sndr_88

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Mediabox Next lawaai ventilator

Goedemiddag,

 

Sinds gisteravond maakt mijn Mediabox Next lawaai, wat in mijn beleving wordt veroorzaakt door de ventilator die constant draait. De afgelopen anderhalf jaar heb ik met de Next geen enkel probleem gehad. De plek waar de box staat is niet veranderd. Zo ineens van de één op de andere dag is het ontstaan. In een ander topic zag ik dat iemand het een ratelend geluid noemt, ik denk inderdaad dat het daar wel op neerkomt.

 

Ik heb gebeld met de klantenservice, waar ik een heel vriendelijke dame aan de lijn kreeg. En toch zit ik na dat gesprek nu met het gevoel dat er eigenlijk geen oplossing is geboden en dat de problemen al langer bekend zijn dan dat zij deed voorkomen. Zeker nadat ik de community heb doorgenomen en zie dat er veel meer topics zijn waar mensen hetzelfde probleem hebben. Die dateren bijvoorbeeld uit oktober/november 2020.

 

Volgens de medewerkster was het echt iets van de laatste weken, is het probleem in onderzoek en lijkt het vooral naar voren te komen wanneer de ECO-stand wordt gebruikt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de box in de Snelle start-stand te zetten. Daarnaast zou er gewerkt worden aan een update.

 

In andere topics zie ik dat het wijzigen van de ECO-stand bij andere klanten ook niet heeft geholpen, evenals het terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Zo ook bij mij niet. Enige waar ik nu in de Snelle start-stand mee zit is dat het ratelende geluid ook in standby maar door blijft gaan, terwijl het in de ECO-stand ophield na 5 minuten standby. Dat is dus zelfs een verslechtering i.p.v. een verbetering. Daarnaast is het energieverbruik ook nog eens ongevraagd hoger.

 

Het lijkt een standaard advies / praatje wat iedere keer aan klanten met deze klachten wordt verteld door de telefonische klantenservice. Nogmaals, de medewerkster was heel vriendelijk, alleen zij zit misschien ook maar aan vaste standaardscripts gebonden welke eigenlijk geen goede oplossing bieden.

 

Al met al zit ik wel met het gevoel dat het probleem niet serieus wordt genomen en dat men niet zit te wachten op omruilen.

 

Ik als trouwe klant zit niet te wachten op halfbakken oplossingen die niet werken en zou graag zien dat Ziggo de problemen serieus neemt. Mijn voorstel is dan ook dat mijn Ziggo Next z.s.m. wordt omgeruild en de vraag is of iemand op de community mij daar wel bij kan helpen, zoals dat ook bij anderen uiteindelijk is gedaan.

 

Alvast heel hartelijk bedankt.

 

Vriendelijke groet,

 

Sander

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Goedemorgen @sndr_88 en welkom terug op de Community!

Wat ontzettend irritant dat je Next zoveel lawaai produceert! Uiteraard is het niet de bedoeling dat je voortdurend ratelingen hoort. Dat je - na je contact met ons hebt gehad - nog geen steek bent verder gekomen, is uiteraard niet fijn. Sorry daarvoor! 

 

Ik vermoed zelf dat er een hardware defect is en dat de ventilator dus niet meer deugt. Uit coulance besluit ik je Next box te vervangen. Binnen uiterlijk 5 werkdagen heb je een nieuw exemplaar in huis.

 

Uiteraard ontvang je een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je huidige Next box krijg je vanzelf een retourdoos met instructies in de brievenbus. Bewaar het retourbewijs goed!


Terugkomend op hetgeen wat mijn collega aangaf: er speelt inderdaad een incident met een lawaaiige Next box. Dit is echter geen ratelend geluid, maar een hoogfrequent geluid van rond de 20KHz uit de Next. Er is een proces in de maak waarmee dit probleem wordt opgelost. Het aanpassen van de energiestand van Eco naar Snelle Start los dit in sommige gevallen op. Dit is echter niet van toepassing voor jou, gezien het een ander probleem is. Dit had dan ook nooit genoemd mogen worden. De energiestand mag je weer herstellen/aanpassen naar je eigen voorkeur.

Bekijk in context

48 Reacties 48
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een rammelende fan met een software update oplossen is nog nooit iemand gelukt, maar soms is er wel een andere oplossing.

Kijk eens onder de next, als er veel stof zit onder de fan, dan kan dit hem harder laten draaien en onstabiel maken, je kunt dit voorzichtig met de stofzuiger weghalen.

Geen resultaat, laat het hier weten, dan kan een Ziggo moderator kijken wat te doen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

sndr_88
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste Bert,

 

Bedankt voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al wat betreft de update.

 

Ik heb even gekeken en er was inderdaad wel wat stof zichtbaar onder de Next bij de fan. Ik heb je advies opgevolgd door dit met de stofzuiger voorzichtig weg te halen, vooralsnog helaas zonder resultaat.


Vriendelijke groet,

 

Sander

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Goedemorgen @sndr_88 en welkom terug op de Community!

Wat ontzettend irritant dat je Next zoveel lawaai produceert! Uiteraard is het niet de bedoeling dat je voortdurend ratelingen hoort. Dat je - na je contact met ons hebt gehad - nog geen steek bent verder gekomen, is uiteraard niet fijn. Sorry daarvoor! 

 

Ik vermoed zelf dat er een hardware defect is en dat de ventilator dus niet meer deugt. Uit coulance besluit ik je Next box te vervangen. Binnen uiterlijk 5 werkdagen heb je een nieuw exemplaar in huis.

 

Uiteraard ontvang je een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je huidige Next box krijg je vanzelf een retourdoos met instructies in de brievenbus. Bewaar het retourbewijs goed!


Terugkomend op hetgeen wat mijn collega aangaf: er speelt inderdaad een incident met een lawaaiige Next box. Dit is echter geen ratelend geluid, maar een hoogfrequent geluid van rond de 20KHz uit de Next. Er is een proces in de maak waarmee dit probleem wordt opgelost. Het aanpassen van de energiestand van Eco naar Snelle Start los dit in sommige gevallen op. Dit is echter niet van toepassing voor jou, gezien het een ander probleem is. Dit had dan ook nooit genoemd mogen worden. De energiestand mag je weer herstellen/aanpassen naar je eigen voorkeur.

sndr_88
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste @Vincent,

 

Bedankt voor je reactie en de duiding m.b.t. hetgeen de medewerkster van de klantenservice aangaf.
Plaatst e.e.a. toch een beetje in perspectief. Maar inderdaad, een hoogfrequent geluid betreft het hier niet.

Ik ben in ieder geval blij dat er een nieuwe Next box onderweg is.

 

Enige wat ik me dan wel afvraag is waarom het uit coulance is.

Het lijkt mij toch dat wanneer ik diensten afneem bij een bedrijf, waarvoor ik een apparaat nodig heb wat in bruikleen wordt verstrekt, en wat vervolgens niet meer naar behoren werkt (buiten mijn schuld), dat deze dan vanzelfsprekend wordt vervangen voor een deugdelijk apparaat of dat er een monteur langskomt?

Maar dit terzijde. De oplossing is er en dat is voor mij het belangrijkste.

 

Bedankt voor je medewerking!

 

Vriendelijke groet,

 

Sander

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag,

Wij hebben sinds kort een nieuw abbonnement en mediabox en hetzelfde probleem.

We hebben eerst gekeken of we dit inderdaad met andere instellingen kunnen oplossen maar het blijft zich voordoen. Hij maakt zelfs een zodanig hard geluid dat we de box maar uitzetten als we hem niet gebruiken maar dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.

Overigens is het probleem niet plotseling ontstaan, maar vanaf het begin.

Tevens hebben we het probleem dat als we via instellingen onze Bose Soundbar selecteren zodat we die kunnen bedienen met de afstandsbediening dat dit dan werkt voor die avond, maar de volgende keer als we de TV aanzetten dan staat er ineens weer een JBL box genoemd als gekoppelde geluidsbox. Deze JBL stond er default vanaf het begin in en iedere keer als we TV willen kijken moeten we eerst weer Bose selecteren en tot 4 tot 8 keer toe proberen om die weer te koppelen (dit gebeurt ook als we de mediabox niet geheel uitzetten overigens, maar ook als we hem aan laten staan)

 

GottfriedJulius

Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Er zijn maar weinig mensen die 20 Khz horen dus dat lijkt mij  niet aan de orde.

Gewoon de Fan die herrie maakt!

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hai @Teun11! Wat zuur dat je mediabox zoveel lawaai maakt dat je de box uitzet, dat is natuurlijk niet zoals het zou moeten. Hij heeft wel genoeg ruimte om te koelen? En er zit geen stof in het rooster? 

Die JBL stond al in de mediabox vanaf het begin geselecteerd? Deze hebben jullie niet in huis?

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Maud,

Bedankt voor de snelle reactie.

De mediabox staat gewoon helemaal vrij en heeft genoeg ruimte om te koelen. Er er zit ook geen stof in het rooster (is pas anderhalve week in gebruik).

Die JBL box stond inderdaad vanaf het begin standaard geselecteerd en die blijft maar terugkomen iedere keer als we de mediabox aanzetten (wellicht is het een oude/eerder gebruikte mediabox.....??)

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Teun11, Aah duidelijk! Is de box ook erg heet? En stopt hij ook met geluid maken als je de box optilt? Er bestaat wel een kans dat je box ge-refurbished is. Anders moeten we hem toch omruilen voor een nieuwe, want dit mag natuurlijk niet het geval zijn na anderhalve week! Ik hoor het graag.

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De box is wel constant warm, tegen heet aan maar hij stopt niet als je hem optilt

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Check! Dan krijg je van ons toch een andere thuisgestuurd @Teun11. Dat lijkt mij in deze wel het beste. Binnen 3 - 5 werkdagen staat de bezorger voor de deur met een nieuwe box, voor de huidige ontvang je nog retourinstructies. Zodra de box onderweg is ontvang je ook nog een mail met een T&T code. Houd je ons op de hoogte? 

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Monica,
We hebben de nieuwe box inmiddels ontvangen en aangesloten (en de oude weer retour gestuurd naar jullie).
Deze maakt inderdaad iets minder lawaai maar nog steeds meer vergeleken bij die van onze dochter die dezelfde heeft. Die we nu ontvangen hebben is overigens ook weer geen echte nieuwe maar een gebruikte, dat is duidelijk te zien aan de gebruikers sporen. Op zich geen probleem maar we weten nu nog steeds niet of een echt nieuwe box wellicht significant minder geluid produceert....
Het probleem met onze Bose Soundbar 300 blijft overigens hetzelfde, we hebben initieel de Bose gekoppeld en dan werkt het, maar als de mediabox uit heeft gestaan staat er ineens weer een JBL box gekoppeld en werkt de volume regeling weer niet. Ik heb geen idee waar dat JBL bij beide media boxen vandaan komt, we hebben nooit een JBL box gehad, laat staan gekoppeld aan onze TV.
Is er wellicht iemand die ooit hetzelfde probleem heeft gehad of is dit een "bug" in het systeem? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Teun11 Welke TV heb je precies? Graag merk en model.

 

Kijk eens in de Instellingen Beeld en Geluid en ga naar Bepaal je volume en druk daar op OK.

Kun je dan een keuze maken voor de bediening?

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het betreft een Philips 40 PFL 7605 TV en een Bose Soundtouch 300 Soundbar
Bij instellingen Bepaal je volume kan ik een keuze maken tussen de Philips TV en de JBL box (of als ik eerst weer de Bose box koppel, dan staat daar uiteraard weer de keuze voor de Philips TV en de Bose box)
Het gekke is dat de eerste 5 tot 10 seconden na het opstarten van de media box en TV de volume regeling wel werkt met de Bose box tot er na 5/10 seconden een melding rechtsboven in het scherm verschijnt dat ik het volume nu kan regelen met de JBL box. Dan werkt de volumeregeling met de Bose box weer niet  en moet ik dus weer opnieuw de Bose box koppelen die het dan weer doet tot we alles weer uitzetten.

Teun11

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heeft niemand hier verder ooit problemen mee gehad?
Het blijft zich voordoen bij ons, erg vervelend

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5788Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Teun11 

 

Ik herken deze problemen niet. Wellicht heeft @Bert nog meer inzichten en ideeën?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Jamyla helaas niet.

Dit is een probleem wat in de Next plaatsvindt of in de TV.

Er wordt dus een verkeerde gekozen door de Next of een verkeerd signaal gegeven door de TV.

De kip of het ei, mogelijk kunnen de test moderators hier iets mee.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5788Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Teun11

Bijzondere situatie inderdaad.

Ik heb het bij ons test team eens laten uitzoeken, maar die hadden er ook niet eerder van gehoord.

 

Mogelijke oplossingen:
 

  • Reset de afstandsbediening door de terugspoel-knop (<<) en de terug-naar-tv-knop (die rechtsboven OK) 10 seconden tegelijk in te drukken.

  • Controleer of je in het menu onder Beeld en Geluid ook een instelling "Bepaal je volume" goed hebt staan.

  • En in software-update 4.35 komen een paar fixes voor bepaalde cases waarbij een instelling voor het koppelen met tv / externe audioapparatuur wordt opgelost. Dus kan zijn dat jij daar even op moet wachten.

nw1976

Level 3
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Vincent. Ik heb dit probleem ook. Een van de 2 nextboxen maakt dit irritante geluid ook. Zou deze omgeruild kunnen worden ?

Hartelijk dank

Nico

Uitgelicht topic