Vraag
Reacties
Oplossing
Zeeburgia
Level 15

Mediabox Next na update mogelijk op zwart

Ziggo: Mediabox Next na update mogelijk op zwart | Totaal TV

Dit artikel in TotaalTV heeft betrekking op een komende update in januari en geldt alleen voor gebruikers die de Next niet hebben aangesloten op internet.

Oplossing
217 Reacties 217
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

@MR_CHIP  schreef:

zouden ze dat express doen wat winnen ze daarmee , geld besparing? , hier heb je veel meer kans op negatieve publiciteit

Uiteraard is dat een besparing, personeels kosten is bij veel bedrijven de grootste kostenpost. Nu wordt dat mischien wel ingehaald door de energierekening. 

Waarom denk je dat er bijna elk jaar inflatiecorrectie plaatsvind. Zo worden ook loonstijgingen bekostigd. Echter wordt dat natuurlijk niet genoemd, netwerk verbetering klinkt veel beter.

Maar genoeg weer allemaal off topic.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Via de telefonische klantenservice kan inderdaad weinig.Er zitten zeker wel goede medewerkers tussen, maar veel laten toch behoorlijk wat steken vallen.

0 Kudos
wewanl
Level 17

Zouden er eigenlijk wel klanten zijn die de Mediabox Next gebruiken zonder internet verbinding?

Je kan dan niets terugzien of opnemen.

Wie doet dat nou? 

RoWi.
Level 20

@wewanl  schreef:

Zouden er eigenlijk wel klanten zijn die de Mediabox Next gebruiken zonder internet verbinding?

Je kan dan niets terugzien of opnemen.

Wie doet dat nou? 

Dat is inderdaad een goede vraag, want de TV Start klanten konden nooit een Next krijgen en deze konden hoe dan ook nooit gebruik maken van cloudopname's dus die hebben enkel de netwerk verbinding nodig voor de twee dagen Replay zoals nu met de Next-mini.

Kortom ik vermoed zelf dat er geen of weinig Next boxen geen internet verbinding hebben, zeker omdat je deze box bij de introductie alleen bij TV Max kon krijgen en dat pakket is enkel leverbaar met een Ziggo internet abonnement.

De enige plausibele verklaring is wat ik hier eerder schreef klanten met een dubbele verbinding waar de Next met een ander netwerk is verbonden.

Want om een vreemde opmerking nog eens te herhalen uit het artikel wat eigenlijk niet logisch klinkt.

Medewerkers van het kabelbedrijf zijn begonnen met het telefonisch informeren van klanten die de Mediabox Next bij het abonnement geleverd hebben gekregen en waarvan het duidelijk is dat er geen verbinding via een Ziggo internetverbinding gemaakt kan worden. 

Dit kan zover mij bekend is niet, als er geen Ziggo internet verbinding mogelijk is hoe kom je dan aan een Next? Geen Ziggo internet geen TV Compleet of TV Max dus geen Next. TV Start kan wel zonder internet van Ziggo maar alleen in combinatie met een Ci+ module en smartcard.

Pasi
Level 19

Ik heb een CI+ module en kijk op m'n tv nooit iets terug. De enkele keer dat ik dat wel wil, doe ik dat wel op m'n laptop via ZiggoGo tv.

Maar de tv staat bij ons zo-wie-zo zelden aan, omdat er iets op is wat we perse moeten zien. Er zijn maar een paar programma's die de moeite waard zijn om te kijken, dus dan gaat de tv even op die zender en direct daarna weer op iets anders ( eigen films, Netflix, skyShowTime e.d. ) of de tv gaat gewoon uit en de radio gaat aan ( internet radio wel te verstaan, dus geen commerciële Nederlandse zenders ).

VZWatcher
Level 13

@RoWi. als je alle puzzelstukjes bijelkaar legt dan is het antwoord eigenlijk heel simpel. Het gaat gewoon om het delen van een tweede of derde Mediabox Next met familie of vrienden. En dat komt door de laksheid van Ziggo zelf. Er zijn voldoende niet Ziggo klanten die gewoon signaal op de aansluiting hebben omdat voorheen deze afsluiting na het opzeggen van het abonnement niet gedeactiveerd is. Dit wel Ziggo proberen te voorkomen door alleen toegang tot zenders en content te geven als Next aan Ziggo internet is gekoppeld. En het is gewoon de eerste kleine stap richting volledig IPTV. Dat zie je ook aan de reactie van de woordvoerder. Die ontkent een toekomstige stap naar IPTV ook niet.

IK vermoed dat het door Ziggo gebruikte systeem alleen een Next kan detecteren als deze aan Ziggo internet is gekoppeld.

RoWi.
Level 20

@VZWatcher die gedachtegang was bij mij nog niet eens opgekomen. Het bestellen van een Next voor niet Ziggo klanten, of in ieder geval zonder internet van Ziggo.

Dan moet zo'n Next wel bij de aanvrager de eerste setup doorlopen, de gedachtegang klinkt in ieder geval plausibel.

BvanWijk
Level 14

Ik weet wel dat er in het verleden altijd signaal op de coax stond ongeacht of je nou klant was of niet. Dat zouden ze wel gaan aanpakken maar of dat gebeurt is weet ik niet 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@BvanWijk  schreef:

Ik weet wel dat er in het verleden altijd signaal op de coax stond ongeacht of je nou klant was of niet. Dat zouden ze wel gaan aanpakken maar of dat gebeurt is weet ik niet 

Dat gebeurt nu iets vaker, bij mij is het na 9 maanden uit gezet, het probleem blijft dat er een monteur fysiek een kabeltje moet losschroeven. En die monteur voor 1 kabeltje sturen  is natuurlijk zonde van de centen, dat gebeurde dus pas als er toch in het kastje werdt gewerkt.

Het signaal niet afkoppelen is ook handig als iemand Ziggo klant wil worden, als het signaal er is hoeft enkel de hardware gestuurd te worden en klaar. In nieuwbouw wijken zal vermoedelijk elke woning daarom standaard meteen signaal hebben. Dat scheelt onnodig monteurs sturen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey all. 

Poeh. Zelden heb ik een nieuw topic met zoveel reacties gezien hier! Daar moet ik straks even van bijkomen ;-). 

Vooropgesteld; het is in dit topic meermaals compleet offtopic gegaan. Jullie zullen begrijpen dat het nog lelijker en chaotischer wordt als ik die berichten er nu allemaal tussenuit vis, dus ik laat het staan. Besef echter wel dat dit indruist tegen de huisregels en dat een topic als deze er echt veel onoverzichtelijker van wordt. Jammer, want jullie merken ook dat dit een hot topic is. 

Dan nu. Het onderwerp van dit topic. Ik heb een korte Q&A die ik hier plaats waar jullie denk ik een hoop van de informatie uit kunnen halen die gezocht wordt. Blijven er vragen over, dan hoor ik het graag! 

Waarom moet de Mediabox Next verbonden zijn met een Ziggo internet verbinding om TV te kunnen kijken?
De Mediabox Next ontvangt de abonnementsgegevens via een beveiligde verbinding. Om de beveiliging te waarborgen is het belangrijk dat de verbinding via het Ziggo netwerk loopt en de Mediabox Next dus is aangesloten op een Ziggo modem. 

Waarom werkte het eerder wel via een andere internet aanbieder en nu niet meer?
Om de beveiliging te waarborgen is deze keuze gemaakt. Het is daarom belangrijk dat de verbinding via het Ziggo netwerk loopt en de Mediabox Next dus is aangesloten op een Ziggo modem. 

Wat moet ik doen als ik de Mediabox Next al op een Ziggo internet verbinding aangesloten heb maar nog zwart beeld heb?
We helpen je graag om de verbinding van de Mediabox Next herstellen. Maak een topic aan, dan komen we er gezamenlijk vast uit! 

Hoe kan ik toch via een andere Internet aanbieder de Mediabox Next blijven gebruiken?
Dit is helaas niet mogelijk. 

Als ik niets doe, wat gebeurt er dan?
Dan gaat op 24 januari het beeld op zwart. 

Kan ik compensatie krijgen als de mediabox na 24 januari niet meer werkt?
Bij uitval van Ziggo diensten door een storing in het Ziggo netwerk, die langer duurt dan 12 uur, heeft u recht op een compensatie. Meer informatie en voorwaarden vind je online.  

RoWi.
Level 20

@Lycke dank u dit verhelderd al een boel, maar ik mis nog wel de faq waarom de mediabox XL vanwege deze update blijkbaar moet worden vervangen.

MR_CHIP
Level 19

in ieder geval bedankt voor de antwoorden, maar mij intresse gaat dus ook uit naar een eventueel antwoord op bovenstaande vraag 🙂

BvanWijk
Level 14

Dat zal met alle nieuwe apparatuur die in de groepsversterkers en eindversterkers is geplaatst toch op afstand aan of uitgezet moeten kunnen worden

RoWi.
Level 20

@BvanWijk  schreef:

Dat zal met alle nieuwe apparatuur die in de groepsversterkers en eindversterkers is geplaatst toch op afstand aan of uitgezet moeten kunnen worden

Het DVB-C signaal kan bij mijn weten nooit op afstand uit worden gezet. Maar zover gaat mijn kennis niet en dit is verder of topic.

Gelet op de post van Lycke heeft VZwatcher deels de juiste conclusie getrokken.

BvanWijk
Level 14

Eens @RoWi. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Daar mis ik dan even iets, @RoWi. Waar lees je dit? 

Het is wel zo dat er een groep klanten is waarbij de mediabox XL niet goed aangesloten is (niet met het internet verbonden). Die krijgen te horen dat het nodig is om over te stappen naar een Next mini of hun mediabox goed te verbinden met het internet, omdat deze anders inderdaad op zwart gaat (om dezelfde reden als bij de Next. HIj heeft de verbinding nodig om de beveiliging te kunnen waarborgen). 

Dus kort gezegd; alleen de mediaboxen XL die niet aangesloten zijn, zouden op zwart gaan. 

Pasi
Level 19

@Lycke  schreef:

....Vooropgesteld; het is in dit topic meermaals compleet offtopic gegaan. Jullie zullen begrijpen dat het nog lelijker en chaotischer wordt als ik die berichten er nu allemaal tussenuit vis, dus ik laat het staan. Besef echter wel dat dit indruist tegen de huisregels en dat een topic als deze er echt veel onoverzichtelijker van wordt. Jammer, want jullie merken ook dat dit een hot topic is......  

Vooropgesteld : je hebt helemaal gelijk, MAAR...

...waarom reageert Ziggo niet eerder? Natuurlijk is Ziggo niet schuldig aan het soms ontsporen van dit soort draadjes, maar enige pro-actieve houding van Ziggo had dit alles kunnen voorkomen.

Zoals altijd, communiceert Ziggo weer veel te laat, want pas als de brand is uitgebroken, vindt Ziggo het nodig om te reageren. Die super Ziggo managers hadden deze reactie toch wel kunnen zien aankomen ??

Dus @Ziggo : informeer uw klanten beter én vooral eerder.

Wanneer leert Ziggo het nu eens 😠😠😠😠 ??? Want als Ziggo klanten dit niet via een zijspoor hadden ontdekt, wanneer had het Ziggo genegen haar klanten dan wel daarover te informeren ? Waarschijnlijk geheel niet en dan waren er in januari allerlei meldingen ( hier op het forum ) gekomen, van spontaan uitvallende boxen ( waar hadden we dát nu eerder ook al gezien ..... ? ... Pffff ... soms wordt ik zo moe van deze club ! )

P.s. duidelijk die Q&A !

RoWi.
Level 20

@Lycke  schreef:

Daar mis ik dan even iets, @RoWi. Waar lees je dit? 

Het is wel zo dat er een groep klanten is waarbij de mediabox XL niet goed aangesloten is (niet met het internet verbonden). Die krijgen te horen dat het nodig is om over te stappen naar een Next mini of hun mediabox goed te verbinden met het internet, omdat deze anders inderdaad op zwart gaat (om dezelfde reden als bij de Next. HIj heeft de verbinding nodig om de beveiliging te kunnen waarborgen). 

Dus kort gezegd; alleen de mediaboxen XL die niet aangesloten zijn, zouden op zwart gaan. 

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Nieuw-abonnement-bij-next-mini/m-p/1107706/highlight/true#M12...

@Lycke Ik baseer mij op dit topic waarin wordt gemeld dat een mediabox XL ook op zwart gaat na deze update

Quote Dit staat in de mail: Je Mediabox XL werkt niet meer zoals het hoort. Hierdoor gaat ‘ie bij de eerstvolgende software update in januari waarschijnlijk op zwart. / Unqoute.

Een Mediabox XL kan enkel niet goed verbonden zijn als de ingebouwde Modem defect is. Niet goed aangesloten kan met een MBXL bijna niet of het modem deel is niet geactiveerd echter is dan bijvoorbeeld Replay niet mogelijk. En een niet geactiveerde modem in een XL is iets aan de Ziggo kant. 

De enige andere verkeerde aansluit methode is de lan aansluiting van de XL aan de Lan aansluiting van een modem/router echter dat gaf van begin af aan al problemen dat staat los van deze update.

RoWi.
Level 20

Off topic.

Iets sneller  modereren lees ingrijpen is wel nuttig. Dat is ook de letterlijke betekenis van modereren. Dan blijkt wel dat er gewoonweg te weinig moderatoren met modereren bezig zijn. Alle tijd die nodig is om klanten te helpen en zaken op de achtergrond uit te zoeken gaat van het echte modereren tijd af.

Dus mischien moet ik hier een ander topic voor starten echter vraag ik mij mij serieus af wat nu de kerntaak van een moderator is. Is dat echt modereren of is dat klantenservice medewerker en wat doen de community managers? Of is het gewoon zo dat men de twee community's van Ziggo en Vodafone beter kan samenvoegen zodat het VodafoneZiggo personeel hun aandacht aan 1 community kan besteden.

On topic

@Pasi het is met dit onderwerp dus de januari update fout gegaan dat het persbericht er eerder was dan de aankondiging op de community. Alle updates worden aangekondigd op de community de laatste tijd gelijk of zelfs voor dit in de pers komt. 

Dus die januari update zou hier al moeten staan. Het vervelende is dat updates ook bij Tips van Ziggo worden genoemd lekker verwarrend.