1
Vraag
2
Reacties
wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Mediabox Next mini bedienen met de Samsung smart remote

Ik heb sinds vandaag een Mediabox Next mini als extra box, naast de Mediabox Next als hoofdbox.

 

Ik kan de Mediabox Next bedienen met de Samsung smart remote door de instelling "universele afstandsbediening in het menu van de Samsung tv door te nemen en te kiezen voor Arris met modelnummer 

DCR-7111.

 

Het lukt me echter niet om dit ook te doen op de Samsung tv boven met de Mediabox Next mini.

Het modelnummer VIP5002W van Arris kent de database niet van Samsung en ik heb diverse andere "VIP" modellen geprobeerd van Arris maar niks werkt. 

 

Is het mogelijk om de Mediabox Next mini te bedienen met de smart remote van Samsung en zo ja, welk modelnummer moet ik dan ingeven wat wel werkt?

 

40 Reacties 40
Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

Ja dat klopt, maar alleen IR voor het volume, de box zelf gebruikt Bluetooth.

Bartfo

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het blijft toch opmerkelijk dat dergelijke koppeling anno 2023 nog steeds niet gebruiksvriendelijk gemaakt kunnen worden. Nieuwe Samsung TV met de nieuwste Ziggo "decoder" en opnieuw werken de meest eenvoudige zaken als kanaal omhoog/omlaag en geluid hard/zacht niet. Is er vanuit Ziggo zicht op een oplossing?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Bartfo Hard en zacht zou met de afstandsbediening van de Next mini moeten werken op je Samsung TV of een versterker die je gebruikt en kanaal omhoog en omlaag met de afstandsbediening van de Next mini zou moeten werken op de Next.

 

heb je deze stappen al gevolgd om de AB te koppelen met je TV? Afstandsbediening en tv koppelen Next mini

 

Wat werkt er nu precies niet bij je op welk apparaat met welke afstandsbediening?

Bartfo

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Halo Bert, dank voor je reactie.

Ik heb dezelfde vraag als de TS. Kan je met de AB van Samsung de next-mini bedienen?

Tot op heden is het mij ook niet gelukt om de next-mini via "universele AB" aan te leren op de Samsung TV met bv de Arris DCR-7111 codes. Bij de Samsung TV kan wel de standaard Ziggo next codes worden geselecteerd maar blijkbaar niet voor de next-mini. Helaas heeft de next-mini een bedieningscode die voor samsung niet bekend is. Bestaat er een bedieningscode die wel werkt?

Inschakelen van de Samsung TV en geluid harder zetten werkt wel met de mini AB, maar dat is hier niet de vraag.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bartfo dan moet de afstandsbediening van de Samsung bluetooth gebruiken zo niet dan gaat dit nooit werken. Er zijn Logitech universele afstandsbedieningen met RF/ Bluetooth ondersteuning ook daar ontbreekt de aansturing van de Mini nog zover mij bekend.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Bartfo "Kan je met de AB van Samsung de next-mini bedienen?"

Nee, helaas en Logitech gaat stoppen met de universele afstandsbedieningen en maakt geen updates meer voor de afstandsbedieningen: Logitech stopt met productie van Harmony-afstandsbedieningen - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er is zeker nog ondersteuning ik kan mijn geluidsbalk van 2022 gewoon vinden in de lijst van ondersteunde apparaten.

 

Als daar mee wordt gestopt is een ander verhaal.

Het probleem is het RF/bluetooth verhaal als een fabrikant daar de juiste gegevens niet van krijgt kan er niks worden gedaan.

Sparker

Level 5
  • 47Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb een QN90B QLED met Smart remote, hetzelfde probleem. Hopelijk komt er een oplossing?

wewanl
Topicstarter
Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Velen worstelen hiermee. Het blijft een ramp.

h.kanbier

Level 7
  • 164Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Ik heb hetzelfde probleem. AV installatie met 8 appraten bediend met één Harmony via IR. De Next Mini is dus niet te gebruiken voor mij. Hierboven staat dat er ook Logitch AB's zijn die wel bluetooth hebben. Welke zijn dat? Ik ervaar de sevice en ook updates van Logitech nog steeds als zeer goed voor de Harmony One.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@h.kanbier  schreef:

Ik heb hetzelfde probleem. AV installatie met 8 appraten bediend met één Harmony via IR. De Next Mini is dus niet te gebruiken voor mij. Hierboven staat dat er ook Logitch AB's zijn die wel bluetooth hebben. Welke zijn dat? Ik ervaar de sevice en ook updates van Logitech nog steeds als zeer goed voor de Harmony One.


Dan moet je het geluk hebben er 1 via marktplaats oid te vinden.

Maar zover ik weet kan een Logitech AB ook met een bluetooth hub de Mini niet aansturen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Garihd dat klopt de next mini is enkel te bedienen met ziggo's eigen afstandsbediening en niks anders ivm eigen protocol/encryptie wat geen normale bluetooth of ir is

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@h.kanbier  schreef:

Ik heb hetzelfde probleem. AV installatie met 8 appraten bediend met één Harmony via IR. De Next Mini is dus niet te gebruiken voor mij. Hierboven staat dat er ook Logitch AB's zijn die wel bluetooth hebben. Welke zijn dat? Ik ervaar de sevice en ook updates van Logitech nog steeds als zeer goed voor de Harmony One.


Met mijn Logitech elite + hub welke bluetooth heeft is het niet mogelijk. Next mini werkt via een eigen RF/Bluetooth protocol. Als je deze pagina leest van Logitech gaat het niet lukken.

 

Set-top boxen o.a next (de mini niet dus) alleen via Infra rood. En eventueel Bluetooth wordt of kan alleen gebruikt worden bij geschikte apparatuur (next-mini dus niet) voor tekst invoer oftewel een simulatie van een bluetooth toetsenbord.

 

Je kan de Next (mini) ook niet in een koppelmode zetten voor het koppelen van bluetooth apparaten, die kan alleen zonder bluetooth koppelcode met de originele Ziggo AB koppelen.

 

De Next (mini) is wel te bedienen met de Ziggo Go app.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Garihd dat klopt de next mini is enkel te bedienen met ziggo's eigen afstandsbediening en niks anders ivm eigen protocol/encryptie wat geen normale bluetooth of ir is


Dat heeft er niet eens mee te maken de bluetooth functionaliteit wordt alleen gebruikt voor tekst invoer verder niet. Zie ook de uitleg van Karel.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

 

Op de Liberty product pagina wordt gewoon Bluetooth genoemd. Daar is verder niks 'speciaals' aan. 

 

De nieuwe kpn box die ook bluetooth aansturing heeft kan blijkbaar wel via een harmony hub worden aangestuurd. Zij het via een omweg, door een andere android box te kiezen.

Alleen vermoed ik dat die truuk voor de Mini mogelijk niet op zal gaan.

Vanwege het koppelen wat Karel al noemt.

 

Voor de nieuwsgierigen.

Link1

Link2

 

In een van de reacties lijkt de Box ook in de Logitech database te staan.

 

Uiteindelijk ligt de bal bij Liberty Global en/of de fabrikant dat de hex codes worden door gegeven.

 

 

 

 

 

h.kanbier

Level 7
  • 164Posts
  • 3Oplossingen
  • 47Likes

Het lijkt erop dat overstappen naar KPN de enige optie is.
Ook zij hebben een TV box die uitsluitend via Bluetooth bediend word, maar dan wel zonder incryptie o.i.d. 
De KPN TV box is dan via de Harmony Hub wel te bedienen.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@h.kanbier  schreef:

Het lijkt erop dat overstappen naar KPN de enige optie is.
Ook zij hebben een TV box die uitsluitend via Bluetooth bediend word, maar dan wel zonder incryptie o.i.d. 
De KPN TV box is dan via de Harmony Hub wel te bedienen.


 

Maar lees die twee topics goed door want het is zeer omslachtig met wisselende resultaten, dit is in mijn ogen niet genoeg reden om over te stappen, of er spelen bij u andere zaken mee. Verder heeft die nieuwe box nog vrijveel niet opgeloste issues.

 

Die encryptie die genoemd wordt ontgaat mij ik kan daar nergens ook maar enige grond voor vinden.

De fabrikant van de Mini zal de gebruikelijke protocollen gebruiken, waarom het wiel opnieuw uitvinden.

 

Ik gebruik zelf ook liever mijn Logitech 650 vooral omdat het hele HDMI-CEC gebeuren nog verre van ideaal werkt.

Anders zou de ab van Ziggo of KPN voldoende zijn, deze kan de tv zelf aan en uitzetten en  middels cec stuurt de TV het inschakelen en de volume van de soundbar aan, dat kan genoeg zijn.

 

Omdat ik ook nog af en toe een bluray speler gebruik is de Logitech echt een must. En de ab van de providerbox kan de apps op mijn smartv niet bedienen dat is de andere noodzaak.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zie hier de AB info 

IMG_20240121_121931.jpg

https://www.everythingrf.com/community/what-is-zigbee-rf4ce

 

 

dus geen bluetooth AB interactie met next mini

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@MR_CHIP  schreef:

zie hier de AB info 

 

https://www.everythingrf.com/community/what-is-zigbee-rf4ce

 

 

dus geen bluetooth AB interactie met next mini


Ook Zigbee waar je naar wijst is een vastgestelde protocol.

"The RF4CE specification was standardized in 2009 by a consortium that includes Panasonic, Philips, Sony and Samsung. And is now a part of ZigBee Alliance®."

 

De Harmony hub kan prima met Zigbee en het nichtje Z wave samenwerken.

https://support.myharmony.com/nl-us/pairing-unpairing-zwave-zigbee-devices

 

Kortom  ook dat veranderd helemaal niets, hooguit bevestigd dit dat de bouwer van de Mini in opdracht van Liberty Global niet de volledige protocollen en functies toepast.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik dacht dat harmony alleen ir/bluetooth deed 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic