1
Vraag
2
Reageer en help mee
Spookje51

Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox Next stroomverbruik

Beste comunity,

 

ik lees dat de Mediabox NEXT,  In ECO mode heel weinig verbruik heeft.

al ik dit nameet kom ik op heel andere waarden.

eerst 2 multimeter vergeleken daarna meting gedaan.

aangesloten via WiFi en coax.

 

wet van ohm I x U =P

 

standby 30mA x 233V= 6990 :1000=6,99 Watt.  Eco instelling  opgaaf Ziggo 0,36 Watt

 

aan testbeeld van Ziggo 60mAx233=13980:1000= 13,9 Watt  Ziggo opgaaf 11,84 Watt

soms schommelt tussen 60 en 75mA

bij  75 mA is dit 17,5 Watt.

vraag hoe kan dit ?

vooral stand-by ECO mode is wel erg hoog.

zie reactie graag tegemoet.

Mvg Casper 

 

 

10 Reacties 10
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Waarschijnlijk maak je een meetfout. Het is < 0.5 W in standby als je Eco mode selecteerd. Als de Next "aan" staat maakt de mode niet uit. Er zit alleen verschil in stroomgebruik als de Next "uit" staat.

Uit is pas "uit" in eco mode als de led uit is.

 

Over de wet van ohm nog het volgende. Die geld alleen bij reele belastingen zoals een weerstand. Voor adapters en dergelijke moet je ook de fase meenemen en omdat het geschakelde voedingen zijn moet je ook nog middelen over een kleine periode.

Dat kan alleen met energie meters en dat soort apparaten. Met een multimeter kom je te hoog uit.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Spookje51 

 

Gisteren kon ik geen plaatjes vinden over het stroom gebruik. Heb vanavond een aantal nieuwe gemaakt.

Ook nog van de Mini die ik een tijd heb gehad.

Hieronder een overzicht van dagen 2 dagen gebruik per uur.

's nachts komen beide even online om te updaten.

 

2022-10-26 22_43_59-Plugwise Source.png

 

2022-10-26 23_02_07-Plugwise Source.png

Spookje51
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo beste mensen, gisteren heb ik met een geijkte FLUKE 8050 DMM met TRU RMS weer een meting gedaan aan mijn MediaBox NEXT

in ECO standby meet ik 60mA primair aan de 230Vac kant)  dit komt overeen met 13,8VA (Watt) per jaar is dit 14x24x365=112,6 kWh ~ € 55,00

als je de voeding los meet heeft deze een verbruik van 30mA ~ 6,9VA (Watt)   

 

in de specs geeft ZIGGO op 0,36W in ECO STB  ~ 0,36x24x365= 3,15kWh ~ €1,41 beide uitgaande van € 0,45/kWh in 2023!!

verschil is € 53,59 per jaar  HOE KAN dit

is de voeding niet goed of zijn de specificaties  VEEL te optimistisch 

Ik hoorde van een vriend dat de NEXT nu met een adapter uitgevoerd wordt  dat scheelt vast veel stroom verbruik, iemand ervaring hiermee.

 

0,36Watt is natuurlijk een heel goede waarde maar deze 14Watt in STB  is veel te hoog

Als hij aanstaat gebruikt deze 20-23Watt dat is ook een heel stuk meer dan de opgeven 12 Watt scheelt de helft!!

 

graag een heldere reactie.

zie dit graag tegemoet

mvg

Casper

 

Spookje51
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

AANVULLING

wat is de DC stroomopname GEMETEN van een MEDIABOX NEXT,

heeft iemand dat eens gemeten, als deze wel klopt mbt de specs dan is de voeding erg slecht

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Iets gaat er nog steeds fout. Om het vermogen te meten moet je de spanning en stroom tegelijk meten met een apparaat. Dat lijkt nu niet het geval. Maar zelfs nu zou je minder moeten meten. De ECO stand is alleen van belang als de Next uit staat. Het ledje is dan uit. Zet je de Next aan dan maakt de ECO stand niet uit. Dan is het gebruik rond de 10W/u. Het lijkt er daarom op dat er gemeten wordt terwijl de Next niet uit staat.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

gebruik eens een ampere meter dan meet je beter dan wat je nu doet.

Spookje51
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

stroom verbruik Mediabox Next

 

Ook als ik met een Watt meter meet, op 1watt nauwkeurig, een stroom/ watt meter plug voor stopcontact, meet ik het zelfde.

LET OP het LED lampje op de Mediabox NEXT is ECHT UIT.

 

Is er iemand die een meting gedaan heeft op de 12Volt DC input van de mediabox met een laboratorium voeding? 

ook vind ik het vreemd dat de snoer adapter 230AC--12VDC  zonder dat er wat aangesloten is heel veel stroom verbruikt.

zie graag deskundig antwoord tegemoet.

casper

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Schakelende voedingen staan er weliswaar erom bekend een hoog rendement te hebben, maar dat rendement is het meest gunstig als de hoeveelheid leveren vermogen (en dus ook hoeveelheid aan stroom) in de buurt is van het nominale (ontwerp) vermogen; hoe minder vermogen er af wordt genomen des te ongunstiger wordt het rendement (percentage gewijs gezien tussen wat erin gaat en wat eruit komt).

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

Casper als je een deskundig antwoord wilt hebben dan zou je naar de Kema moeten. 

Niks ten nadele van de gebruikers die hier antwoorden.

Klant helpt klant forum, bij elk antwoord wat jij krijgt heb je wel een bedenking.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ter info: 

Vermogen meten aardige site en eenvoudige uitleg wat er zoal bij komt kijken om goed vermogen te kunnen meten en uit te rekenen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic