jasperser01

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox Next verspringt bij uitgesteld kijken.

Wanneer we een tv programma later dan op de originele tijd (via internet dus) kijken verspringt de Mediabox Next naar een ander tijdstip en zender.

Dit gebeurt 2 tot 5 keer per avond.

De Mediabox is bedraad direct aan de connect box gekoppeld met een kabeltje van 1 meter.

Kabel vervangen helpt niet.

Op de modem is de signaalsterkte zeer goed en de log geeft geen foutmeldingen tijdens het kijken.

Geen internetproblemen of snelheidsverlies met andere (bedraad aangesloten) apparaten.

Wie ervaart dit ook en wie weet de oorzaak/oplossing?

 

René. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@allemaal.

Sinds het bezoek van de monteur ervaar ik een brom wanneer ik in andere kamers het geluid van de huiskamer stereo wil horen.

Zelf gemaakt met bekabeling.

De monteur heeft een oude doos vervangen voor een nieuwe.

De oude had ik er zelf op gezet en dat was er een met galvanische scheiding, met een trafo.

De brom stopt wanneer ik de splitter uit de POA haal.

Daarom heb ik na de splitter een Techenetix Trisz-DG300 na de splitter in de ingang voor TV signaal gezet.

Brom weg zoals vroeger.

Bijkomend is dat de mediabox niet meer verspringt .....

Als ongelovige Thomas nog aankijken.

Bekijk in context

60 Reacties 60
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

De box al eens even uit gezet met het knopje achterop?

Fabrieksinstelling geprobeerd ? Opnames blijven behouden evenals de meeste instellingen, alleen opnieuw inloggen op apps.

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ondertussen maar even afwachten.

Na het rebooten van zowel de Mediabox als de Connectbox is een nieuw (maar al vaker gerapporteerd) probleem opgedoken.

De WiFi van de connectbox werkt niet meer.

Inloggen lukt niet meer o 2,4 G en 5 G.

Antwoord van Ziggo: het inkomend signaal is erg sterk (nou dat is nieuw). Heb je een antenneversterker?

Ja, die heb ik en die heb ik via Ziggo aangeschaft, een FRA…. Met 4 uitgangen.

De Connectbox staat op de minst versterkende.

Alle TV’s en zo werken prima.

Die zou vervangen moeten worden.

Dit begrijp ik niet.

Zelfs als ik de kabel uit de muurdoos haal blijft het probleem.

Ook heb ik (op idee van een andere Ziggo medewerker) een ventilator tegen de Connectbox gezet.

Geen oplossing.

Mijn idee is de Connectbox te vervangen.

Tsja Chinees product.

Is al eerder een vervangen door telefoonproblemen (jaja).

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Er wordt tegenwoordig aangegeven de connectbox niet via een versterker te laten lopen.

Maar lijkt me sterk dat je wifi daar mee te maken heeft.

De connect box staat niet in bridge?

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Nee de connectbox is de enige router. Deze heeft een poort naar een switch en een naar de mediabox next.

De switch is een 16 port TP-Link waarop alles is aangesloten.

Mijn idee is nog steeds dat de connectbox van alles de oorzaak is. De versterker werkt perfect want alle apparaten zoal 5 digitale tv's werken probleemloos. Al eerder een box na veel moeite laten vervangen voor een telefoonprobleem. Blijft baggerspul.

Maandag de klantenservice overtuigen.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@jasperser01 Als je in oud ziggo gebied zit moet je box NIET verbonden zijn met je modem! Hier zijn al vele topics over geweest. Dus advies: uit het netwerk halen. Als je de utp kabel hebt verwijdert, dan je mediabox instellen als alone en dan spanning er even af.

 

Teun.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Teun TS zegt dat hij een next heeft, die werkt niet goed zonder netwerkkabel.

Mocht het toch een mediabox xl zijn heb je natuurlijk gelijk.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

"Ook heb ik (op idee van een andere Ziggo medewerker) een ventilator tegen de Connectbox gezet."

 

En wat zou dat moeten verhelpen?

 

"Wanneer we een tv programma later dan op de originele tijd (via internet dus) kijken verspringt de Mediabox Next naar een ander tijdstip en zender. Dit gebeurt 2 tot 5 keer per avond."

Kan je dit verder uitleggen wordt er gesprongen naar een live uitzending? Zijn er meerdere gezinsleden in huis, die via de Ziggo Go app kunnen kijken? Is de inlog voor Ziggo Go ooit met iemand gedeeld?

 

Dan het wifi probleem kan je nog wel bedraad inloggen in de connectbox om te controleren of de wifi wel of niet aanstaat. Dat sterk binnenkomend signaal is uiteraard niet goed, maar zou voor het wifideel geen invloed moeten hebben. Laat Ziggo dan naast een andere Connectbox ook een POA -1B splitter sturen zodat de connectbox niet via de FRA verbonden zit.

 

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het uitgesteld kijken.

Ja, de mediabox springt naar een live uitzending. Meestal waarop eerder ingesteld was. Live kijken gaat probleemloos. De Ziggo Go app werkt ook goed maar gebruiken we nauwelijks. De inlog gegevens heb ik niet met niemand anders gedeeld. Omdat uitgesteld kijken problemen geeft en live niet denk ik dat het een internet probleem is. Een jaartje geleden is de connectbox al een keer vervangen vanwege een (vast) telefonieprobleem. Daarvoor geen problemen met de mediabox.

Gisteren heb ik een FRA 752c antenneversterker gekregen. Omgewisseld. Geen enkele verbetering.

De mediabox is aangesloten op de 0 dB uitgang dus geen versterking.

Dan de WiFi. Ja, ik kan prima inloggen in de modem en instellingen aanpassen. Op het hoofdscherm zie ik de WiFi regelmatig van "operationeel" terugschakelen naar "loading".

De verbinding met de 2,4 en 5 G wordt wel gemaakt maar verbreekt direct weer. Dit blijft zo klapperen.

Beide problemen zitten dus achter de connectbox en is het kabelsignaal prima.

 

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

"niet met iemand anders gedeeld".

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4348Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Hoi @jasperser01 en tof dat je ons weer gevonden hebt! Wat minder tof is, zijn de problemen waar je tegenaan loopt. Frustrerend dat uitgesteld kijken niet goed gaat. Bedoel je hiermee 'Replay TV', oftewel het programma starten vanaf het begin? Als je de Replay uitzending opstart, verspringt het dan direct naar live tv? Of gebeurt dit later gedurende de uitzending? Of bijvoorbeeld bij doorspoelen? Ervaar je dit bij alle Replay content? Gaan bijvoorbeeld opnames wel goed? 

Wat betreft het coax signaal. Ik heb je verbinding even door de mangel gehaald en zie dat het coax signaal simpelweg té hoog is. Dat leidt tot performance problemen van je gehele verbinding. Uit je bericht begreep ik dat je modem op de versterker zit. Ik stuur je een POA1 opdruksplitter toe + kabel voor tussen de splitter en modem toe. De POA1 plaats je direct in de wandcontactdoos (hoofdaansluiting). Op de splitter zitten 2 uitgangen, waarbij op uitgang 1 de kabel naar je modem gaat. Vanaf de andere uitgang loopt de kabel naar je versterker. Dit is volgens de nieuwe installatie blauwdruk, waarna het signaal binnen de marges valt. Je hebt het materiaal binnen uiterlijk 5 werkdagen in huis. 

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Freek,

Nog dank voor het meedenken en de uitleg.

Je wilt een POA met kabel opsturen.

Ik denk niet nodig want ik heb een voorraadje uit eerdere leveringen.

Zie de foto's.

Het is wel een ouder exemplaar maar volgens internet scheelt het alleen de afscherming.

De demping op beide uitgangen is 4 dB.

Verlaagt dit het signaal van 13,8 naar 9,8?

Over uitgesteld kijken.

We kijken programma's later. Daarbij kunnen ze al geëindigd zijn of nog niet. Geen replay TV. We kijken dan vanaf het begin.

Ik ben er bijna zeker van dat de mediabox naar live TV overspringt op de zender die daarvoor geselecteerd was.

Dat gebeurt pas na een half tot 2 uur.

Later vandaag zal ik dit uitproberen.

Overigens doen alle overige TV's het nu ook zonder problemen 🙂

Dan de WiFi: Helaas, maar dat was te verwachten. Binnen 1 seconde verbreekt de verbinding. Zowel 2,4 als 5 GHz.

René.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat wifi verhaal klinkt als een defect van de wifiradio.

Het verspringen is dat tijdens het kijken van het gekozen programma of na afloop?

Waar loopt deze kabel heen? Dat zal een en ander niet ten goede komen verwacht ik.

Screenshot_20210309-212520_Chrome~2.jpg

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo RoWi,

Het verspringen van de mediabox gebeurt willekeurig tijdens het kijken.

Maakt ook niet uit naar welke zender gekeken wordt.

De eerste van de twee kabels is een Hirschmann antennekabel om het TV/radiosignaal verder door het huis beschikbaar te maken. Met rijgdozen. Werkt probleemloos.

De andere is een netwerkkabel, een CAT5 Foild om interferentie voorkomen.

Die zitten er al zo'n 20 jaar.

De haakse connector van de kabel naar de connectbox heb ik er zelf opgezet, maar er komt er een van Ziggo zelf met een modernere POA (Deze hoorde bij een Ubee 320 om de analoge tv te laten werken :-).

De connectbox zit niet meer aan de antenneversterker aangesloten dus afwachten of dit helpt.

Klopt het dat het iets van "de laatste tijd" is om de modem niet aan de versterker te hangen of heb ik dit ooit gemist?

Toen Ziggo de versterker leverde stond denk ik in de handleiding dat de modem op de 0 dB poort aangesloten moet worden, niet op een andere. Maar ja, handleiding bewaren ...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die netwerk kabel loopt door dezelfde buis meer niet? Van de versterker is inderdaad recent, of de bijgeleverde instructie daarop is aangepast..........

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Klopt. Het is een afgeschermde. En de antennekabel zit op een eigen aansluiting van de versterker. De antennekabel heeft geen "verbinding" met het internet.

De aanpassing van de instructie zal ik gemist hebben. Bij de Ubee was die er niet. Dus gewoon de connectbox aansluiten, werken, klaar, niet meer naar kijken. Ik dacht dat de splitter voor een analoge TV was op een 2-gats doos.

@RoWi en @Freek:Status nu: WiFi geen verbetering, maar het verspringen wel. Dit is minder geworden.

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ondertussen weer contact met de Ziggo klantenservice gehad. Prima. Foto's an de aansluiting via een app gestuurd. De connect box was op advies rechtstreeks aan de  muurdoos aangesloten Nog steeds slecht signaal zegt Ziggo. Komt nu een monteur om dit uit te zoeken. Lijkt aan het Ziggo-deel te liggen. Ik ga het zien.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt voor je update @jasperser01 en goed dat er een monteur langs komt, want hier moet wel een oplossing voor komen. Laat je ons weten hoe het afloopt?

jasperser01
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Statusupdate.

Vanmiddag is de Ziggo monteur langsgekomen. Die constateerde dat de Ziggo aansluitdoos een behoorlijk oud exemplaar is.

Die heeft hij dus netjes vervangen voor een nieuw exemplaar.

Een meting wees uit dat het inkomend signaal goed is.

Daarna heeft hij de connectbox naar fabrieksinstellingen teruggezet.

Deze mistte volgens hem ook een update.

Na zijn bezoek heb ik op de connectbox de netwerkinstellingen, zoals IP adres, DHCP, Static leases en de firewall, hersteld.

Dus samengevat: de aansluitdoos is nieuw, de splitter is nieuw, de aansluitkabel naar de connectbox is nieuw, het inkomend signaal is goed.

Dus alles in orde? NEE!

Begin op z'n zacht gezegd wel wat geïrriteerd te raken.

De Wifi geeft nog steeds dezelfde problemen.

De verbinding komt tot stand, maar verbreekt binnen 1 tot 5 seconden.

5 GHz is nog instabieler.

Ja, dat wisten we allemaal al.

Maar net verspringen van de mediabox is ook NIET opgelost.

Het komt minder vaak voor, maar is niet weg.

Ik ga maar weer bellen en ben benieuwd wanneer ik een nieuwe connectbox (of misschien wel een nieuwe mediabox) mag ontvangen.

Wordt vervolgd 😞

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4348Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@jasperser01 Ai, ai, ai! Het zit je overduidelijk niet mee. Heel erg storend dat de problemen nog altijd bestaan. Je had anders verwacht en om eerlijk te zijn wij ook. 

Ik zie dat je in de tussentijd contact hebt opgenomen met de klantenservice. Mijn collega heeft een nieuw modem jouw kant opgestuurd. Houd je e-mail in de gaten voor de Track & Trace code. Uiteraard ontvang je ook nog een retourdoos met instructies voor je huidige modem.

Mochten de problemen alsnog bestaan, dan ontkomen we niet aan een nieuwe monteursafspraak. Houd ons op de hoogte!

Uitgelicht topic