Vraag
Reacties
Oplossing
thm58
Level 3

Mediabox Next reageert traag

Beste @Ziggo,

na mijn vakantie half juni-half juli ervaar ik dagelijks problemen met de afstandbediening op de Next: zodra de box uit de slaapstand gehaald wordt reageert de Next extreem traag als het gaat om het kanalen wisselen, programmagids, menukeuzes, etc. Opdrachten worden vaak 30s later pas opgepakt. Blijkbaar heeft de Next de opdracht wel gesignaleerd maar ziet geen kans om met de Ziggo servers te communiceren. Alleen het aanpassen van volume voor de televisie gebeurt direct (Samsung frame 65, model 2021). Dit probleem houdt soms uren aan. Alleen 's avonds laat is de Next bloedsnel.

En een enkele keer slaat de Next op hol bij het scrollen in de programmagids: het blijft doorscrollen tot kanaal 999.

Uiteraard zijn de batterijen van de afstandbediening vervangen, de afstandbediening opnieuw gepaired en de Next uit en aan gezet.

Voor mijn vakantie deed het probleem zich zeker niet voor. Is het na de juni release-update van de Next, is de Next defect of is er iets aan de hand met de Ziggo Server capaciteit?

Wat te doen?

Alvast dank!

Theo

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
thm58
Level 3
Topicstarter

Hi allen,

nog even terugkoppeling nadat de monteur geweest is. Oorzaak van het probleem: de splitter had het na tientallen jaren begeven. Bepaalde frequenties werden niet goed doorgegeven. Na het plaatsen van nieuwe splitter was zowel het probleem van de afstandsbediening als het probleem dat de digitale radio af en toe stil valt, opgelost.

Eind goed al goed.

Dank voor alle hulp!

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Hoe maakt de Next verbinding met het modem?

Via een netwerkkabel of via wifi?

Zit er op de één of andere manier nog een ander apparaat tussen de Next en het modem zoals een access point of een router of switch?

thm58
Level 3
Topicstarter

Ha Bert, 
de communicatie vindt plaats via Wifi richting de router. Daarin is niets veranderd. Ik kan nog een netwerkkabel inprikken ipv Wifi

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@thm58 Is dat een eigen router of de Ziggo modem/router?

Ik zou ook een keer een netwerkkabel proberen, dan kun je als mogelijke oorzaak de wifi verbinding uitsluiten als oorzaak.

thm58
Level 3
Topicstarter

Bert,
Het is een eigen router bovenop de Ziggo modem/router. 
Zojuist netwerkkabel aangesloten, terug naar fabrieksinstellingen, opnieuw nieuwe, doorgemeten batterijen vervangen. Het probleem is er nog.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

De enige manier om uit te vinden wat de oorzaak is, is door de Next rechtstreeks aan te sluiten op het modem van Ziggo met een netwerkkabel en te kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

0 Kudos
thm58
Level 3
Topicstarter

Ik heb de Next rechtstreeks aangesloten maar dat werkt helemaal niet. Het staat me bij dat het modem van Ziggo in bridge-mode ingesteld is.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Dan kun je de Next nog wel aansluiten aan het modem, zet het modem en de Next van de stroom, duw de netwerkkabel in de uitgang waar nu je de router hebt en laat eerst het modem weer opstarten en dan de next, dan heeft je Next verbinding.

0 Kudos
thm58
Level 3
Topicstarter

Dag Bert, zojuist zo aangesloten. Dat werkt idd. Helaas doet het probleem zich nog voor. Wat raad je aan als volgende stap?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

0 Kudos
Judith
Community Moderator
Community Moderator

Hi @thm58 welkom op de Ziggo Community! Een trage Next Box is natuurlijk niets gedaan. Hoe heb je het energieverbruik in stand by ingesteld? Staat dit op Hoog, normaal of Eco? En heb je de box al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Judith 

@thm58 schreef eerder: "Zojuist netwerkkabel aangesloten, terug naar fabrieksinstellingen, opnieuw nieuwe, doorgemeten batterijen vervangen. Het probleem is er nog."

@Bert "Dan kun je de Next nog wel aansluiten aan het modem"

@thm58 "zojuist zo aangesloten. Dat werkt idd. Helaas doet het probleem zich nog voor."

0 Kudos
thm58
Level 3
Topicstarter

Hi Judith, Bert, klopt idd zoals Bert schrijft. Qua energiegebruik: heb van ellende de Next eerder ingesteld op 'snelle start' en 'standby na 24 uur'. Helpt ook niet.

0 Kudos
Judith
Community Moderator
Community Moderator

Zo te lezen heb je zelf het een en ander al uitgesloten @thm58 , maar wat super jammer dat dit het probleem niet heeft opgelost. Ik zie het probleem direct niet in de afstandsbediening, maar kan je om dit te testen een andere afstandsbediening toesturen voordat we aan een monteur beginnen. 

thm58
Level 3
Topicstarter

Hi Judith, 
ik zie het zelf ook niet direct aan de afstandbediening liggen eerder nog aan de Next zelf of iets aan server kant gezien de symptomen. Immers, ik merk dat de Next na tientallen seconden alsnog de opdrachten van de afstandbediening verwerkt. Maar goed, elke stap voorwaarts helpt ;). 
Dank zover.

Judith
Community Moderator
Community Moderator

Stap voor stap is helemaal oké @thm58 maar welke stap zou je nu willen nemen? Uiteindelijk gaat de boel wel draaien ook al duurt het eerst een hele tijd. Wil je dat ik een afspraak met een monteur voor je maak? Dit kan in de ochtend tussen 08:00 - 13:00 uur of in de middag tussen 12:00 - 18:00 uur. Lees voordat we een afspraak inplannen wel eerst de voorwaarden

thm58
Level 3
Topicstarter

Hi Judith, een afspraak lijkt me een goed idee. Het kan elke dag de gehele dag m.u.v. 31 aug, 5-6 sep, 13 sep-7oct. Alvast dank!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Super, dan heb ik hem nu ingepland voor vrijdag 1 september tussen 08.00-13.00 uur. Mocht het niet uitkomen dan kun je de afspraak t/m donderdag nog verzetten via Mijn Ziggo.

Per e-mail zal ik de afspraakbevestiging toesturen.

thm58
Level 3
Topicstarter

Hi allen,

nog even terugkoppeling nadat de monteur geweest is. Oorzaak van het probleem: de splitter had het na tientallen jaren begeven. Bepaalde frequenties werden niet goed doorgegeven. Na het plaatsen van nieuwe splitter was zowel het probleem van de afstandsbediening als het probleem dat de digitale radio af en toe stil valt, opgelost.

Eind goed al goed.

Dank voor alle hulp!