiek zijn kom ik eerst even met wat algemene tips en advies. 

 

- ervaar je dit ook als je de mediabox direct op het aansluitpunt koppelt? Dus zonder splitter? Deze kan je dan voor de test even verwijderen en dan pakweg een avond eens kijken hoe het gaat

- ook is een andere coaxkabel tussen mediabox en aansluitpunt (in dit geval dan de splitter) nog een optie

 

Laat je horen wat het resultaat is? Dan kunnen we daarmee aan de slag. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Vagabond01 @Jacob Ik zie een veel te hoge upstream, ergens is er een weerstand richting de Ziggo servers.

Ook zijn er 2 downstream kanalen die een lage signaal / ruis waarde hebben.

Gezien het AOP, wat geen hedendaags AOP is, maar meer lijkt op een gedateerde TV / radio splitter.

 

@Vagabond01 Is dit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnen komt?

Of is er ook nog iets in de meterkast?

 

@Donja Ik zie bij jou een coax reigdoos, daar kan het signaal van Ziggo niet tegen en ik zie een gedateerde eerste plaats wandcontactdoos wat bij elkaar opgeteld zelden tot een goed signaal gaat leiden.

Vagabond01

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi weer Bert en Jacob Z,

Kort, omdat de  reactie waar ik meer dan een uur aan werkte door Ziggo is weggegooid omdat ik opnieuw moest inloggen.

Een: De photo Ziggo-Ingress-20210615_cr.jpg in mijn vorige post toont zoals ik zei, hoe Ziggo de flat binnenkomt: via een kabelgoot langs de buitenmuur om ter hoogte van de woonkamer door de muur naar de woonkamer te gaan (flatgebouw van rond 1968, nog voor Casema/Ziggo.) Aan de binnenmuur zit de originele doos/splitter uit 1968 met coax voor tv en coax voor radio. Daarop de Ziggo goedgekeurd braun POA (zonder wit plastic kapje dus misschien oogt het oud) , klasse/class A, +10 dB, drie identieke (coax) aansluitingen. Deze POA was nodig voor interactief tv, met mijn oude was dat niet mogelijk. De oude coax radio aansluiting is leeg, natuurlijk, sinds Ziggo stopte met analoog.

Alle kabels in gebruik zijn van Ziggo.
Out 1: coax naar Mediabox XL, verder HDMI naar TV.
Out 2: coax naar TV met CI+ module.
Out 3: coax met speciale aansluiting voor de Technicolor internetmodem.

Het geheel is van +/- November 2020 toen ik upgradde naar de Mediabox en internet 250 Mb/s (nu 300 Mb/s).
Na aanvankelijke strubbelingen (o.a. die POA voor interactieve tv) werkte alles redelijk goed. Het kwam vaker voor, dat de Mediabox meldde dat internet 'traag' was terwijl er de volle 300 Mb door de muur naar binnen komt en de volle 30+ Mb naar buiten gaat (Speedtest.net). Geen terugkijken, geen pauseren tijdens een prgramma, geen films, geen opnames bekijken. 'Diagnostiek' geeft dan aan dat signaal goed is, maar snelheid traag. Afgelopen Dinsdag hielp een herstart ineens niet meer, en toen kwam ik op deze post van Donja.

Voordat ik verder ga, de tv met CI+ module valt onregelmatig maar zeker 10 keer per week (vaker weekend dan door de week is mijn indruk) weg met de melding "signaal gecodeerd, check CI module, kabels etc'. Ik zap naar een andere zender en terug en de zender is weer zichtbaar. Dit gaat al jaren zo, ook op mijn oude adres, maar Ziggo schuift het af op "wij zijn tot het signaal binnen komt". Ook elders in Delft, ook in Zwolle, op veel plaatsen. Gek, maar ik gaf lang geleden het idee op dat Ziggo hier iets aan zou doen.

Terug naar de Mediabox. Het wisselen van aansluitingen (zoals Mediabox op de poot waar PC internet als een tierelier draaide) helpt niet, en PC internet draait dan nog steeds als een zonnetje. Daar ben ik heel tevreden mee.

Mediabox direct op de aansluitpunt loste in November/December soortgelijke problemen niet op dus probeer ik het nu ook niet. Ik kan ook niet een dag zonder internet en telefoon in de hoop dat de Mediabox wel of niet vastloopt. Nogmaals, het heeft redelijk gewerkt, er is niets aan de (via Ziggo gekregen) kabels veranderd. Het enige dat gebeurt is af en toe een internet modem herstart, en natuurlijk die Mediabox als het nodig is.

Vraag het als ik iets vergeten ben. Weer bedankt voor de aandacht.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Vagabond01 "Aan de binnenmuur zit de originele doos/splitter uit 1968 met coax voor tv en coax voor radio."

 

OK duidelijk, hier moet een monteur aan te pas komen om je oude 1e wandcontactdoos te vernieuwen uit de vorige eeuw.

In die tijd was er nog geen 2G 3G 4G 5G Digitenne enz. wat nu keurig op je coax netwerk werd gezet en een wandcontactdoos kan ook defect raken.

Donja
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Beste Bert,

Korte vraag. Je hebt het over "een gedateerde eerste plaats wandcontactdoos " Bedoel je daarmee de reigdoos in de wand of de contactdoos in mijn meterkast waarop de Ziggo kabel binnenkomt. Ze de foto met de Braun 3 weg splitter waarop op het kastje "Tratec" te lezen valt.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5737Posts
  • 596Oplossingen
  • 3327Likes

@Vagabond01 De monteur staat ingepland om je AOP te vervangen! Ik heb de afspraak voor je ingepland op vrijdag 18 juni en hij komt langs tussen 08.00 en 13.00 uur. Komt dit niet goed uit dan kun je de afspraak tot vanavond 22.00 uur verplaatsen via je Mijn Ziggo account (Gegevens -> Mijn Monteursafspraken) 

@Donja ook voor jou heb ik de monteurafspraak ingepland! Hij komt na het weekend langs op maandag 21 juni tussen 08.00 en 13.00 uur om je AOP te vervangen. Net als Vagabond01 kun je ook de afspraak verplaatsen via Mijn Ziggo en jij hebt tot zondag 22.00 uur de tijd hiervoor. 

We horen heel graag van jullie hoe de afspraak is gegaan en uiteraard wat de ervaring is naderhand. 

 

Vagabond01

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Bedankt tot nu toe, Bert, Jacob Z en Mariska. Ik kom natuurlijk later terug om te melden hoe het ging en gaat.

Donja
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Top! Bedankt allemaal zover. Ik hou jullie op de hoogte.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5787Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Donja
De afspraak is inmiddels geweest, dus was ik even nieuwsgierig hoe het er nu voor staat 🙂 We zien graag een update tegemoet.

Donja
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes

Het werkt. APO vervangen en versterker geplaatst. Internet snelheid is nu weer okay en kwaliteit van de verbinding ook. Bedankt voor meekijken.

Vagabond01

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Maandag is de monteur geweest. Na een paar dagen gebruik lijkt het probleem met de Mediabox XL opgelost, er zijn geen problemen geweest.

Een heel vriendelijke monteur die ook de Covid-19 maatregelen serieus nam. Bedankt allemaal.

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Donja en @Vagabond01, wat fijn dat alles weer werkt 🙂 Dat is heel goed nieuws! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic