1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Verschil tussen Mediabox Next of Mediabox Next Mini.

Voordat u definitief kiest tussen de Mediabox Next of de Mediabox Next Mini is het verstandig om na te gaan welke de verschillen zijn tussen beide mediaboxen. 

Hieronder de verschillen: 

  Mediabox Next Mediabox Next Mini
Verbinding via coax¹  Werkt alleen via internet
Verbinding via bedraad netwerk²  Ethernetaansluiting via de voedingsadapter
Verbinding via :modem_wifi_groen: wifi
Verbinding via HDMI  1x HDMI 2.0a (HDCP 2.2)

 1x HDMI 2.0a (HDCP 2.2)

Audio optical out S/PDIF³ Geen optische aansluiting
UHD 4K
Vooraf geïnstalleerde apps
Energieverbruik

Tussen 0,23 en 9,68 watt

Tussen 0,5 en 5 watt
USB-aansluiting 

Buiten gebruik

Wordt alleen gebruikt voor voeding en netwerkaansluiting.

Afmetingen B x H x D

 23 x 3,5 x 16 cm

8 x1,9 x 8 cm 

¹Een Mediabox Next wordt aangesloten via een coax-verbinding en levert live TV. Naast een coax-aansluiting moet de Mediabox Next ook verbinding maken met internet om gebruik te kunnen maken van interactieve diensten.

Een Mediabox Next Mini krijgt TV-verbinding via internet (IPTV) en geeft mogelijk 5 tot 15 sec. vertraging.

²Een verbinding via een netwerkkabel geeft bij TV-kijken vaak een meer stabiele verbinding dan via een draadloos netwerk.

³Mocht u bij uw huidige mediabox gebruikmaken van een optische verbinding, dan moet u als u kiest voor een Next Mini uitzoeken of er een andere mogelijkheid is om uw Next Mini aan te sluiten op uw geluidsinstallatie.

 

Houd er rekening mee dat de mediaboxen Next en Mini alléén beschikbaar zijn in combinatie met een internetverbinding van Ziggo. Als u via uw abonnement alleen TV afneemt van Ziggo, dan zult u dus uw abonnement moeten laten aanpassen.

Meer informatie: Mediabox Next en Mediabox Next Mini

40 Reacties 40
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Mooie samenvatting! Is het een idee om ook de verschillen tussen de Arris en Humax Next te beschrijven?

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Uitstekend plan @tobiastheebe ik denk dat dit zinvolle en bruikbare informatie is.

Alleen is jouw expertise op dit punt aanzienlijk groter. 

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Opmerking bij Coax (DVB-C) kan de term 'live' verwarrend werken met echte 'live' uitzendingen zoals sport of andere rechtstreekse uitzendingen, het zijn allemaal lineaire uitzendingen, verder een goed vergelijk. 

 

Omdat IPTV ook via coax binnenkomt is het volgende wellicht duidelijker:

 

¹Een coax-verbinding gebruikt DVB-C*;  een Internet verbinding  gebruikt IPTV** dit heeft mogelijk vertraging ten opzichte van DVB-C.

 

* Digital Video Broadcast Cable ** Internet Protocol Televisie.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Mijn ervaring ligt meer op het gebied van modems. Belangrijkste om aan te geven is dat de Humax Next niet over een analoge LINE OUT (3,5 mm) en SCART (mini-DIN) beschikt. Verder beschikt de Humax Next niet over een LED t.b.v. controleren van de verbindingsstatus (:modem_pijltjes_rood:).

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@RoWi. dank voor je feedback.

Ik heb het zo begrijpelijk en simpel mogelijk proberen op te schrijven door zo min mogelijk technische termen en afkortingen te gebruiken. Omdat live nooit 100% live is, denk ik dat lineaire TV het dichtst bij live-TV zit en een Mediabox Mini feitelijk streamt via internet en dat geeft sowieso vertraging.

Maar aan de andere kant: het lineaire kanaal 200 (Formule 1) geeft weer heel veel meer vertraging dan streamen via de Viaplay app. Live is een rekbaar begrip.

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Of het signaal via DVB-C binnenkomt of via IP het is beiden een vorm van streamen. De 'vertraging' die in mijn ogen nihil is komt door het omzetten van het signaal.

 

Voor mij is Live puur van toepassing op rechtstreekse uitzendingen. Een film via bijvoorbeeld RTL7 is niet live, ook daar is het tijdsverschil merkbaar.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Karel. schreef een uitleg in dit topic:

“Vertragingen zijn niet te voorkomen. Het signaal aangeboden door de aanbieder wordt omgezet naar een geschikte uitzendnorm bij de diverse providers wat bij hen mogelijk is.

  • Het signaal kan 1 op 1 doorgezet worden, maar bijvoorbeeld 4K UHD kan omgezet worden naar Full HD of SD. Beeld resolutie/frequentie kan omgezet worden van bijv. 2160p/50Hz naar bijv. 1080i/25Hz of 720p/25Hz etc.
  • De Bitrate van het signaal kan fixed zijn of variabel en worden omgezet .
  • De Bandbreedte voor een kanaal in een DVB-C, DVB-T2, DVB-S2 transponder bepaald enigzins wat een provider als maximale resolutie,beeldfrequentie,bitrate en met andere kanalen kan samenvoegen/multiplexen en aanbieden kost tijd. 
  • Omzetten naar een IP-TV stream kost tijd.
  • Bij satelliet onvangst bepaald de afstand van de satelliet (36000km) boven de evenaar een behoorlijke vertraging.
  • De ene provider haalt signalen via een landlijn terwijl een ander het via een straalverbinding of satelliet krijgt aangeboden.
  • Waar analoge TV nog wordt aangeboden (niet door Ziggo) zal dat omgezet zijn van een digitaal signaal en veelal nog meer vertraging opleveren.
  • etc.

Kortom de weg en nodige omzettingen van aanbieder naar provider naar uitzendnorm voor consument levert de nodige en diverse vertragingen op. Die het dan ook onmogelijk maken om alles exact op het zelfde moment bij de consument aan te laten komen.”

twansalemink

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij southfields nep productiebedrijven van live evenementen. Deze gebruiken al volledig glas, winst valt te behalen in de hardware in de regiewagen of ruimte in Hilversum. Er zijn 5G camera’s in Duitsland Bundesliga getest die zonden live uit dus rechtstreeks van camera naar camera.

twansalemink

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

https://www.sportspromedia.com/news/bundesliga-5g-app-sky-vodafone/ 

 

lees dit maar dan begrijp je wat ik bedoel met 5g naar 5g of glasvezel uitzenden dat is live-tv en dan de kunst aan hardware producenten om deze zo snel mogelijk te krijgen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Is de keuze tussen de Next en Next mini er nog steeds?

Ik las wat berichten dat een Next enkel nog toegezonden word bij vervanging van een defecte next. Klopt dat? Zo ja, wat is daar de reden van?

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Gebrek aan voorraad. Of andere meer speculatieve redenen maar dat betwijfel ik.

Verwijderd account
Niet van toepassing
Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Verwijderd account voor zover mijn kennis reikt kan er alleen gekozen worden voor een Mediabox Next als vervanging voor een Mediabox (Horizon) XL of als een Mediabox Next defect raakt. 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Dat is dan toch hetzelfde als eerst, @Wim C. ? Next en Next mini's kunnen al langer niet onderling omgeruild worden.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Verwijderd account  schreef:

Is de keuze tussen de Next en Next mini er nog steeds?

Ik las wat berichten dat een Next enkel nog toegezonden word bij vervanging van een defecte next. Klopt dat?


Mijn reactie was bedoeld als antwoord op uw vraag: het klopt inderdaad.
Daarnaast kan een Mediabox XL óók vervangen worden door een Mediabox Next of (als abonnees daarvoor kiezen) een Mediabox Next Mini.

 

@Verwijderd account schreef ook:
Zo ja, wat is daar de reden van?

Het is niet mijn persoonlijke voorkeur, maar blijkbaar zet Ziggo in op Internet Protocol TeleVision, waardoor de Mediabox Mini de standaard mediabox wordt. Hierdoor wordt de Mediabox Next alléén als vervangende box geleverd.

Als je eenmaal gekozen hebt voor een Mediabox Next Mini kun je (in principe) niet meer terug naar een Mediabox Next. Daarover kun je van mening verschillen, maar Ziggo vindt de “kijkervaring” tussen beide boxen hetzelfde en het heeft waarschijnlijk ook te maken met kostenbesparing. Het heen-en-weer sturen van pakketten, het administratief verwerken en re-activeren is blijkbaar een behoorlijke kostenpost .

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoe zit het dan eigenlijk met nieuwe klanten? Kunnen moderators voor hun nog wel een Next leveren?

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

@Verwijderd account  schreef:

Hoe zit het dan eigenlijk met nieuwe klanten? Kunnen moderators voor hun nog wel een Next leveren?


Nope! Moderators kunnen een boel, maar Mediabox Next ritselen behoort niet tot de mogelijkheden. Klanten die een nieuw abonnement aangaan krijgen een Mediabox Next Mini en kunnen niet kiezen voor een Mediabox Next.

En dat geldt natuurlijk óók voor de provider-korting-hoppers die bij een eerder Ziggo-abonnement een Mediabox Next hadden staan, die krijgen nu een Mini.

Kartal72

Level 9
  • 252Posts
  • 2Oplossingen
  • 55Likes

Kan iemand mij vertellen of de beeldkwaliteit van de Next mini beter is dan de Next?

Garihd

Level 16
  • 1993Posts
  • 70Oplossingen
  • 1087Likes

@Kartal72  schreef:

Kan iemand mij vertellen of de beeldkwaliteit van de Next mini beter is dan de Next?


In principe moet het gelijkwaardig zijn, de kwaliteit vanuit de bron is in principe gelijk. Via de Next heb je nog kanalen met een variabele bitrate dus in theorie zou de Next Mini beter moeten zijn als alle kanalen wel dezelfde bitrate hebben.

 

Mischien dat een objectieve gebruiker van beide boxen wat meer kan schrijven. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic